Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Foley

Medlem
Håller med Robbes angående den vita, för 199 kr var det bra, men för 329 kr finns det annat jag hellre köper. Men likväl gott. Jag skulle låta flaskorna ligga 1-2 år minst, då jag tycker sista flaskan var mkt bättre än första flaskan jag drack (ca 6 mån emellan).
 

Coda

Medlem
Någon som provat Jadot Clos St Jacques 21?
Har viljat prova just en clos st jacques ett tag och rent ekonomiskt verkar Jadot, Bruno Clair och Sylvie Esmonin vara dom enda som är ”rimliga” i pris. Jag vill eventuellt dricka den redan nu eller inom ett halvår.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som provat Jadot Clos St Jacques 21?
Har viljat prova just en clos st jacques ett tag och rent ekonomiskt verkar Jadot, Bruno Clair och Sylvie Esmonin vara dom enda som är ”rimliga” i pris. Jag vill eventuellt dricka den redan nu eller inom ett halvår.
Jag tror det bara finns fem ägare i Clos St Jacques, så då är det Armand Rousseau (surprise, surprise...) och Fourrier du tycker är för dyra? :) Det har åtminstone tidigare gått att hitta CSJ från Dominique Laurent också (åtminstone i några årgångar), men han har väl fått köpa druvor genom att vara sambo (eller om det möjligen är gift) med Sylvie Esmonin.
 

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Jag vill fylla på med mer vit Bourgogne, av de lite ”billigare” sorterna. Jag uppskattar Domaine Cordier Bourgogne Blanc vielles vignes (druckit 19 och 20 tror jag). Finns det några förslag av er andra i liknande prisklass (sub 300)? Vad jag uppskattade med ovanstående vin var en ganska tydlig fatkaraktär men utan att vinet upplevdes för extraherat och ”klumpigt*”.

*årets sämsta beskrivning, och då är vi ändå inne i december.
 

MagnusH70

Medlem
Hej.
Jag vill fylla på med mer vit Bourgogne, av de lite ”billigare” sorterna. Jag uppskattar Domaine Cordier Bourgogne Blanc vielles vignes (druckit 19 och 20 tror jag). Finns det några förslag av er andra i liknande prisklass (sub 300)? Vad jag uppskattade med ovanstående vin var en ganska tydlig fatkaraktär men utan att vinet upplevdes för extraherat och ”klumpigt*”.

*årets sämsta beskrivning, och då är vi ändå inne i december.
Jag har under flera år köpt viner av Barraud via bolaget. De har gått upp lite i pris senaste åren, men ger mycket vin för pengarna. https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=barraud
De vinner på lagring, jag brukar spara mina i 4-8 år.
 

Coda

Medlem
Jag tror det bara finns fem ägare i Clos St Jacques, så då är det Armand Rousseau (surprise, surprise...) och Fourrier du tycker är för dyra? :) Det har åtminstone tidigare gått att hitta CSJ från Dominique Laurent också (åtminstone i några årgångar), men han har väl fått köpa druvor genom att vara sambo (eller om det möjligen är gift) med Sylvie Esmonin.
Det stämmer. Jag tittade tillbaka på tidigare webbsläpp under 2023, just feb-mars verkar vara en het månad för bourgogne. Kan man misstänka det blir något liknande för 2024?

Tror jag hoppar Louis Jadoten och hoppas på att något spännande ifrån Bruno Clair och Robert Groffier kommer här i början av året.
Just Bruno Clair kon ju med både Cazetiers och Clos St Jacques. Groffier har ju även haft Les Hauts-Doix i förra lanseringen.
Jag kanske hoppas för mycket på att ungefär samma producenter kommer tillbaka.
 
Det stämmer. Jag tittade tillbaka på tidigare webbsläpp under 2023, just feb-mars verkar vara en het månad för bourgogne. Kan man misstänka det blir något liknande för 2024?

Tror jag hoppar Louis Jadoten och hoppas på att något spännande ifrån Bruno Clair och Robert Groffier kommer här i början av året.
Just Bruno Clair kon ju med både Cazetiers och Clos St Jacques. Groffier har ju även haft Les Hauts-Doix i förra lanseringen.
Jag kanske hoppas för mycket på att ungefär samma producenter kommer tillbaka.
Bruno Clair kom i mars både i år och förra året. Har pratat med importören som säger att de kommer till våren igen, men att de inväntar besked från Systemet på exakt när det blir.
 

Coda

Medlem
Bruno Clair kom i mars både i år och förra året. Har pratat med importören som säger att de kommer till våren igen, men att de inväntar besked från Systemet på exakt när det blir.
Intressant, tack. Har du provat Clos St Jacques eller Cazetiers ifrån Bruno?

Les Hauts Diox verkar nästan än mer intressant, om man nu vågar hoppas importören har fått tag på 2021. Det klimatet ligger ju vägg i vägg med Les Amoureuses men till en betydligt mindre peng. Hansa i Malmö har en returnerad Les Amoureuses ifrån Groffier som står inne i deras kylrum, sneglar på den varje gång jag har ärende där, verkligen ett drömvin för min del.
 
Last edited:
Intressant, tack. Har du provat Clos St Jacques eller Cazetiers ifrån Bruno?

Les Hauts Diox verkar nästan än mer intressant, om man nu vågar hoppas importören har fått tag på 2021. Det klimatet ligger ju vägg i vägg med Les Amoureuses men till en betydligt mindre peng. Hansa i Malmö har en returnerad Les Amoureuses ifrån Groffier som står inne i deras kylrum, sneglar på den varje gång jag har ärende där, verkligen ett drömvin för min del.
Har inte druckit någon av de två ännu, har dock en Clos St Jaques 2012 som ligger nära till hands att drickas under helgerna. Cazetierserna är nyare och får ligga lite till.

Les Hauts Diox från BC har jag nog aldrig sett på Bolaget, däremot från Groffier från knappa 2000:- för något år sedan.
 

Coda

Medlem
Har inte druckit någon av de två ännu, har dock en Clos St Jaques 2012 som ligger nära till hands att drickas under helgerna. Cazetierserna är nyare och får ligga lite till.

Les Hauts Diox från BC har jag nog aldrig sett på Bolaget, däremot från Groffier från knappa 2000:- för något år sedan.
Tror inte BC ens har en plot på Les Haux Diox. Jag tänkte på Groffier.
 
Last edited:

CTK

Medlem
Tack Finewines, nu håller jag på kliva in i bourgogne-träsket med andra foten också! Hustrun kommer nog att omynndighetsförklara mig och beslagtag mina bankkonton...

Men tills dess så var det här med att välja bra producenter och undvika mindre bra...
Är det någon som har erfarenhet av Georges Ligniers Morey St. Denis 1:er Cru?
 

CTK

Medlem
Hej, Lite sent svar kanske. Jag har köpt och drckit flera av G Liegner och tycker de är mycket bra. Både fin frukt och bra syra. La Cave de Jacques har deras viner och jag har bådr 2016 och 2019 av Morey st Denis 1 ser cru samt 2016 GC. Alla kanon.
 

Sonderlese

Medlem
Hej, Lite sent svar kanske. Jag har köpt och drckit flera av G Liegner och tycker de är mycket bra. Både fin frukt och bra syra. La Cave de Jacques har deras viner och jag har bådr 2016 och 2019 av Morey st Denis 1 ser cru samt 2016 GC. Alla kanon.
Jo tack, ingen brådska, det krävs ändå några års lagring…
Jag har ett par flaskor och en magnum 2014; trevligt att höra de kan leverera sedan.
Så länge vinerna faller hustrun i smaken får jag lov att hålla på. Men den dagen det slår slint … 😬
 

Coda

Medlem
Såg att J.F Mugnier släpper både Bonnes Mares och Musigny i webbsläppet 18 Januari.
Någon som vet hur många flaskor av varje som kommer?
 

Vingubben

Medlem
Såg att J.F Mugnier släpper både Bonnes Mares och Musigny i webbsläppet 18 Januari.
Någon som vet hur många flaskor av varje som kommer?
Musigny 2014 kostade 10k, 2015 kostade 15k och nu vill dom ha 22k för 2016. Härlig utveckling:eek:

Räkna med 6-12 flaskor Musigny och 12-24 Bonnes Mares.
 

Michael_M0!

Medlem
Rött, vitt eller båda två?

Lite sent svar.
Tänkte främst på de röda.

Jag har provat ett fåtal röda. Min uppfattning är att de är väldigt tillgängliga redan som unga, väldigt friska, fin syra, lite lägre i alkohol.
Kanske inte har strukturen för att lagras en längre tid, men perfekt att njuta redan nu eller inom några år.

Drack vinet nedan i höstas. Det var ljuvligt - Väldigt fräscht och påminde om smultron med vispad grädde. Inget komplexare vin, men fruktansvärt
gott.

AA05CBBD-34F0-4E90-B3F9-1BE062DB2613.jpg
 
Toppen