Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Lennart

Medlem
IMG_5445.jpeg

Domaine de l’Arlot Hautes Côtes de Nuits Le mont 2022

Domaine de l’Arlot Côtes de Nuits Villages Clos du Chapeau Monopole 2023

Domaine de l’Arlot Nuits Saint Georges 1:er Cru Clos des Forêts Monopole 2015

Domaine de l’Arlot Vosne-Romanée 1:er Cru Les Suchots 2022

Provade lite röd Arlot igår tillsammans med @MattiasMei . Riktigt kul att testa de olika cuvéerna mot varandra, från billigt till mindre billigt. Även om det inte var helt vetenskapligt, till följd av olika årgångar, så gav det en bra bild av likheter och olikheter.

Generellt är att vinerna är väldigt välgjorda, och framförallt mycket goda. Alla är balanserade med härlig frukt och upplevs som lätta, i bemärkelsen låga/mjuka tanniner.

Frukten i Le Mont är av det mörkare slaget, mot svarta körsbär, och det finns en antydan till något skitigt i doften (ej brett). Kanske inte jättekomplext men ett bra instegsvin.

Steget till Clos du Chapeau blir stort. Det mörka och skitiga är borta och här är det istället färska röda bär som bokstavligen sjunger. Kombinationen med lite nya fat gör att tankarna går till jordgubbstårta på midsommar. Otroligt gott verkligen, om jag vill dricka rödfruktig Pinot så är det exakt det här jag vill åt. Vinet har bra längd och intensitet så kommer nog gå utmärkt att låta det utvecklas på flaska ganska många år. Galen kvalitet sett till priset.

Ytterligare ett steg upp blir det till Clos des Forêts. Till en början var det ganska stängt på näsan, men till slut öppnar det upp sig och får en underbar aromatik med bland annat örter och kryddor. Frukten är återigen åt mörka körsbär, och det har den djupaste färgen i uppställningen. Lager på lager av smaker i munnen. Trots tio år sedan skörd hittas knappt något tertiärt i vare sig doft eller smak. Känns som detta kan ha evigt liv.

Till sist Les Suchots. Var lite rädd att Patrik Sjöberg skulle ringa på dörren men det var det värt. Jävlar, vilken intensitet. Har aldrig varit med om att munnen fylls med primärfrukt på det här sättet, utan att behöva äta taggtråd efteråt. Tvärtom, här är tanninerna som sammet. Visst är eken märkbar och sticker ut en del i det här stadiet, men frukten klarar av motståndet. Redan nu härlig komplexitet. Denna kommer bli ett monster, frågan är bara hur länge man ska vänta. Givet utvecklingen i flaskan innan är gissningen tjugo år snarare än tio.

Sammanfattningsvis: Arlot. Gott. Som fan.

Michael_M0!

Medlem
Vin nr 1: Domaine Y. Clerget Volnay 1:er cru Les Santenots 2018
Mörkröd i färgen. Rätt kraftig variant av Volnay. Röd frukt, en del ek. Mer koncentrerad och yngre och kraftigare intryck än vad jag trodde på förhand. Till grillad kyckling tog vinet nästan över. Är mkt möjligt att detta vin funkar bättre till nöt eller lamm. Jag måste nog ge dessa viner lite längre tid i källaren.

2018 är bökiga och behöver tid - Mycket tid. Druckit en hyfsad mängd 2018, och majoriteten öppnades för tidigt. Mycket mörka toner, brända popcorn, kompakta etc i stilen. Kändes
som många behöver, typ, 6-7 år till.

Foley

Medlem
Åsikter om 2023?

Öppnade en enkel Bourgogne Rouge häromdagen. Blev förvånad - Liknande inte någonting från de senaste årgångarna.
Syran var helt perfekt och vinet var mer komplext än vad det borde ha förväntats kunnat vara.
Jag har bara druckit och provat ett par vita bourgogner, mest bourgogne blanc och byviner. De har varit bra. Den enda 1:er cru, Joseph Colin St Aubin 1:er cru En Remilly, var dock tyvärr ganska blek när jag drack den i våras. Antar att den var för ung. Har inte testat något rött från 2023 ännu. Har läst mig till att kritikerna tycker de röda är lite tunna på sina håll och kanske inte är några långliggare. Kul att du gillade vad du drack (får man fråga vad det var?), och Patrik Selin gav rätt höga betyg till Louis Jadot vinerna som kommer snart.

Foley

Medlem
IMG_7238.jpeg

Pierre Guillemot Savigny-Les-Beaune vieilles vignes 2020
De fåtal röda viner jag druckit från Guillemot har varit åt det lite kraftigare hållet, men har hållit en hög nivå. Fin och ren doft av röd frukt. Detta är superelegant, med mkt hallon och röd frukt i smak. Lent och fint avslut. Väldigt snyggt gjort och man blir sugen på mer. Klasskillnad mot Au Bon Climat Pinot Noir 2023 (instegsvin), som vi sedan drack ett glas av, och visar hur gott bourgogne är i jämförelse med annan pinot noir.

Foley

Medlem
Mark Haisma Volnay La Cave 2020
Härlig pinot som blev bättre och bättre ju längre flaskan stod öppen. Jordig, rostad doft, en del ek och röd frukt. Hyfsat komplex om än ung fortfarande. Mkt bra!

Attachments

• IMG_7261.jpeg
    IMG_7261.jpeg
    35,7 KB · Visningar: 42
Last edited:

HJF

Medlem
Tillbaka till Audoin, den här är makalöst bra. Kommer garanterat hålla länge men vad är poängen när det är så galet gott nu?

Visa bifogad bild 35143
Trevligt! Såg att samma vin men årgång 2020 finns nedsatt hos Philipson nu. Borde vara ett säkert kort. Någon som provat?

Jag köpte en låda 2019 Longeroies tidigare i höst, väldigt mkt Bourgogne för pengen. Kan varmt rekommenderas.

Min gode vän Travkungen har genom historien haft en enastående förmåga att hitta "nya" bourgogneproducenter innan priserna åkt upp i Stratosfären. Den mest enastående var Arnaud Ente som jag drack hos honom långt innan de ens kom till Systembolaget första gången. Det blev iaf några år med underbara Ente viner innan den prismässiga smärtgränsen passerades

Nu har han tipsat om några producenter som jag har beställt hem följande viner av:

Mon Poulin Coteaux Bourguignons 2023
Skyaasen Pommard 2020
Jessica Litaud Pouilly-Fuissé Sur La Roche 2021

Min gode vän Travkungen har genom historien haft en enastående förmåga att hitta "nya" bourgogneproducenter innan priserna åkt upp i Stratosfären. Den mest enastående var Arnaud Ente som jag drack hos honom långt innan de ens kom till Systembolaget första gången. Det blev iaf några år med underbara Ente viner innan den prismässiga smärtgränsen passerades

Nu har han tipsat om några producenter som jag har beställt hem följande viner av:

Skyaasen Pommard 2020
Aldrig hört talas om dessa tre. Vilket i och för sig inte säger så mycket, tyvärr.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri

Skyaasen Pommard 2020
Hade Jessica Litaud Pouilly-Fuissé Sur La Roche 2021 på en provning förra året. https://www.finewines.se/threads/id...snoteringar-och-diskussioner.2030/post-206933
Bra, men stack inte ut. Hon är väl redan lite kultförklarad och priserna är inte direkt låga. Men det är klart att risken finns att de sticker ännu mer.

buteljen

Medlem
Skyaasen Pommard 2020
2020 Maison Skyaasen Pommard
Helt ny micro-négoce för mig. Skall tydligen vara up and coming?? Stor koncentration i glaset men var lite all over the place just nu. Fin potential. Kul att prova och ha på radarn. Någon som provat?
Han hade med Skyaasen på en BYOB för något år sedan. Var ingen direct succé då, 92 poäng i snitt fick den av gänget och kom näst sist i flighten

jrick

Medlem
Han hade med Skyaasen på en BYOB för något år sedan. Var ingen direct succé då, 92 poäng i snitt fick den av gänget och kom näst sist i flighten

Skyaasen Pommard 2020
Gissar på att den första ska vara Les Horées Mon Poulain? Väldigt hypad producent redan. Den värsta hypen har dock lugnat ner sig, men fortfarande oftast dyra viner för inte så avancerade appellationer. Skyaasen har jag bara provat en Aligoté av. Men den är riktigt bra. Litaud har jag några viner att provar l’An Foiré NV lämnade lite att önska

Själv hade jag gärna lyft fram Jessicas äkta man Simon Faure som gjorde sin första årgång 2023, subtila men personliga chardonnayer från Maconnais.

Provade Laurent Tribut Chablis 2022 igår - stark rek på den för den som vill att Chablis ska smaka Chablis.

Tack för tips!
Jag har inte provat eller ens hört talas om någon av producenterna jag beställde, så jag får se vad det är! Med tanke på priserna så kunde jag ana att de nog inte var direkt "oupptäckta"

Foley

Medlem

Skyaasen Pommard 2020
Varifrån beställde du?

Foley

Medlem
IMG_7363.jpeg

David Moret Corton-Charlemagne 2019
Delade en flaska med ett par vänner. Väldigt klassiskt vin. Otrolig doft. Djup och fin. Väldigt fylligt och stort vin. Mastigt men elegant. Snyggt integrerad ek, smörigt, citrus, mineralitet. Jag har aldrig hört talas om producenten tidigare, men detta var ett av årets bästa viner, helt klart! Vit grand cru bourgogne är något speciellt varje gång, tycker jag.

Foley

Medlem
IMG_7371.jpeg

Vincent Girardin Meursault vieilles vignes 2022
Vincent Girardin Volnay vieilles vignes 2022
Tog möjligheten under årets styrelsemiddag i bostadsrättsföreningen att testa två viner från förra veckans tillfälliga sortiment som jag var nyfiken på. Vi började kvällen med Gremillet Tradition Extra-brut NV. En överraskning i positiv bemärkelse. Mörk i färgen och ett ganska komplext intryck. Mineralitet, citrus och jag tyckte det fanns lite röd bär. Vi trodde nästan att detta var rosechampagne. Mycket bra för ca 370 kr.
Över till meursault. Vinet ger ett ungt intryck. Elegant, med mineralitet och lite stiltypisk rökighet. Lite ek och lite smör. Bra nu, men kanske något anonymt och borde må bra av något år eller två i källaren. Volnay kändes mer redo. Stor och komplex näsa. Mörk i färgen. Koncentrerad, med en del röd frukt, ek och lite jordig. Väldigt bra

Foodcoma

Medlem
Visa bifogad bild 35488
Vincent Girardin Meursault vieilles vignes 2022
Vincent Girardin Volnay vieilles vignes 2022
Tog möjligheten under årets styrelsemiddag i bostadsrättsföreningen att testa två viner från förra veckans tillfälliga sortiment som jag var nyfiken på. Vi började kvällen med Gremillet Tradition Extra-brut NV. En överraskning i positiv bemärkelse. Mörk i färgen och ett ganska komplext intryck. Mineralitet, citrus och jag tyckte det fanns lite röd bär. Vi trodde nästan att detta var rosechampagne. Mycket bra för ca 370 kr.
Över till meursault. Vinet ger ett ungt intryck. Elegant, med mineralitet och lite stiltypisk rökighet. Lite ek och lite smör. Bra nu, men kanske något anonymt och borde må bra av något år eller två i källaren. Volnay kändes mer redo. Stor och komplex näsa. Mörk i färgen. Koncentrerad, med en del röd frukt, ek och lite jordig. Väldigt bra
Tack för fina noter, hur ser du på volnayen, drickfönster och utveckling om den får ligga?

Toppen