Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

FredrikC

Medlem
Yes, och kul med ny auktion. Spontant känns det som att VVF kommer gå över utropet på 18k eftersom buden redan har gått upp till 15k nu.
Jag e lite osäker då jag sett den för 1490 euro på ett par ställen har jag för mig. Men man blir iförsäg aldrig förvånad av busarna här :p
 

BallyJ

Medlem
Jag e lite osäker då jag sett den för 1490 euro på ett par ställen har jag för mig. Men man blir iförsäg aldrig förvånad av busarna här :p
Hmm, jag har hållit koll på den för egen del och tror inte att den går att hitta under 20k i dagsläget.
 

FredrikC

Medlem
Vad händer med salon 96?! Lådorna är båda över 64000 redan. Någon som provat den nyligt och märkt att den är helt otroligt bra?
 

Trydebull

Medlem
Vad händer med salon 96?! Lådorna är båda över 64000 redan. Någon som provat den nyligt och märkt att den är helt otroligt bra?

Otroligt bra säger jag. En av de två gånger jag druckit Salon 96 rankar jag som en av mina topp-3-vinupplevelser - alla kategorier.

Men, de behöver ju ha lagrats väl - och det är inte en Champagne du kan dra korken och hiva i dig innehållet inom en timme - även om min uppfattning är att de är ruggigt bra från korken - och bara blir bättre...

Om de är 64 000kr-bra? Ingen aning - det är ju upp till betraktarens Philipskurva mellan priset och plånboken...
 

Wintermute

Medlem
Vad händer med salon 96?! Lådorna är båda över 64000 redan. Någon som provat den nyligt och märkt att den är helt otroligt bra?
Auktion D032 var i december förra året.
Picture1.png
 

Dovberg

Medlem
Nån som druckit denna nyligen? Köpte en låda från SB, men har lyckats hålla fingrarna borta än så länge. Börjar den närma sig drickfönstret möjligen? Läge att fylla på förrådet med en låda till om priset blir "rimligt"?

https://www.bukowskis.com/sv/auctio...cuvee-speciale-blanc-de-blancs-les-chetillons
Drack en flaska för bara några månader sen för att checka av läget. Fantastisk näsa, men kändes klen och lite kroppslös i gommen. Tror den behöver mycket mer tid för att blomma ut ordentligt.
 
Vad händer med salon 96?! Lådorna är båda över 64000 redan. Någon som provat den nyligt och märkt att den är helt otroligt bra?

Salon är ett av vinerna som internationellt dragit ordentligt i pris. Drack en 1996 för ett par veckor sedan. Ett av de här vinerna som antingen kommer att blomma ut eller så är det tråkigt som det är idag. Vazuelle Terme från samma årgång däremot slog alla med häpnad.

För övrigt var det andra storheter som kom inte kom ut som förväntat vid provningen, för 1989 Clinet, Le Gay, Petrus och Trotanoy så föll omröstningen ut i den ordningen, den sistnämnda var korkad, vi körde halvblint. Enligt de som provat dessa tidigare så var det inte oväntat, hypen är större än leverans.
 
Last edited:
Toppen