Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur mycket trovärdighet sätter ni till experternas omdömen på viner från Bourgogne? Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till det och även här på forumet ser jag sällan någon prata om Parkerbetyg på Bourgogneviner. Vad beror det på?

Generellt är ju betygen på viner från Bourgogne väldigt låga i förhållande till priserna, särskilt om man jämför med viner från andra regioner. Jadot Bonnes Mares 2019 t.ex. har fått 93-96 poäng av experterna och kostar 3299kr. Det kan jämföras med Guigal St Joseph Vignes de l'Hospice som har fått ungefär samma poäng men kostar ca 60€.

Kan man dra några slutsatser av detta och är betygsskalorna jämförbara? Eller spelar Bourgogne i en egen liga och poängen kan endast jämföras med andra viner inom Bourgogne?
Väldigt bra fråga faktiskt! Jag har undrat detsamma. Mest troligt gällande Parker är ju att han inte får ståfräs av lätta viner med elegans. Han gillar sina muskler av Cab och Syrah.
Men gällande övriga skribenter så ger dem också väldigt låga poäng.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Hur mycket trovärdighet sätter ni till experternas omdömen på viner från Bourgogne? Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till det och även här på forumet ser jag sällan någon prata om Parkerbetyg på Bourgogneviner. Vad beror det på?

Generellt är ju betygen på viner från Bourgogne väldigt låga i förhållande till priserna, särskilt om man jämför med viner från andra regioner. Jadot Bonnes Mares 2019 t.ex. har fått 93-96 poäng av experterna och kostar 3299kr. Det kan jämföras med Guigal St Joseph Vignes de l'Hospice som har fått ungefär samma poäng men kostar ca 60€.

Kan man dra några slutsatser av detta och är betygsskalorna jämförbara? Eller spelar Bourgogne i en egen liga och poängen kan endast jämföras med andra viner inom Bourgogne?
Personligen tycker jag man får kalibrera poängen efter flera olika faktorer: område, recensent, egen erfarenhet jmf recensenten etc. Men ser man bara till de faktiska poängen håller jag med: Bourgogne får några poäng lägre jämfört med många andra regioner. Vet inte säkert vad detta beror på men har för mig att det diskuterats tidigare på forumet och @Mattias Schyberg framförde teorin med starka ”ankare” för poängen i Bourgogne. Dvs. att den mycket tydliga hierarkin mellan olika vingårdar och i viss mån kommuner gör att poängen tenderar att hamna i ett visst intervall. En GC får högre poäng än en PC som får högre än village etc. Gäller väl också mellan vingårdar på samma nivå. En La Tache slår högre än en Chambertin som i sin tur slår högre än Bonnes Mares, Corton osv. Tror det ligger en del i detta. Om man sätter 98 poäng redan på en Bonnes Mares, vad ska man då sätta på Richebourg, Chambertin och La Tache? Detta är nog inte en helt medveten process/strategi men 100% objektiva omdömen är en chimär. Lösningen för oss konsumenter är att hitta någon/några recensenter som har ungefär samma smak som en själv och gå
på deras betyg. Att jämföra betyg över olika regioner är rätt vanskligt tycker jag. Är en 95 poäng Bordeaux lika bra som en 95 poängs Bourgogne eller en 95 poängs Champagne? Som att jämföra päron och äpplen, nästan i alla fall.

Personligen köper jag mycket hellre en 93 poängs Bourgogne än en dito Bordeaux om priset är någorlunda lika (typ inom samma 10-potens i alla fall ;) ), men det är ju för att jag gillar Bourgogne!

Vad gäller 2019 Jadot Bonnes Mares sätter jag själv nog 96 poäng nu med kanske faktiskt ett litet plus i kanten och möjlighet till en eller två poäng till vid perfekt mognad. Då har jag en preferens för mogna viner. För någon som älskar ungdomen kan det kanske vara ett perfekt vin. Mitt middagssällskap tyckte ju det.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Väldigt bra fråga faktiskt! Jag har undrat detsamma. Mest troligt gällande Parker är ju att han inte får ståfräs av lätta viner med elegans. Han gillar sina muskler av Cab och Syrah.
Men gällande övriga skribenter så ger dem också väldigt låga poäng.

Parker och hans team tenderar att ge betydligt högre poäng på US pinot än Bourgogne så det är nog inte anledningen. Låga poäng kanske är en protest mot den hysteriska prisökningen i Bourgogne helt enkelt.
 

Keen

slan
William Kelley, som numera sköter Bourgogne (och även Bordeaux) åt Wine Advocate har väl extremt högt förtroende vad jag förstått. Även bland Bourgogne-frälsta. Burghound, Jasper Morris, och några till likaså. Så det pratas väl en hel del poäng även ”här”. Men ja, inte samma poänginflation som i övriga områden.
 

Michael_M0!

Medlem
Lösningen för oss konsumenter är att hitta någon/några recensenter som har ungefär samma smak som en själv och gå
på deras betyg. Att jämföra betyg över olika regioner är rätt vanskligt tycker jag.

Jag tror mer på detta också. Jasper Morris (som någon nämnde) ger en hel del bra info om producenter, årgångar etc. Har dock inte läst
hans senaste bok om Bourgogne. Han har en podd som är värd att lyssna på.
 

Michael_M0!

Medlem
Någon som för övrigt har hunnit prova årgång 2020, rött/vitt?
Lyssnade på Morris senaste avsnitt om årgången, lät ju väldigt intressant.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
William Kelley, som numera sköter Bourgogne (och även Bordeaux) åt Wine Advocate har väl extremt högt förtroende vad jag förstått. Även bland Bourgogne-frälsta. Burghound, Jasper Morris, och några till likaså. Så det pratas väl en hel del poäng även ”här”. Men ja, inte samma poänginflation som i övriga områden.
Tycker också Kelley är bra. Jasper Morris gillar jag också, liksom Neal Martin, även om han kanske är vassare på Bordeaux. Martin inger ändå en ärlig känsla och han tvekar inte att sätta förhållandevis låga poäng även på viner som "borde" vara bra. Meadows (Burghound) brukade vara pålitlig men på senare år har jag en känsla av att han går lite väl mycket på rutin. Han börjar väl bli till åren också så sinnena borde trubbats av en del. Bill Nanson (The burgundy Report) är också rätt pålitlig. Suckling och Galloni ger jag inte mycket för, och Jancis tycker jag är bättre på andra områden. Decanter har så många olika recensenter så det är svårt att hålla reda på dem.
 

oskeboske

Medlem
Hej, ska köpa en låda (6 flaskor) röd bourgogne till en vän som fyller år. Priset får ligga någonstans mellan 500 - 1000 kr flaskan. Egentligen inga preferenser på område men gärna så mycket vin för pengarna som möjligt och att de kan lagras några år. Han gillar inte allt för fläskiga, syltiga, rökiga pinot, mer åt det eleganta, parfymerade hållet med bra syra/frukt utan att för den skullen bli superslankt och tamt.

Vad kan jag få tag på relativt snabbt nu? :rolleyes:
 

buteljen

Medlem
Hej, ska köpa en låda (6 flaskor) röd bourgogne till en vän som fyller år. Priset får ligga någonstans mellan 500 - 1000 kr flaskan. Egentligen inga preferenser på område men gärna så mycket vin för pengarna som möjligt och att de kan lagras några år. Han gillar inte allt för fläskiga, syltiga, rökiga pinot, mer åt det eleganta, parfymerade hållet med bra syra/frukt utan att för den skullen bli superslankt och tamt.

Vad kan jag få tag på relativt snabbt nu? :rolleyes:
Jag gillar denna. Drack 2017 på Djuret för ett tag sedan. Blev förtjust och beställde några flaskor. Brukar vara snabb leverans
 

BallyJ

Medlem
Hej, ska köpa en låda (6 flaskor) röd bourgogne till en vän som fyller år. Priset får ligga någonstans mellan 500 - 1000 kr flaskan. Egentligen inga preferenser på område men gärna så mycket vin för pengarna som möjligt och att de kan lagras några år. Han gillar inte allt för fläskiga, syltiga, rökiga pinot, mer åt det eleganta, parfymerade hållet med bra syra/frukt utan att för den skullen bli superslankt och tamt.

Vad kan jag få tag på relativt snabbt nu? :rolleyes:
Om du har tillräckligt med tid för en privatimport skulle jag rekommendera någon av nedan viner som Moestue säljer, riktigt konkurrenskraftiga priser, bra årgång och hög kvalité:
Skärmavbild 2022-05-13 kl. 16.19.44.png
 

Jos

Medlem
Hej, ska köpa en låda (6 flaskor) röd bourgogne till en vän som fyller år. Priset får ligga någonstans mellan 500 - 1000 kr flaskan. Egentligen inga preferenser på område men gärna så mycket vin för pengarna som möjligt och att de kan lagras några år. Han gillar inte allt för fläskiga, syltiga, rökiga pinot, mer åt det eleganta, parfymerade hållet med bra syra/frukt utan att för den skullen bli superslankt och tamt.

Vad kan jag få tag på relativt snabbt nu? :rolleyes:
Som ovan men det mesta av Bouchard är bra och relativt billigt. Beställ från Comptoir
 

BallyJ

Medlem
Clos de la Roche och Charmes-Chambertin känns högintressanta. Någon recension online? Jag antar att ingen här har några smaknoter.
Jag bör tillägga att priserna är ex moms och den läggs till vid privatimport. Det finns en del noter om du googlar, men finns även en not på CT för Clos de la Roche.
 

JonasBo

Medlem
Hej, ska köpa en låda (6 flaskor) röd bourgogne till en vän som fyller år. Priset får ligga någonstans mellan 500 - 1000 kr flaskan. Egentligen inga preferenser på område men gärna så mycket vin för pengarna som möjligt och att de kan lagras några år. Han gillar inte allt för fläskiga, syltiga, rökiga pinot, mer åt det eleganta, parfymerade hållet med bra syra/frukt utan att för den skullen bli superslankt och tamt.

Vad kan jag få tag på relativt snabbt nu? :rolleyes:
Jag drack 1er Cru Clos des Ursules från Louis Jadot hos Jonas på Barsac på valborg och gillade den. Den är god redan nu men har fin potential. Crun är i producentens egna ägor till skillnad från de enklare de har som är mycket inköp från andra bönder.

 

Oscaro

Medlem
Blev några bra bourgogner i helgen med @Jos och @Thirsty. Efter lite strul med vinlistan då flera av flaskorna vi ville ha var slut så bestämde vi oss till slut för att köra på Arnoux Lachaux. Det är en producent som blivit extremt hypead de senaste två åren, köpte instegs bourgognen för strax över 20€ 2018-19 men den ligger nu över 500€. Charles som tagit över vingården har blivit upplärd av Lalou Bize-Leroy.
Det som kan konstateras är att alla bör köpa så mycket 19 de får tag på, oerhörda viner.
Charles Lachaux Vosne Romanee 1er cru les Suchots 2020
F3F4B2C1-0106-4B1F-8BD6-44A02C4D4854.jpeg

Och vi fortsatte sedan med Domaine Arnoux-Lachaux Vosne Romanee 1er cru les Chaumes 2019.
AA58F447-8D30-487D-BF0F-0E9931137563.jpeg

Tog inga riktiga noter men båda vinerna var fantastiska trots sin unga ålder, även om 2019 blev en klar segrare och kvalar nog in på topp 5 bourgogner jag druckit.
2020 hade en del gröna toner i både doft och smak, lite svårt att hitta exakta uppgifter om hur mycket hela klasar som använts men enligt många källor är det 100% på båda de här vinerna även om det låter lite mycket.
2019 var fylld av tät, knaprig frukt och bär, kinesiska kryddor, rosor och verkade aldrig ta slut i munnen.
 

Är i valet o kvalet att köpa Puligny-Montrachet Premier Cru
Clos de la Garenne 2020.
Ett vin jag älskar,någon som har tips på vitt vin i samma prisklass i bourgogne man inte ska missa​

 

Jos

Medlem
Jadot producerar både vanliga La Garenne och Clos de la Garenne, - varken Systembolaget eller importören har koll på vilken de säljer så kolla upp vilken du får. Jag beställde Clos förut och fick vanliga som jag lämnade tillbaka.
 
Toppen