Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Håkan

Medlem
Verkar bli en väldigt liten skörd i år i bourgogne efter tuff frost den här veckan. Thibault Liger-Belair berättade att 75% av hans knoppar var förstörda. Verkar vara stora problem i Piemonte också. Det återstår att se om det blir som 2016 där röda ändå blir bra eller inte, Vincent Dauvissat upplevde i varje fall att frosten var värre i år än 2016.
Jasper Morris skrev så här:
Three nights/mornings in a row here in the Cote d'Or

Localised light damage likely from the first night

Much worse on the second night (early morning of 7th). Not colder, just a couple of degrees below freezing (in centigrade) but the conditions were in perfect storm territory. The cold is much more damaging when you have humidity and there were snow showers the previous evening. Then the clouds left leaving a clear sky, with early morning sun to burn the damaged shoots, and no wind to keep the air moving.

I went down to Corton-Charlemagne at around 4.30 in the morning, then across to Meursault where I stayed through to 7.30 - and it was clearly colder after dawn rather than before.

What was clear was that the smudgepots were only really being effective to the four closest vines, whereas they are spread out much more widely than that. Conversations with several producers who said that they are not equipped to cover all their vineyards so had to make choices.

Plenty of small wind turbines in evidence which may have helped, but there is clearly going to be some damage and maybe a lot.

This morning was the last day of the north wind - and temperatures at our house which is outside the vineyard area were the lowest of the three nights (minus 4.5C = 24F I think) but without the humidity of the previous day. I dont yet know how it played out in the vines

Chablis has better protection, more different types including thermal cabling in key vineyards, as the region has had a much longer term history of frost risk.

Och Bill Nanson skrev den här artikeln
https://www.burgundy-report.com/202...un-as-if-nothing-had-happened-the-2021-frost/
Tydligen skall frosten även nått norra Rhone, ett område som länge varit skonat från vårfrost. Ser samma mönster i Sverige, mild februari och mars gör att blomknopparna sväller och blir mer mottagliga för frost. Inga plommon och väldigt få körsbär och päron i Huddinge förra året.
 

Oscaro

Medlem
Tydligen skall frosten även nått norra Rhone, ett område som länge varit skonat från vårfrost. Ser samma mönster i Sverige, mild februari och mars gör att blomknopparna sväller och blir mer mottagliga för frost. Inga plommon och väldigt få körsbär och päron i Huddinge förra året.
Såg det också, Clusel Roch estimerade att 60% av knopparna var förstörda.
Var tydligen -8 i Chambolle igår i village-appelationerna, tyvärr inget som överlever det. Saint Aubin verkar nästan vara helt utraderat och i princip all Chardonnay verkar drabbats extremt hårt.
Även Chateau Climens skrev att alla deras plantor blivit förstörda, så verkar vara ordentligt utbrett i år.
Det hade varit 30 grdaers skillnad mellan dagstemperatur och nattemperatur i Piemonte i veckan och I Alba läste jag att de räknar med att 50% är förstört och i Brachetto, Barbera och Moscato räknar de med närmre 80%.

Oerhört tragiskt
 

Håkan

Medlem
Vad är er uppfattning om 18 som årgång, för röda viner?
Jag har inte så jättestor erfarenhet men av det jag provat kan jag dra följande slutsatser (baserat på få samples så det kan vara helt fel).
Jag provade i påskas Bourgogne Rouge 2018 och 2019 från Faiveley. Nu har 2018 ett år mer i flaska men jag var mer imponerad av 2018 men sin mer hedonistiska framtoning, 2019 var mer strukturerad finstämd. Tror det säger en del om skillnaden i årgångar.
Jag har köpt sämre lägen, mer ouppmärksammade kommuner för konsumtion inom några år, 2018 är ett år med full utmognad överallt i Bourgogne. Av de mer kända kommunerna är jag mer ambivalent, jag har varit mest försiktig med Nuits St Georges och Volnay då jag tyckt de vinerna varit lite "over the top" för min smak (men det är väldigt olika från producent till producent och jag har bara provat ett fåtal), gillade inte Robert Chevillon tex (men andra kan göra det och det är möjligtvis så att de förändras med lagring). Jag har varit imponerad av Chambolle-Musigny, kanske mest av alla viner jag provat och har fokuserat där (läs enbart köpt), men jag har varit väldigt sparsam med inköp överhuvudtaget, rika, kanske mer koncentrerade än vanligt men med pigg syra. Och det känns inte som att jag behöver vänta 20 år på dem att blomma ut.
Slutsats: Ojämn årgång där kraft och frukt är i framkant, vissa producenter har gjort lite väl hedonistiska viner för min smak, andra har lyckats förträffligt, väldigt bra årgång för sämre lägen, där kraften och frukten gör vinerna en tjänst.
 

Michael_M0!

Medlem
Jag har inte så jättestor erfarenhet men av det jag provat kan jag dra följande slutsatser (baserat på få samples så det kan vara helt fel).
Jag provade i påskas Bourgogne Rouge 2018 och 2019 från Faiveley. Nu har 2018 ett år mer i flaska men jag var mer imponerad av 2018 men sin mer hedonistiska framtoning, 2019 var mer strukturerad finstämd. Tror det säger en del om skillnaden i årgångar.
Jag har köpt sämre lägen, mer ouppmärksammade kommuner för konsumtion inom några år, 2018 är ett år med full utmognad överallt i Bourgogne. Av de mer kända kommunerna är jag mer ambivalent, jag har varit mest försiktig med Nuits St Georges och Volnay då jag tyckt de vinerna varit lite "over the top" för min smak (men det är väldigt olika från producent till producent och jag har bara provat ett fåtal), gillade inte Robert Chevillon tex (men andra kan göra det och det är möjligtvis så att de förändras med lagring). Jag har varit imponerad av Chambolle-Musigny, kanske mest av alla viner jag provat och har fokuserat där (läs enbart köpt), men jag har varit väldigt sparsam med inköp överhuvudtaget, rika, kanske mer koncentrerade än vanligt men med pigg syra. Och det känns inte som att jag behöver vänta 20 år på dem att blomma ut.
Slutsats: Ojämn årgång där kraft och frukt är i framkant, vissa producenter har gjort lite väl hedonistiska viner för min smak, andra har lyckats förträffligt, väldigt bra årgång för sämre lägen, där kraften och frukten gör vinerna en tjänst.

Tack Håkan! Intressant!
Det bekräftar lite av de intryck jag fått. Kanske bra köpläge då om man vill titta på lite olika kommuner. Då är frågan om vinerna kanske inte är så pass lagringsbara om de är så pass tillgängliga som unga? Trevligt med en årgång där man inte behöver vänta i evigheter för att dricka :)
 

Håkan

Medlem
Tack Håkan! Intressant!
Det bekräftar lite av de intryck jag fått. Kanske bra köpläge då om man vill titta på lite olika kommuner. Då är frågan om vinerna kanske inte är så pass lagringsbara om de är så pass tillgängliga som unga? Trevligt med en årgång där man inte behöver vänta i evigheter för att dricka :)
Lagringsbarhet, ja du, där snillen spekulerar...:D
 

Oscaro

Medlem
Intressant att se här hur många som inte använder ljus, mer förståeligt dock när man tänker att kostnaden är 4000€/dag och ha.
file.php
 

Magikern

Medlem
För mig som är ganska grön på Bourgogne. Vilka viner är mest för pengarna om man kollar uppåt 1000kr? Vilken producent är er favorit?

Chassagne-Montrachet (både rött och vitt), Nuit-Saint-Georges, Gevrey-Chambertin och Volnay är de distrikten som tilltalar mig mest i denna prisklassen (runt 1000-lappen). 2015, 2010 och 2018 är rätt jämna årgångar.
Montille, Chevillon, Jean Boillot och le Moine är producenter i denna prisklassen som jag gillar.
 

FredrikC

Medlem
Chassagne-Montrachet (både rött och vitt), Nuit-Saint-Georges, Gevrey-Chambertin och Volnay är de distrikten som tilltalar mig mest i denna prisklassen (runt 1000-lappen). 2015, 2010 och 2018 är rätt jämna årgångar.
Montille, Chevillon, Jean Boillot och le Moine är producenter i denna prisklassen som jag gillar.
Strålande, tack! Ska ge mig in i det lite mer nu när 2019 verkar så bra. Släpper någon av dessa sin 2019 snart eller brukar det dröja?
 

MarkusJ

Medlem
Om man ska hitta sin "stil" i Bourgogne, känner man igen sig mellan olika producenter från samma kommun, eller är det även stor skillnad producenterna imellan inom samma område?
 

Håkan

Medlem
Om man ska hitta sin "stil" i Bourgogne, känner man igen sig mellan olika producenter från samma kommun, eller är det även stor skillnad producenterna imellan inom samma område?
Väldigt stor skillnad mellan producenter i områden, dessutom är det inte alltid som områdenas ansedda stilar går igen hos alla producenter. Bara att prova på.
 

Oscaro

Medlem
Vad säger man om 2019? Bra årgång?
Beror på vad man gillar, det är ju en väldigt varm årgång, men många är nöjda ändå. Har köpt rätt mycket rött och vitt och de få jag öppnat hittills har varit bra och framförallt de vita. Väldigt framåt i frukten och kommer nog att gå att dricka rätt unga på grund av det, men skulle inte säga att det är bästa på 60 år även om alla skribenter och producenter älskar att säga det varje årgång.
 

Håkan

Medlem
Bästa på 60 år eller vad jag läste. Men nu är jag helt grön på Bourgogne så ni som kan får gärna fylla i.
Har svårt att tro den är bättre än 2005 eller 2015. Men tror att det är en bra årgång. När jag provade 2018 mot 2019 tyckte jag att 2019 var mer strukturerad och med högre syra men 2018 var mer yppig och framåt (och alkoholhalten närmar sig 15% i vissa). Tror fortfarande att min ide att 2018 är en årgång där jag köper från framförallt "sämre" lägen medan 2019 är en årgång jag fokuserar på (några få) viner från mer välrenommerade kommuner. Tyvärr är kvantiteten från Bourgogne 2019 väldigt väldigt begränsad så priserna kommer gå upp upp upp. Kanske kan vi hoppas på en avsvalnande Covideffekt och att strafftullarna från USA kvarstår.
 

Michael_M0!

Medlem
Jag har hört att viner från Aloxe-Corton behöver ligga länge innan de dricks. Vad är er uppfattning? Och hur länge kan de i sådant fall lagras? Har hört många som pratar om kärva tanniner initialt.
 
Toppen