Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

mackan92

Medlem
upload_2021-10-2_19-28-33.jpeg
 
Mitt bestånd av Bourgogne är hopplöst underrepresenterat, men jag vet inte var jag ska börja. Hittils har jag byggt mycket Piedmonte, bdx och rhone.

Hur skulle du kickstarta en samling Bourgogne på 50 flaskor som ska funka idag, imorgon och när barnen flyttar hemifrån? Konkreta tips tas tacksamt emot av okunnig... :)
 

Attachments

  • IMG_20210924_145530.jpg
    IMG_20210924_145530.jpg
    92,9 KB · Visningar: 300

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Mitt bestånd av Bourgogne är hopplöst underrepresenterat, men jag vet inte var jag ska börja. Hittils har jag byggt mycket Piedmonte, bdx och rhone.

Hur skulle du kickstarta en samling Bourgogne på 50 flaskor som ska funka idag, imorgon och när barnen flyttar hemifrån? Konkreta tips tas tacksamt emot av okunnig... :)
Så snyggt vinrum !
 

Sonderlese

Medlem
Mitt bestånd av Bourgogne är hopplöst underrepresenterat, men jag vet inte var jag ska börja. Hittils har jag byggt mycket Piedmonte, bdx och rhone.

Hur skulle du kickstarta en samling Bourgogne på 50 flaskor som ska funka idag, imorgon och när barnen flyttar hemifrån? Konkreta tips tas tacksamt emot av okunnig... :)

Så snyggt vinrum !
Så mycket tomrum…
…vilken lyx!
 
Frugan har inte varit nere där sedan det byggdes. Har idag 300 flaskor, men hyllplats för 1000. Byggandet går långsamt framåt.

Jag skulle gärna köpa in mig på Bourgogne men det är så svårt att hitta en bra ingång. Var skulle ni börja?
 

Håkan

Medlem
Frugan har inte varit nere där sedan det byggdes. Har idag 300 flaskor, men hyllplats för 1000. Byggandet går långsamt framåt.

Jag skulle gärna köpa in mig på Bourgogne men det är så svårt att hitta en bra ingång. Var skulle ni börja?
Sätt upp en budget och håll dig till den. Det är enkelt att köpa Bourgogne om du har en obegränsad budget. Sprid bland årgångar och lägen, skulle rekommendera en blandning av 2018 och 2019 där du för 2018 satsar på kommunviner och enklare lägen medan du för 2019 om möjlighet köper i premier cru lägen eller uppåt. Tycker 2018 är utmärkt för tidig konsumtion, har inte fått de vibbarna för 2019 då de varit mer strama. 2016 är en årgång jag gillar då de är väldigt slanka, men den är inte för alla. Egentligen är 2015-2019 alla väldigt bra årgångar men väldigt olika. Kanske 2017 något svagare men det är mer personliga preferenser.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Frugan har inte varit nere där sedan det byggdes.
Tänkte mest på vad min egen fru hade sagt om @Sonderlese kommentar :D
Var skulle ni börja?
Jag skulle börja med att kika på comptoir des millesimes då de har mycket intressant inom budget och som Håkan säger, både village viner och 1cru och grand cru om du vill testa av hyfsat billiga GC. https://www.comptoirdesmillesimes.com

För övrigt när jag började samla på bourgogne så gjorde jag det stora misstaget att bara köpa instegsviner som inte nödvändigtvis var en rolig upplevelse. När jag sedan testade lite bättre viner så gick det upp för mig att jag hellre har få flaskor av bättre än fler flaskor av sämre..
 

Magikern

Medlem
Frugan har inte varit nere där sedan det byggdes. Har idag 300 flaskor, men hyllplats för 1000. Byggandet går långsamt framåt.

Jag skulle gärna köpa in mig på Bourgogne men det är så svårt att hitta en bra ingång. Var skulle ni börja?

Det beror lite på när du tänkt dricka vinerna. Tunnelfaser är ett lurigt kapitel och det är även prissättningen. Många köper Grand Cru Bourgogne eftersom vinerna kommer att vara för dyra i framtiden och skall man ha en viss årgång och producent får man slå till nu.

Jag hade satsat på regionerna Chassagne-Montrachet (både röd och vit), Volnay och Nuit-Saint Georges för viner under 1000 sträcket (Det finns mycket mer vit Bourgogne under 1000 lappen som är intressant) men primärt fokus hade varit viner för 1000 och uppåt. Chanzy och Drouhin-Laroze är producenter som gör rätt humant prissatta Grand Cru.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag ska hålla en (röd)Bourgogne-provning för mina kollegor som gillar vin men som alla är amatörer.
Min tanke är att hålla en steg för steg provning med enkla flighter där vi testar två viner emot varandra.
Flight 1 enkel bourgogne rouge flight:
Louis Jadot cuvée Jacobins rouge VS Lucien le Moine Bourgogne Rouge.

Flight 2 enklare village-flight:
Domaine Arlaud Chambolle-Musigny VS ?

Flight 3 tema hipster/naturvin-filosofi:
Domaine Chassorney/Cossard Volnay Qvevris VS La Cadette Hermitage

Flight 4 fylligare viner:
Domaine Arlaud 1er cru Chambolle Les Sentiers VS Domaine Julien N-S-G

Flight 5 Grand cru alt mycket tannier.
Michel Gay Grand cru Corton Renardes VS ?

vad tycker ni om uppställningen?
Hjälp mig gärna med förslag, i utbildningssyfte hade det varit roligt att följa temat som i flight 1 en dålig vs en bra etc
jag skulle gärna vilja ta emot tips för grand cru flight och mer tannin-rika förslag
 

YKW

Medlem
Jag ska hålla en (röd)Bourgogne-provning för mina kollegor som gillar vin men som alla är amatörer.
Min tanke är att hålla en steg för steg provning med enkla flighter där vi testar två viner emot varandra.
Flight 1 enkel bourgogne rouge flight:
Louis Jadot cuvée Jacobins rouge VS Lucien le Moine Bourgogne Rouge.

Flight 2 enklare village-flight:
Domaine Arlaud Chambolle-Musigny VS ?

Flight 3 tema hipster/naturvin-filosofi:
Domaine Chassorney/Cossard Volnay Qvevris VS La Cadette Hermitage

Flight 4 fylligare viner:
Domaine Arlaud 1er cru Chambolle Les Sentiers VS Domaine Julien N-S-G

Flight 5 Grand cru alt mycket tannier.
Michel Gay Grand cru Corton Renardes VS ?

vad tycker ni om uppställningen?
Hjälp mig gärna med förslag, i utbildningssyfte hade det varit roligt att följa temat som i flight 1 en dålig vs en bra etc
jag skulle gärna vilja ta emot tips för grand cru flight och mer tannin-rika förslag

Kul provning! Ett tips är iaf att inte ge Chassorneys qvevriviner alltför mycket luft :bäver::rolleyes:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag ska hålla en (röd)Bourgogne-provning för mina kollegor som gillar vin men som alla är amatörer.
Min tanke är att hålla en steg för steg provning med enkla flighter där vi testar två viner emot varandra.
Flight 1 enkel bourgogne rouge flight:
Louis Jadot cuvée Jacobins rouge VS Lucien le Moine Bourgogne Rouge.

Flight 2 enklare village-flight:
Domaine Arlaud Chambolle-Musigny VS ?

Flight 3 tema hipster/naturvin-filosofi:
Domaine Chassorney/Cossard Volnay Qvevris VS La Cadette Hermitage

Flight 4 fylligare viner:
Domaine Arlaud 1er cru Chambolle Les Sentiers VS Domaine Julien N-S-G

Flight 5 Grand cru alt mycket tannier.
Michel Gay Grand cru Corton Renardes VS ?

vad tycker ni om uppställningen?
Hjälp mig gärna med förslag, i utbildningssyfte hade det varit roligt att följa temat som i flight 1 en dålig vs en bra etc
jag skulle gärna vilja ta emot tips för grand cru flight och mer tannin-rika förslag
Jag förstår inte riktigt poängen med att ställa viner på samma stil eller nivå mot varandra parvis, snarare än att visa på olika vinstilar/kvalitetsnivåer i samma flight? Särskilt inte om det är "amatörer" du ska utsätta för detta. :) Eller har du kanske tänkt ut ett tilltugg som passar till respektive vinpar, så du tänker vinmatchning snarare än "visa upp olika viner".
Sedan tycker jag att man gott kan kosta på sig att kasta i en Pinot Noir från ett varmare ställe någonstans i uppställningen och se om de märker skillnaden.
 
Toppen