Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

magnum

Epernay, Frankrike
Last edited:

Oscaro

Medlem
Om det är så, när upphörde det?

Kikade på en del gamla flaskor från Bukowskis och mycket riktigt är 75 resp 150cl graverat i flaskan. Ställde denna fråga tidigare till CIVC och fick svaret som tidigare inlägg, men det är FW man skall fråga om sanningen skall fram:D
Kollade på några till flaskor hemma och på mina från 1970 så är det fortfarande 72/73cl men 1972 så är det 75cl så gissningsvis där någonstans
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Om det är så, när upphörde det?

Kikade på en del gamla flaskor från Bukowskis och mycket riktigt är 75 resp 150cl graverat i flaskan. Ställde denna fråga tidigare till CIVC och fick svaret som tidigare inlägg, men det är FW man skall fråga om sanningen skall fram:D
Ser ut som om det skulle vara 1973 eller 74 års årgång. Det finns fortfarande några italienska producenter som märker flaskorna med "72 cl" ända fram till i alla fall 1980, men det var nog mest av gammal tradition.
 

Oscaro

Medlem
Ser ut som om det skulle vara 1973 eller 74 års årgång. Det finns fortfarande några italienska producenter som märker flaskorna med "72 cl" ända fram till i alla fall 1980, men det var nog mest av gammal tradition.
Tror isåfall det är olika distrikt, såg nu att jag har Brunello från 68-73 som alla har 75cl men hittade en annan Barolo från 1972 som var 72cl.
Lite klurigt
 

Jos

Medlem
Tror isåfall det är olika distrikt, såg nu att jag har Brunello från 68-73 som alla har 75cl men hittade en annan Barolo från 1972 som var 72cl.
Lite klurigt
Jag dricker inte Brunello så har dålig koll men är rätt säker på att de i alla fall förr kunde ligga 10 år på fat så de kan ha hamnat på flaska först 78-83
 

Jos

Medlem
Spännande. Av vilka anledningar?
Rädd för att göra dig besviken då det nog inte är så spännande :oops: Trodde jag älskade Brunello men helt plötsligt när jag satt och sniffade på någon helt ok standardbrunello så insåg jag att det här är rätt klassisk Brunello men jag är inte så förstjust i doften faktiskt. Jag är en sniffmänniska så bestämde mig för att sluta köpa Brunello. Tror mina Brunello i vinkällaren kan räknas på en hand nu.

Men kanske dags att leta upp en och pröva igen! :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tror isåfall det är olika distrikt, såg nu att jag har Brunello från 68-73 som alla har 75cl men hittade en annan Barolo från 1972 som var 72cl.
Lite klurigt
Dina Brunello kan också ha varit exportflaskor. Jag tror att det är därför vi ser en blandning. Det finns även Bordeaux med 72 cl - de har säkert varit avsedda för den italienska marknaden.
 

chambertin

Medlem
Jag vet att det funnits mycket lustigheter med etiketter på gamla Barolo-flaskor, där samma vin får lite olika etiketter. Tror dock det är första gången jag ser samma vin från samma år med inte bara lite olika folie/stämpel/etikett men också olika volym (72cl resp 73cl). Men det kanske kan bli så om buteljering sker vid olika tidpunkter?
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D034/lots/1308641-1961-barolo-marchesi-di-barolo
Oroväckande bra nivå i framför allt vänstra flaskan för att vara ett vin från -61.
Högra lite mer troligt men även den har en väldigt bra nivå för att vara nästan 60 år gammal.
Dessutom ser ju korkarna ut att vara relativt korta och vad jag kan minnas så är inte Marchesi di Barolo känd som en topproducent (alltså sannolikheten att man lagt mkt krut på en lång och högkvalitativ kork känns lite avlägset).
Tror heller inte att sannolikheten är särskilt stor för att man korkat om och fyllt upp en Barolo från Marchesi di Barolo och dessutom utan att det framgår av utseendet på folien eller via annan dokumentation (i Bdx så är det kutym att man skär av nedre delen av nya folien efter omkorkning så att den nya korken syns ).

Ngnstans som denna flaskan nedan har som nivå skulle kännas mer rimligt och även denna nivå skulle jag nog beteckna som väldigt bra för ett vin från -61:
upload_2021-3-28_13-18-40.png


Lite Rudy-varning mao tycker jag.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Oroväckande bra nivå i framför allt vänstra flaskan för att vara ett vin från -61.
Högra lite mer troligt men även den har en väldigt bra nivå för att vara nästan 60 år gammal.
Dessutom ser ju korkarna ut att vara relativt korta och vad jag kan minnas så är inte Marchesi di Barolo känd som en topproducent (alltså sannolikheten att man lagt mkt krut på en lång och högkvalitativ kork känns lite avlägset).
Tror heller inte att sannolikheten är särskilt stor för att man korkat om och fyllt upp en Barolo från Marchesi di Barolo och dessutom utan att det framgår av utseendet på folien eller via annan dokumentation (i Bdx så är det kutym att man skär av nedre delen av nya folien efter omkorkning så att den nya korken syns ).

Ngnstans som denna flaskan nedan har som nivå skulle kännas mer rimligt och även denna nivå skulle jag nog beteckna som väldigt bra för ett vin från -61:
Visa bifogad bild 22779

Lite Rudy-varning mao tycker jag.
Frågan är varför man ska förfalska Marchesi di Barolo? Det är väl, som du skriver, ingen topproducent. 1961 går att köpa för €85 hos barolobrunello.
 

Silex

Medlem
Frågan är varför man ska förfalska Marchesi di Barolo? Det är väl, som du skriver, ingen topproducent. 1961 går att köpa för €85 hos barolobrunello.
Enda orsaken att förfalska en Marchesi di Barolo skulle nog vara att det går att "byta årgång" genom att endast sätta på en ny liten halsetikett. Dvs enkelt att göra om den sämre årgång, typ -63, -65, -66 till en -61 eller -64. Annars håller jag med och trodde nog inte det rörde sig om en förfalskning utan tyckte mest fenomenet med olika volym (enligt etikett) för samma vin var intressant.
 

chambertin

Medlem
Frågan är varför man ska förfalska Marchesi di Barolo? Det är väl, som du skriver, ingen topproducent. 1961 går att köpa för €85 hos barolobrunello.
Nej det såklart men 2k på auktion här och ingen uppmärksamhet på samma sätt som med ikonvinerna, inte samma kontroll på proveniens som med dyrare viner osv gör det ju säkert intressant för counterfeit-maffian att slå sig in på.
Vore intressant att höra med BaroloBrunello vad han får tag på dessa viner och vad proveniensen är. Tyvärr har han inga bilder på flaskorna men kollar jag på CT så hittar man ganska många 50- och 60-talare med fina etiketter. Flasknivå ser man dock aldrig särskilt bra på fotona dock. Här är en bild på korken till en -55 som ju inte ser särskilt lång ut men i bra skick.
upload_2021-3-28_17-9-11.png
 

Jos

Medlem
Oroväckande bra nivå i framför allt vänstra flaskan för att vara ett vin från -61.
Högra lite mer troligt men även den har en väldigt bra nivå för att vara nästan 60 år gammal.
Dessutom ser ju korkarna ut att vara relativt korta och vad jag kan minnas så är inte Marchesi di Barolo känd som en topproducent (alltså sannolikheten att man lagt mkt krut på en lång och högkvalitativ kork känns lite avlägset).
Tror heller inte att sannolikheten är särskilt stor för att man korkat om och fyllt upp en Barolo från Marchesi di Barolo och dessutom utan att det framgår av utseendet på folien eller via annan dokumentation (i Bdx så är det kutym att man skär av nedre delen av nya folien efter omkorkning så att den nya korken syns ).

Ngnstans som denna flaskan nedan har som nivå skulle kännas mer rimligt och även denna nivå skulle jag nog beteckna som väldigt bra för ett vin från -61:
Visa bifogad bild 22779

Lite Rudy-varning mao tycker jag.
Kan vara samma "batch" som jag själv köpt och druckit. Har för mig att korken var lite för fin för att vara så gammal men det är 10 år sen så jag minns inte exakt... Vin kommer jag alltid ihåg bättre dock och den var faktiskt riktigt bra, - har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara förfalskat. Helt nedslipade tanniner, lätt ljust röd färg och härlig doft av ljus röd frukt och lite rosor. Alla gissade blint på en äldre Bourgogne. Betalade 500 spänn då så har svårt att se se affären i förfalskning med tanke på flaskan, etiketterna och innehållet för 500 spänn mot konsument. Hade 3 och alla 3 var lika bra. Köpte mina av Töpler.

Här är en av mina flaskor, bilden tagen för 10 år sen:
256802_10150188479526205_5095590_o.jpg


Edit: ni pratar om ett annat vin, - sorry :D
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Är lite nyfiken varför utgångspriset på denna är 20k?
https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D034/lots/1306202-1975-deutz-millesime-brut-vinotheque-magnum

Salon 1990 MAG ligger på 20k utgångspris.
För fem år sedan såldes en annan Deutz 1975 Magnum för 39 000 + avgifter. Tydligen gjordes bara 200 st; dessutom vill jag minnas att Julle höjde den till skyarna vid något tillfälle.
http://online.auktionsverket.se/1603/349214-1975-deutz-vinotheque-brut-millesime/
 

Arvid

Medlem
Oroväckande bra nivå i framför allt vänstra flaskan för att vara ett vin från -61.
...
Lite Rudy-varning mao tycker jag.

De stora bjässarna som Marchesi di Barolo, Fontanafredda, Borgogno har ju släppt gamla viner ganska frekvent, så handlar nog om flaskor som legat i deras källare länge, kanske helt intill 1990 eller 2000-talet. Skulle nog också tro att de hade bättre tillgång till bra korkar än några av de vi idag räknar som topp-producenter. Ofta på Mascarello & Rinaldi's viner från denna eran ser det ut som om korkarna kapats på mitten, kanske för att spara pengar. Barolo som finvin är ett rätt modernt fenomen skall vi komma ihåg...

Enda italienarna som Rudy blandade sig i, mig veteligen, var Giacosa och Conterno's Monfortino. Därmed inte sagt att han var ensam på marknaden, men ser ingen riktig idé att fejka viner som man kunde plocka upp för under €50 för ett par år sen.

Som en som köpt mycket gammal Piemonte skulle jag säga att det är en gamble, och man ska räkna med 30-50% döda flaskor. Men priserna brukar vara låga nog att det kan betala sig. Köp årgång framför producent... många bra överraskningar hos "medelmåttiga" eller glömda producenter i denna eran, typ Fontanafredda eller Pio Cesare.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
När man vunnit en budgivning och skall betala sitt köp på Bukowskis, online, gör man det via bankkort? Och är kortet för-registrerat eller kan man använda vilket kort som helst?
Köpte för länge sen och kan fasiken inte minnas.. :D
 
Toppen