Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag kan bara sitta och häpna... 6800 kr för 6 flaskor Louis Roderer vintage 2012..
15500 för DP Lenny K obruten låda.
Glad att man kanske har några guldkorn som kan inbringa pengar om ett par år. :)
 

Indre By

Medlem
:D

Är ju sugen. Men en gammal regel jag levt efter länge är: köp icke alkohol från 1700-talet om proveniensen är tveksam.

Visst, bilden säger väl en hel del. Men här hade jag gärna haft någon mer rad...

Madeira Terrantês 1790
Madeira, Portugal
u. bn
1 bt
Landade till slut på den nätta summan 37 420 kr. Jesus.
 

BallyJ

Medlem
Landade till slut på den nätta summan 37 420 kr. Jesus.
Är hyfsat säker på att den flaskan är så mycket Sour graped som det går. När kan den vara buteljerad? Varför är vaxet trasigt precis där garantietiketten på halsen ska sitta? Lustigt också att etiketten från 50-talet säkerställer att flaskan är från 1790, skulle lika gärna kunnat vara 1890 om den etiketten inte fanns där, och när etiketten sattes dit borde man sett på flaskan att den är från 1790, hur försvann texten från flaskan efter det i så fall?
Sist men inte minst ingen som helst proveniens på en flaska som påstås vara över 200 år gammal, det är inte realistiskt.
Jag gissar att den flaskan aldrig kommer öppnas, utan säljs troligtvis vidare igenom om några år.
 

chambertin

Medlem
Vill utfärda en stor fet varning för auktionssajten Catawiki !
Helt okontaktbara om/när det uppstår problem !

Har budat där några gånger det senste halvåret och köpt vid 7-8 tillfällen.
Samtliga gånger har det gällt viner från en fransk säljare (grandcrus) och en italiensk (Ulivo).

Med Ulivo har det fungerat bra och även med grandcrus fram till att en leverans först blev kraftigt försenad och sedan vid framkomsten innehöll en krossad flaska. Tog kontakt med grandcrus via meddelandeservicen på sajten och fick först inget svar men efter ett tag kom dom tillbaka och lovade att titta på det och senare att skicka en ersättningsflaska.

Efter fyra veckor och ingen flaska eller bevis på sändning (och radiotystnad från grandcrus ) försökte jag skicka ett claim till Catawiki (det är nu fyra veckor sedan) vilka lovade återkomma inom tre arbetsdagar. Fram till idag (och fyra påminnelser och ett telefonsamtal) så har jag inte hört ngt från dom. Grandcrus har dessutom stängt all korrespondens med mig vg den krossade flaskan så jag kan inte skicka fler meddelanden i den tråden.

Kollade därför upp Catawiki en del vg kundsupport och hittade (föga förvånande) massor med upprörda kunder som inte får svar och ignorerats fullständigt när problem uppstår.
https://www.reviews.io/company-reviews/store/www-catawiki-co-uk
https://www.trustpilot.com/review/catawiki.de

Deras s.k.experter inom respektive område går dessutom inte att kontakta över huvudtaget.
Enda sättet att komma i kontakt med Catawiki är via onlineformuläret där. När det är ifyllt får man ett mailsvar från dom (utan ngn referens eller ärendenummer) vilket sedan bara följs av tystnad.
Dear Sir/Madam,

Thank you for getting in touch with us. Due to heavy demand, our aim is to reply to your message within three business days. We thank you for your understanding and will be in touch as soon as possible.
You can also find the answers to most frequently asked questions at www.catawiki.com/help.

Kind regards,
Catawiki Customer Support ”


Har som tur är inte förlorat speciellt mkt pengar här men vill gärna varna alla här på forumet för denna s.k auktionssajt. Det förekommer trots allt en hel del objekt där med höga värden och är säljaren inte seriös så kommer ni med stor sannolikhet bli blåsta.

Har utöver min egen erfarenhet pratat med en god vän (inte aktiv på forumet) som haft liknande erfarenheter som jag själv.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vill utfärda en stor fet varning för auktionssajten Catawiki !
Helt okontaktbara om/när det uppstår problem !

Har budat där några gånger det senste halvåret och köpt vid 7-8 tillfällen.
Samtliga gånger har det gällt viner från en fransk säljare (grandcrus) och en italiensk (Ulivo).

Med Ulivo har det fungerat bra och även med grandcrus fram till att en leverans först blev kraftigt försenad och sedan vid framkomsten innehöll en krossad flaska. Tog kontakt med grandcrus via meddelandeservicen på sajten och fick först inget svar men efter ett tag kom dom tillbaka och lovade att titta på det och senare att skicka en ersättningsflaska.

Efter fyra veckor och ingen flaska eller bevis på sändning (och radiotystnad från grandcrus ) försökte jag skicka ett claim till Catawiki (det är nu fyra veckor sedan) vilka lovade återkomma inom tre arbetsdagar. Fram till idag (och fyra påminnelser och ett telefonsamtal) så har jag inte hört ngt från dom. Grandcrus har dessutom stängt all korrespondens med mig vg den krossade flaskan så jag kan inte skicka fler meddelanden i den tråden.

Kollade därför upp Catawiki en del vg kundsupport och hittade (föga förvånande) massor med upprörda kunder som inte får svar och ignorerats fullständigt när problem uppstår.
https://www.reviews.io/company-reviews/store/www-catawiki-co-uk
https://www.trustpilot.com/review/catawiki.de

Deras s.k.experter inom respektive område går dessutom inte att kontakta över huvudtaget.
Enda sättet att komma i kontakt med Catawiki är via onlineformuläret där. När det är ifyllt får man ett mailsvar från dom (utan ngn referens eller ärendenummer) vilket sedan bara följs av tystnad.
Dear Sir/Madam,

Thank you for getting in touch with us. Due to heavy demand, our aim is to reply to your message within three business days. We thank you for your understanding and will be in touch as soon as possible.
You can also find the answers to most frequently asked questions at www.catawiki.com/help.

Kind regards,
Catawiki Customer Support ”


Har som tur är inte förlorat speciellt mkt pengar här men vill gärna varna alla här på forumet för denna s.k auktionssajt. Det förekommer trots allt en hel del objekt där med höga värden och är säljaren inte seriös så kommer ni med stor sannolikhet bli blåsta.

Har utöver min egen erfarenhet pratat med en god vän (inte aktiv på forumet) som haft liknande erfarenheter som jag själv.
Har köpt på catawiki ~20 gånger och det har gått bra hela tiden, ta i trä, så oftast funkar det nog. Men jag håller med dig om att man ska vara medveten om riskerna. Det gäller dock näthandel med vin generellt, vi har ju exemplen solobarolo och wein-total. För att inte tala om UPS och PostNord.
 

chambertin

Medlem
Har köpt på catawiki ~20 gånger och det har gått bra hela tiden, ta i trä, så oftast funkar det nog. Men jag håller med dig om att man ska vara medveten om riskerna. Det gäller dock näthandel med vin generellt, vi har ju exemplen solobarolo och wein-total. För att inte tala om UPS och PostNord.
Tycker nog att både PostNord och UPS verkar ha en kundsupport som verkar svara på tilltal i alla fall även om dom inte sköter sitt uppdrag klockrent i alla lägen. Catawiki däremot vägrar ju att svara på ngt sätt över huvud taget.

Jag hade inga synpunkter heller på Catawiki så länge vinerna kom som jag hade ropat hem. Problemen började i och med att jag behövde be Catawiki om hjälp och insåg vilket korthus företaget verkar vara.
 

LeChat

Medlem
Vill utfärda en stor fet varning för auktionssajten Catawiki !
Helt okontaktbara om/när det uppstår problem !

Har budat där några gånger det senste halvåret och köpt vid 7-8 tillfällen.
Samtliga gånger har det gällt viner från en fransk säljare (grandcrus) och en italiensk (Ulivo).

Med Ulivo har det fungerat bra och även med grandcrus fram till att en leverans först blev kraftigt försenad och sedan vid framkomsten innehöll en krossad flaska. Tog kontakt med grandcrus via meddelandeservicen på sajten och fick först inget svar men efter ett tag kom dom tillbaka och lovade att titta på det och senare att skicka en ersättningsflaska.

Efter fyra veckor och ingen flaska eller bevis på sändning (och radiotystnad från grandcrus ) försökte jag skicka ett claim till Catawiki (det är nu fyra veckor sedan) vilka lovade återkomma inom tre arbetsdagar. Fram till idag (och fyra påminnelser och ett telefonsamtal) så har jag inte hört ngt från dom. Grandcrus har dessutom stängt all korrespondens med mig vg den krossade flaskan så jag kan inte skicka fler meddelanden i den tråden.

Kollade därför upp Catawiki en del vg kundsupport och hittade (föga förvånande) massor med upprörda kunder som inte får svar och ignorerats fullständigt när problem uppstår.
https://www.reviews.io/company-reviews/store/www-catawiki-co-uk
https://www.trustpilot.com/review/catawiki.de

Deras s.k.experter inom respektive område går dessutom inte att kontakta över huvudtaget.
Enda sättet att komma i kontakt med Catawiki är via onlineformuläret där. När det är ifyllt får man ett mailsvar från dom (utan ngn referens eller ärendenummer) vilket sedan bara följs av tystnad.
Dear Sir/Madam,

Thank you for getting in touch with us. Due to heavy demand, our aim is to reply to your message within three business days. We thank you for your understanding and will be in touch as soon as possible.
You can also find the answers to most frequently asked questions at www.catawiki.com/help.

Kind regards,
Catawiki Customer Support ”


Har som tur är inte förlorat speciellt mkt pengar här men vill gärna varna alla här på forumet för denna s.k auktionssajt. Det förekommer trots allt en hel del objekt där med höga värden och är säljaren inte seriös så kommer ni med stor sannolikhet bli blåsta.

Har utöver min egen erfarenhet pratat med en god vän (inte aktiv på forumet) som haft liknande erfarenheter som jag själv.
Tror att du har rätt i din analys. Så länge det funkar är allt frid och fröjd.
Räknade efter att jag gjort 52 inköp. Vid ett tillfälle så hittades inte mitt paket(?), men då fick jag pengarna tillbaka. Denna gången var även kommunikationen med säljaren irriterande dålig. Vem säljaren var? ”grandcrus”. Men annars har det alltid funkat bra.
 

FredrikC

Medlem
Vill utfärda en stor fet varning för auktionssajten Catawiki !
Helt okontaktbara om/när det uppstår problem !

Har budat där några gånger det senste halvåret och köpt vid 7-8 tillfällen.
Samtliga gånger har det gällt viner från en fransk säljare (grandcrus) och en italiensk (Ulivo).

Med Ulivo har det fungerat bra och även med grandcrus fram till att en leverans först blev kraftigt försenad och sedan vid framkomsten innehöll en krossad flaska. Tog kontakt med grandcrus via meddelandeservicen på sajten och fick först inget svar men efter ett tag kom dom tillbaka och lovade att titta på det och senare att skicka en ersättningsflaska.

Efter fyra veckor och ingen flaska eller bevis på sändning (och radiotystnad från grandcrus ) försökte jag skicka ett claim till Catawiki (det är nu fyra veckor sedan) vilka lovade återkomma inom tre arbetsdagar. Fram till idag (och fyra påminnelser och ett telefonsamtal) så har jag inte hört ngt från dom. Grandcrus har dessutom stängt all korrespondens med mig vg den krossade flaskan så jag kan inte skicka fler meddelanden i den tråden.

Kollade därför upp Catawiki en del vg kundsupport och hittade (föga förvånande) massor med upprörda kunder som inte får svar och ignorerats fullständigt när problem uppstår.
https://www.reviews.io/company-reviews/store/www-catawiki-co-uk
https://www.trustpilot.com/review/catawiki.de

Deras s.k.experter inom respektive område går dessutom inte att kontakta över huvudtaget.
Enda sättet att komma i kontakt med Catawiki är via onlineformuläret där. När det är ifyllt får man ett mailsvar från dom (utan ngn referens eller ärendenummer) vilket sedan bara följs av tystnad.
Dear Sir/Madam,

Thank you for getting in touch with us. Due to heavy demand, our aim is to reply to your message within three business days. We thank you for your understanding and will be in touch as soon as possible.
You can also find the answers to most frequently asked questions at www.catawiki.com/help.

Kind regards,
Catawiki Customer Support ”


Har som tur är inte förlorat speciellt mkt pengar här men vill gärna varna alla här på forumet för denna s.k auktionssajt. Det förekommer trots allt en hel del objekt där med höga värden och är säljaren inte seriös så kommer ni med stor sannolikhet bli blåsta.

Har utöver min egen erfarenhet pratat med en god vän (inte aktiv på forumet) som haft liknande erfarenheter som jag själv.
Jag har köpt en ett flertal flaskor där ifrån och de få gånger jag haft problem har jag alltid ringt och de har löst sig väldigt bra.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vill utfärda en stor fet varning för auktionssajten Catawiki !
Helt okontaktbara om/när det uppstår problem !

Har budat där några gånger det senste halvåret och köpt vid 7-8 tillfällen.
Samtliga gånger har det gällt viner från en fransk säljare (grandcrus) och en italiensk (Ulivo).

Med Ulivo har det fungerat bra och även med grandcrus fram till att en leverans först blev kraftigt försenad och sedan vid framkomsten innehöll en krossad flaska. Tog kontakt med grandcrus via meddelandeservicen på sajten och fick först inget svar men efter ett tag kom dom tillbaka och lovade att titta på det och senare att skicka en ersättningsflaska.

Efter fyra veckor och ingen flaska eller bevis på sändning (och radiotystnad från grandcrus ) försökte jag skicka ett claim till Catawiki (det är nu fyra veckor sedan) vilka lovade återkomma inom tre arbetsdagar. Fram till idag (och fyra påminnelser och ett telefonsamtal) så har jag inte hört ngt från dom. Grandcrus har dessutom stängt all korrespondens med mig vg den krossade flaskan så jag kan inte skicka fler meddelanden i den tråden.

Kollade därför upp Catawiki en del vg kundsupport och hittade (föga förvånande) massor med upprörda kunder som inte får svar och ignorerats fullständigt när problem uppstår.
https://www.reviews.io/company-reviews/store/www-catawiki-co-uk
https://www.trustpilot.com/review/catawiki.de

Deras s.k.experter inom respektive område går dessutom inte att kontakta över huvudtaget.
Enda sättet att komma i kontakt med Catawiki är via onlineformuläret där. När det är ifyllt får man ett mailsvar från dom (utan ngn referens eller ärendenummer) vilket sedan bara följs av tystnad.
Dear Sir/Madam,

Thank you for getting in touch with us. Due to heavy demand, our aim is to reply to your message within three business days. We thank you for your understanding and will be in touch as soon as possible.
You can also find the answers to most frequently asked questions at www.catawiki.com/help.

Kind regards,
Catawiki Customer Support ”


Har som tur är inte förlorat speciellt mkt pengar här men vill gärna varna alla här på forumet för denna s.k auktionssajt. Det förekommer trots allt en hel del objekt där med höga värden och är säljaren inte seriös så kommer ni med stor sannolikhet bli blåsta.

Har utöver min egen erfarenhet pratat med en god vän (inte aktiv på forumet) som haft liknande erfarenheter som jag själv.
Jag håller med. Jag har också haft problem vid ett fall i vintras, som drog ut på tiden, utan att då kunna få hjälp. Det ser ju ut som upplägget skulle vara betydligt mer likt ett konventionellt auktionshus än eBay, men det är det tydligt inte. Det är att betrakta som en eBay-klon med högre avgifter. Sett över längre tid har jag faktiskt en lägre problem-% med eBay (men noll är den verkligen inte där heller), men det är rätt små siffror jag har att gå på i fallet Catawiki.
 

Ejdern

Medlem
Toppen