Hur mycket trovärdighet sätter ni till experternas omdömen på viner från Bourgogne? Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till det och även här på forumet ser jag sällan någon prata om Parkerbetyg på Bourgogneviner. Vad beror det på?
Generellt är ju betygen på viner från Bourgogne väldigt låga i förhållande till priserna, särskilt om man jämför med viner från andra regioner. Jadot Bonnes Mares 2019 t.ex. har fått 93-96 poäng av experterna och kostar 3299kr. Det kan jämföras med Guigal St Joseph Vignes de l'Hospice som har fått ungefär samma poäng men kostar ca 60€.
Kan man dra några slutsatser av detta och är betygsskalorna jämförbara? Eller spelar Bourgogne i en egen liga och poängen kan endast jämföras med andra viner inom Bourgogne?
Personligen tycker jag man får kalibrera poängen efter flera olika faktorer: område, recensent, egen erfarenhet jmf recensenten etc. Men ser man bara till de faktiska poängen håller jag med: Bourgogne får några poäng lägre jämfört med många andra regioner. Vet inte säkert vad detta beror på men har för mig att det diskuterats tidigare på forumet och
@Mattias Schyberg framförde teorin med starka ”ankare” för poängen i Bourgogne. Dvs. att den mycket tydliga hierarkin mellan olika vingårdar och i viss mån kommuner gör att poängen tenderar att hamna i ett visst intervall. En GC får högre poäng än en PC som får högre än village etc. Gäller väl också mellan vingårdar på samma nivå. En La Tache slår högre än en Chambertin som i sin tur slår högre än Bonnes Mares, Corton osv. Tror det ligger en del i detta. Om man sätter 98 poäng redan på en Bonnes Mares, vad ska man då sätta på Richebourg, Chambertin och La Tache? Detta är nog inte en helt medveten process/strategi men 100% objektiva omdömen är en chimär. Lösningen för oss konsumenter är att hitta någon/några recensenter som har ungefär samma smak som en själv och gå
på deras betyg. Att jämföra betyg över olika regioner är rätt vanskligt tycker jag. Är en 95 poäng Bordeaux lika bra som en 95 poängs Bourgogne eller en 95 poängs Champagne? Som att jämföra päron och äpplen, nästan i alla fall.
Personligen köper jag mycket hellre en 93 poängs Bourgogne än en dito Bordeaux om priset är någorlunda lika (typ inom samma 10-potens i alla fall

), men det är ju för att jag gillar Bourgogne!
Vad gäller 2019 Jadot Bonnes Mares sätter jag själv nog 96 poäng nu med kanske faktiskt ett litet plus i kanten och möjlighet till en eller två poäng till vid perfekt mognad. Då har jag en preferens för mogna viner. För någon som älskar ungdomen kan det kanske vara ett perfekt vin. Mitt middagssällskap tyckte ju det.