Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Keen

slan
Har man en dryg timme över så finns det sämre sysslor än att titta på William Kellys frågestund med wineberserkers . Att Wine Advocate numera har en ytterst kompetent man på plats i regionen känns ju smått surrealistiskt. Hans Bruno Lorenzon-tips slog väl ut igår (Mercury champs martin 16). Dyrt för att vara Cotê Chalonnaise, men värt varenda krona. Karln har även fått mig att jaga Arnoux-Lachaux 2018 som en skållad FOMO-gris, vilket känns lite barnsligt, men men...

I glaset just nu: Dominique Laurent, Clos des Chenes, 2010. En del trä som man skulle kunna varit utan, men det gör inte så mycket; utmärkt gott.

Följer hans inlägg med stort intresse på WB.
Jag var och provade Arnoux-Lachaux när importören hällde några av dom på Sparrow i stan. Väldigt bra! Hade även handlat några flaskor av honom sen innan, både Arnoux-Lachaux och hans negocé-viner (under Charles Lachaux). Drack Bourgognen, Vosne Romanée, NSG, och Echezaux, alla väldigt bra. Men behöver tid... Har druckit bourgogne och aligote från Charles Lachaux, också väldigt bra!
Från samma importör (Backman Vinhandel) måste jag också rekommendera Pierre Vincent Girardins vita. Drack hans Bourgogne blanc 2018 och den var strålande, löjligt bra balanserat trots varm årgång. Beställde ett gäng till som kommer snart. Alf Tumble provade några av Meursaulterna nu i helgen, och verkade imponerad.
 
Litet båårr-gånj i glasen denna Lucia: Francois de Nicolays 2018 Bourgogne Rouge köpt i låda från pompette. Precis det man vill ha av litet ung BG; mestadels rödfruktig och okomplicerad, men med viss pinositet på doften (hallon, kanel, rooibos, sandelträ), lätt i stilen, inte för mycket ny ek/alkohol/tyngd; silkig textur men med härlig syra - nästan Jura-likt munvattnande.

Ibland, men bara ibland, är bra Bourgogne inte dyr :)
 
Last edited:

Silenos

Medlem
Jag var och provade Arnoux-Lachaux när importören hällde några av dom på Sparrow i stan. Väldigt bra! Hade även handlat några flaskor av honom sen innan, både Arnoux-Lachaux och hans negocé-viner (under Charles Lachaux). Drack Bourgognen, Vosne Romanée, NSG, och Echezaux, alla väldigt bra. Men behöver tid... Har druckit bourgogne och aligote från Charles Lachaux, också väldigt bra!

Kul att höra! Speciellt det att uppställningen var bra rakt igenom, sånt är alltid förtroendeingivande. Det hjälper inte mig särskilt om Reignots är magiskt, jag kommer aldrig springa på någon flaska ändå.

Jag har druckit någon enstaka flaska ifrån 00-talet. Även den var bra, men stilen ska väl nuförtiden vara subtilare. Det är en hel del surr omkring producenten, vilket ju ibland mest känns som ett trött marknadsföringsgrepp – "kolla här folk, ny generation på plats och vips så är vinerna fantastiska, kom och köp!” – men i detta fall så blir jag uppriktigt nyfiken. Firman har alltid gått för att vara bra jordbrukare, och med fint genmaterial i vingårdarna (farsan var ingen klåpare (vilket indirekt blir det ny-generation-tugget ofta säger)), men att han ibland gasade på lite väl hårt när prylarna kom ner i källaren.

Charles Lachaux verkar vara än mer metodisk (och experimentell) i sitt jordbruk, och en varsammare vinmakare. Jaja, allt det där är ju bara teori än så länge, men jag har hur som helst ett gäng 2018-cuvéer ifrån firman påväg för tidig uppkorkning, så vi får väl se... Det skadar inte heller att den nya etiketten är eoner snyggare än den gamla.
 
Last edited:

Silenos

Medlem
Vad äter ni till era röda Borgougner?

Allt möjligt, det är inte så noga. Ikväll blir det Vosne-Romanée och kebabpizza. Är man i tagen att öppna en flaska man ömt lagrat i många år, och verkligen vill ge vinet de bästa förutsättningarna, så förslår jag att man skippar stark kebabsås. Eller, lite mer allvarligt – men bara lite, jag dricker röd burgunder till allt (julbord undantaget) – så väljer man förslagsvis något lättare rätter än t.ex. höstgrytor (fast varför inte en ung Corton till det, de kan användas på samma sätt som en Barolo). Anka, kyckling, fläsk; snarare än nöt. Potatispure, snarare än gratäng, osv.

Vosne-Romanée var det:

upload_2020-12-17_19-57-25.png


Ny producent för mig, och för de flesta andra gissar jag på. De har rätt nyligen börjat exportera. Confuron-Gindré heter firman om det inte syns. Mycket trevlig, djup, ganska mörk, doft; men inget alkoholstick, volatilt eller bakteriellt. Det mesta går igen i smaken, men utan en överviktigt munkänsla; viss stjälkighet. Eftersmaken är maffig den med, lite väl så. Det står 13% på etiketten, men det är en sån där förtryckt historia som de säkert använder om, så det tror jag så mycket jag vill på. En hel del tanniner som stramar upp det hela i slutet. Sammantaget, ett mycket bra vin. Det får bli påfyllning (men man får dricka ett par 2014 mellan varven för att inte känna sig överkörd).
 
Last edited:

Keen

slan
Allt möjligt, det är inte så noga. Ikväll blir det Vosne-Romanée och kebabpizza. Är man i tagen att öppna en flaska man ömt lagrat i många år, och verkligen vill ge vinet de bästa förutsättningarna, så förslår jag att man skippar stark kebabsås. Eller, lite mer allvarligt – men bara lite, jag dricker röd burgunder till allt (julbord undantaget) – så väljer man förslagsvis något lättare rätter än t.ex. höstgrytor (fast varför inte en ung Corton till det, de kan användas på samma sätt som en Barolo). Anka, kyckling, fläsk; snarare än nöt. Potatispure, snarare än gratäng, osv.

Vosne-Romanée var det:

Visa bifogad bild 21670

Ny producent för mig, och för de flesta andra gissar jag på. De har rätt nyligen börjat exportera. Confuron-Gindré heter firman om det inte syns. Mycket trevlig, djup, ganska mörk, doft; men inget alkoholstick, volatilt eller bakteriellt. Det mesta går igen i smaken, men utan en överviktigt munkänsla; viss stjälkighet. Eftersmaken är maffig den med, lite väl så. Det står 13% på etiketten, men det är en sån där förtryckt historia som de säkert använder om, så det tror jag så mycket jag vill på. En hel del tanniner som stramar upp det hela i slutet. Sammantaget, ett mycket bra vin. Det får bli påfyllning (men man får dricka ett par 2014 mellan varven för att inte känna sig överkörd).


Jag var på väg att beställa några (gissar att det är från Backman Vinhandel också), men blev inga sådana. Körde på Arnoux-Lachaux, Morey-Coffinet, och Pierre Girardin den gången istället. Importören tyckte dock att tidigare årgångar var bättre, så testar nog '16 eller '17 istället. Men de var ju mkt prisvärda om de var så bra som du beskriver.
 

Silenos

Medlem
Jag var på väg att beställa några (gissar att det är från Backman Vinhandel också), men blev inga sådana. Körde på Arnoux-Lachaux, Morey-Coffinet, och Pierre Girardin den gången istället. Importören tyckte dock att tidigare årgångar var bättre, så testar nog '16 eller '17 istället. Men de var ju mkt prisvärda om de var så bra som du beskriver.
Det kan säkert stämma att de två årgångarna är minst lika starka. Mest är den väl en fråga om smak, 2018 är en riktig brottare. Jag kommer köpa ganska försiktigt (fler 17 än 18 här hemma), och definitivt testa en flaska innan jag handlar i plural (AL undantaget). Men en del vill jag ändå ha, omväxling förnöjer. Dessutom tycker jag varma årgångar ofta lyckas skaka av sig där överviktskilona, med bara ett par år i flaska. Just den här Vosne'en saknade inte struktur, och frukten var på inget sätt diffus. %-en däremot hade gärna fått varit lägre.

Inte Backmans, utan härifrån . 36€ är inte ofta man ser Vosne-Romanée för. Och när Jasper gett tummen upp var man ju tvungen att testa. Jag kommer hänga på låset för deras 2019.

Angående Arnoux-Lachaux: Vet du varför deras N-St.-G är markant billigare än de andra byvinerna (icke vingårdsmärkta)? Är det bara pga. kommunens otrendighet, eller är det unga stockar eller nåt sånt som ligger bakom? Jag har inte kunnat läsa mig till det.
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
Allt möjligt, det är inte så noga. Ikväll blir det Vosne-Romanée och kebabpizza. Är man i tagen att öppna en flaska man ömt lagrat i många år, och verkligen vill ge vinet de bästa förutsättningarna, så förslår jag att man skippar stark kebabsås. Eller, lite mer allvarligt – men bara lite, jag dricker röd burgunder till allt (julbord undantaget) – så väljer man förslagsvis något lättare rätter än t.ex. höstgrytor (fast varför inte en ung Corton till det, de kan användas på samma sätt som en Barolo). Anka, kyckling, fläsk; snarare än nöt. Potatispure, snarare än gratäng, osv).

Tack!
Har också ätit anka tidigare till Pinot, vilken fantastisk combo! Jag tänker också mer åt fågel-hållet. Men nötkött kan fungera om man har lite rödare och lenare kött, typ oxfilé? Utan alltför tung kryddning/sås. Eller kanske en fin stek, som är röd i mitten.

Vinet lät smaskigt :)
Drack en CdB från 2015 för något år sedan som hade rejäl kraft och tanniner också, påminde om en Barolo.
 

Silenos

Medlem
De flesta kombinationer fungerar ok, såvida rödvin överhuvudtaget, är ett rimligt val. Det är ganska få saker som blir direkt dåligt. Står vinägerdränkt endivesallad på menyn, välj något annat. Förutom det så... Så länge man tycker det är ok om matchningen ger 1+1=2, snarare än =3.

"CdB"

Clos de Bezè? Cote de Beaune? Chandon des Briailles?
 

Michael_M0!

Medlem
De flesta kombinationer fungerar ok, såvida rödvin överhuvudtaget, är ett rimligt val. Det är ganska få saker som blir direkt dåligt. Står vinägerdränkt endivesallad på menyn, välj något annat. Förutom det så... Så länge man tycker det är ok om matchningen ger 1+1=2, snarare än =3.

"CdB"

Clos de Bezè? Cote de Beaune? Chandon des Briailles?

Hehe, menade Cote de Beaune.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Eftersom jag ska satsa på prisvärd vit bourgogne såsom Chassagne, Puligny Mersault, och jag antar det mesta som släpps i nästa år blir 2018-2019 så är min fråga:
Är det bra årgångar enligt ni som testat? Och vilka producenter är hidden gems som man bör plocka om det dyker upp? :)
 

Silenos

Medlem
Nu dricker jag väldigt lite av den vita varianten, så jag kan inte komma med så många personliga tips. Däremot läser jag ganska mycket om regionen, så en del vit info snappar man ju upp oavsett.

Eftersom jag ska satsa på prisvärd vit bourgogne såsom Chassagne, Puligny Mersault...// (min fet)


Du kommer få det lättare om du inte går den vägen. Jag säger inte att allt i Côte de beaune är för dyrt, men är man beredd att gå strax söderut, till Côte Chalonnaise och Mâconnais, så blir uppgiften lättare. Jag själv ska, när det lider mot sommaren, göra ett strandhugg bland regionens vitingar hade jag tänkt. Än så länge så vet jag bara att Dom. Dureuil-Janthial ska med i blandlådan (återigen ligger W. Kelley bakom reken), och troligtvis också Bruno Lorenzon.

//...och jag antar det mesta som släpps i nästa år blir 2018-2019 så är min fråga:Är det bra årgångar enligt ni som testat?


Endast hörsägen:
18: Varm, men oftast utan överdriven %, låg syra, inte så koncentrerade.
19: Varm, med ibland urballad %, högre syra, högre koncentration.

Jag hade satsat på 2017, som efter 2014, går för att vara decenniets bästa årgång för regionens vita.


Och vilka producenter är hidden gems som man bör plocka om det dyker upp? :)


Den stora fördelen med nätet, när det kommer till vinpimplande, är förstås att sådana som vi kan utbyta tankar, och ge tips, om vad för intressant som händer i olika regioner runt omkring. Den stora nackdelen är samma sak. Hidden gems förblir nuförtiden så i omkring en kvart, innan marknaden har nosat upp dem och skruvat upp priset till nytt jämviktsläge. Jag hade gärna köpt t.ex. lite Bernard Moreau (Chassagne) om priserna hade hållit sig, men där var man chanslös. Ett annat nytt namn för mig, Lamy-Caillat, hann jag bara läsa om, innan det var för sent; kultprissättning à la Coche-Dury och A. Ente verkar redan vara ett faktum. Hubert Lamy har förvisso en del som inte har ballat ur ännu; det kan kanske vara en bra ingång om man prompt är ute efter CdB-viner.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du kommer få det lättare om du inte går den vägen. Jag säger inte att allt i Côte de beaune är för dyrt, men är man beredd att gå strax söderut, till Côte Chalonnaise och Mâconnais, så blir uppgiften lättare.
...
Hidden gems förblir nuförtiden så i omkring en kvart, innan marknaden har nosat upp dem och skruvat upp priset till nytt jämviktsläge.
Jag håller med, för att hitta något som påminner om "fynd" ska du i huvudsak ge dig till mindre prestigefyllda appellationer, som brukar vara billigare även från väletablerade producenter. Kan nog lägga till Saint-Aubin i Côte de Beaune till listan över appellationer att hålla koll på, det finns numera en del sådana som kostar en del, men man betalar fortfarande inte lika mycket extra för bynamnet där som i Chassagne, Puligny eller Meursault.
 

Håkan

Medlem
Eftersom jag ska satsa på prisvärd vit bourgogne såsom Chassagne, Puligny Mersault, och jag antar det mesta som släpps i nästa år blir 2018-2019 så är min fråga:
Är det bra årgångar enligt ni som testat? Och vilka producenter är hidden gems som man bör plocka om det dyker upp? :)
Skulle nog hålla mig till 2018 eller allra helst 2017, har två favoriter i Cordier och Denogent i Pouilly Fuisse och Feuillat-Juillot i Montagny. Sedan tycker jag det oftast finns väldigt bra Bourgonge Blanc från lite mer kända odlare. Brukar tex gilla Henri Boillots Bourgogne Blanc, han gör även en trevlig St Aubin. I Puligny Montrachet tycker jag Carillon fortfarande är möjlig att köpa, tror att splitten förvirrade lite och har inte koll på vem av bröderna som är den som levererar bäst.
 

buteljen

Medlem
Du kommer få det lättare om du inte går den vägen. Jag säger inte att allt i Côte de beaune är för dyrt, men är man beredd att gå strax söderut, till Côte Chalonnaise och Mâconnais, så blir uppgiften lättare. Jag själv ska, när det lider mot sommaren, göra ett strandhugg bland regionens vitingar hade jag tänkt. Än så länge så vet jag bara att Dom. Dureuil-Janthial ska med i blandlådan (återigen ligger W. Kelley bakom reken), och troligtvis också Bruno Lorenzon.
Några fler tips:
"Where to go in Burgundy for fine quality at fair prices? Answer: to the very best producers of the Côte Chalonnaise. Jasper Morris MW has chosen six personal favourite producers who leap out of the ordinary, as viewed through the prism of the deliciously accessible 2017 vintage. " (De två första är vita)
2017 Domaine Stéphane Aladame, Montagny 1er Cru `Découverte`
2017 Domaine Vincent Dureuil-Janthial Rully 1er Cru ‘Margotés’
2017 Domaine A. & P. de Villaine Bourgogne Cote Chalonnaise La Digoine
2017 Alain et Isabelle Hasard Mercurey Les Marcoeurs Mercurey rouge les Marcoeurs
2017 Domaine Bruno Lorenzon Champs Martin, Mercurey Premier Cru
2017 Domaine du Cellier aux Moines Givry 1er cru “Clos du Cellier aux Moines”

Dina två exempel är med på Jaspers topplista @Silenos :)
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tackar för svaren allihopa! Har ett hum om vad jag ska söka efter i nästa år.
Har för mig att Carillon släpps i början på årets webbsläpp, och även någon Cordier?
Kanske skulle tilläggas att det var inte prestige bourgogne jag var ute efter, utan enklare varianter kring 3-500 kr som är drickvänliga inom ett par år. Sen kan man ju lägga till någon prestige kring 8-900 som får ligga lite längre. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Låter fantastiskt men är nog en önskedröm.
Kanske du kan hitta premier cru från nedre skiftet i dom priserna.
Topp-producenternas village är uppe i dom priserna numera.
Tyvärr....
Premier cru jag hade i åtanke. Det viktiga är att det är bra dryckesupplevelser. Det är därför jag söker lite mindre producenter som gör fint vin.
Orkar inte spendera 2-3000 kr för varumärken
 
Toppen