Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Skumpa-auktionen i full sving - hur ser trenden ut ni som följer detta litet mer noggrant? Är det samma höga efterfrågan och ökande priser nu när folk är på väg in i den vaccinerade tidsepoken eller är det full fokus på fotbolls-EM och renovera torpet?
 
Skumpa-auktionen i full sving - hur ser trenden ut ni som följer detta litet mer noggrant? Är det samma höga efterfrågan och ökande priser nu när folk är på väg in i den vaccinerade tidsepoken eller är det full fokus på fotbolls-EM och renovera torpet?
Sett några återköp. 6 pack Dompa 2002 bland annat. Generellt i Sverige så säljs inte obrutna lådor av bättre viner lika bra som enstaka flaskor. Bara en observation. Sedan tycker jag att Dompa generellt inte var samma tryck på. Comtes verkar däremot gå bra (samt Selosse :) ). Cristal 2008 ligger numera närmare internationella nivåer (för lådor)

Krug CdM 1996 magnum för 57.000 + avgifter är väl lite av rekord för en champagne i Sverige?

Inte gjort någon större översiktskontroll ännu :).
 

Arvid

Medlem
Hur fungerar det egentligen med bud under reserve? Är det automatiskt inte godkänt eller ger Bukowskis säljaren möjligheten att acceptera lägre men ledande bud i efterhand?
 
Yes, är med på det, men om acceptpriset inte uppnås, finns det någon uppföljning där? Eller går lotten vidare till nästa auktion eller returneras till säljare?

Det kan du också välja. Vet inte hur många auktioner man kan vara med på till samma pris utan att sälja dock :)
 
Yes, är med på det, men om acceptpriset inte uppnås, finns det någon uppföljning där? Eller går lotten vidare till nästa auktion eller returneras till säljare?

Det kan du också välja. Vet inte hur många auktioner man kan vara med på till samma pris utan att sälja dock :)

Cool. Sitter och bjuder på lite grejer som är lite väl optimistiskt värderade och nog inte säljer (som det ser ut som nu i alla fall).

10. OSÅLDA ALKOHOLDRYCKER S

10.1 Återropad alkoholdryck ska avhämtas av säljaren senast sex (6) kalenderdagar efter
auktionens slut om säljaren ej önskar att den ska publiceras på nytt. Om avhämtning ej sker
inom föreskriven tid har Leverantören rätt att utan föregående meddelande till säljaren ånyo
publicera alkoholdrycken för budgivning.

10.2 För alkoholdryck som ej hämtats i tid enligt punkt 10.1 uttages en förvaringsavgift
enligt var vid tid gällande prislista.




.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur fungerar det egentligen med bud under reserve? Är det automatiskt inte godkänt eller ger Bukowskis säljaren möjligheten att acceptera lägre men ledande bud i efterhand?
För tydlighets skull: det går inte att ändra i efterhand hos Bukowskis, utan objektet får snällt vänta på nästa auktion.
Detta till skillnad från en del auktioner utomlands där jag varit med om ett par gånger att mina "skambud" (strax under utrop) accepterats i efterhand av säljaren.
(Anders L. svarade inte specifikt på den delen i frågan.)
 
Last edited:
För tydlighets skull: det går inte att ändra i efterhand hos Bukowskis, utan objektet får snällt vänta på nästa auktion.
Detta till skillnad från en del auktioner utomlands där jag varit med om ett par gånger att mina "skambud" (strax under utrop) accepterats i efterhand av säljaren.
(Anders L. svarade inte specifikt på den delen i frågan.)

Bra att du läste hela frågan, det gjorde uppenbart inte jag :-(
 

Wintermute

Medlem
Skumpa-auktionen i full sving - hur ser trenden ut ni som följer detta litet mer noggrant? Är det samma höga efterfrågan och ökande priser nu när folk är på väg in i den vaccinerade tidsepoken eller är det full fokus på fotbolls-EM och renovera torpet?
Stickprov. Högsta priset för varje auktion, halvmagnum av standardvarianterna (inte de limiterade, eller de som kommer i kit med glas).
Picture1.png
Picture2.png
 

Silex

Medlem
Jag har inte hittat något riktigt enkelt sätt. Jag skriver in t ex "https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D035/lots/search/bollinger" i min browser, sedan går jag igenom de auktioner jag är intresserad av. Det går hyfsat fort.
Ok! Håller med om att det funkar för specifika sökningar, men jag hade hoppats att du hade ett smidigt sätt att få fram data från alla auktioner. Hade varit fint med en sökbar och/eller nedladdningsbar databas med utrops- och slutpriser.
 
Stickprov. Högsta priset för varje auktion, halvmagnum av standardvarianterna (inte de limiterade, eller de som kommer i kit med glas).
Visa bifogad bild 23594 Visa bifogad bild 23595
stiligt! ser ut som om dompan har litet mer samlad prisbild (typ 50% prisökning mot Churchills 100 % prisökning). Är detta på en 5-årsperiod ungefär?

Sen är det intressant med outliers - att det så att säga finns utrymme för att ha litet is i magen med just de här artiklarna som återkommer vid många auktionstillfällen. Eller motsatt - att förköpa sig i rena glädjen över att Sverige gör 0-0 mot ett mycket bättre lag.
 

Wintermute

Medlem
stiligt! ser ut som om dompan har litet mer samlad prisbild (typ 50% prisökning mot Churchills 100 % prisökning). Är detta på en 5-årsperiod ungefär?

Sen är det intressant med outliers - att det så att säga finns utrymme för att ha litet is i magen med just de här artiklarna som återkommer vid många auktionstillfällen. Eller motsatt - att förköpa sig i rena glädjen över att Sverige gör 0-0 mot ett mycket bättre lag.
D001 är mars 2017, så drygt 4 år.
 

Johan L

Medlem
Intressant att det fanns lite öl med i auktionen också. Ett trepack Cantillon Lou Pepe Gueuze 2004 klubbades för 4800 kr, de kostade nog i storleksordningen €10 när de släpptes. Och ett trepack 3 Fonteinen Oude Geuze 2003 för 3200 kr, nuvarande årgång finns i fast sortiment för 124 kr.
 
Toppen