Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan bara hålla med. Misslyckade auktionsköp med defekta flaskor är lätträknade. När jag själv startade upp min källare på allvar för ca 15 år sedan så var jag ganska nojig kring temperaturen i källaren som kunde vara som minst ca 4-5 grader vintertid och 20-21 en varm sommarmånad. Har med åren tyckt mig märka att min källare fungerar alldeles utmärkt trots dessa variationer. Auktionsköpens brist på proveniens stärker mig än mer i tron om att vin är en tålig produkt.
Sitter just nu med ett glas 1975 Lascombes. Öppnade första flaskan förra lördagen som jag upplevde som något bättre än dagens flaska. Men denna flaska gör verkligen inte ont den heller...
Visa bifogad bild 22585
Detta med att ha ångest över saker är det bästa som finns att släppa. Kunskap, erfarenhet och experiment hjälper på med den mognad som krävs för att kunna släppa. Din källare funkar utmärkt ävrn om jag hört att de som gräver ned en koskalle öster om källaren under fullmåne minimerar risken med korkläckage. Det du ;)
 

Johan L

Medlem
Vad jag inte fattar är varför man lägger bud så tidigt? Då ger man ju eventuella "motståndare" extra tid att fundera på om de skall höja eller inte. Jag lägger alltid bud typ sista minuten för att chocka motståndarna! Jag förstår att vissa inte kan sitta och bevaka varje utrop men då kan man ju lägga bud någon timme innan eller så.

För att skrämma bort folk som annars kan lockas av vad man uppfattar som låga priser. Är man väl inne i en budgivning är man psykologiskt investerad och det är då lätt att ryckas med och gå över sitt tänkta maxpris. Behöver man gå över sitt tänkta maxpris för att lägga sitt första bud är det däremot lätt att låta bli.

Om det är en bra strategi eller inte låter jag vara osagt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hade turen att vinna en budgivning på Catawiki (pålitlig säljare).
2 flaskor 2018 Meursault "Les Corbins" från Vincent Dancer. €132 inkl frakt och avgifter. Så riktigt bra pris!
Någon som druckit Vincent Dancer förut?
 

Jos

Medlem
Hade turen att vinna en budgivning på Catawiki (pålitlig säljare).
2 flaskor 2018 Meursault "Les Corbins" från Vincent Dancer. €132 inkl frakt och avgifter. Så riktigt bra pris!
Någon som druckit Vincent Dancer förut?
Ja det är en av mina favoriter, sjukt gott. Ganska hårt reduktiv, ungefär som Coche skulle jag säga. Kanske lite mer elegant och aningen mindre Power. Kan vara en hel del ek som unga också
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja det är en av mina favoriter, sjukt gott. Ganska hårt reduktiv, ungefär som Coche skulle jag säga. Kanske lite mer elegant och aningen mindre Power. Kan vara en hel del ek som unga också
Så trevligt, då var det ett bra köp med andra ord.
Då ställer jag en fråga som jag undrat över ett tag. Vad betyder reduktiv?
Inte druckit Coche än ;)
 

Jos

Medlem
Så trevligt, då var det ett bra köp med andra ord.
Då ställer jag en fråga som jag undrat över ett tag. Vad betyder reduktiv?
Inte druckit Coche än ;)
Alltså, hårt reduktiva för att vara ekade om jag säger så...

Kortfattat så kan man säga att det finns två huvudstilar; reduktiv och oxidativ vinmakning. Med den första minimerar man syre och med den andra tvärtom. Så egentligen är reduktiv vinmakning lika med ståltank, tekniker kring temperaturkontrollerad jäsning, svavel etc. Allt för att minimera syrets påverkan och hålla vinet fräscht.

Oxidativ vinmakning är mer öppna fat vid jäsning, rackning (hälla fram och tillbaka) etc för att vänja vinet vid syre.

olika stilar helt enkelt. Om du tänker Champagne så tänk Dompan vs Bollinger, första är reduktiv och andra är oxidativ.

Bra reduktiv är lika med krut, lite svavel etc
Dåligt reduktiv är för mycket svavel, avlopp etc...

Oxidativ vinmakning vill man maximera vinets generositet utan att det blir ”oxiderat” vilket låter motsägelsefullt men du hajar, man vill inte ha ett överoxiderat/dött vin.

Jag älskar båda :p
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Alltså, hårt reduktiva för att vara ekade om jag säger så...

Kortfattat så kan man säga att det finns två huvudstilar; reduktiv och oxidativ vinmakning. Med den första minimerar man syre och med den andra tvärtom. Så egentligen är reduktiv vinmakning lika med ståltank, tekniker kring temperaturkontrollerad jäsning, svavel etc. Allt för att minimera syrets påverkan och hålla vinet fräscht.

Oxidativ vinmakning är mer öppna fat vid jäsning, rackning (hälla fram och tillbaka) etc för att vänja vinet vid syre.

olika stilar helt enkelt. Om du tänker Champagne så tänk Dompan vs Bollinger, första är reduktiv och andra är oxidativ.

Bra reduktiv är lika med krut, lite svavel etc
Dåligt reduktiv är för mycket svavel, avlopp etc...

Oxidativ vinmakning vill man maximera vinets generositet utan att det blir ”oxiderat” vilket låter motsägelsefullt men du hajar, man vill inte ha ett överoxiderat/dött vin.

Jag älskar båda :p
Tack för grymt svar!
 
  • Like
Reactions: Jos

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja helt plötsligt har någon slängt in ett gäng belle epoque 08 magnum.
Aldrig sett så många DRC heller så de blir kul att följa :D
Många som ser att Dompa går att sälja... Även vanliga etiketten på lösflaskor nu..
Såg DRC Grands E 1984 vilket är mitt år... 3000 utrop.. Måste kanske sätta maxtak för mig själv där :D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag vet att det funnits mycket lustigheter med etiketter på gamla Barolo-flaskor, där samma vin får lite olika etiketter. Tror dock det är första gången jag ser samma vin från samma år med inte bara lite olika folie/stämpel/etikett men också olika volym (72cl resp 73cl). Men det kanske kan bli så om buteljering sker vid olika tidpunkter?
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D034/lots/1308641-1961-barolo-marchesi-di-barolo
Kan det vara för olika marknader? Är inte 72 Italien och 73 Storbritannien?
 

Oscaro

Medlem
Jag vet att det funnits mycket lustigheter med etiketter på gamla Barolo-flaskor, där samma vin får lite olika etiketter. Tror dock det är första gången jag ser samma vin från samma år med inte bara lite olika folie/stämpel/etikett men också olika volym (72cl resp 73cl). Men det kanske kan bli så om buteljering sker vid olika tidpunkter?
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D034/lots/1308641-1961-barolo-marchesi-di-barolo
Intressant, behövde plocka fram de två 61or jag har hemma och de var också olika. Har någon till flaska någonstans i gömmorna så ska se vad den har.
F6C9DFED-EF93-4E07-B3DC-5B68CD09B1D3.jpeg
 

Silex

Medlem
Intressant, behövde plocka fram de två 61or jag har hemma och de var också olika. Har någon till flaska någonstans i gömmorna så ska se vad den har.
Visa bifogad bild 22755
Tack! Man lär sig nya saker hela tiden. Jag visste väl att någon skulle sitta och ruva på ett referensbibliotek av viner! Etikettskillnaden längst ner tyder ju på att det rör sig om olika buteljeringar, men hade som sagt inte tänkt på volymskillnaden innan. Då borde ju ena flaskan kosta liiite mer :)
 
Toppen