Nu är ni två stycken som kallar de olika DRC-vinerna för
cuvéer???

Ingen tycker om en språkpolis, men jag kan inte låta bli att haka upp mig på detta, för denna "Champagnebeteckning" går emot allt som traditonella toppbourgogner står för.
DRC producerar
en cuvée, Vosne-Romanée 1er Cru Cuvée Duvault-Blochet, och den säljer Vinunic bara till restauranger så vitt jag vet. Den är en cuvée eftersom den består av
en blandning av flera grand cru-vingårdar, i detta fall andrasorteringen från appellationen Vosne-Romanée (så ingen Corton). Tyvärr görs den inte i varje årgång, bara då de finns en rimlig mängd druvor över som är bra nog att säljas som ett DRC-vin, men inte så bra att de passar i sin respektive grand cru. Blandning av flera grand cruer får betecknas premier cru i Bourgogne, så länge den håller sig inom rätt geografiskt område för aktuell premier cru-appellation.
De som kallar ett vingårdsvin för cuvée borde i mitt tycke få en tilldelning av Moët & Chandon Brut Impérial istället, eller kanske Nicolas Feuillatte Brut Réserve.
Så där, nu trycker väl några på "Ignorera"-knappen, så ni slipper se mina inlägg framöver.
I övrigt: en liten fågel viskade i mitt öga att formuläret har en ruta som heter "Kommentarer". Där kan man säkert skriva t.ex. "Som prio 1 vill jag ha en Richebourg och som prio 2 en Corton", och så hoppas att de läser kommentarerna och inte bara lottar. Tidigare år har det kunnat noteras en tendens att man får de viner som man köpt tidigare, så då har det inte varit någon total slumpmässighet. Men då har det ju varit svar per epost och inte Google-formulär.