Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

sommone

Medlem
Jag köpte två vinlådor efter två vinprovningar som respektive vinmakare höll i under Sparkling & Wine mässan i Stockholm för ca 3 veckor sen. Köpte båda vinmakarnas vinlådor på vinibutik.dk och nu har de levererats hem. I lådan stod det en handskrivet meddelande om att jag som tack kunde ta del av ett erbjudande som ger mig 400kr extra rabatt på deras samtliga färdigblandade vinlådor. Koden jag fick är kund400
Väldigt prisvärda viner...
Fick nu hem både "Barolo och Piemonte vänner vinlåda" och den ekologiska vinlådan från den spanska ekologiska värstinglådan "prof. Juan Carlos Sancha".

buteljen

Medlem
För Sabelli-Frisch-fans
@Adam Frisch
IMG_3825.jpeg

Last edited:

stevie22002

Medlem
Stort tack för tips @buteljen! Och tack för tips med inloggning @Barolonissen!

Blev en 12 flaskors blandlåda för min del. Perfekt inför sommaren. Frakten var ganska så dyr (600DKK), men med den sjuka rabatten landade det på ett väldigt bra pris ändå totalt sett (ca 250 kr (SEK) per flaska) :)🙏
Blixtsnabb leverans också. Flaskorna landade i Stockholm idag. :)

Attachments

• IMG_5535.jpeg
    IMG_5535.jpeg
    57,6 KB · Visningar: 77

Bastardo

Medlem
Om det är någon här som inte är bombarderad av Philipson Wines mejl så säljer de La Tour du By 2019 för 129.95 kr flaskan (vid köp av minst sex). Jag slog till på ett 12-pack. Drickmogen bra Bordeaux till ett pris man knappt får en Cotes-du-Rhône för nuförtiden.
Det är ett bra pris, men kategorin är i största allmänhet inte någonting som jag gillar, lite för tuffa viner i min smak. Den finns som halvflaska på bolis och 2018 som hela.
De kör dessutom med falsk reklam och vilseleder presumtiva köpare, genom att ange fantasisummor vad vinet kostar IRL. De är skojare, som Vivino också ofta är. De anger nästan hela tiden också alldeles för höga priser för många viner.
På deras sajt påstår de att vinet kostar normalt 339,95 kr. och det kan inte stämma! Sånt gillar jag inte.

Last edited:
Det verkar vara ett utbrett ofog med orealistiska normalpriser i Danmark, även om nog Philipson tar "priset". Dessutom gör det att man bara kan handla vin som är på rea, allt annat blir prismässigt ointressant. 130 SEK för helpava La Tour de By 2019 måste dock vara bra. 90 poäng från WA minsann.

Sen är dock frågan vad det är man får. För nästan 20 år sen var det en upprörd debatt om en årgång Argiano Brunello di Montalcino som såldes av Philipson till ett enormt bra pris. Skyhöga poäng från de amerikanska kritikerna, men vinet var en skugga av några 94 poäng. Batchen som såldes av Philipson fanns inte någon annanstans än hos Philipson. Jag hade idéer om att dra det vidare den gången men det rann ut i sanden. Utan riktiga bevis, mer än missnöjda personer på Cellartracker, var det svårt att anklaga någon. Jag tror inte det är normalfallet att en sämre del av produktionen skeppas till Danmark för reapris, men den gången var det väldigt fishy.

Det är annars en gråzon som det sällan pratas om. Om man som ett Bordeauxslott tillverkar kanske 300.000 flaskor per år så görs det i "batchformat". Sen är det upp till vinmakaren att blanda olika fat i varje batch så att slutvinet håller konstant kvalitet. Men helt konstant borde vara svårt att uppnå. Det är en fördel med mindre odlare som tappar allt på en gång. Men nu drev jag iväg från Deals lite grann..

Bastardo

Medlem
Det verkar vara ett utbrett ofog med orealistiska normalpriser i Danmark, även om nog Philipson tar "priset". Dessutom gör det att man bara kan handla vin som är på rea, allt annat blir prismässigt ointressant. 130 SEK för helpava La Tour de By 2019 måste dock vara bra. 90 poäng från WA minsann.

Sen är dock frågan vad det är man får. För nästan 20 år sen var det en upprörd debatt om en årgång Argiano Brunello di Montalcino som såldes av Philipson till ett enormt bra pris. Skyhöga poäng från de amerikanska kritikerna, men vinet var en skugga av några 94 poäng. Batchen som såldes av Philipson fanns inte någon annanstans än hos Philipson. Jag hade idéer om att dra det vidare den gången men det rann ut i sanden. Utan riktiga bevis, mer än missnöjda personer på Cellartracker, var det svårt att anklaga någon. Jag tror inte det är normalfallet att en sämre del av produktionen skeppas till Danmark för reapris, men den gången var det väldigt fishy.

Det är annars en gråzon som det sällan pratas om. Om man som ett Bordeauxslott tillverkar kanske 300.000 flaskor per år så görs det i "batchformat". Sen är det upp till vinmakaren att blanda olika fat i varje batch så att slutvinet håller konstant kvalitet. Men helt konstant borde vara svårt att uppnå. Det är en fördel med mindre odlare som tappar allt på en gång. Men nu drev jag iväg från Deals lite grann..
Mycket bra och informativt skrivet, Von Galtén!
Absolut, vinet har fått goda vitsord på flera håll, men de använder väldigt skumma metoder för marknadsföring, precis som du också påpekar. Sånt gillar jag inte alls.
Det är ungefär likadant på Vivino också. Jag kan inte fatta hur de kan beskriva nästan alla viner som finns, men bara en mycket liten del finns att köpa här hos oss, fast det är en mycket bra källa för information, om man nu kan lita på de diagram som folk får ’rita’ fram. Många gånger på recensionerna där verkar det inte ens vara samma vin som de pratar om …

Mycket bra och informativt skrivet, Von Galtén!
Absolut, vinet har fått goda vitsord på flera håll, men de använder väldigt skumma metoder för marknadsföring, precis som du också påpekar. Sånt gillar jag inte alls.
Det är ungefär likadant på Vivino också. Jag kan inte fatta hur de kan beskriva nästan alla viner som finns, men bara en mycket liten del finns att köpa här hos oss, fast det är en mycket bra källa för information, om man nu kan lita på de diagram som folk får ’rita’ fram. Många gånger på recensionerna där verkar det inte ens vara samma vin som de pratar om …
Vivino säljer inte vinerna direkt själva, de är bara en mellanhand/portal för massor av oberoende återförsäljare. Ungefär som Amazon.

Bastardo

Medlem
Förstått att det är både och, vissa saker säljer de själva och vissa inte. Man ser det under varje vin ”Säljs av XX”. Det finns flera där det står ”Säljs av Vivino"
Jag har köpt några gånger från Vivino, det står ganska tydligt när man beställer, vem som är säljare och alla svenska importörer där, eller i alla fall de flesta betalar vinskatt till Sverige.
Det har fungerat klockrent varje gång, men man bör jämföra priser på annat håll också, inte tro blint vad Vivino påstår … och om man köper lite större mängd är det också fraktfritt, men jag har ingen större lust att köpa minst 10-12 flaskor helt okända viner, fast om jag lyckas hitta bra recensioner kan det funka.

Bastardo

Medlem
Atomwine kör sin kabinettlåda från Dr Hermann igen.
Perfekt inför sommaren. God och ärlig kabinett som inte kostar skjortan.
Köpte lådan förra året och alla gick åt inom ett halvår.
Med frakt blir det strax under 160kr/flaska.
Nu har de minst lika bra erbjudande om viner av samma producent. Mycket bra pris, om man gillar tyska viner!
Passa på, ni alla, som har gott ställt och köp så många lådor ni bara har råd med! Auslese den här gången! :D

Toppen