Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Alpha

Medlem
Angående exempelvis, Palette rosé, min bild är att roséviner ska man överlag dricka den senaste årgången och att 3-4 år gammalt rosé inte är någon hit då det inte lagras särskilt väl. Vad säger ni andra? o_O

Edit: Skall tilläggas att detta är andra personers åsikter snarare än min då jag själv knappt provat något äldre rosévin då jag inte är något större fan generellt. :cool:
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Angående exempelvis, Palette rosé, min bild är att roséviner ska man överlag dricka den senaste årgången och att 3-4 år gammalt rosé inte är någon hit då det inte lagras särskilt väl. Vad säger ni andra? o_O

Edit: Skall tilläggas att detta är andra personers åsikter snarare än min då jag själv knappt provat något äldre rosévin då jag inte är något större fan generellt. :cool:
Det är överdrivet och, framförallt, väldigt generaliserande. Jag skulle tro att den åsikten till stor del är baserad på roséplonk. Jag har druckit en del rosé som blivit klart bättre med några år på rygg.
 

Mattis

Medlem
Dags att bryta tystnaden antar jag! :)
Har som de flesta som skriver för första gången smugit rundt här i forumet en längre tid. Bott i Norge (Bergen) i snart i 10år men född och uppväxt i Lund. Ni får ursäkta svorsken btw. Tillbaka til saken. Man kan beställa til vilket vinmonopol som helst. Den hemsidan som det refereres till uppdateras ofta för sent för att kunna användas/varorna är ofta slut då det finns väldigt få på lager.
Priserna justeres den 1 varje måned hos monopolet. Det går helt fint att skriva till kundtjänst någon dag innan och frågade om lista med prisändringar, de skickar den gärna på epost är min erfarenhet.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dags att bryta tystnaden antar jag! :)
Har som de flesta som skriver för första gången smugit rundt här i forumet en längre tid. Bott i Norge (Bergen) i snart i 10år men född och uppväxt i Lund. Ni får ursäkta svorsken btw. Tillbaka til saken. Man kan beställa til vilket vinmonopol som helst. Den hemsidan som det refereres till uppdateras ofta för sent för att kunna användas/varorna är ofta slut då det finns väldigt få på lager.
Priserna justeres den 1 varje måned hos monopolet. Det går helt fint att skriva till kundtjänst någon dag innan och frågade om lista med prisändringar, de skickar den gärna på epost är min erfarenhet.

Tack och välkommen till forumet! Snyggt första inlägg :)
Tänk vilket jobb dem gör för sina kunder på andra sidan gränsen :rolleyes:
 

Mattis

Medlem
Det stämmer Per, gäller bara om det finns på lager tyvärr. Man får planlägga weekendresan efter vilka vinmonopol som har varorna lokalt! ;)
 

Daniel A

Administratör
Välkommen till forumet @Mattis !

Det stämmer Per, gäller bara om det finns på lager tyvärr. Man får planlägga weekendresan efter vilka vinmonopol som har varorna lokalt! ;)

Ha! Jag valde delvis att åka till Trondheim för att det var enda stället som hade Ganevats vin jaune kvar i höstas. :D

Ett vin som jag för övrigt smakade för första gången några månader tidigare, på Colonialen i Bergen. ;)
 

Daniel A

Administratör
Härligt! vad tyckte du om Colonialen? Är nog en av de mer ambisiøse restaurantene i Bergen! (kanske fel tråd att fråga i).
Det finns trevliga moderatorer här som har makten att stuva om inlägg!

Colonialen betraktar jag som ett av de bästa restaurantbesöken i år, och ett ställe jag har för avsikt att besöka igen nästa år. Toppmat som var såväl bra som spännande, härlig personal, bra vinkällare, och, betydligt ovanligare, riktigt riktigt bra alkoholfria alternativ. Stormtrivdes verkligen där! Märkes att de hade höga ambitioner, och jag tippar på att de får sin första Michelinstjärna snart om de håller den nivån.

Den här förrätten, med diverse betor under någon form av yuzumoussetäcke är bland det godaste jag ätit.
DSC_1377.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det finns trevliga moderatorer här som har makten att stuva om inlägg!

Colonialen betraktar jag som ett av de bästa restaurantbesöken i år, och ett ställe jag har för avsikt att besöka igen nästa år. Toppmat som var såväl bra som spännande, härlig personal, bra vinkällare, och, betydligt ovanligare, riktigt riktigt bra alkoholfria alternativ. Stormtrivdes verkligen där! Märkes att de hade höga ambitioner, och jag tippar på att de får sin första Michelinstjärna snart om de håller den nivån.

Den här förrätten, med diverse betor under någon form av yuzumoussetäcke är bland det godaste jag ätit.
Visa bifogad bild 8792
Älskar Bergen, fantastiskt trevlig stad och där göms även en av mina favvovinbarer nämligen Pergola som är sjukt hemlig om man inte har någon som visar vägen.
Och för att inte göra saken sämre så ligger den nästan granne med Bergens bästa coctailbar, No Stress.
 

Mattis

Medlem
Smultronställen det där @Emanuel! Om inte jag minns fel så klippte bartenderen på No Stress faktiskt av slippsen på gäster evt. släppte dig inte in med slippsen på förr tiden. ;)
Ett annat tips för er vinälskare är Altona vinbar och Park Hotell i Voss. (ca 1t utanför Bergen)
Restauranten på Park har ett av
nordeuropas största vinkällare påstås det iaf, och priserna är väldigt rimliga för lagra
viner, tyvärr står inte maten helt i paritet.
 
Toppen