Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Michael_M0!

Medlem
Hej!
Ropade in dessa på auktion idag. Är det någon som vet något om producenten, bra eller dålig, och vinet i sig och årgången?
Kanske är det någon som provat vinet och årgången?

Undrar också om årgång 2007. Jag köpte lite GC Village nyligen.
Enligt Wine Spectator ska just Gevrey-Chambertin ha fått fram bra viner. Då borde väl övriga Nuits ha fått bra resultat?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej!
Ropade in dessa på auktion idag. Är det någon som vet något om ... årgången?
Föremålstitel: 2007 Mazis Chambertin, Newman (Magnum).
Undrar också om årgång 2007. Jag köpte lite GC Village nyligen.
Enligt Wine Spectator ska just Gevrey-Chambertin ha fått fram bra viner. Då borde väl övriga Nuits ha fått bra resultat?
Vilka årgångstabeller m.m. har ni börjat med att kolla?
 

Håkan

Medlem
Undrar också om årgång 2007. Jag köpte lite GC Village nyligen.
Enligt Wine Spectator ska just Gevrey-Chambertin ha fått fram bra viner. Då borde väl övriga Nuits ha fått bra resultat?
Jag har inte kikat i årgångstabeller men väl druckt en del 2007. Jag tycker det är en trevlig årgång som nog inte vinner på längre lagring, har levt på lätthet och elegans snarare än kraft och struktur. Har druckit upp mina och tänker nog inte köpa fler. Tycker mer on 07 än 06 som jag aldrig lyckats bli klok på. Som vanligt om ni skall köpa, kolla mer på producent än läge.
 
Jag har inte kikat i årgångstabeller men väl druckt en del 2007. Jag tycker det är en trevlig årgång som nog inte vinner på längre lagring, har levt på lätthet och elegans snarare än kraft och struktur. Har druckit upp mina och tänker nog inte köpa fler. Tycker mer on 07 än 06 som jag aldrig lyckats bli klok på. Som vanligt om ni skall köpa, kolla mer på producent än läge.
ja verkligen!

Vad gäller 2007, tryckte mig igenom några olika årgångar av Lafarge Clos des Chênes och 07 levererade (men det gjorde också tidigare årgångar...) och vad gäller producenter, håller med absolut.

Vad gäller 2006 så låter jag dessa flaskor vänta litet till, tror det behövs. Senaste tiden har jag enbart druckit Taupenot Mermes Charmes Chambertin och Pascal Roblet Monnots Taillepied från 06 och båda var bra (Roblet Monnot magisk) men skulle lätt kunna väntat med i tio år till.
 

Jos

Medlem
Också skeptisk till 2006. Har poppat två Echezeaux -06 från DRC vid två olika tillfällen och den imponerade verkligen inte. I alla fall inte med tanke på pris och etikett.
 

stevie22002

Medlem
Också skeptisk till 2006. Har poppat två Echezeaux -06 från DRC vid två olika tillfällen och den imponerade verkligen inte. I alla fall inte med tanke på pris och etikett.
Oj, vilket antiklimax! Speciellt med tanke på pris/etikett :eek:
 

Oscaro

Medlem
Finns det några (någorlunda) dolda producenter som gör Malconsorts? Har några de Montille och Hudelot men undrar om det finns några andra som man bör pröva? Cathiard och Dujac brukar ju vara för svåra att få tag på för rimliga priser tyvärr.
Jerome Chezeaux eller Lamarche något att ha?
Gillar stilen hos de Lamarche jag prövat i varje fall.
 

Håkan

Medlem
Finns det några (någorlunda) dolda producenter som gör Malconsorts? Har några de Montille och Hudelot men undrar om det finns några andra som man bör pröva? Cathiard och Dujac brukar ju vara för svåra att få tag på för rimliga priser tyvärr.
Jerome Chezeaux eller Lamarche något att ha?
Gillar stilen hos de Lamarche jag prövat i varje fall.
Kanske att svära i kyrkan men jag har Lucien le Moine och Domaine Clos Fantin (Bichot) i min källare, har aldrig provat men iallafall sistnämnda går nog och få för en i jämförelse rimlig peng. Tycker Bichot i dag generellt gör stabila viner, sen är det svårt att säga hur långt från topp de är.
 

Oscaro

Medlem
Kanske att svära i kyrkan men jag har Lucien le Moine och Domaine Clos Fantin (Bichot) i min källare, har aldrig provat men iallafall sistnämnda går nog och få för en i jämförelse rimlig peng. Tycker Bichot i dag generellt gör stabila viner, sen är det svårt att säga hur långt från topp de är.
Har kikat på Bichot också, får nog bli att beställa en flaska med lite ålder och pröva. Le Moine gillar jag starkt (inte prövat malconsorts) men har inte hittat någon bra kran.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har kikat på Bichot också, får nog bli att beställa en flaska med lite ålder och pröva. Le Moine gillar jag starkt (inte prövat malconsorts) men har inte hittat någon bra kran.
Ta i så fall inte alltför hög ålder på Bichot, för de har var definitivt inte bra förr. För ca 10 år sedan imponerade inget jag provade från dem, så om de är bra idag bör det ha hänt under den tidsperioden.
 
Finns det några (någorlunda) dolda producenter som gör Malconsorts? Har några de Montille och Hudelot men undrar om det finns några andra som man bör pröva? Cathiard och Dujac brukar ju vara för svåra att få tag på för rimliga priser tyvärr.
Jerome Chezeaux eller Lamarche något att ha?
Gillar stilen hos de Lamarche jag prövat i varje fall.
Jag har provat Lamarches Malconsort och minns den som riktigt bra! Jag träffade de två döttrarna som nyss hade tagit över då och det verkade som om det innebar en ganska rejäl kvalitetshöjning. Detta alltså för drygt ett decennium sedan. Har några Lamarche inkl Malconsort i källaren. Chezeaux Har jag bara provat enkla viner av och det var helt ok men inget som motiverade den hype som var för ett tag sedan kring honom.
 

Oscaro

Medlem
Jag har provat Lamarches Malconsort och minns den som riktigt bra! Jag träffade de två döttrarna som nyss hade tagit över då och det verkade som om det innebar en ganska rejäl kvalitetshöjning. Detta alltså för drygt ett decennium sedan. Har några Lamarche inkl Malconsort i källaren. Chezeaux Har jag bara provat enkla viner av och det var helt ok men inget som motiverade den hype som var för ett tag sedan kring honom.
Tycker det luktar malconsorts-provning i höst :D
 
Toppen