Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Visa bifogad bild 22467

2015 Gabin et Felix Richoux Irancy Veaupessiot
Ute i Bourgogneperiferin och snokar! Dag 1 är det tämligen öppet, röda bär och allmänt grönt (och jag är ju en sådan som gillar "gröna" toner). Dag 2 har det gröna backat lite, bären är lite fylligare och det har tillkommit något jag väljer att kalla "spökbrett". Någon form av svårplacerad stallighet/jordighet, det vill säga. I munnen är det hög syra och tämligen sträva tanniner. Finns inte så mycket mer här än syrliga röda bär (lingon). Snipigt och gör sig helt klart bäst till mat. Smak/strukturmässigt är det ingen skillnad från dag 1 till dag 2. Ett seriöst vin som sannolikt presterar rätt bra om några år. Men nog saknas det en dimension eller två för att det skulle kunna nå några högre höjder. 86+p.

Alltid kul att testa nya appellationer, men hit återvänder jag inte utan en rekommendation.
blir mer nyfiken på Ghostwritten, en av de Mitchell-böcker jag inte läst ännu. Vad får den för poäng?
 

Silenos

Medlem
"Att kräset och noggrant välja sina viner ska man undvika. Grundar du njutningen på att dricka gott tvingar du på dig pinan att dricka dåligt. Man bör ha en slappare och friare smak. Ska man vara en god drinkare så får man inte ha så fin gom. Tyskarna dricker nästan alla viner med lika stort nöje: de är mer ute efter att svälja än att smaka. Det får de ut mycket mer av. Deras njutning är mycket mera frodig och lättillgänglig. Att dricka måttligt vid två måltider på det franska sättet är å andra sidan att inskränka för mycket på vinguden gåvor. Man ska ta sig mer tid och vara mer ihärdig. Under antiken ägnade man hela nätter åt den här övningen och fortsatte ofta nästa dag. Därför bör man göra sitt dagliga drickande mer omfattande och kraftfullt."

Där har du felet, om du bara tagit till dig orden från mannen i tornet, så hade nog den där Irancyn suttit fin-fint.

Tack för noten.
 

jrick

Medlem
Gjorde första köpet av 2019 bgn med två lådor blandat från Le Grappin, verkar vara en hyfsad årgång trots värmen och lite mer parfymerad än 18 vilket jag brukar uppskatta. Dock verkar alkoholen vara hög så får se om det blir en stor bunkring av årgången.
Verkar ha varit bättre för vita så lär öka allokeringen till trotjänare som Chavy-Chouet, PYCM, Domaine d'Henri etc.
Mailade med Andrew Nielsen och han sa att i princip lär inget vin vara över 13 nånting procent, inget plockades med mer än 13,7 potentiell alkohol och de tappar normalt några promille under elevage. Så med Le Grappin behöver du nog inte oroa dig för alkoholen.
 

Oscaro

Medlem
Mailade med Andrew Nielsen och han sa att i princip lär inget vin vara över 13 nånting procent, inget plockades med mer än 13,7 potentiell alkohol och de tappar normalt några promille under elevage. Så med Le Grappin behöver du nog inte oroa dig för alkoholen.
Det låter bra, får hoppas många producenter valde plocka tidigt.
 

Silenos

Medlem
Det låter bra, får hoppas många producenter valde plocka tidigt.
Det här finns det nog ingen väg omkring, annat än att undersöka det producentvis, tyvärr. Rougets Echezeaux klockade in på över 16 pinnar tydligen! Och som jämförelse, inget vin i Arnoux-Lachauxs källare var över 13%. Vidare är jag osäker på om enbart skördedatum är en bra markör för rimlig druvmognad. Jordbruk och stockgenetik verkar ha en inte försumbar del i det hela.

Jag tycker årgången verkar högintressant, men kommer vara på min vakt gentemot Rhoneaktiga procenttal. Allt ≥14 kommer ratas oavsett.

Tillägg: I glaset: Vosne-Romanée 18 ifrån Confuron-Gindré, igen. Första omdömet håller. Mycket kompetent byvin, på gränsen till appellationsöverskridande. Nu känns faktiskt %-en mer under kontroll än vad som var fallet för flaska 1.
 
Last edited:
Det här finns det nog ingen väg omkring, annat än att undersöka det producentvis, tyvärr. Rougets Echezeaux klockade in på över 16 pinnar tydligen! Och som jämförelse, inget vin i Arnoux-Lachauxs källare var över 13%. Vidare är jag osäker på om enbart skördedatum är en bra markör för rimlig druvmognad. Jordbruk och stockgenetik verkar ha en inte försumbar del i det hela.

Jag tycker årgången verkar högintressant, men kommer vara på min vakt gentemot Rhoneaktiga procenttal. Allt ≥14 kommer ratas oavsett.

Tillägg: I glaset: Vosne-Romanée 18 ifrån Confuron-Gindré, igen. Första omdömet håller. Mycket kompetent byvin, på gränsen till appellationsöverskridande. Nu känns faktiskt %-en mer under kontroll än vad som var fallet för flaska 1.

16% känns --- lite för mycket för iallafall min smak !

Hur är producenterna/odlarna på att ange rätt alkoholhalt? Vet inte kontrollsystemet i Bourgogne ser ut men för Piemonte upplever jag och har hört från odlare att för "andra" (vet att man ska vara misstänksam kring "andra") är det är inte alltid att angiven alkoholhalten stämmer. Detta då man haft ett antal år där det varit svårt, framförallt för druvor som Barbera att hålla alkoholhalten i shack.

För övrigt, över 15% innebär att skattesatsen dubbleras, iallafall i Sverige.
 
Last edited:

Silenos

Medlem
16% känns --- lite för mycket för iallafall min smak !

Hur är producenterna/odlarna på att ange rätt alkoholhalt? Vet inte kontrollsystemet i Bourgogne ser ut men för Piemonte upplever jag och har hört från odlare att för "andra" (vet att man ska vara misstänksam kring "andra") är det är inte alltid att angiven alkoholhalten stämmer. Detta då man haft ett antal år där det varit svårt, framförallt för druvor som Barbera att hålla alkoholhalten i shack.

För övrigt, över 15% innebär att skattesatsen dubbleras, iallafall i Sverige.
Jag vet faktiskt inte hur noga de är i praktiken, eller vilka kontrollinstanser som övervakar det. Lagstiftningen bör ju vara den samma som för piemontesarna, och den säger väl +-0,5%, fast det kan rundas av till närmsta halvprocent (om jag minns rätt). Det här är ju ett nytt problem för regionen. Tidigare bestod utmaningen mest i att övertyga grannskapet om att de var storkonsumenter av sockerkaka, speciellt omkring skördetid. Så när marknad och journalister nu börjar ställa frågor om eventuella excesser på andra sidan av skalan, så är det ganska otrampad mark.
 
Vi ska ha en middag och värden kommer att göra tartar på älgkalv med vintertryffel till. Vi har kommit överens om att Bourgogne är en lämplig dryck. Tänkte höra forumets syn på vilket av dessa vi borde dricka och varför. Tror själv på 08an då dels jag gillar 08 dels att denna närmar sig slutet av sitt drickfönster. Alternativt Robert Chevillon då jag tror att 10orna kanske är på väg ut ur tunneln och jag varit nyfiken på det vinet. Men tar mer än gärna emot synpunkter

2008 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'orme
2010 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains
2012 Domaine Robert Groffier Chambolle-Musigny 1er Cru Les Sentiers
2010 Domaine Bruno Clair Gevrey-Chambertin 1er Cru Petite Chapelle
2012 La Maison Romane Gevrey-Chambertin La Justice
 

Håkan

Medlem
Jag skulle inte öppna Bruno Clair, han bygger allt på elegans och är den inte mogen är den rätt trist. Jag skulle definitivt öppna 2008an, sen tror jag nog att Robert Chevillon borde kunna vara bra (även om jag inte öppnat 2002an ännu), även Robert Groffier brukar vara hyfsat öppen tidigt (och fast Chambolle talar samtidigt emot det). La Maison Romane har jag ingen erfarenhet av.
 
Jag skulle inte öppna Bruno Clair, han bygger allt på elegans och är den inte mogen är den rätt trist. Jag skulle definitivt öppna 2008an, sen tror jag nog att Robert Chevillon borde kunna vara bra (även om jag inte öppnat 2002an ännu), även Robert Groffier brukar vara hyfsat öppen tidigt (och fast Chambolle talar samtidigt emot det). La Maison Romane har jag ingen erfarenhet av.

Tack. En annan orsak till att jag var lite mer "intresserad" av Robert Chevillon är att jag har mer än en flaska. De andra har jag endast en av.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
16% känns --- lite för mycket för iallafall min smak !

Hur är producenterna/odlarna på att ange rätt alkoholhalt?
Alkoholhalt är ju inget jag brukar spana in på Bourgogne (till skillnad mot "eldiga" regioner), men siffran är väl oftast 13% med en variation på 12,5%-13,5%. Enklare (röda) bourgogner chaptaliseras ju nästan alltid, därför håller en stor del av flaskorna ungefär samma alkoholhalt oavsett årgångens druvmognad, samma fenomen som i Champagne (nästan alltid 12% eller 12,5% enligt etiketten).

De enda Pinot Noir (inte bara Bourgogne) jag vet att jag provat som varit över 14,5%, är förstärkta söta viner på druvsorten, typ lättare portvinskopior och Ratafia de Champagne...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vi ska ha en middag och värden kommer att göra tartar på älgkalv med vintertryffel till. Vi har kommit överens om att Bourgogne är en lämplig dryck. Tänkte höra forumets syn på vilket av dessa vi borde dricka och varför. Tror själv på 08an då dels jag gillar 08 dels att denna närmar sig slutet av sitt drickfönster. Alternativt Robert Chevillon då jag tror att 10orna kanske är på väg ut ur tunneln och jag varit nyfiken på det vinet. Men tar mer än gärna emot synpunkter

2008 Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De L'orme
2010 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains
2012 Domaine Robert Groffier Chambolle-Musigny 1er Cru Les Sentiers
2010 Domaine Bruno Clair Gevrey-Chambertin 1er Cru Petite Chapelle
2012 La Maison Romane Gevrey-Chambertin La Justice
Jag skulle inte öppna Bruno Clair, han bygger allt på elegans och är den inte mogen är den rätt trist. Jag skulle definitivt öppna 2008an, sen tror jag nog att Robert Chevillon borde kunna vara bra (även om jag inte öppnat 2002an ännu), även Robert Groffier brukar vara hyfsat öppen tidigt (och fast Chambolle talar samtidigt emot det). La Maison Romane har jag ingen erfarenhet av.
2012 är generellt en tillgänglig årgång, så jag skulle nog hellre gå på dem än på 10:eek:rna, men har heller ingen koll på La Maison Romane!
 
2012 är generellt en tillgänglig årgång, så jag skulle nog hellre gå på dem än på 10:eek:rna, men har heller ingen koll på La Maison Romane!

Tack. La Maison Romane var en flaska som följde med som avrundning uppåt då jag handlade viner i en affär i Beaune så ingen som jag valde.
 

jrick

Medlem
Tack. La Maison Romane var en flaska som följde med som avrundning uppåt då jag handlade viner i en affär i Beaune så ingen som jag valde.
La Maison Romane har jag bara provat en gång i form av Bourgogne Rouge men av den att döma var det en lite mer rustik, naturig stil med en hel del volatilitet. Jag gillade det ändå, men var ju inget klassiskt elegant i den flaskan i alla fall så kanske gäller det andra viner från andra årgångar också, vad vet jag...
 
La Maison Romane har jag bara provat en gång i form av Bourgogne Rouge men av den att döma var det en lite mer rustik, naturig stil med en hel del volatilitet. Jag gillade det ändå, men var ju inget klassiskt elegant i den flaskan i alla fall så kanske gäller det andra viner från andra årgångar också, vad vet jag...

Tack, hittat en del på nätet om den. Grundandes 2005, köper druvor men verkar göra jobbet i vingården också. Biodynamisk där de kan.
Blir inte detta vin denna helg men det blir en salig blandning. Får se vad som i slutändan dricks.


Vad jag tar med mig:

WhatsApp Image 2021-03-19 at 11.53.20.jpeg
 

Oscaro

Medlem
Verkar bli en väldigt liten skörd i år i bourgogne efter tuff frost den här veckan. Thibault Liger-Belair berättade att 75% av hans knoppar var förstörda. Verkar vara stora problem i Piemonte också. Det återstår att se om det blir som 2016 där röda ändå blir bra eller inte, Vincent Dauvissat upplevde i varje fall att frosten var värre i år än 2016.
Jasper Morris skrev så här:
Three nights/mornings in a row here in the Cote d'Or

Localised light damage likely from the first night

Much worse on the second night (early morning of 7th). Not colder, just a couple of degrees below freezing (in centigrade) but the conditions were in perfect storm territory. The cold is much more damaging when you have humidity and there were snow showers the previous evening. Then the clouds left leaving a clear sky, with early morning sun to burn the damaged shoots, and no wind to keep the air moving.

I went down to Corton-Charlemagne at around 4.30 in the morning, then across to Meursault where I stayed through to 7.30 - and it was clearly colder after dawn rather than before.

What was clear was that the smudgepots were only really being effective to the four closest vines, whereas they are spread out much more widely than that. Conversations with several producers who said that they are not equipped to cover all their vineyards so had to make choices.

Plenty of small wind turbines in evidence which may have helped, but there is clearly going to be some damage and maybe a lot.

This morning was the last day of the north wind - and temperatures at our house which is outside the vineyard area were the lowest of the three nights (minus 4.5C = 24F I think) but without the humidity of the previous day. I dont yet know how it played out in the vines

Chablis has better protection, more different types including thermal cabling in key vineyards, as the region has had a much longer term history of frost risk.

Och Bill Nanson skrev den här artikeln
https://www.burgundy-report.com/202...un-as-if-nothing-had-happened-the-2021-frost/
 

Magikern

Medlem
Verkar bli en väldigt liten skörd i år i bourgogne efter tuff frost den här veckan. Thibault Liger-Belair berättade att 75% av hans knoppar var förstörda. Verkar vara stora problem i Piemonte också. Det återstår att se om det blir som 2016 där röda ändå blir bra eller inte, Vincent Dauvissat upplevde i varje fall att frosten var värre i år än 2016.
Jasper Morris skrev så här:
Three nights/mornings in a row here in the Cote d'Or

Localised light damage likely from the first night

Much worse on the second night (early morning of 7th). Not colder, just a couple of degrees below freezing (in centigrade) but the conditions were in perfect storm territory. The cold is much more damaging when you have humidity and there were snow showers the previous evening. Then the clouds left leaving a clear sky, with early morning sun to burn the damaged shoots, and no wind to keep the air moving.

I went down to Corton-Charlemagne at around 4.30 in the morning, then across to Meursault where I stayed through to 7.30 - and it was clearly colder after dawn rather than before.

What was clear was that the smudgepots were only really being effective to the four closest vines, whereas they are spread out much more widely than that. Conversations with several producers who said that they are not equipped to cover all their vineyards so had to make choices.

Plenty of small wind turbines in evidence which may have helped, but there is clearly going to be some damage and maybe a lot.

This morning was the last day of the north wind - and temperatures at our house which is outside the vineyard area were the lowest of the three nights (minus 4.5C = 24F I think) but without the humidity of the previous day. I dont yet know how it played out in the vines

Chablis has better protection, more different types including thermal cabling in key vineyards, as the region has had a much longer term history of frost risk.

Och Bill Nanson skrev den här artikeln
https://www.burgundy-report.com/202...un-as-if-nothing-had-happened-the-2021-frost/

Det var ju inte kul direkt. 2020 var en bra årgång med rätt stor skörd eller?

2019 (för rött då) lär ju vara den bästa sedan 1949 enligt vissa. :)
 
Toppen