Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Om jag förstår det rätt så bygger listan på totalt försäljningsvärde per producent, inte snittpris/flaska eller procentuell ökning per flaska?
Den berättar inte heller om säljarna har gjort nettovinst på sina försäljningar alltså om försäljning av producenternas viner har lönat sig, men det får väl ändå antas?

Det stämmer, men det är de viner som omsätts mest vilket också är en indikation på vilka viner som efterfrågas. Nu är det utomlands men förutom champagne brukar det spilla av i Sverige.

Kan också kommentera att undertecknad har tre flaskor totalt av alla 10 producenterna så jag har uppenbart inte köpt för att sälja :)
 
Om man översätter det till finansmarknaden, betyder det att man ska köpa Tesla, Gamestop och bitcoin, d.v.s. sådant som redan gått upp? :D

Tror inte auktionsmarknaden på vin fungerar riktigt så. Denna top 10 lista lär ändras men marginellt de närmaste 10 åren. Ser inga naturviner eller liknande som tar sig in på listan i närtid :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Japans wirre verkar gå svinhögt också. Nu vet jag inte inköp på dem. Men över en kvarts mille för en whiskey med lite spelkort på lär vara bra vinst.
Det stämmer, men det är de viner som omsätts mest vilket också är en indikation på vilka viner som efterfrågas. Nu är det utomlands men förutom champagne brukar det spilla av i Sverige.

Kan också kommentera att undertecknad har tre flaskor totalt av alla 10 producenterna så jag har uppenbart inte köpt för att sälja :)
Eller så har du sålt!;)
Som jmfr Liv-ex trading siffror. https://www.liv-ex.com/2020/12/traded-wines-2020/
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kan också kommentera att undertecknad har tre flaskor totalt av alla 10 producenterna så jag har uppenbart inte köpt för att sälja :)
Vill man känna att man är med i spelet kan man för all del köpa en Macallan för 499 kr och en Dalmore för 549 kr hos den grön-gula butiken, och billigt komma upp till två producenter. Men jag tror inte att det är just dessa releaser av eldvatten som auktioneras till höga summor. ;)
 

FredrikC

Medlem
Haha, wow! Man kan alltså få fyra stycken för typ samma pris som en på Bukowskis :eek: Helt sjukt!
Nu vet jag inte riktigt hur din matte är :pmen det lär tillkomma frakt och accepterat pris på Bukowskis är 4800 så det blir 2 för 1 som fortfarande är en konstig skillnad. Men Bukowskis sätter det priset marknaden i Sverige vill ha. Se bara dompa 08, sassi 16, Cristal 08 vid släpp osv..
De finns att köpa mycket billigare men lik förbannat pröjsar folk för det på Bukowskis.
 

Oscaro

Medlem
Nu vet jag inte riktigt hur din matte är :pmen det lär tillkomma frakt och accepterat pris på Bukowskis är 4800 så det blir 2 för 1 som fortfarande är en konstig skillnad. Men Bukowskis sätter det priset marknaden i Sverige vill ha. Se bara dompa 08, sassi 16, Cristal 08 vid släpp osv..
De finns att köpa mycket billigare men lik förbannat pröjsar folk för det på Bukowskis.
Glöm inte slagavgift, så tre lådor får man i varje fall!
 

stevie22002

Medlem
Glöm inte slagavgift, så tre lådor får man i varje fall!
Jaja, menade inte exakt fyra så klart... :)

Men med 20% påslag på 6000 kr (+50 kr admin) blir det alltså minst 7250 kr på Bukowsiks. Blir ca 7500 kr för fyra lådor på Premiergrandcrus... plus frakt då, men ändå... :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag älskar dessa auktioner då man faktiskt hittar lite som man vill ha. Men med folks intresse för att betala överpris så är det svårt att klicka hem något.

PS: Nej inga Bonnaire i åtanke...
 

stevie22002

Medlem
Jag älskar dessa auktioner då man faktiskt hittar lite som man vill ha. Men med folks intresse för att betala överpris så är det svårt att klicka hem något.

PS: Nej inga Bonnaire i åtanke...
Hehe, verkligen! Jag blir mer sugen att sälja än på att köpa när jag ser priserna...
Fast nej...jag köper för att njuta, inte sälja :)
 
Toppen