Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Oscaro

Medlem
Är det någon som har tips på bra producenter av chambolle? Både village och 1er är intressant. Har en del Hudelot, Meo-Camuzet, Anne Gros, Lignier och några enstaka Mugnier. Hade gärna haft mer Mugnier men har ingen tilldelning tyvärr.
 

Håkan

Medlem
Är det någon som har tips på bra producenter av chambolle? Både village och 1er är intressant. Har en del Hudelot, Meo-Camuzet, Anne Gros, Lignier och några enstaka Mugnier. Hade gärna haft mer Mugnier men har ingen tilldelning tyvärr.
Har du provat Ghisaline-Barthod? Väldigt rena och snygga, har några 05or, men har inte sett räken av dem på länge.
 

Oscaro

Medlem
Har du provat Ghisaline-Barthod? Väldigt rena och snygga, har några 05or, men har inte sett räken av dem på länge.
Har prövat men tror inte jag har några i källaren, blir att försöka leta rätt på några. Underbart med 05, helt magisk årgång i chambolle
 

buteljen

Medlem
Är det någon som har tips på bra producenter av chambolle? Både village och 1er är intressant. Har en del Hudelot, Meo-Camuzet, Anne Gros, Lignier och några enstaka Mugnier. Hade gärna haft mer Mugnier men har ingen tilldelning tyvärr.
Jamais tog upp dessa på en masterclass han hade vad gäller bästa producenterna i Chambolle M - Domaine Comte Georges de Vogüé, Domaine Christophe Roumier, Ghislaine Barthod, Domaine Louis Boillot, Domaine François Bertheau, Domaine Jacques-Frédéric Mugnier
 

Jos

Medlem
Är det någon som har tips på bra producenter av chambolle? Både village och 1er är intressant. Har en del Hudelot, Meo-Camuzet, Anne Gros, Lignier och några enstaka Mugnier. Hade gärna haft mer Mugnier men har ingen tilldelning tyvärr.
Drouhin Laroze är ju given, nästan gratis med tanke på övriga nämnda också :p
 

Oscaro

Medlem
Drouhin Laroze är ju given, nästan gratis med tanke på övriga nämnda också :p
Beställde faktiskt hem ett gäng blandat Drouhin-Laroze efter middagen senast, några clos du beze, bonnes mares och även några chambolle. Får ta och öppna en av chambolle snart :)
Jamais tog upp dessa på en masterclass han hade vad gäller bästa producenterna i Chambolle M - Domaine Comte Georges de Vogüé, Domaine Christophe Roumier, Ghislaine Barthod, Domaine Louis Boillot, Domaine François Bertheau, Domaine Jacques-Frédéric Mugnier
Cgv och Roumier är magiska men tyvärr också väldigt dyra, tycker dessutom man måste upp på 1er nivå på cgv för att riktigt få utväxling och då är priserna ännu mindre kul. Tror inte jag prövat någon Boillot Chambolle så måste nog beställa någon sån också :rolleyes:
 

Jos

Medlem
Beställde faktiskt hem ett gäng blandat Drouhin-Laroze efter middagen senast, några clos du beze, bonnes mares och även några chambolle. Får ta och öppna en av chambolle snart :)

Cgv och Roumier är magiska men tyvärr också väldigt dyra, tycker dessutom man måste upp på 1er nivå på cgv för att riktigt få utväxling och då är priserna ännu mindre kul. Tror inte jag prövat någon Boillot Chambolle så måste nog beställa någon sån också :rolleyes:
Grymt, Chambolle Grand Cru för 1/6 av Mugniers Premier Cru ;)

Är det 18 så är de bebisar, lufta länge.
 

Håkan

Medlem
Beställde faktiskt hem ett gäng blandat Drouhin-Laroze efter middagen senast, några clos du beze, bonnes mares och även några chambolle. Får ta och öppna en av chambolle snart :)

Cgv och Roumier är magiska men tyvärr också väldigt dyra, tycker dessutom man måste upp på 1er nivå på cgv för att riktigt få utväxling och då är priserna ännu mindre kul. Tror inte jag prövat någon Boillot Chambolle så måste nog beställa någon sån också :rolleyes:
Louis Boillot har ju ihop det med Ghislaine Barthaud, vet ej hur lika i stilarna de är dock.
 

Håkan

Medlem
Låter som att jag behöver testa dem bredvid varandra då :)
Du får även prova Dominique Laurent mot Sylvie Esmonin och Domaine Parent mot AF Gros (fast där är det syster och bror). Fast då har vi ju lämnat Chambolle. Gillade Jadots Fueets 2018, dragits ner lite på eken som jag ibland tyckt varit lite påträngande hos Jadot.
 

Oscaro

Medlem
Du får även prova Dominique Laurent mot Sylvie Esmonin och Domaine Parent mot AF Gros (fast där är det syster och bror). Fast då har vi ju lämnat Chambolle. Gillade Jadots Fueets 2018, dragits ner lite på eken som jag ibland tyckt varit lite påträngande hos Jadot.
Låter ändå som ett par spännande kvällar! Vi får se till att ordna några bättre bourgogne-byob när situationen förbättrat sig.
 

Sebran

Medlem
Har någon här erfarenhet med Domaine Duroché?

Har läst bra saker och ser att deras village Gevrey-Chambertin finns på bolaget från 16 och 17.
 
Provade också en låda från Kran. Mitt första köp därifrån någonsin. Aldrig provat något från dem men det verkar spännande. Är också nyfiken om någon provat producenten?
 

Silenos

Medlem
Har någon här erfarenhet med Domaine Duroché?

Har läst bra saker och ser att deras village Gevrey-Chambertin finns på bolaget från 16 och 17.

upload_2021-5-21_21-7-43.png


Jodå, jag har erfarenhet. Förutom ovanstående, hans Bèze anno 11' (årgången är ju svag, så jag vet inte vilka slutsatser man kan dra riktigt, inget pangvin direkt. 1 flaska kvar, vi får väl se om den blommar ut) och lieu-dit'en "aux etoiles" 10' (rejält bra, som mycket annat ifrån årgången. Ren och hög).

Vinet på bilden är också bra, riktigt bra. I en, för att vara Gevrey, något lättare stil. Om jag minns rätt ligger vinerna inte mer än något år på fat, men jordbruket är mer än kompetent. Dock är det knappast apellationsöverskridande, utan ett riktigt bra byvin; som numera kostar 700 kr. Det är klart i överkant (Bèzen betalade jag 900 DDK för när det begav sig, nu är den väl runt 4 brak (sic transit gloria...)). Firman har kanoniserats i raketfart, som många andra nuförtiden. Och välförtjänt vad det verkar, men priserna springer ännu snabbare än ryktet.

Köp en flaska och återkom med omdöme själv vet ja!
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 23336

Jodå, jag har erfarenhet. Förutom ovanstående, hans Bèze anno 11' (årgången är ju svag, så jag vet inte vilka slutsatser man kan dra riktigt, inget pangvin direkt. 1 flaska kvar, vi får väl se om den blommar ut) och lieu-dit'en "aux etoiles" 10' (rejält bra, som mycket annat ifrån årgången. Ren och hög).

Vinet på bilden är också bra, riktigt bra. I en, för att vara Gevrey, något lättare stil. Om jag minns rätt ligger vinerna inte mer än något år på fat, men jordbruket är mer än kompetent. Dock är det knappast apellationsöverskridande, utan ett riktigt bra byvin; som numera kostar 700 kr. Det är klart i överkant (Bèzen betalade jag 900 DDK för när det begav sig, nu är den väl runt 4 brak (sic transit gloria...)). Firman har kanoniserats i raketfart, som många andra nuförtiden. Och välförtjänt vad det verkar, men priserna springer ännu snabbare än ryktet.

Köp en flaska och återkom med omdöme själv vet ja!

Tusen tack för bra info, jag har faktiskt redan inhandlat deras G-C 2017 som kommer att drickas i närtid. Återkommer med omdöme :)
 

Michael_M0!

Medlem
Visa bifogad bild 23336
Firman har kanoniserats i raketfart, som många andra nuförtiden. Och välförtjänt vad det verkar, men priserna springer ännu snabbareän ryktet.

Jag försöker att navigera runt de firmor och namn där priserna skjutits i höjden, även i viss mån vissa byar/områden,
för att hitta "value" i Bourgogne. Det är ju faktiskt inte alltid helt enkelt. Vad har du för favoritbyar och producenter?
 
Toppen