Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Nu har tillfället kommit till mig.

Jag är 31 år och boendes i Östergötland med rötterna i Södermanland. Arbetar som driftingenjör i energibranchen och har hockey som ett stort intresse, mestadels NHL.

Mitt vinintresse riktar sig mer mot champagne än andra typer av viner men anser mig ändå att vara en allätare. Började samla för lite mer än ett år sedan och vid årskiftet så beställde jag mitt första vinlagringsskåp.

Mitt mål är att prova många olika champagner i olika prissegment som möjligt, samla på prestiger, bygga en smak- och doftbank och utvecklas som provare.

Jag har hittills bara varit på ett fåtal provningar men tanken är att jag ska bli mer aktiv.
 

Adamanko

Medlem
Nu har tillfället kommit till mig.

Jag är 31 år och boendes i Östergötland med rötterna i Södermanland. Arbetar som driftingenjör i energibranchen och har hockey som ett stort intresse, mestadels NHL.

Mitt vinintresse riktar sig mer mot champagne än andra typer av viner men anser mig ändå att vara en allätare. Började samla för lite mer än ett år sedan och vid årskiftet så beställde jag mitt första vinlagringsskåp.

Mitt mål är att prova många olika champagner i olika prissegment som möjligt, samla på prestiger, bygga en smak- och doftbank och utvecklas som provare.

Jag har hittills bara varit på ett fåtal provningar men tanken är att jag ska bli mer aktiv.
Välkommen. Verkar som du har ett passande alias då.
 

Sigdarve

Medlem
Börjar lite försiktigt. På söndag för exakt 10 år sedan, så upphörde min förra arbetsplats pga ett regeringsbeslut. Sista dagen på jobbet 30/6 2009. Jag bakom kameran.

jobbet.jpg
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Börjar lite försiktigt. På söndag för exakt 10 år sedan, så upphörde min förra arbetsplats pga ett regeringsbeslut. Sista dagen på jobbet 30/6 2009. Jag bakom kameran.

Visa bifogad bild 17333
Ang. bilden. Apoteksmonopolet upphörde för 10 år sedan den 30/6 2009.

Drack öl redan som barn. Mormor Selma bryggde öl som vi barn bjöds på istället för saft, på kalas. Minns hur svag jag kände sig i benen efter ett par glas öl då jag reste sig upp, då morfar fyllde 75 1969. Det var på Gotland på 60-talet. Skumpa drack jag också som barn, första gången vid 13 eller 14 eller års ålder. Gula Änkan på Lilla Karlsö. Sen har det rullat på. Fick en ölsats i present då jag fyllde 35, 1992. Började efter det brygga öl som en besatt i drygt 10 år. Två SM-guld, ljus lager och brown ale. Utbildade mig till öldomare i SHBF regi 1999. Varit med och dömt uttagningsölen inför SM sex gånger. Halkade in här på forumet av en slump. Pratar i telefon hela dagarna. Uppe i 175.000 samtal sedan 2002. Jobbar på 0771-467010.
 
Last edited:

n_micke

Medlem
Ang. bilden. Apoteksmonopolet upphörde för 10 år sedan den 30/6 2009.

Drack öl redan som barn. Mormor Selma bryggde öl som vi barn bjöds på istället för saft, på kalas. Minns hur svag jag kände sig i benen efter ett par glas öl då jag reste sig upp, då morfar fyllde 75 1969. Det var på Gotland på 60-talet. Skumpa drack jag också som barn, första gången vid 13 eller 14 eller års ålder. Gula Änkan på Lilla Karlsö. Sen har det rullat på. Fick en ölsats i present då jag fyllde 35, 1992. Började efter det brygga öl som en besatt i drygt 10 år. Två SM-guld, ljus lager och brown ale. Utbildade mig till öldomare i SHBF regi 1999. Varit med och dömt uttagningsölen inför SM sex gånger. Halkade in här på forumet av en slump. Pratar i telefon hela dagarna. Uppe i 175.000 samtal sedan 2002. Jobbar på 0771-467010.
Stadigt cv :)
 

Sebran

Medlem
Känner att det är dags att presentera mig nu efter ett halvår här på forumet. Tycker att stämningen här är riktigt soft och det skulle inte förvåna mig om jag kommer hänga kvar här i flera år framöver.

Vem är jag?

34-årig kille som bor i Stockholm. Är ursprungligen från Småland och har flyttat runt en del, bl.a. bott 11 år i Tyskland under uppväxten, men känner mig mest hemma i Stockholm.

Som många andra här på forumet så är musik ett stort intresse för mig. Har spelat klassiskt piano under många år och lärde mig senare spela trummor på gymnasiet. Har gått igenom en mängd olika musikfaser, allt från progressiv hårdrock till indie, house, afrobeat och disco. Spelade i några olika band när jag var yngre och började sedan DJa på några uteställen i stan, men nöjer mig numera med att lyssna på min hemmastereo (stereo och ljudprylar är ytterligare ett stort intresse) eller AW-DJa lite på kontoret om tiden finns.

Mina föräldrar har alltid varit vinintresserade, vilket säkert sådde ett frö hos mig från tidig ålder. När jag sedan upptäckte Vivino och insåg hur enkelt det är att samla information om vin samt att jag fick en känd vinprofil som kollega, då tog nyfikenheten till slut över under 2018. Jag hade visserligen redan ett hum om vad jag gillade, men har vidare utforskat min smak på många av Systembolagets vinprovningar samt eget experimenterande hemma. Det tog inte lång tid innan jag köpte mitt första vinlagringsskåp från Climadiff som hittills rymmer ca 50 flaskor.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag är utbildad jurist och jobbade under flera år med marknadsföringsjuridik och immaterialrätt, innan jag fick mitt nuvarande jobb på en musikstreamingtjänst där jag huvudsakligen jobbar med musiklicensiering. På mitt tidigare jobba jobbade jag en hel del med alkoholmarknadsföring och försvarade bl.a. Berntson Brands (Jägermeister) mot KO i Marknadsdomstolens mål 2014:4.

I övrigt gillar jag att chilla med min flickvän och hennes hund, hänga i naturen, träna, resa, äta god mat och ibland gå på rave om nån grym DJ är på besök i stan.

Vad har jag för vinpreferenser?
Jag har hittills framför allt fastnat för Riesling (helst från Mosel), Nebbiolo från Piemonte, Syrah från (norra) Rhone, rött från Etna samt lite allt möjligt från Sydafrika. Det är alltså framför allt rödvin som lockar, men börjar alltmer utforska vitt och champagne också. Den större delen av min vinsamling består av flaskor som behöver ligga i 3+ år och eftersom mitt vinintresse är såpass ungt så har jag hittills huvudsakligen investerat i vin, men inte druckit så många av dyrgriparna.

Jag försöker alltid inhandla minst 2 flaskor av lagringsbara viner, så att jag kan lära mig om hur lagring påverkar smaken. Jag har visserligen njutit av flera underbara viner på frukten, men längtar till när jag för första gången får uppleva en helt mogen Barolo eller Cote-Rotie.
 

Sebran

Medlem
Får bli fyrhändigt nån gång!

Vore kul, men det får bli något väldigt enkelt i så fall för jag har glömt nästan allt! Började spela hos en sträng tysk pianolärare när jag var typ 8 år och orkade hålla igång en bit in i tonåren, men sen tröttnade jag så hårt på etyder och annat så jag bytte till trummor och började lyssna på hårdrock i 10 år istället :D

Har du spelat länge?
 
Fick ett mejl jag tycker kunde vara värt att vidarebefordra till finewines (lämpligen då på den här tråden):
"Du är den enda av Systemets skribentprovare, bortsett från forumets egen testare, som 'nedlåter' sig till att skriva på finewines.se. Hur förklarar du det?"
Fann tre förklaringar, den första redan antydd i vändningen "nedlåter sig":
1/ Som proffs vill man inte dela utrymme med kreti och pleti.
2/ Inlägg på finewines ger inte betalt.
3/ Man känner helt enkelt inte till finewines.
Finns säkert fler förklaringar...
 
Toppen