This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag måste ha ett MitID från Danmark för stt komma vidare…
Måste logga in och ställa om land till svenska. Så går det.Jag måste ha ett MitID från Danmark för stt komma vidare…
Snyggt, jag har alltid mailat Kenneth direkt med beställningen!Måste logga in och ställa om land till svenska. Så går det.
Blixtsnabb leverans också. Flaskorna landade i Stockholm idag.Stort tack för tips @buteljen! Och tack för tips med inloggning @Barolonissen!
Blev en 12 flaskors blandlåda för min del. Perfekt inför sommaren. Frakten var ganska så dyr (600DKK), men med den sjuka rabatten landade det på ett väldigt bra pris ändå totalt sett (ca 250 kr (SEK) per flaska)![]()
De utökade den rean idag och inkluderade även Mariedam 2021 så idag fick det bli 4 Mariedam 2021, 4 Marina 2020 och 4 Faun 2020.Blixtsnabb leverans också. Flaskorna landade i Stockholm idag.![]()
Det är ett bra pris, men kategorin är i största allmänhet inte någonting som jag gillar, lite för tuffa viner i min smak. Den finns som halvflaska på bolis och 2018 som hela.Om det är någon här som inte är bombarderad av Philipson Wines mejl så säljer de La Tour du By 2019 för 129.95 kr flaskan (vid köp av minst sex). Jag slog till på ett 12-pack. Drickmogen bra Bordeaux till ett pris man knappt får en Cotes-du-Rhône för nuförtiden.
Mycket bra och informativt skrivet, Von Galtén!Det verkar vara ett utbrett ofog med orealistiska normalpriser i Danmark, även om nog Philipson tar "priset". Dessutom gör det att man bara kan handla vin som är på rea, allt annat blir prismässigt ointressant. 130 SEK för helpava La Tour de By 2019 måste dock vara bra. 90 poäng från WA minsann.
Sen är dock frågan vad det är man får. För nästan 20 år sen var det en upprörd debatt om en årgång Argiano Brunello di Montalcino som såldes av Philipson till ett enormt bra pris. Skyhöga poäng från de amerikanska kritikerna, men vinet var en skugga av några 94 poäng. Batchen som såldes av Philipson fanns inte någon annanstans än hos Philipson. Jag hade idéer om att dra det vidare den gången men det rann ut i sanden. Utan riktiga bevis, mer än missnöjda personer på Cellartracker, var det svårt att anklaga någon. Jag tror inte det är normalfallet att en sämre del av produktionen skeppas till Danmark för reapris, men den gången var det väldigt fishy.
Det är annars en gråzon som det sällan pratas om. Om man som ett Bordeauxslott tillverkar kanske 300.000 flaskor per år så görs det i "batchformat". Sen är det upp till vinmakaren att blanda olika fat i varje batch så att slutvinet håller konstant kvalitet. Men helt konstant borde vara svårt att uppnå. Det är en fördel med mindre odlare som tappar allt på en gång. Men nu drev jag iväg från Deals lite grann..
Vivino säljer inte vinerna direkt själva, de är bara en mellanhand/portal för massor av oberoende återförsäljare. Ungefär som Amazon.Mycket bra och informativt skrivet, Von Galtén!
Absolut, vinet har fått goda vitsord på flera håll, men de använder väldigt skumma metoder för marknadsföring, precis som du också påpekar. Sånt gillar jag inte alls.
Det är ungefär likadant på Vivino också. Jag kan inte fatta hur de kan beskriva nästan alla viner som finns, men bara en mycket liten del finns att köpa här hos oss, fast det är en mycket bra källa för information, om man nu kan lita på de diagram som folk får ’rita’ fram. Många gånger på recensionerna där verkar det inte ens vara samma vin som de pratar om …
Förstått att det är både och, vissa saker säljer de själva och vissa inte. Man ser det under varje vin ”Säljs av XX”. Det finns flera där det står ”Säljs av Vivino"Vivino säljer inte vinerna direkt själva, de är bara en mellanhand/portal för massor av oberoende återförsäljare. Ungefär som Amazon.
Jag har köpt några gånger från Vivino, det står ganska tydligt när man beställer, vem som är säljare och alla svenska importörer där, eller i alla fall de flesta betalar vinskatt till Sverige.Förstått att det är både och, vissa saker säljer de själva och vissa inte. Man ser det under varje vin ”Säljs av XX”. Det finns flera där det står ”Säljs av Vivino"
Nu har de minst lika bra erbjudande om viner av samma producent. Mycket bra pris, om man gillar tyska viner!Atomwine kör sin kabinettlåda från Dr Hermann igen.
Perfekt inför sommaren. God och ärlig kabinett som inte kostar skjortan.
Köpte lådan förra året och alla gick åt inom ett halvår.
Med frakt blir det strax under 160kr/flaska.