Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Arvid

Medlem
För tydlighets skull: det går inte att ändra i efterhand hos Bukowskis, utan objektet får snällt vänta på nästa auktion.
Detta till skillnad från en del auktioner utomlands där jag varit med om ett par gånger att mina "skambud" (strax under utrop) accepterats i efterhand av säljaren.
(Anders L. svarade inte specifikt på den delen i frågan.)

Kanon, tack! Precis, händer rätt ofta hos de stora husen att man får ett mail dagen efter om man vill köpa andå. Visst inte hur läget var "hemma".
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant att det fanns lite öl med i auktionen också. Ett trepack Cantillon Lou Pepe Gueuze 2004 klubbades för 4800 kr, de kostade nog i storleksordningen €10 när de släpptes. Och ett trepack 3 Fonteinen Oude Geuze 2003 för 3200 kr, nuvarande årgång finns i fast sortiment för 124 kr.
Det gör ju onekligen att en tanke dyker upp i mitt huvud om de där Westvleteren 12 som stått i källaren och börjat bli lite väl gamla och som jag uppenbarligen inte dricker i särskilt hög takt... :)
 

Magikern

Medlem
Det gör ju onekligen att en tanke dyker upp i mitt huvud om de där Westvleteren 12 som stått i källaren och börjat bli lite väl gamla och som jag uppenbarligen inte dricker i särskilt hög takt... :)

Dessa öl bör drickas inom 9 år efter inköp efter det är de inte goda alls i mitt tycke.;)
 

Foodcoma

Medlem
Hur kan dessa två ha samma utrop? En av flaskorna har ju med stor sannolikhet läckt. Lär också komma från samma källare om man tittar på serienummer.

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D037/lots/1337507-1985-grands-echezeaux-drc

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D037/lots/1337509-1985-grands-echezeaux-drc

.

Antagligen för att någon har skickat in flaskorna för värdering utan att specificera skick utan bara ”hej jag har 4 flaskor av detta vin 1985. Värderingsmannen har svarat hej vi kör två utrop med 2 flaskor per utrop för 30 lax. Säljaren lämnar in flaskorna och sen har inte värderingsmannen orkat ändra utropspriset efter flasknivå utan hoppas på att de säljs ändå då han annars måste kontakta säljaren igen. Gissar jag.
 

YKW

Medlem
Går det att göra några fynd överhuvudtaget på Systembolagets dryckesauktioner? Det mesta av lite nyare årgång känns otroligt övervärderat för den som är van att tröska igenom kontinentens webbshoppar. Är det de äldre grejerna man ska titta på istället?
 

Boletus

Medlem
Går det att göra några fynd överhuvudtaget på Systembolagets dryckesauktioner? Det mesta av lite nyare årgång känns otroligt övervärderat för den som är van att tröska igenom kontinentens webbshoppar. Är det de äldre grejerna man ska titta på istället?
Jag tycker att man ofta kan hitta ganska bra klipp på mognare bordeaux jämfört med kontinenten, även om utbudet oftast är lite mer begränsat här. Just den här katalogen var rätt trist dock.
 
Går det att göra några fynd överhuvudtaget på Systembolagets dryckesauktioner? Det mesta av lite nyare årgång känns otroligt övervärderat för den som är van att tröska igenom kontinentens webbshoppar. Är det de äldre grejerna man ska titta på istället?

Det jag köper på auktionerna är sådant som är svårt att finna, udda viner, udda årgångar etc. Inte extremt gammalt då man inte vet lagring etc så håller mig till 90-talet och framåt. Nyare årgångar av allmänt tillgängliga viner är sällan intressanta.

Sedan är oftast priser för obrutna lådor av lite bättre viner lägre. De går till högre priser internationellt men i Sverige är det en och två-petare som verkar gälla. Med obrutna lådor så ökar också sannolikheten att de som initialt köpt dem är mer "intresserade" och därigenom att vinet lagrats korrekt.
 
Last edited:
Toppen