Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Premier cru jag hade i åtanke. Det viktiga är att det är bra dryckesupplevelser. Det är därför jag söker lite mindre producenter som gör fint vin.
Orkar inte spendera 2-3000 kr för varumärken
När jag kollar på vininfo på de senaste årens lanseringar är det tyvärr så att det ofta inte räcker med 2000-3000 kr för de vita Bourgogne grand cru från de mest eftertraktade appellationerna som kommer till Sverige och hamnar i Systembolagets sortiment, oavsett producent. :(
- Montrachet 2018, hittills 1 artikel (Drouhin/Marquis de Laguiche), 5499 kr
- Montrachet 2017, 3 artiklar, 5350-7979 kr
- Montrachet 2016 - hittar jag ingen
- Chevalier-Montrachet 2018, hittills 1 artikel (Jadot), 4395 kr
- Chevalier-Montrachet 2017, 2 artiklar, 4999-5995 kr
- Chevalier-Montrachet 2016, 2 artiklar, 5150-6699 kr
- Bâtard-Montrachet 2018, hittills 1 artikel (Fontaine-Gagnard), 2275 kr
- Bâtard-Montrachet 2017, 3 artiklar, 1975-6179 kr (nej, det övre priset är inte en felskrivning, och det är Olivier Leflaive)
- Bâtard-Montrachet 2016, 1 artikel (Fontaine-Gagnard), 1895 kr

Och så finns det en del dyrt där det som tar sig till Sverige inte ens hamnar i SB:s sortiment... Jag tror inte att årgång 2018 säljs billigare än 2017, utan att förklaringen är att de dyraste producenternas viner lanseras lite senare.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
När jag kollar på vininfo på de senaste årens lanseringar är det tyvärr så att det ofta inte räcker med 2000-3000 kr för de vita Bourgogne grand cru från de mest eftertraktade appellationerna som kommer till Sverige och hamnar i Systembolagets sortiment, oavsett producent. :(
- Montrachet 2018, hittills 1 artikel (Drouhin/Marquis de Laguiche), 5499 kr
- Montrachet 2017, 3 artiklar, 5350-7979 kr
- Montrachet 2016 - hittar jag ingen
- Chevalier-Montrachet 2018, hittills 1 artikel (Jadot), 4395 kr
- Chevalier-Montrachet 2017, 2 artiklar, 4999-5995 kr
- Chevalier-Montrachet 2016, 2 artiklar, 5150-6699 kr
- Bâtard-Montrachet 2018, hittills 1 artikel (Fontaine-Gagnard), 2275 kr
- Bâtard-Montrachet 2017, 3 artiklar, 1975-6179 kr (nej, det övre priset är inte en felskrivning, och det är Olivier Leflaive)
- Bâtard-Montrachet 2016, 1 artikel (Fontaine-Gagnard), 1895 kr

Och så finns det en del dyrt där det som tar sig till Sverige inte ens hamnar i SB:s sortiment... Jag tror inte att årgång 2018 säljs billigare än 2017, utan att förklaringen är att de dyraste producenternas viner lanseras lite senare.
Jag är inte så värst intresserad av dessa montrachet viner. De är utom min budget och möjligtvis tycke då jag aldrig smakat en.
Högsta jag kommit är chassagne-montrachet.
 

Silenos

Medlem
Ett förslag: Vi postar våra burgunder-upplevelser i den här tråden istället för i "idag dricker vi". Så slipper man missa något intressant som annars kanske försvunnit i den andra trådens höga tempo (m.a.o. som bubbelfalangen gör). Bu eller bä?

Jag har, hur som helst, en för mig ny producent i glaset: Chateau de la Tour. Pierre Labet – som är vinmakare och har en egen firma på sidan av – har jag druckit någon Beaune ifrån tidigare, men det har aldrig blivit något ifrån hans huvuduppdrag som är Clos-Vougeot. Värdeomdömena som man för ca. 10 år sedan mest stötte på lät ofta något i stil med "bra viner, men man måste lagra dem i 25 år"; så en viss tveksamhet infann sig.

IMG_1619.JPG


Och deras Viellies Vignes 2016, kan inte beskyllas för att vara någon duvunge. Det är djupt och brett, mörkt och dovt, tanninrikt och syrligt. Det är seriösa, närmast aristokratiska, doningar det här. Men samtidigt på inget sätt stängt, snarare kalasgott. Det finns fler sidor av bourgogne än fjäderlätt lekfullhet. Det är säkerligen bättre 2040 (och bedrövligt räligt 2025), men på inget sätt en bortkastad uppkorkning.
 

Daniel A

Administratör
Att skriva om sina burgunder i den här tråden låter som en bra idé, @Silenos!

2015 var första årgången av röd bourgogne jag inhandlade. Jag har lyckats hålla tassarna borta från varenda 1er cru, men nu blev nyfikenheten för stor. Nu när restauranger och vinbarer och resor varit ett no-no ett bra tag så har jag tappat möjligheten att följa årgången utan att öppna mina egna flaskor. Med vetskapen att det skulle vara för ungt fick korken ur den här åka:

DSC_2290.JPG


2015 Albert Morot, Beaune Aigrots 1er cru
Ganska kraftig och "mörk" doft som stiger upp ur glaset. Odefinierade mörka bär, övermogna lingon, lite "bourgogneskog", blåbär, ett uns tobak. Mer expressivt än jag trodde det skulle vara; även om jag får känslan av att det ligger en filt över det hela så ger det ändå ifrån sig mycket. I munnen är det lite värre: snipigt och tämligen oförlöst. Hög syra och närvarande tanniner. Känns lite spretigt. Dock långt och fint avslut, med blåbär och lingon. Dag 2 är det dock betydligt mer integrerat, och frukten/bären kommer fram. Riktigt trevligt just nu, tycker jag. Ligger i häradet kring 90+p.
Men visst är det ungt. Ångrar på intet sätt att jag korkade upp det här, men övriga 2015 i min källare ska jag försöka att inte röra på ett antal år.

Blir sugen på att köpa på mig lite 2018.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Att skriva om sina burgunder i den här tråden låter som en bra idé, @Silenos!

2015 var första årgången av röd bourgogne jag inhandlade. Jag har lyckats hålla tassarna borta från varenda 1er cru, men nu blev nyfikenheten för stor. Nu när restauranger och vinbarer och resor varit ett no-no ett bra tag så har jag tappat möjligheten att följa årgången utan att öppna mina egna flaskor. Med vetskapen att det skulle vara för ungt fick korken ur den här åka:

Visa bifogad bild 22380

2015 Albert Morot, Beaune Aigrots 1er cru
Ganska kraftig och "mörk" doft som stiger upp ur glaset. Odefinierade mörka bär, övermogna lingon, lite "bourgogneskog", blåbär, ett uns tobak. Mer expressivt än jag trodde det skulle vara; även om jag får känslan av att det ligger en filt över det hela så ger det ändå ifrån sig mycket. I munnen är det lite värre: snipigt och tämligen oförlöst. Hög syra och närvarande tanniner. Känns lite spretigt. Dock långt och fint avslut, med blåbär och lingon. Dag 2 är det dock betydligt mer integrerat, och frukten/bären kommer fram. Riktigt trevligt just nu, tycker jag. Ligger i häradet kring 90+p.
Men visst är det ungt. Ångrar på intet sätt att jag korkade upp det här, men övriga 2015 i min källare ska jag försöka att inte röra på ett antal år.

Blir sugen på att köpa på mig lite 2018.
Albert Morot brukar vara bra. De har inga grand cru:er och deras mesta innehav är i Beaune (som är lite ignorerat av Bourgogne-jägarna) så de saknar väl "prestige-spets" i stortimentet och har väl aldrig blivit riktigt berömda, eller stuckit iväg till astronomiska priser, trevligt nog. Jag blev uppmärksammad på Morots viner när jag bodde i Belgien för ca 10 år sedan, då således de inte i Sverige. Kul att enstaka viner dykt upp här på senare år.
 

Sebran

Medlem
Att skriva om sina burgunder i den här tråden låter som en bra idé, @Silenos!

2015 var första årgången av röd bourgogne jag inhandlade. Jag har lyckats hålla tassarna borta från varenda 1er cru, men nu blev nyfikenheten för stor. Nu när restauranger och vinbarer och resor varit ett no-no ett bra tag så har jag tappat möjligheten att följa årgången utan att öppna mina egna flaskor. Med vetskapen att det skulle vara för ungt fick korken ur den här åka:

Visa bifogad bild 22380

2015 Albert Morot, Beaune Aigrots 1er cru
Ganska kraftig och "mörk" doft som stiger upp ur glaset. Odefinierade mörka bär, övermogna lingon, lite "bourgogneskog", blåbär, ett uns tobak. Mer expressivt än jag trodde det skulle vara; även om jag får känslan av att det ligger en filt över det hela så ger det ändå ifrån sig mycket. I munnen är det lite värre: snipigt och tämligen oförlöst. Hög syra och närvarande tanniner. Känns lite spretigt. Dock långt och fint avslut, med blåbär och lingon. Dag 2 är det dock betydligt mer integrerat, och frukten/bären kommer fram. Riktigt trevligt just nu, tycker jag. Ligger i häradet kring 90+p.
Men visst är det ungt. Ångrar på intet sätt att jag korkade upp det här, men övriga 2015 i min källare ska jag försöka att inte röra på ett antal år.

Blir sugen på att köpa på mig lite 2018.

Tack för rapporten, har samma från 2016 som nog får ligga till sig ett tag till :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som kikat läget på 2012 och 2014 den senaste tiden? Har några 1er som jag är sugen på att testa...
I Bourgogne generellt gäller på den röda sidan att 2012 är hyggligt tillgängliga och 2014 lite mer klassiska. Nu ingår det inte i din fråga, men jag skulle dricka 2012 före 2010. Att dricka Beaune 1er cru 2012 borde inte vara något barnarov. Men de kommer självklart att vara bättre vid 12-15 år ålder än vid nuvarande 8,5. ;)
 

Silenos

Medlem
Någon som kikat läget på 2012 och 2014 den senaste tiden? Har några 1er som jag är sugen på att testa...
Jodå, det har jag. 2014 är riskfyllt, men fungerar ändå rätt ok. Årgången är ju sval (den senaste med den stilen), och föga publikfriande. Den bjuder mest på "uppfriskande fjällbäck"-associationer mer än något annat, så det krävs att man gillar sånt, annars gör man bäst i glömma bort dem ett tag till. Själv öppnar jag nån då och då, men det är ingen årgång jag tar med mig om jag blir bortbjuden.

2012 har jag helt slutat öppna, efter att varenda en de senaste två-tre åren betett sig grinigt. Det ligger något reduktivt över vinerna; klumpiga, med ofokuserad frukt och allmänt trista. Jag hoppas de skärper till sig med tiden (det gör de säkert). 2010 å andra sidan är ju kalas att öppna nu, så här håller jag inte med vintomas alls.
 

Silenos

Medlem
Tack för rapporten, har samma från 2016 som nog får ligga till sig ett tag till :)
2016 smakar utmärkt nu. Den unga årgång jag tycker fungerar allra bäst, de är markant mer tillgängliga än de var för två år sedan. Jag gissar dock på att den här fasen blir kortvarig. Så ska du låta dem "ligga till sig", låt dem göra så länge, annars är det bättre att korka upp i närtid.
 

Sebran

Medlem
2016 smakar utmärkt nu. Den unga årgång jag tycker fungerar allra bäst, de är markant mer tillgängliga än de var för två år sedan. Jag gissar dock på att den här fasen blir kortvarig. Så ska du låta dem "ligga till sig", låt dem göra så länge, annars är det bättre att korka upp i närtid.

Jaha! Isf lutar jag helt klart åt att korka upp i närtid. Vad pratar vi annars om för längd på nästa tunnelfas tror du?
 

Silenos

Medlem
Jaha! Isf lutar jag helt klart åt att korka upp i närtid. Vad pratar vi annars om för längd på nästa tunnelfas tror du?
2016 är ju rätt rejält strukturerad, så den kan säkert bli lång. Inte 2005-lång förhoppningsvis, men risken med "jag låter dem ligga några år till " är att man ger sig på dem, mitt i vad Bill Nanson kallar "window of disappointment". Lite beroende av årgången, så brukar den infinna sig omkring år 3/4 t.o.m. 10/12 efter skördeåret. Så nu eller senare än 2030, nåt sånt kanske är en rimlig gissning på när man får som mest ut av årgången (förutsatt att man gillar ung bourgogne vill säga).
 

Oscaro

Medlem
Gjorde första köpet av 2019 bgn med två lådor blandat från Le Grappin, verkar vara en hyfsad årgång trots värmen och lite mer parfymerad än 18 vilket jag brukar uppskatta. Dock verkar alkoholen vara hög så får se om det blir en stor bunkring av årgången.
Verkar ha varit bättre för vita så lär öka allokeringen till trotjänare som Chavy-Chouet, PYCM, Domaine d'Henri etc.
 

Håkan

Medlem
Gjorde första köpet av 2019 bgn med två lådor blandat från Le Grappin, verkar vara en hyfsad årgång trots värmen och lite mer parfymerad än 18 vilket jag brukar uppskatta. Dock verkar alkoholen vara hög så får se om det blir en stor bunkring av årgången.
Verkar ha varit bättre för vita så lär öka allokeringen till trotjänare som Chavy-Chouet, PYCM, Domaine d'Henri etc.
Jag är extremt ambivalent till både 18 och 19. Jag tycker dock många "sämre" lägen presterat på topp 2018 så jag tror jag kör samma strategi för 2019. Gott om budgerviner men enbart en handfull viner att lagra (6flaskor 2018 hittills). Fortfarande tycker jag Beaune levererar fantastiskt, svårt hitta bättre Pinoter annorstädes i samma prisklass. Chardonnay generellt svårare och där letar jag oftare i USA.
 

Oscaro

Medlem
Jag är extremt ambivalent till både 18 och 19. Jag tycker dock många "sämre" lägen presterat på topp 2018 så jag tror jag kör samma strategi för 2019. Gott om budgerviner men enbart en handfull viner att lagra (6flaskor 2018 hittills). Fortfarande tycker jag Beaune levererar fantastiskt, svårt hitta bättre Pinoter annorstädes i samma prisklass. Chardonnay generellt svårare och där letar jag oftare i USA.
Ju mer jag prövat av 2018 ju mer imponerad har jag varit, helt klart inte en klassisk årgång, men väldigt trevliga ändå. Men jag har hittills mest prövat village-viner och tycker som du att de levererar bra. Har inte heller köpt så mycket långlagrare för 2018, har köpt bättre viner på vita sidan dock. Kommer nog köpa några enstaka gc från 2018 och annars fokusera på andra årgångar. Ska försöka köpa lite bättre flaskor från d’Angerville också.


Drack för övrigt en Hudelot-Noellat bgn rouge igår som var väldigt trevlig.
 

Daniel A

Administratör
DSC_2297.JPG


2015 Gabin et Felix Richoux Irancy Veaupessiot
Ute i Bourgogneperiferin och snokar! Dag 1 är det tämligen öppet, röda bär och allmänt grönt (och jag är ju en sådan som gillar "gröna" toner). Dag 2 har det gröna backat lite, bären är lite fylligare och det har tillkommit något jag väljer att kalla "spökbrett". Någon form av svårplacerad stallighet/jordighet, det vill säga. I munnen är det hög syra och tämligen sträva tanniner. Finns inte så mycket mer här än syrliga röda bär (lingon). Snipigt och gör sig helt klart bäst till mat. Smak/strukturmässigt är det ingen skillnad från dag 1 till dag 2. Ett seriöst vin som sannolikt presterar rätt bra om några år. Men nog saknas det en dimension eller två för att det skulle kunna nå några högre höjder. 86+p.

Alltid kul att testa nya appellationer, men hit återvänder jag inte utan en rekommendation.
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 22467

2015 Gabin et Felix Richoux Irancy Veaupessiot
Ute i Bourgogneperiferin och snokar! Dag 1 är det tämligen öppet, röda bär och allmänt grönt (och jag är ju en sådan som gillar "gröna" toner). Dag 2 har det gröna backat lite, bären är lite fylligare och det har tillkommit något jag väljer att kalla "spökbrett". Någon form av svårplacerad stallighet/jordighet, det vill säga. I munnen är det hög syra och tämligen sträva tanniner. Finns inte så mycket mer här än syrliga röda bär (lingon). Snipigt och gör sig helt klart bäst till mat. Smak/strukturmässigt är det ingen skillnad från dag 1 till dag 2. Ett seriöst vin som sannolikt presterar rätt bra om några år. Men nog saknas det en dimension eller två för att det skulle kunna nå några högre höjder. 86+p.

Alltid kul att testa nya appellationer, men hit återvänder jag inte utan en rekommendation.
Intressant, är själv väldigt skeptisk till Irancy, känns inte optimalt för Pinot Noir. Vinerna blir väl anemiska för min smak.
 
Toppen