Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Foley

Medlem
IMG_6311.jpeg

Såg lite hype på instagram för ett par månader sedan kring denna producent, Bastian Wolber, så köpte några flaskor Bourgogne Rouge 2022 och Cotes de Nuits village 2023. Testar första flaskan Bastian Wolber Bourgogne Rouge 2022 idag. Jag tycker det här rätt bra redan nu. Ganska mörk i färgen. Klart mer komplex än en vanlig bourgogne rouge. Röd frukt, jordig. Långt avslut. Påminner mig lite om Cote de Beaune från Drouhin. Kul att ha testat, och jag ser fram emot utvecklingen på de flaskor jag har kvar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det verkar som att det händer saker i Bourgone nuförtiden. La Grand Rue blev uppflyttad till Grand Cru i början på 80-talet men i övrigt varkar det inte ha hänt så mycket förändringar i Cote De Nuit

https://www.wine-searcher.com/m/2025/04/top-burgundy-appellation-expands

En vild gissning är att Cros Parantoux blir uppflyttad till grand cru inom några år.
Vad baserar du den gissningen på? Vinerna från Cros Parantoux är för all del väldigt dyra, men har någon ens ansökt om att göra om vingården till en grand cru och satt ihop dokumentationen kring detta? Spekulationer kring att Les Amoureuses (i Chambolle-Musigny) och Clos St-Jacques (i Gevrey-Chambertin) borde bli grand cruer har ju förekommit mycket länge utan att något har hänt, och i Pommard har ansökan skickats in för att göra Rugiens och Epenots till grand cru, vilket Decanter rapporterade redan 2011:

Danske bourgognefantasten Winehog skriver om situationen i äldre tider att "Lavalle [i sin bok från 1855] mention Parantoux as troisieme cru alongside Aux Petits Monts and village terroirs like Aux Commune" och "Cros Parantoux never got much attention before Henri Jayer discovered the terroir in the 1950s", så den vingården kan nog ha ett svårt läge när det gäller att lyftas upp som en grand cru före en väldig massa andra vingårdar, oavsett hur bra och dyra vinerna är idag. Att enbart gå på pris är ju lite mer Bordeauxtänkande och inte så saker sköts i Bourgogne. ;) Befordran av La Grande Rue (90-talet) var ett specialfall, eftersom den ligger inklämd mellan La Tâche, La Romanée och Romanée-Conti, och dåvarande ägaren tydligen aldrig ansökte om grand cru-status på 1930-talet. Samma sak för Clos des Lambrays (80-talet), som ju ligger mellan Clos de Tart och Clos St-Denis. Avsaknad av ansökan gäller även Clos St-Jacques, men den vingården har inga grand cruer omkring sig, så där är läget inte lika tydligt.

Tillägg: De ca 3 ha som appellationen Vosne-Romanée uppges ha utökats med i den länkade artikeln, kan möjligen gälla några plättar på andra sidan landsvägen, men inom kommunens gränser. Det ser lite olika ut mellan kommunerna i Côte de Nuits. I Vosne och Chambolle-Musigny fanns/finns det inga village-vingårdar på andra sidan landsvägen, i Nuits-Saint-Georges, Vougeot och Morey-Saint-Denis finns det enstaka och i Gevrey-Chambertin finns det väldigt många. Så det är en mycket mindre justering än att höja upp vingårdar till grand cru, som ju gör dem till en egen appellation. Den som provat t.ex. Anne Gros domaine-Bourgogne Rouge (och för all del Blanc) vet att det finns utmärkta vingårdar i Vosne på andra sidan landsvägen, som definitivt presterar på village-nivå om rätt producent sköter dem.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Vad baserar du den gissningen på? Vinerna från Cros Parantoux är för all del väldigt dyra, men har någon ens ansökt om att göra om vingården till en grand cru och satt ihop dokumentationen kring detta? Spekulationer kring att Les Amoureuses (i Chambolle-Musigny) och Clos St-Jacques (i Gevrey-Chambertin) borde bli grand cruer har ju förekommit mycket länge utan att något har hänt, och i Pommard har ansökan skickats in för att göra Rugiens och Epenots till grand cru, vilket Decanter rapporterade redan 2011:

Danske bourgognefantasten Winehog skriver om situationen i äldre tider att "Lavalle [i sin bok från 1855] mention Parantoux as troisieme cru alongside Aux Petits Monts and village terroirs like Aux Commune" och "Cros Parantoux never got much attention before Henri Jayer discovered the terroir in the 1950s", så den vingården kan nog ha ett svårt läge när det gäller att lyftas upp som en grand cru före en väldig massa andra vingårdar, oavsett hur bra och dyra vinerna är idag. Att enbart gå på pris är ju lite mer Bordeauxtänkande och inte så saker sköts i Bourgogne. ;) Befordran av La Grande Rue (90-talet) var ett specialfall, eftersom den ligger inklämd mellan La Tâche, La Romanée och Romanée-Conti, och dåvarande ägaren tydligen aldrig ansökte om grand cru-status på 1930-talet. Samma sak för Clos des Lambrays (80-talet), som ju ligger mellan Clos de Tart och Clos St-Denis. Avsaknad av ansökan gäller även Clos St-Jacques, men den vingården har inga grand cruer omkring sig, så där är läget inte lika tydligt.

Tillägg: De ca 3 ha som appellationen Vosne-Romanée uppges ha utökats med i den länkade artikeln, kan möjligen gälla några plättar på andra sidan landsvägen, men inom kommunens gränser. Det ser lite olika ut mellan kommunerna i Côte de Nuits. I Vosne och Chambolle-Musigny fanns/finns det inga village-vingårdar på andra sidan landsvägen, i Nuits-Saint-Georges, Vougeot och Morey-Saint-Denis finns det enstaka och i Gevrey-Chambertin finns det väldigt många. Så det är en mycket mindre justering än att höja upp vingårdar till grand cru, som ju gör dem till en egen appellation. Den som provat t.ex. Anne Gros domaine-Bourgogne Rouge (och för all del Blanc) vet att det finns utmärkta vingårdar i Vosne på andra sidan landsvägen, som definitivt presterar på village-nivå om rätt producent sköter dem.

Har ingen ansökan om uppflyttning gjorts är det sin sak. Cros Parantoux har väl varit ansedd som den premier cru vingården som producerar bäst viner sedan 80-talet, eller? Att vinet är dyrt lär ju nog också spela in. Grand Cru bör ju vara lyxviner rent prismässigt.

Det luriga med Bourgogne är att regionen är liten men ändå så svår att bli klok på i mitt tycke. Premier cru och ibland även byviner bräcker ju ofta Grand cru. Den mest troliga utvecklingen är kanske att ingen uppflyttning till Grand Cru kommer att göras inom överskådlig framtid för någon. Fler Premier cru lär ju skapas lite då och då däremot.
 
Toppen