Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Swedish

Medlem
Apropå Flaskposten, är det någon som är insatt i hur deras "affärsmodell" ser ut?

Jag handlade en hel del ifrån dem för 10 år sen ungefär och har väl alltid gillat deras brokiga och lätt osammanhängande utbud men jag blir inte riktigt klok i hur de fungerar. De har ju en hel del flaskor som har hängt med ett tag (läs flera år). Fungerar de som Franska Vinkompaniet som handlar ifrån producenter vid beställning? Jag har alltid utgått ifrån att de handlar på "andra marknaden" och sen säljer vidare. Dessa flaskor som ser lockande ut, har de legat i ett lagerhus under dessa år? Har lagerhuset bra "bevarande" egenskaper? Vart inhandlar de flaskorna? Det är svårt att följa historiken på flaskorna vilket gör att jag drar mig ifrån att beställa.

Någon som sitter på lite insider information om hur de bedriver verksamhet?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Apropå Flaskposten, är det någon som är insatt i hur deras "affärsmodell" ser ut?

Jag handlade en hel del ifrån dem för 10 år sen ungefär och har väl alltid gillat deras brokiga och lätt osammanhängande utbud men jag blir inte riktigt klok i hur de fungerar. De har ju en hel del flaskor som har hängt med ett tag (läs flera år). Fungerar de som Franska Vinkompaniet som handlar ifrån producenter vid beställning? Jag har alltid utgått ifrån att de handlar på "andra marknaden" och sen säljer vidare. Dessa flaskor som ser lockande ut, har de legat i ett lagerhus under dessa år? Har lagerhuset bra "bevarande" egenskaper? Vart inhandlar de flaskorna? Det är svårt att följa historiken på flaskorna vilket gör att jag drar mig ifrån att beställa.

Någon som sitter på lite insider information om hur de bedriver verksamhet?
Det tycker jag nog inte de i forumet som känner dem, skall dela med sig utav, till en bolags anställd - om ni förstår mig rätt :rolleyes:
 

Swedish

Medlem
Det tycker jag nog inte de i forumet som känner dem, skall dela med sig utav, till en bolags anställd - om ni förstår mig rätt :rolleyes:
Inget illa menat här Johan, det finns inget ont uppsåt. Jag undrar som privatperson, har inget med bolaget att göra.

Jag får varningsflagg direkt när en artikel har legat 1-3 år i beställningssortimentet (eller i butik/depå också för den delen). Jag vet inte hur många flaskor jag har stött på som har legat ett tag i BS och som inte har varit i prima skick. Det är ju inte direkt så att flaskorna ligger i prima förvar. Bara nyfiken på om någon vet hur förvaringsförhållandena är för Flaskposten. Vanlig depå/lagerhus som distributörerna för SB eller förhoppningsvis lite bättre?
 

Magikern

Medlem
Apropå Flaskposten, är det någon som är insatt i hur deras "affärsmodell" ser ut?

Jag handlade en hel del ifrån dem för 10 år sen ungefär och har väl alltid gillat deras brokiga och lätt osammanhängande utbud men jag blir inte riktigt klok i hur de fungerar. De har ju en hel del flaskor som har hängt med ett tag (läs flera år). Fungerar de som Franska Vinkompaniet som handlar ifrån producenter vid beställning? Jag har alltid utgått ifrån att de handlar på "andra marknaden" och sen säljer vidare. Dessa flaskor som ser lockande ut, har de legat i ett lagerhus under dessa år? Har lagerhuset bra "bevarande" egenskaper? Vart inhandlar de flaskorna? Det är svårt att följa historiken på flaskorna vilket gör att jag drar mig ifrån att beställa.

Någon som sitter på lite insider information om hur de bedriver verksamhet?

Jag har varit lite undrande över detta företaget med. De har inte gjort mycket reklam och de hade inget nyhetsbrev under en 3 års period. Vissa av deras viner har sålt förvånansvärt långsamt med tanke på hur humant prissatta de faktiskt var dessutom.

Det känns som att de köpte äldre viner när de var billiga i inköp och sedan lagrat dem själv. Hur som helst verkar de ha det gott ställt ekonomiskt. De bryr sig inte så mycket om deras viner säljer i ultrarapid.
 

Merlot

Medlem
I vilket fall är leveranstiden hos flaskposten anmärkningsvärt lång för ett vin som redan är på lager någonstans. Beställer man idag så får man vänta 6 veckor ca
 

buteljen

Medlem
Bara nyfiken på om någon vet hur förvaringsförhållandena är för Flaskposten. Vanlig depå/lagerhus som distributörerna för SB eller förhoppningsvis lite bättre?
”Vi har 30 års erfarenhet i negociantbranschen och flaskorna lagras tempererat hos den negociant vi jobbar med. Sả de gảr direkt dit frản antingen odlaren el försaljaren, skeppas sedan direkt därifran till Best i Malmö där de sedan gảr ut till kund.”

Jag tror man kan vara lugn att flaskorna är i bra skick 😊
 

Magikern

Medlem
I vilket fall är leveranstiden hos flaskposten anmärkningsvärt lång för ett vin som redan är på lager någonstans. Beställer man idag så får man vänta 6 veckor ca

Det hade leverans en gång i månaden (sommaren undantaget) fram tills rätt nyligen. De säljer för lite för att ha leverans oftare än så kanske.
 

Magikern

Medlem
”Vi har 30 års erfarenhet i negociantbranschen och flaskorna lagras tempererat hos den negociant vi jobbar med. Sả de gảr direkt dit frản antingen odlaren el försaljaren, skeppas sedan direkt därifran till Best i Malmö där de sedan gảr ut till kund.”

Jag tror man kan vara lugn att flaskorna är i bra skick 😊

https://shop.flaskposten.eu/sv/rott/frankrike/bordeaux/1998-la-tour-leognan-75-cl.html

Denna flaskan ser lite risig ut. Etiketten åtminstone. ;)

Ett rätt märkligt faktum är att de så sent som 2021 hade viner som låg 1000 kronor under priset som man får betala om man köper av negocianten (samma årgång då) vilket tyder på att de köpt vinerna 8-9 år tidigare.
 

MagnusH70

Medlem
Apropå Flaskposten, är det någon som är insatt i hur deras "affärsmodell" ser ut?

Jag handlade en hel del ifrån dem för 10 år sen ungefär och har väl alltid gillat deras brokiga och lätt osammanhängande utbud men jag blir inte riktigt klok i hur de fungerar. De har ju en hel del flaskor som har hängt med ett tag (läs flera år). Fungerar de som Franska Vinkompaniet som handlar ifrån producenter vid beställning? Jag har alltid utgått ifrån att de handlar på "andra marknaden" och sen säljer vidare. Dessa flaskor som ser lockande ut, har de legat i ett lagerhus under dessa år? Har lagerhuset bra "bevarande" egenskaper? Vart inhandlar de flaskorna? Det är svårt att följa historiken på flaskorna vilket gör att jag drar mig ifrån att beställa.

Någon som sitter på lite insider information om hur de bedriver verksamhet?
Jag har handlat från dem under ganska många år, och har inte stött på något som varit påverkat negativt.
 

Keen

slan
Inte från flaskposten, men inköp av ny hajpad producent + lite annat
 

Attachments

  • IMG_3191.jpeg
    IMG_3191.jpeg
    56,8 KB · Visningar: 213

Magikern

Medlem
Jag har handlat från dem under ganska många år, och har inte stött på något som varit påverkat negativt.

Jag har köpt över 80 flaskor från dem och samtliga har varit perfekta (naturkork på samtliga). Jag har dock skippat de gamla bdx-vinerna med risiga etiketter skall tilläggas.

Hur ser det ut på övriga nätvinhandlare förresten? Inte mycket bra bourgogne eller?
 

jrick

Medlem
Inte från flaskposten, men inköp av ny hajpad producent + lite annat
Berätta gärna vad du tycker när du provat. Jag var i kontakt med den svenska importören eftersom jag var nyfiken, men fick lite sticker chock av priserna när jag vet så lite om dem.
 

Keen

slan
Berätta gärna vad du tycker när du provat. Jag var i kontakt med den svenska importören eftersom jag var nyfiken, men fick lite sticker chock av priserna när jag vet så lite om dem.

Will do. Ja, pricey. Men blir väl så med hypen, och även om det inte verkar finnas några andrahandsmarknadspriser så lär väl de vara ännu högre.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Köpte en låda av den vita förra året för 199kr/fl, det var den värd, tycker nog inte att den är värd 329kr...
Fast Liger-Belair är en klart bra producent som drar åt kraftig stil (i sin prisklass), och 2020 är en väldigt bra årgång för rött, så jag skulle inte utgå från en tidigare årgång för vitt för att avråda från det vinet. Snarare är det just en sådan kombination av producent och årgång som jag förväntar mig ska överprestera (på den röda sidan), givet dagens prisläge i Bourgogne.
 
Toppen