Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Hur många gånger har inte slutbudet varit ett över ditt eget bud? Har man inte möjlighet att bevaka sluttiden kan man kanske lägga ett högre autobud än man egentligen är villig att betala då man, om budgivningen springer iväg, kan "ångra" sitt bud. Självklart kan man inte göra det ofta men de gånger man verkligen vill ha ngt fast inte till vilket pris som helst.

Hänger inte med. Om man lägger ett autobud så kommer systemet att buda upp automatiskt till den nivån om man inte hinner att lägga ett nytt bud innan nivån nåtts. Det enda sättet att ångra sig när en viss nivå nåtts är att inte ta ut vinet och då riskera att Bukowski blockerar kontot.
 

Thirsty

Smygnykterist
Hur många gånger har inte slutbudet varit ett över ditt eget bud? Har man inte möjlighet att bevaka sluttiden kan man kanske lägga ett högre autobud än man egentligen är villig att betala då man, om budgivningen springer iväg, kan "ångra" sitt bud. Självklart kan man inte göra det ofta men de gånger man verkligen vill ha ngt fast inte till vilket pris som helst.
Förstår poängen. Den klassiska ryckas med i budgivning fällan. Har man bestämt innan vad som är max så blir det ett icke problem. I det fall man kan sträcka sig lite till så är det bara att lägga in det direkt då det är max. Men jag förstår. :)
 
Förstår poängen. Den klassiska ryckas med i budgivning fällan. Har man bestämt innan vad som är max så blir det ett icke problem. I det fall man kan sträcka sig lite till så är det bara att lägga in det direkt då det är max. Men jag förstår. :)

Det förstod även jag. Förstod dock inte ångra sig kommentaren.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hänger inte med. Om man lägger ett autobud så kommer systemet att buda upp automatiskt till den nivån om man inte hinner att lägga ett nytt bud innan nivån nåtts. Det enda sättet att ångra sig när en viss nivå nåtts är att inte ta ut vinet och då riskera att Bukowski blockerar kontot.
Det gör de nog inte första eller andra gången det sker? Bara om de uppenbarligen ser ett mönster och att det missbrukas.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Helt sjuk auktion.... Vad är det för gök som köper Jadot Jacobins för 520 spänn flaskan? :D
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D033/lots/1291301-2006-couvent-des-jacobins-louis-jadot

Typ dryga hundringen....
Ett trevligt vin i bra årgångar, och då värt sina 159 kr, men jag är lite förvånad över att en Bourgogne Rouge från en négociant alls klassas som "värdefullt samlarobjekt", vilket brukar vara deras kriterium för att ta in vinerna. Eller så duger det numera med vilket parti som helst som de värderar till minst 1000 kr?

Hm, borde jag sälja mina mogna vardagsbourgogner och köpa yngre bjäfs istället?
 

Jos

Medlem
Ett trevligt vin i bra årgångar, och då värt sina 159 kr, men jag är lite förvånad över att en Bourgogne Rouge från en négociant alls klassas som "värdefullt samlarobjekt", vilket brukar vara deras kriterium för att ta in vinerna. Eller så duger det numera med vilket parti som helst som de värderar till minst 1000 kr?

Hm, borde jag sälja mina mogna vardagsbourgogner och köpa yngre bjäfs istället?
Nja, högst tveksamt. Det finns väl en anledning(och ett långsiktigt jobb bakom) att du nu äntligen sitter på ett gäng mogna vardagsbourgogner. Om du nu inte insett att du föredrar ungt framför moget förstås, - grattis!, då är det bara att sälja :)
 

Pontus

Medlem
Sjuka priser mest överallt. Sålde alla mina objekt utom ett över utgångspris och flera långt över.
På köpsidan var det tyvärr dålig utdelning för min del. Trots 10 bud och relativt höga maxbud på samtliga blev det bara ett inköp. Jaja, det blir mer pengar till barnen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vi som hänger på detta forum, känns relativt intresserade av denna dryckesauktion, men likaväl som ni ovan gick jag nit på mina bud.
Så vilka är dessa som bankar hem dessa "fynd" till överpris kan man ju undra.. 1600 lots som bankas hem på 3 dagar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Yahoo Auction Japan
Om man nämner auktioner, så är mina största erfarenheter med Yahoo Auctions i Japan. Omkostnaderna ligger hos säljaren och det är 8% som dras av slagpriset (Bye bye eBay) och säljarna kan välja mellan fraktfritt, att fraktkostnaden addas på priset (de flesta samfraktar) eller motsv postförskott på fraktkostnaden. Har handlat flera hundra gånger (inte bara vin och sprit) och har aldrig, ALDRIG blivit lurad. En gång råkade Sagawa (en fraktfirma) smasha en flaska. De ersatte mig alla utlägg på 2 dagar genom att komma hem till mig och betala kontant.

Däremot säljs en (hel) del förfalskningar, skräp och "fusk". Men då reglerna är så pass hårda (säljaren får inte betalt förrän köparen godkänt leveransen) är det en bra hygienfaktor. Jag gillar också att om det läggs ett bud med mindre än 10 min kvar, förlängs auktionen så att det återstår 10 min igen.
  • Fördel: slipper slagtidsstressen.
  • Nackdel: kan vissa auktioner kan dra ut rejält på tiden.
Ett exempel på fascinerande försök att sälja ngt som inte är riktigt, denna auktion har förekommit konstant minst det senaste året:
https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/u291610552

The Chicago Wine Company
Jag köpte mina första flaskor genom dem som 22-åring. Det var nådens år 1988. Det var då 10 st blandade Barolo från 1961 och 14 flaskor "annat". Har genom åren handlat via dem ett stort antal gånger och allt har fungerat smidigt. Tilläggas bör att de drabbades av Rudi, men att eftersom jag inte insett vitsen med köpa de allra dyraste sakerna, så klarade jag mig fint från skräp. En lot om tre flaskor 1986 Beychevelle var helt klart oäkta. Öppnade två och gav bort den tredje. Men i övrigt har jag aldrig haft ngt att klaga på från dem. Deras service är helt oklanderlig. Nackdelen är ju att det är en bit bort. Dock är det ju inga problem med att få saker shippade till Japan. Beställde en hel flygcontainer blandat och gott (tog två år att komma upp i den volymen).
Utfall: En trasig flaska (krediterades omedelbart) och inkl tullavgifter blev omkostnaden per flaska ca 80 kr.

Några iakttagelser
Jag trodde från början att auktionsflaskor skulle vara behöftade med "lagringsfel" minst 50% av gångerna. Jag menar: 20 års lagring av Carolas "främlingar"!!! Men, faktum är att tom i Japan (där årskonsumtionen vin per vuxen är just sepass 2 flaskor), den generella vinkunskapen är mycket låg, japansk tradition är att köra luftkonditionering bara då man är hemma (Källare? Bah! Finns knappt... Vinskåp? Bah! Har inte sålts ssk många, och enbart i modern tid) samt att klimatet gör att dygnsvariationer i temperatur och lufttryck är mycket omfattande med stor regelbundenhet.

Mina slutsatser är att vin är avsevärt tåligare än vad litteraturen (och vinskåpssäljarna) låter påskina. Korkarna gör förmodligen större skillnad än alla andra parametrar tagna tillsammans. Jag vill nog tro att färre än 1% av mina inköp (om du är journalist, betyder det färre än en flaska av 100 stycken).

Har du vunnit många fellagrade flaskor på auktion?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Några iakttagelser
Jag trodde från början att auktionsflaskor skulle vara behöftade med "lagringsfel" minst 50% av gångerna. Jag menar: 20 års lagring av Carolas "främlingar"!!! Men, faktum är att tom i Japan (där årskonsumtionen vin per vuxen är just sepass 2 flaskor), den generella vinkunskapen är mycket låg, japansk tradition är att köra luftkonditionering bara då man är hemma (Källare? Bah! Finns knappt... Vinskåp? Bah! Har inte sålts ssk många, och enbart i modern tid) samt att klimatet gör att dygnsvariationer i temperatur och lufttryck är mycket omfattande med stor regelbundenhet.

Mina slutsatser är att vin är avsevärt tåligare än vad litteraturen (och vinskåpssäljarna) låter påskina. Korkarna gör förmodligen större skillnad än alla andra parametrar tagna tillsammans. Jag vill nog tro att färre än 1% av mina inköp (om du är journalist, betyder det färre än en flaska av 100 stycken).
Kan bara hålla med. Misslyckade auktionsköp med defekta flaskor är lätträknade. När jag själv startade upp min källare på allvar för ca 15 år sedan så var jag ganska nojig kring temperaturen i källaren som kunde vara som minst ca 4-5 grader vintertid och 20-21 en varm sommarmånad. Har med åren tyckt mig märka att min källare fungerar alldeles utmärkt trots dessa variationer. Auktionsköpens brist på proveniens stärker mig än mer i tron om att vin är en tålig produkt.
Sitter just nu med ett glas 1975 Lascombes. Öppnade första flaskan förra lördagen som jag upplevde som något bättre än dagens flaska. Men denna flaska gör verkligen inte ont den heller...
84FE6CC1-5BCE-4926-BF11-577F15DEC1D8.jpeg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
Några iakttagelser

Jag trodde från början att auktionsflaskor skulle vara behöftade med "lagringsfel" minst 50% av gångerna. Jag menar: 20 års lagring av Carolas "främlingar"!!! Men, faktum är att tom i Japan (där årskonsumtionen vin per vuxen är just sepass 2 flaskor), den generella vinkunskapen är mycket låg, japansk tradition är att köra luftkonditionering bara då man är hemma (Källare? Bah! Finns knappt... Vinskåp? Bah! Har inte sålts ssk många, och enbart i modern tid) samt att klimatet gör att dygnsvariationer i temperatur och lufttryck är mycket omfattande med stor regelbundenhet.

Mina slutsatser är att vin är avsevärt tåligare än vad litteraturen (och vinskåpssäljarna) låter påskina. Korkarna gör förmodligen större skillnad än alla andra parametrar tagna tillsammans. Jag vill nog tro att färre än 1% av mina inköp (om du är journalist, betyder det färre än en flaska av 100 stycken).

Har du vunnit många fellagrade flaskor på auktion?

Kan bara hålla med. Misslyckade auktionsköp med defekta flaskor är lätträknade. När jag själv startade upp min källare på allvar för ca 15 år sedan så var jag ganska nojig kring temperaturen i källaren som kunde vara som minst ca 4-5 grader vintertid och 20-21 en varm sommarmånad. Har med åren tyckt mig märka att min källare fungerar alldeles utmärkt trots dessa variationer. Auktionsköpens brist på proveniens stärker mig än mer i tron om att vin är en tålig produkt.
Sitter just nu med ett glas 1975 Lascombes. Öppnade första flaskan förra lördagen som jag upplevde som något bättre än dagens flaska. Men denna flaska gör verkligen inte ont den heller...
Visa bifogad bild 22585
De flesta slutsatsernas om lagringsförhållanden för vin utgår från vad man vet fungerar (sval mörk källare). Problemet är när man utifrån samma vetskap drar slutsatser om vad som inte fungerar eller är dåliga lagringsförhållanden. Klassiskt felslut.

Vibrationer är ett typexempel. Finns det någon studie som visar på att vibrationer från en kompressor skadar vinet och hur smakar i så fall ett vibrationsskadat vin!?o_O

För info transporteras inte viner med luftballong... Gör exempelvis en integralkalkyl för vibrationer över tid och jämför tidsintervallet från buteljering hem till konsument med tidsintervallet från flaska lagd i vinskåp till konsumtion. Antar att den första "transportintegralen" är betydligt större än "lagringsintegralen".

Med det sagt har jag köpt en hel del sönderoxiderade, värmeskadade och ljusskadade viner men samtliga flaskor har varit champagne (+20 år). Klar majoritet från Italien så undviker varma länder. Champagne är enligt Goode känsligare för oxidation och har dessutom en förkärlek för genomskinliga flaskor som inte filtrerar bort skadligt UV-ljus.
 
Toppen