Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Foley

Medlem
Dricker en flaska Pierre Guillemot Bourgogne Rouge 2020 och tycker det är väldigt bra. Mörkröd i färgen, koncentrerad. Mkt röd frukt. Såklart ung och kan säkert sparas 5-10 år till men är supergott redan nu. Andra flaskan jag dricker inom några månader och jag är imponerad. Var mindre entusiastisk över deras vita Pinot blanc Blend, men glad att det röda levererar.
 

Attachments

  • IMG_3859.jpeg
    IMG_3859.jpeg
    41,9 KB · Visningar: 49

Foley

Medlem
Testar dagens släpp av Patrick Javillier Bourgogne blanc cuvee oligocence 2020. Tydlig doft av Meursault, som man blir lycklig av. Klassiska noter av ek, mineraler, citrus. Lite fet och oljig. Väldigt mkt Meursault-känsla i både smak och doft. Kanske något kort i avslutet mot en "riktig" Meursault men jag tycker det är ett bra och mkt gott vin till, vad som numera är, en rimlig prislapp. Är glad att jag köpte ett antal flaskor.
 

Attachments

  • IMG_3893.jpeg
    IMG_3893.jpeg
    47,9 KB · Visningar: 75

Foley

Medlem
Testade några viner från Pierre Girardin och Theo Dancer igår på The Sparrow.

Pierre Girardin Eclat de Calcaire Bourgogne Chardonnay 2022 - Mkt bra och gott. 80% av druvorna från Meursault. Lite tunnare än vanliga Meursault
Pierre Girardin Meursault Les Narvaux 2020 på magnum - väldigt bra. Klassisk Meursault. Rund med lång eftersmak. Kanske hade väntat mig lite mer ändå.
Pierre Girardin Vosne-Romanee 2020 - Grymt bra vin. Supergott. Kraftfullt med mörkare röd färg, men samtidigt elegant. Kvällens bästa vin.

Theo Dancer Aligote 2022 - Kul att testa. Friskt och fräscht, men stod lite platt mot PG Bourgogne Blanc. Lyfter sällan/aldrig med Aligote, tycker jag.
Theo Dancer Jurassique Savagnin - Väldigt lik Aligote, tyckte jag. Också lite platt. Kanske hämmad av att drickas mot PG Meursault.
Theo Dancer Roc Breia Pinot Noir 2022 - Det här var väldigt gott. Från Macon. Mörk röd färg, koncentrerat. Stod sig bra i fighten mot Vosne Romanee, och inte helt olik i uttrycket även om den inte riktigt nådde den höjden.
Vincent Dancer Bourgogne Blanc 2021 - Här snackar vi! Väldigt koncentrerad och smakful med extra allt av mineraler, citrus och ek. Största överraskningen.

Smakade även en mun Pierre Girardin Batard Montrachet 2020 av en kompis, och det var såklart sjukt bra. Lyfte sig en bra bit över övriga viner, men är ju prissatt därefter.

Hade gärna testat mer av Vincent Dancer, men allokeringen är extremt begränsad, förstod jag (bara 6 flaskor till hela Sverige av vissa saker). Theo Dancers egna viner kostar mer än de smakar, men likväl rätt kul och bra. Roc Breia Pinot dricker jag gärna igen och chardonnay var också bra, enligt en annan som testade den. Pierre Girardin mer klassisk Bourgogne.
 

jrick

Medlem
Tack @Foley för rapporten. Inte helt oväntade slutsatser kring Roc Breia (har själv inte provat) och känner igen mig i vad du skriver om Pierre Girardin baserat på det jag faktiskt har provat. De här sakerna dyker ju tyvärr aldrig upp på Bolaget utan bara på restauranger. Vet du möjligen om Backman säljer via privatimport?
 

Foley

Medlem
Jag har själv kört privatimport några gånger från Backman så bara att mejla dem och fråga. Det har funkat bra och varit konkurrenskraftiga priser. Beror såklart lite på producent och popularitet så tveksamt om det går att få tag på Vincent Dancer, men kanske något från Theo Dancer. Pierre Girardin tror jag kommer till bolaget ibland?

Kan även nämna att Pierre Girardin tyckte 2022 var en perfekt och enkel årgång. 2023 var bra, men de behövde klippa av mkt för att bibehålla koncentrationen i vinerna.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Jag har själv kört privatimport några gånger från Backman så bara att mejla dem och fråga. Det har funkat bra och varit konkurrenskraftiga priser. Beror såklart lite på producent och popularitet så tveksamt om det går att få tag på Vincent Dancer, men kanske något från Theo Dancer. Pierre Girardin tror jag kommer till bolaget ibland?

Kan även nämna att Pierre Girardin tyckte 2022 var en perfekt och enkel årgång. 2023 var bra, men de behövde klippa av mkt för att bibehålla koncentrationen i vinerna.
De har varit lite svåra att få svar ifrån i min uppfatttning. Men då vet jag att de inte är helt avigt inställda. Pierre Girardin har nog bara dykt upp i en låda på BS under Covid,inte mer. Vincent Girardin däremot dyker ju upp regelbundet.,
 
Testade några viner från Pierre Girardin och Theo Dancer igår på The Sparrow.

Pierre Girardin Eclat de Calcaire Bourgogne Chardonnay 2022 - Mkt bra och gott. 80% av druvorna från Meursault. Lite tunnare än vanliga Meursault
Pierre Girardin Meursault Les Narvaux 2020 på magnum - väldigt bra. Klassisk Meursault. Rund med lång eftersmak. Kanske hade väntat mig lite mer ändå.
Pierre Girardin Vosne-Romanee 2020 - Grymt bra vin. Supergott. Kraftfullt med mörkare röd färg, men samtidigt elegant. Kvällens bästa vin.

Theo Dancer Aligote 2022 - Kul att testa. Friskt och fräscht, men stod lite platt mot PG Bourgogne Blanc. Lyfter sällan/aldrig med Aligote, tycker jag.
Theo Dancer Jurassique Savagnin - Väldigt lik Aligote, tyckte jag. Också lite platt. Kanske hämmad av att drickas mot PG Meursault.
Theo Dancer Roc Breia Pinot Noir 2022 - Det här var väldigt gott. Från Macon. Mörk röd färg, koncentrerat. Stod sig bra i fighten mot Vosne Romanee, och inte helt olik i uttrycket även om den inte riktigt nådde den höjden.
Vincent Dancer Bourgogne Blanc 2021 - Här snackar vi! Väldigt koncentrerad och smakful med extra allt av mineraler, citrus och ek. Största överraskningen.

Smakade även en mun Pierre Girardin Batard Montrachet 2020 av en kompis, och det var såklart sjukt bra. Lyfte sig en bra bit över övriga viner, men är ju prissatt därefter.

Hade gärna testat mer av Vincent Dancer, men allokeringen är extremt begränsad, förstod jag (bara 6 flaskor till hela Sverige av vissa saker). Theo Dancers egna viner kostar mer än de smakar, men likväl rätt kul och bra. Roc Breia Pinot dricker jag gärna igen och chardonnay var också bra, enligt en annan som testade den. Pierre Girardin mer klassisk Bourgogne.
Intressant, då var vi där samtidigt haha. Vi provade igenom allt de hade på glas. Pierre Girardins P-M Les Folatieres var sjukt bra även som ganska ung nu. wotn för mig, även över Batard som var väldigt återhållsam. Tyckte även Narveaux, Vosne och BB överlevererade. Störst intryck gjorde vinmakarna själva tycker jag, så unga men ändå så kunniga och utåtriktade och orädda att ha synpunkter. I övrigt delade jag dina uppfattningar om övriga viner i stort.
 

Foley

Medlem
Backman skickade ut en prislista idag till grappes medlemmar på lite olika viner från Pierre Girardin från 2022 som man kan få göra privatimport på, minimum 6 flaskor men med möjlighet att blanda olika. Kul att de skickar ut ett sånt erbjudande. Mest high end viner som börjar på strax över 1000 kr och fortsätter sen ganska brant uppåt beroende på läge och klassificering... Kommer sannolikt ångra om något år eller två att jag inte slog till
 

Martin F

Medlem
Efterfrågar lite tips på tydligt reduktiva vita viner från bourgogne i stort. Tänk typ 400-1000 kr. Gärna via bolaget.
 
LLM Bourgogne Blanc, Vincent (Theo) Dancer Bourgogne Blanc, Vincent Girardin Bourgogne Blanc, J-M Guffens. I den mån du får tag på dem via webbhandlare, webbsläpp eller privatimport så är de trevligt reduktiva genom lång tid på jästfällning men ändå generöst ekfatsbehandlade. Vingårdslägen trillar snart utanför din prisprefetens
 

Martin F

Medlem
LLM Bourgogne Blanc, Vincent (Theo) Dancer Bourgogne Blanc, Vincent Girardin Bourgogne Blanc, J-M Guffens. I den mån du får tag på dem via webbhandlare, webbsläpp eller privatimport så är de trevligt reduktiva genom lång tid på jästfällning men ändå generöst ekfatsbehandlade. Vingårdslägen trillar snart utanför din prisprefetens
Tack! Ska se om jag kan få tag i något av dem. LLM blanc har jag prövat men var dessvärre långt från imponerad.
 

Jos

Medlem
Efterfrågar lite tips på tydligt reduktiva vita viner från bourgogne i stort. Tänk typ 400-1000 kr. Gärna via bolaget.
Tydligt reduktiva viner var en motreaktion för att förhindra premox men tror nu de flesta drar ner på det igen. Dricker tyvärr inte så mycket Coche men har hört att de också blivit tydligt mindre reduktiva senaste åren. Men annars är väl Coche nr 1 så att säga.

Tyvärr är det nog svårt att hitta för din budget tror jag. De som kör lite åt samma stil som Coche men kanske finns i din prisklass skulle kunna vara entry level PYCM och Hubert Lamy tex
 

Martin F

Medlem
Tydligt reduktiva viner var en motreaktion för att förhindra premox men tror nu de flesta drar ner på det igen. Dricker tyvärr inte så mycket Coche men har hört att de också blivit tydligt mindre reduktiva senaste åren. Men annars är väl Coche nr 1 så att säga.

Tyvärr är det nog svårt att hitta för din budget tror jag. De som kör lite åt samma stil som Coche men kanske finns i din prisklass skulle kunna vara entry level PYCM och Hubert Lamy tex
Budgeten kan och behövs nog tänjas.

Jag försöker bli klok på vilken slags vit Bourgogne jag egentligen gillar då det varit rätt mycket hit and miss och få wow-upplevelser från min begränsade erfarenhet. Rött känns på något sätt lättare. Vad gäller Lamy hade de väl dessvärre precis ett webbsläpp som jag missade tyvärr :(
 

Jos

Medlem
Budgeten kan och behövs nog tänjas.

Jag försöker bli klok på vilken slags vit Bourgogne jag egentligen gillar då det varit rätt mycket hit and miss och få wow-upplevelser från min begränsade erfarenhet. Rött känns på något sätt lättare. Vad gäller Lamy hade de väl dessvärre precis ett webbsläpp som jag missade tyvärr :(
Jag kom på att PvG Meursault Charmes 2018 i julas var väldigt reduktiv, nästan too much
 

Foley

Medlem
Utan att riktigt koll på vad som menas med reduktiv så är denis pere & fils Corton charlemange grym vit bourgogne i din prisklass. Jag tyckte den blev tydligt bättre av 2 år i källaren, och den blev WOTN utan större konkurrens på en blandprovning jag hade häromåret. Nog bästa vita jag druckit i den priskategorin, dvs 600-1000 kr.

Har du förresten testat Cervaro della Sala av Antinori? 90% italiensk chardonnay. Körde in 2016 blint på en annan provning förra sommaren till en bourgogneälskare, som var övertygad om att det var en bättre bourgogne. Har tyvärr dragit lite i pris (jag köpte 2016 för 399), men är fortfarande värt det. Kan också behöva ligga ett par år i källaren då mina tidigare två flaskor inte nått de nivåer som flaskan i somras gjorde.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Utan att riktigt koll på vad som menas med reduktiv så är denis pere & fils Corton charlemange grym vit bourgogne i din prisklass. Jag tyckte den blev tydligt bättre av 2 år i källaren, och den blev WOTN utan större konkurrens på en blandprovning jag hade häromåret. Nog bästa vita jag druckit i den priskategorin, dvs 600-1000 kr.

Har du förresten testat Cervaro della Sala av Antinori? 90% italiensk chardonnay. Körde in 2016 blint på en annan provning förra sommaren till en bourgogneälskare, som var övertygad om att det var en bättre bourgogne. Har tyvärr dragit lite i pris (jag köpte 2016 för 399), men är fortfarande värt det. Kan också behöva ligga ett par år i källaren då mina tidigare två flaskor inte nått de nivåer som flaskan i somras gjorde.
För den som vill veta mer om reduktiv vinmakning så kolla här.

Cervaro della Sala av Antinori är grym men har aldrig upplevt den som särskilt reduktiv utan tvärtom härligt fatad. Hade själv med den på en provning med tema burgånj mot resten. Har för mig samtlgia gissade burgånj och att den kom tvåa totalt. Jag hittar inget inlägg om den provningen men väl detta inlägg. Finns fler italienare som Bellavista Ucellanda och Ca del Bosco Curtefranca som lurar många blint. Men det här är ju fel tråd för det....

Ibland har jag upplevt William Fevres viner som rediktiva men inte alltid. Roulot är väl kända för att vara reduktiva. Men om inte @Jos rekommenderat så kanske det inte stämmer på deras instegsviner.
 

Jos

Medlem
För den som vill veta mer om reduktiv vinmakning så kolla här.

Cervaro della Sala av Antinori är grym men har aldrig upplevt den som särskilt reduktiv utan tvärtom härligt fatad. Hade själv med den på en provning med tema burgånj mot resten. Har för mig samtlgia gissade burgånj och att den kom tvåa totalt. Jag hittar inget inlägg om den provningen men väl detta inlägg. Finns fler italienare som Bellavista Ucellanda och Ca del Bosco Curtefranca som lurar många blint. Men det här är ju fel tråd för det....

Ibland har jag upplevt William Fevres viner som rediktiva men inte alltid. Roulot är väl kända för att vara reduktiva. Men om inte @Jos rekommenderat så kanske det inte stämmer på deras instegsviner.
Jo Roulot räknas absolut dit men de har inte varit på nivå med Coche och PYCM. Även Ente förr men nu tror jag han också lugnat ner sig
 

Jos

Medlem
Tänk ståltankar i första hand och skippa de som enbart kör ek så är nog chansen större. Ingen kör väl enbart stål men du fattar…
Dompan kan ibland vara extremt reduktiv men det är en annan tråd ;)
 
Min bild är att reduktiviteten uppstår i hög grad pga lång tid på jästfällningen, naturligtvis i kombination med begränsad kontakt med syre, men ekbehandling med gamla ekfat (som tex LLM) där man fyller upp fatet och inte öppnar och rör om går alldeles utmärkt att få reduktiva viner från. Men det kan också leda till att tråden spårar ut åt ett håll du inte hade planerat för 😂. I min värld är LLM BB reduktiv på nosen även om det är kraftigt ekfatat och behöver lång landningsbana. Men förstod att du inte uppskattade den stilen. Kanske lite slankare viner som @Jos föreslår då. Eller så kan ju champagne vara svaret när man inte vet vad man söker ☺️. Billecart-Salmon håller sig långt borta från syre och ek tex 🤷‍♂️
 
Toppen