Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Mocr

Medlem
Nu var det inte jag som fick frågan, men viner från appellationen Château-Chalon är alltid vin jaune utan att det specifikt står på etiketten (och räknas väl i teorin som de bästa vin jaune - fast producent och årgång kan väl slår appellation där som överallt annars). Från Arbois eller Côtes du Jura görs viner i olika stil, inklusive "vanliga vita", så då står det på etiketten att det är ett vin jaune.

Så vitt jag vet är det bara vin jaune som säljs i 620 ml-clavelin, och åldern (säljs tidigast efter drygt 6 år) är också en tydlig indikation.

Fruitière Vinicole d'Arbois är väl det relativt stora kooperativet i Jura? Senaste årgången av detta vin kostar € 42 i deras webbutik:
Detta var intressant. Jag letade nämligen efter texten "vin jaune" på bilden på flaskan men hittade inget sådant. Men viner från Château-Chalon är alltid vin jaune då?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har bunkrat denna:
Croft 10 Years Old Tawny Port

Förut kostade den 159 kr. Det var lågt.
Nu kostar den 99 kr.

Väldigt lämpligt att ha ett gäng sådana hemma ifall man behöver hantera en ostkant.
Importören vill uppenbarligen bli av med de sista flaskorna. :)
Länkar till min provingsnot från januari: https://www.finewines.se/threads/tillfaelligt-sortiment-20251205.9194/page-2#post-216623
De flaskor jag köpte härom veckan (för 159 kr/st...) var också buteljerade 2019, precis som i noten. Inte riktigt normalt för nyköpt tawny.

Mocr

Medlem
Importören vill uppenbarligen bli av med de sista flaskorna. :)
Länkar till min provingsnot från januari: https://www.finewines.se/threads/tillfaelligt-sortiment-20251205.9194/page-2#post-216623
De flaskor jag köpte härom veckan (för 159 kr/st...) var också buteljerade 2019, precis som i noten. Inte riktigt normalt för nyköpt tawny.
Så är det nog.
Men till "bruks" blir detta bra.
Då känner man ingen press på att hitta det rätta tillfället att öppna en flaska port. :)

Bastardo

Medlem
Man har inte råd att inte köpa Tawny till det priset! Det fick bli tre flaskor för mig. Tack för tipset 😁
Jag köpte flaskor två ett tag sen och gav bort den ena flaskan till min kompis, då han var och hälsade på hos mig. Man ska värna om goda förhållanden mellan människor som man gillar. 🥰
De bästa märken av LBV = Late Bottled Vintage är jättegoda också, och kostar normalt lite mindre än Tawny Port. Passar bra ihop med grönmögelostar av god kvalitet.

Fattar inte tjusningen med billigt sötvin som inte når upp till 90 pinnar. Skulle aldrig få plats i min alkoholbudget.
🤔
Vems inte inte-90-pinnar syftar du på? Vin-Tomas?

Jag har druckit vinet tidigare och tyckte det var kanon! Nu var det kanske några år sedan, men jag tycker det är värt chansningen. (Annars kan man väl alltid göra en @Bastardo och ge bort en flaska till någon med lägre krav.)
Där har du tjusningen för mig.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fattar inte tjusningen med billigt sötvin som inte når upp till 90 pinnar. Skulle aldrig få plats i min alkoholbudget.
🤔
Noter att 1. jag är snål (= jag försöker att inte sätta fler poäng idag än för 15 år sedan till skillnad mot nästan varenda kommersiell vinskribent), 2. jag har tyckt aningen bättre om efterföljande flaskor och inte stört mig lika mycket på VS-tonen. Om man alls gillar tawny, och inte bara vill ha exklusiva varianter, var det här vinet prisvärt på 159 kr och är snorbilligt på 99 kr. Men jag tycker fortfarande det finns alternativ runt 250 kr-märket som är bättre.

Noter att 1. jag är snål (= jag försöker att inte sätta fler poäng idag än för 15 år sedan till skillnad mot nästan varenda kommersiell vinskribent), 2. jag har tyckt aningen bättre om efterföljande flaskor och inte stört mig lika mycket på VS-tonen. Om man alls gillar tawny, och inte bara vill ha exklusiva varianter, var det här vinet prisvärt på 159 kr och är snorbilligt på 99 kr. Men jag tycker fortfarande det finns alternativ runt 250 kr-märket som är bättre.

Hur mycket port behöver man dricka för att det skall vara värt att sänka kvalitén och gå ner från 250 till 99 kr? :D Du erbjuds gratis portvin vs en 92-pängare för 250 kr flaskan, vid vilken poäng på gratisvinet tycket du att det slutar vara värt att betala för vinet?

Toppen