Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Jos

Medlem
Duc de magenta. Kolla mina smaknoter från igår i dena andra tråden. Den kan hända att du inte diggar vinet dock. Det är inte så fylligt och intensiteten är inte mycket att hurra för med tanke på priset.
Det här är väl ett lysande exempel på förvirringen med Jadots miljoner viner :D:D:D


Syftade på att du citerade mitt inlägg där jag beskriver att det finns 3 Garenne från Jadot varav två stycken olika Duc de Magenta. Du skriver bara Duc de Magenta men inte vilken, - Clos de Garenne eller enbart Garenne?
 

Magikern

Medlem
Det här är väl ett lysande exempel på förvirringen med Jadots miljoner viner :D:D:D


Syftade på att du citerade mitt inlägg där jag beskriver att det finns 3 Garenne från Jadot varav två stycken olika Duc de Magenta. Du skriver bara Duc de Magenta men inte vilken, - Clos de Garenne eller enbart Garenne?

Det är Clos man får. Vad som inte står i smaknoterna är att jag efter några timmars luft anade lite brett också vilket var rätt kul. :)
 
  • Like
Reactions: Jos

Michael_M0!

Medlem
9738F71E-3CD3-4406-A635-079BEF160B7A.jpeg


Vad är era intryck av 2018?
För just Chassagne-Montrachet har jag provat lite olika röda och flera av dem har varit riktiga kraftpaket. Ingen årgång att dricka jättetidigt, men jag tror att de kommer utvecklas jättefint med en hel del ålder. Drack en röd CM från Bachey-Legros för några veckor som jag gillade, hade en läcker och omisskännlig smak av brända popcorn.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Visa bifogad bild 30303

Vad är era intryck av 2018?
För just Chassagne-Montrachet har jag provat lite olika röda och flera av dem har varit riktiga kraftpaket. Ingen årgång att dricka jättetidigt, men jag tror att de kommer utvecklas jättefint med en hel del ålder. Drack en röd CM från Bachey-Legros för några veckor som jag gillade, hade en läcker och omisskännlig smak av brända popcorn.
Tycker som du ungefär. De röda är mycket av allt. Dock tycker jag de druckit fint tidigt på frukten. Inte druckit något sista året tror jag men har inte uppfattningen att de är riktiga långliggare, som 2005, 2015 och i viss mån 2016. Mer som 2012 med ännu mer frukt. Alltså 10-20 år snarare än 20-30. Men den som lever och dricker lär väl få se. Vad gäller de vita är de också riktiga kraftpaket, ibland på gränsen till obalanserade, men i de flesta fall trevliga. Tror dock inte de är riktiga långliggare. De flesta bör nog drickas inom 10-12 års ålder.
 

Foley

Medlem
De 2018 jag druckit, senast Caroline Morey Santenay 2018 på magnum, tycker jag har varit toppen. Möjligen lite lägre syra men bra tryck, som ni säger. Var fick du tag på Domaine Larue? Drack en Saint Aubin 1:er cru murgers des dents de chien 2015 därifrån häromåret som var sjukt bra. Inköpt i vinbutik i Nice efter jag frågat butiksägaren vad han rekommenderade.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som har testat Jacques Moinel (Clos Vougeot) ? Omdöme is så fall?
Varken provat den eller något annat från Jacques Moinel, och kände inte igen namnet ens när jag sett en bild på en etikett. Men jag ser på etikettbilder att producenten heter Maison Jacques Moinel så det är en negociant. Jag kan inte se deras namn på Clive Coates karta (nu med några år på nacken) över vem som äger vilken plätt i Clos de Vougeot, så även det vinet lär vara på inköpta druvor. Spontant sett tänker jag att om namnet på en Bourgogne-negociant är obekant, och det inte finns särskilt mycket omdömen att hitta trots att de säljer/har sålt viner från kända vingårdar, är risken rätt hög att vinerna inte är särskilt imponerande. (Chansen är högre att en okänd domaine = egna vingårdar har bra viner, endera genom att de är så små att de "gått under radarn", eller för att de sköts av någon gubbe som gör ett bra jobb men inte är bra på marknadsföring, eller för att en ny generation tagit över nyligen och höjt kvaliteten.)
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Är det någon som har testat Jacques Moinel (Clos Vougeot) ? Omdöme is så fall?

Vilken årgång
Varken provat den eller något annat från Jacques Moinel, och kände inte igen namnet ens när jag sett en bild på en etikett. Men jag ser på etikettbilder att producenten heter Maison Jacques Moinel så det är en negociant. Jag kan inte se deras namn på Clive Coates karta (nu med några år på nacken) över vem som äger vilken plätt i Clos de Vougeot, så även det vinet lär vara på inköpta druvor. Spontant sett tänker jag att om namnet på en Bourgogne-negociant är obekant, och det inte finns särskilt mycket omdömen att hitta trots att de säljer/har sålt viner från kända vingårdar, är risken rätt hög att vinerna inte är särskilt imponerande. (Chansen är högre att en okänd domaine = egna vingårdar har bra viner, endera genom att de är så små att de "gått under radarn", eller för att de sköts av någon gubbe som gör ett bra jobb men inte är bra på marknadsföring, eller för att en ny generation tagit över nyligen och höjt kvaliteten.)

Några undantag lär väl finnas när det gäller okända negociants som gör bra viner från kända grand cru lägen. Maison Chanzy borde vara en av dem. Är Moinel en ny förmåga kan vinerna ha glidit under radarn hittills.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Några undantag lär väl finnas när det gäller okända negociants som gör bra viner från kända grand cru lägen. Maison Chanzy borde vara en av dem. Är Moinel en ny förmåga kan vinerna ha glidit under radarn hittills.
Chanzy har till skillnad mot Jacques Moinel bedömts av The Wine Advocate (men inte med särskilt höga poäng) och har både en webbplats och en svensk importör (och så känner jag åtminstone igen etiketten ;)) så jag tycker inte att de är till närmelsevis lika anonyma. Dessutom kallar de sig Domaine & Maison Chanzy så en del egna vingårdar finns det rimligen.

Eftersom jag själv inte provat några av deras viner vad jag kan minnas, är det några grand cruer du tycker att de gör särskilt bra?
 

Magikern

Medlem
Chanzy har till skillnad mot Jacques Moinel bedömts av The Wine Advocate (men inte med särskilt höga poäng) och har både en webbplats och en svensk importör (och så känner jag åtminstone igen etiketten ;)) så jag tycker inte att de är till närmelsevis lika anonyma. Dessutom kallar de sig Domaine & Maison Chanzy så en del egna vingårdar finns det rimligen.

Eftersom jag själv inte provat några av deras viner vad jag kan minnas, är det några grand cruer du tycker att de gör särskilt bra?

Deras Chambertin Grand Cru är ju rätt humant prissatt och utmärkt i rätt årgång. Deras Bonnes Mares 2010 har jag nämnt ex antal gånger här och den blir bara bättre och bättre för varje flaska som jag korkar upp.

I övrigt är det standardpriser (och kvalitet) på deras Grand Cru. viner (Kanske Chambertin och Bonnes Mares görs på köpta druvor därav lägre pris).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vilken årgång


Några undantag lär väl finnas när det gäller okända negociants som gör bra viner från kända grand cru lägen. Maison Chanzy borde vara en av dem. Är Moinel en ny förmåga kan vinerna ha glidit under radarn hittills.
Primärt var det 2015.
 

Foley

Medlem
Rolig tråd, här har ni en förhållandevis novis kille på röd bourgogne, men älskar det, dock insett att du måste upp lite i pris.

Vilka tips kan ni ge på bourgogne under 500 kr?

Tack på förhand
Bland de lite lättare vinerna gillar jag Drouhin Rully rouge som släpps på bolaget om några veckor. Drouhins Pouilly Vinzelles tycker jag också är bra. Även Louis Jadots viner runt 250-500 kr, tycker jag håller bra klass vs pris. Ett par av Bouchards viner runt 400-500, både vitt och rött (som finns på bolaget nu), är bra men kostar tyvärr 50-100 kr mer nu per flaska än häromåret. Alla röda viner jag nämnt ovan är lite lättare i karaktären.
 
Toppen