Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Jag tyckte att det var rätt stor skillnad mellan de Jadot GC 2019 som jag testade i september(https://www.finewines.se/threads/louis-jadot-2019-pa-systembolaget.7692/): 2019 Clos de Bèze är ett bra vin, men för 3499 kr är det klart en besvikelse. 2019 Bonnes Mares däremot spelar i en helt annan liga, trots att det är hela 200 kr billigare ;).

Köpte Bonnes Mares och hoppade Beze enbart på din recension där. Tack för dina insatser i njutningens namn. Med tanke på dina hyllningars funderar jag faktiskt på att öppna en flaska i julhelgen och dricka på ungfrukten. Out of character för mig men man bör väl försöka bryta sina invanda mönster och vidga vyerna.
 

Magikern

Medlem
Det beror kanske på personliga preferenser men på GC nivå hade jag inte rört något (annat än av ren nyfikenhet för att kolla utvecklingen, men då med förväntningarna på nivå därefter) från efter 2002, möjligen undantaget 2007 som är rätt snabbmognande. Corton Pougets från ’99 känns fortfarande ung.

På 1er Cru nivå kan man oftast dra av några år men de 2010 jag druckit sista 1-2 åren har varit för unga fortfarande.

Vinerna håller också mycket länge. 1996 och ’97 dricker finfint på 1er Cru nivå fortfarande och 1997 Clos de Beze känns som den precis öppnat upp sig ordentligt.

Är inte alla 03:eek:r fullmogna idag? 04 bör väl undvikas för rött överhuvudtaget men jag kanske har lite fel här. Har hört att det var en halvkatastrof för all pinot från Bourgogne.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Är inte alla 03:eek:r fullmogna idag? 04 bör väl undvikas för rött överhuvudtaget men jag kanske har lite fel här. Har hört att det var en halvkatastrof för all pinot från Bourgogne.
Jadot 2003 har jag faktiskt inte druckit en enda. Drack en Comte de Vogue Bonnes Mares 2003 förra året. Den var öppen men inte fullmogen. Kunde gott legat 5-10 år till.

2004 bör man undvika för röd bourgogne. Vit däremot rätt bra.
 

Nyllet

Medlem
Någon som tecknar upp sig på Le Grappins pre-release av 2020? Verkar vara ganska bra pris. Runt 20 kronor billigare per flaska inkl frakt jämfört med priserna för 2019 via Caviste.
 
Vart hittar man det? Har druckit Grappin från Caviste och gillar det verkligen så skulle vilja köpa på mer. Hur var 2020 som årgång? Minnet är bra men kort..
 

Oscaro

Medlem
Någon som tecknar upp sig på Le Grappins pre-release av 2020? Verkar vara ganska bra pris. Runt 20 kronor billigare per flaska inkl frakt jämfört med priserna för 2019 via Caviste.
Jag och @JakobZ köpte en del, både några lådor blandat vitt och rött och en låda Meursault. Man ska också komma ihåg att cavistes blandlåda innehåller färre 1er än den via Grappin
 
  • Like
Reactions: ZQT
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Någon som tecknar upp sig på Le Grappins pre-release av 2020? Verkar vara ganska bra pris. Runt 20 kronor billigare per flaska inkl frakt jämfört med priserna för 2019 via Caviste.
Ja, har beställt 6 lådor. Enligt rapporterna är 2020 bra och stabil för vita viner. För röda mer variabel med både höga toppar och djupa dalar. De bästa vinerna ska dock vara riktigt bra. Priserna har gått upp något sedan förra året (10-20%) så räkna med dyrare pris från Le Caviste också. Med tanke på prisutvecklingen i Bourgogne tycker jag Grappin levererar väldigt bra QPR.

Läsa mer om vinerna och årgången kan man göra här: www.legrappin.com/docs/2020%20Pre%20Release%20EU.pdf

Beställa kan man göra här: https://prerelease-eu.ecwid.com


Jag beställde:

2 lådor
Montagny 1er Cru Les Treufferes Blanc
Billigaste vinet men tror det kan överleverera.


Och så en låda var av

2020 Monthelie Les Toisieres Blanc
Gillade 2019. Mini meursault

2020 Meursault Sous la Velle Blanc
Första årgången hos Le Grappin. Lite chansning. Meursault är en favorit.

2020 Beaune 1er Cru Les Greves Blanc
Varit fin tidigare år. Kul med vit Greves

2020 Beaune 1 er Cur Boucherottes Rouge
Enda röda jag brukar köpa. De andra är bra för early drinking men detta i mitt tycke enda "seriösa" röda.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Ja, har beställt 6 lådor. Enligt rapporterna är 2020 bra och stabil för vita viner. För röda mer variabel med både höga toppar och djupa dalar. De bästa vinerna ska dock vara riktigt bra. Priserna har gått upp något sedan förra året (10-20%) så räkna med dyrare pris från Le Caviste också. Med tanke på prisutvecklingen i Bourgogne tycker jag Grappin levererar väldigt bra QPR.

Läsa mer om vinerna och årgången kan man göra här: www.legrappin.com/docs/2020%20Pre%20Release%20EU.pdf

Beställa kan man göra här: https://prerelease-eu.ecwid.com


Jag beställde:

2 lådor
Montagny 1er Cru Les Treufferes Blanc
Billigaste vinet men tror det kan överleverera.


Och så en låda var av

2020 Monthelie Les Toisieres Blanc
Gillade 2019. Mini meursault

2020 Meursault Sous la Velle Blanc
Första årgången hos Le Grappin. Lite chansning. Meursault är en favorit.

2020 Beaune 1er Cru Les Greves Blanc
Varit fin tidigare år. Kul med vit Greves

2020 Beaune 1 er Cur Boucherottes Rouge
Enda röda jag brukar köpa. De andra är bra för early drinking men detta i mitt tycke enda "seriösa" röda.
Grym beställning! Blev lite sugen på att beställa men kanske måste poppa något från Le Grappin först... Pratar vi 500 spänn/flaskan så finns ju en hel del bra grejer och kommer inte ihåg nivån riktigt... Fabien Coche t.ex. gör trevliga Meursault mellan 4-500 spänn, särskilt Les Chevalieres.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Grym beställning! Blev lite sugen på att beställa men kanske måste poppa något från Le Grappin först... Pratar vi 500 spänn/flaskan så finns ju en hel del bra grejer och kommer inte ihåg nivån riktigt... Fabien Coche t.ex. gör trevliga Meursault mellan 4-500 spänn, särskilt Les Chevalieres.

Det är klart att det finns alternativ. Jag köper för att jag gillar producenten. 47 Euro för 1:er Cru Beaune är ändå rimligt tycker jag. Kanske inte riktigt lika rimligt för Village Meursault, men lite av en chansning som sagt. Eftersom jag gillar deras viner hoppas jag den levererar också. Och 26 Euro för Montagny 1:er Cru tycker jag också är helt ok.
 
  • Like
Reactions: Jos

Sonderlese

Medlem
Har någon nån uppfattning om denna producent?
Domaine Jean Guiton

Det är sonen Guillaume som är vinmakare och driver verksamheten sedan 2003.
 

buteljen

Medlem
Någon som har provat det här vinet eller har info om det? Jag har googlat men det kommer inte fram så mycket.
Verkar som att vingården "are located in the commune next-door to Vosne-Romanée – Boncourt-le-Bois."

Vlken profil har Prieure Roch?
 

Vingubben

Medlem
Någon som har provat det här vinet eller har info om det? Jag har googlat men det kommer inte fram så mycket.
Verkar som att vingården "are located in the commune next-door to Vosne-Romanée – Boncourt-le-Bois."

Vlken profil har Prieure Roch?
Är väl lite åt naturvinshållet och rätt hypad, om det är för bra viner eller för att familjen är delägare i DRC vet jag inte. Har bara provat hans Nuit St George 1er Cru, tror det var 2015, som var helt OK, ganska rustik dock. Kan han få Gamay att smaka bra är han riktigt vass.:p
 

Jos

Medlem
Är väl lite åt naturvinshållet och rätt hypad, om det är för bra viner eller för att familjen är delägare i DRC vet jag inte. Har bara provat hans Nuit St George 1er Cru, tror det var 2015, som var helt OK, ganska rustik dock. Kan han få Gamay att smaka bra är han riktigt vass.:p
Beställ denna och bli omvänd ;)
F2078F9F-DAA4-478F-8015-1D6EF231C3FC.jpeg
 

Jos

Medlem
Antar utmaningen, men var hittar jag den här?
Jag köpte genom Wineagency som säljer Desjourneys grejer i Sverige. Kanske finns i Europa också men enkelt att beställa från dem. Ett måste är en laddning av hans vita samtidigt, sjukt mycket vit Bourgogne för pengarna!
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Jag tyckte att det var rätt stor skillnad mellan de Jadot GC 2019 som jag testade i september(https://www.finewines.se/threads/louis-jadot-2019-pa-systembolaget.7692/): 2019 Clos de Bèze är ett bra vin, men för 3499 kr är det klart en besvikelse. 2019 Bonnes Mares däremot spelar i en helt annan liga, trots att det är hela 200 kr billigare ;).

Drack 2019 Bonnes Mares i helgen. Vilket vin! Bästa unga GC jag druckit. Lovorden haglade runt borden och en av gästerna undslapp sig omdömet "Det här är fan ett perfekt vin!". Nästa flaska 2040 (har bara en till :( ).
 

Sebran

Medlem
Hur mycket trovärdighet sätter ni till experternas omdömen på viner från Bourgogne? Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till det och även här på forumet ser jag sällan någon prata om Parkerbetyg på Bourgogneviner. Vad beror det på?

Generellt är ju betygen på viner från Bourgogne väldigt låga i förhållande till priserna, särskilt om man jämför med viner från andra regioner. Jadot Bonnes Mares 2019 t.ex. har fått 93-96 poäng av experterna och kostar 3299kr. Det kan jämföras med Guigal St Joseph Vignes de l'Hospice som har fått ungefär samma poäng men kostar ca 60€.

Kan man dra några slutsatser av detta och är betygsskalorna jämförbara? Eller spelar Bourgogne i en egen liga och poängen kan endast jämföras med andra viner inom Bourgogne?
 
Toppen