Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

LarsW

Medlem
Detta ser ut som ett kul ställe, ska bli spännande att utforska...

Vem är jag?
43 år, boende i Göteborg sedan 6 år, innan dess i omvänd kronologisk ordning Oslo-Hårte-Sydney-Oslo-Odda-Östersund-Boden-Uppsala. Samlat o smak för vin sedan slutet på tonåren. Vill gärna tro en bit över medel intresserad av att laga mat, favoritköken är Frankrike och Italien med Indien som hot contender efter att tillbringat några månader där i samband med studier. Älskar restauranger, både för upplevelsen och inspirationen till egna kreationer, spannet går från 28+ som nog är favoriten bland de exklusiva till Little Meats för deras vansinnigt goda Tacos.
Andra intressen varierar med år och årstid, men musik, filmer och att odla örtkryddor på balkongen skulle jag nog ha svårt att leva utan. Samma sak med min (nästan) årliga tur till Sri Lanka i februari när jag allvarligt börjar tröttna på det tillstånd som kallas "vinter" i Göteborg.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Nybliven (<1 år) läkare, sadlade om efter 14 år som sjukskötare, jobbar på sjukhusen i Uddevalla och Trollhättan, kommer fortsätta där till i alla fall 2020, sen får vi se var det bär av.
När jag skulle välja vad jag skulle ersätta sjukskötaryrket med stod valet mellan något professionellt med vin eller läkare, valet föll på läkare då jag tänkte man kunde kombinera det yrket med ett nog så avancerat hobby-/amatörintresse med vin men knappast tvärtom...

Vad har jag för vinpreferenser?
Mycket är gott men Champagne är bäst!
Bland champagne finns så mycket bra men ska jag nämna några favoriter så kommer Bollinger alltid ha en särskild plats i mitt hjärta då det var en fantastisk RD -75 några dagar före julafton 1999, på restaurant Bölgen o Moi på Höviksodden strax utanför Oslo, som på allvar öppnade mina ögon för hur bra lagrad skumpa kan bli. Gjorde kort efter det en på den tiden ganska stor investering i tre lådor med grand anne 1990 som jag fortfarande dricker 1 flaska om året av för att följa dess liv. Andra odlare i champagne som jag favoriserar är Pol Roger då man alltid blir glad av deras champagner och Bonnaire som enligt mig är bland det mest prisvärda och en utmärkt stil för att introducera champagne för de oerfarna. Pierre Peters och Charlemagne är också välrepresenterade i min vinsamling.

När det kommer till röda viner så ser man på min samling så verkar det bli Rhone, norditalien och Barossa Valley som dricks mest och bland vita så vinner nog riesling från Österrike, Alsace och Tyskland. Kunde skriva mycket mer här men börjar bli en lång post som det är...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Detta ser ut som ett kul ställe, ska bli spännande att utforska...

Vem är jag?
43 år, boende i Göteborg sedan 6 år, innan dess i omvänd kronologisk ordning Oslo-Hårte-Sydney-Oslo-Odda-Östersund-Boden-Uppsala. Samlat o smak för vin sedan slutet på tonåren. Vill gärna tro en bit över medel intresserad av att laga mat, favoritköken är Frankrike och Italien med Indien som hot contender efter att tillbringat några månader där i samband med studier. Älskar restauranger, både för upplevelsen och inspirationen till egna kreationer, spannet går från 28+ som nog är favoriten bland de exklusiva till Little Meats för deras vansinnigt goda Tacos.
Andra intressen varierar med år och årstid, men musik, filmer och att odla örtkryddor på balkongen skulle jag nog ha svårt att leva utan. Samma sak med min (nästan) årliga tur till Sri Lanka i februari när jag allvarligt börjar tröttna på det tillstånd som kallas "vinter" i Göteborg.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Nybliven (<1 år) läkare, sadlade om efter 14 år som sjukskötare, jobbar på sjukhusen i Uddevalla och Trollhättan, kommer fortsätta där till i alla fall 2020, sen får vi se var det bär av.
När jag skulle välja vad jag skulle ersätta sjukskötaryrket med stod valet mellan något professionellt med vin eller läkare, valet föll på läkare då jag tänkte man kunde kombinera det yrket med ett nog så avancerat hobby-/amatörintresse med vin men knappast tvärtom...

Vad har jag för vinpreferenser?
Mycket är gott men Champagne är bäst!
Bland champagne finns så mycket bra men ska jag nämna några favoriter så kommer Bollinger alltid ha en särskild plats i mitt hjärta då det var en fantastisk RD -75 några dagar före julafton 1999, på restaurant Bölgen o Moi på Höviksodden strax utanför Oslo, som på allvar öppnade mina ögon för hur bra lagrad skumpa kan bli. Gjorde kort efter det en på den tiden ganska stor investering i tre lådor med grand anne 1990 som jag fortfarande dricker 1 flaska om året av för att följa dess liv. Andra odlare i champagne som jag favoriserar är Pol Roger då man alltid blir glad av deras champagner och Bonnaire som enligt mig är bland det mest prisvärda och en utmärkt stil för att introducera champagne för de oerfarna. Pierre Peters och Charlemagne är också välrepresenterade i min vinsamling.

När det kommer till röda viner så ser man på min samling så verkar det bli Rhone, norditalien och Barossa Valley som dricks mest och bland vita så vinner nog riesling från Österrike, Alsace och Tyskland. Kunde skriva mycket mer här men börjar bli en lång post som det är...

Varmt välkommen! Känns som att du hittat hem När du tröttnat på latinska termer på arbetet kan du alltid surfa in här och läsa lite om Italienska eller Franska termer, som så ofta diskuteras här ;)
 

n_micke

Medlem
Får köra en kortis:

Nybliven medlem som "länge" haft ett intresse för dryck och mat. Gått mest i konjak och whisk(e)y men nu snöat in på vin. "Riktig" matlagning blir det för lite tid till oftast och restaurang passar inte alltid plånboken.

Inga kunskaper att tala om så läser på samt försöker komma igenom lite blandade viner för stunden. Mestadels Rhône som fallit på läppen och blivit insnöad där och testar lite olika producenter och varianter.

Bor i Värmland med en sambo (som tycker att jag skulle hitta billigare hobbys utan alkohol) samt en son som delar mitt andra intresse; tv-spel. Har vi några fler värmlänningar här eller kan jag räkna med att bli utstött av er storstads folk? :p
 
Last edited:
M

Mouton

Får köra en kortis:

Nybliven medlem som "länge" haft ett intresse för dryck och mat. Gått mest i konjak och whisk(e)y men nu snöat in på vin. "Riktig" matlagning blir det för lite tid till oftast och restaurang passar inte alltid plånboken.

Inga kunskaper att tala om så läser på samt försöker komma igenom lite blandade viner för stunden. Mestadels Rhône som fallit på läppen och blivit insnöad där och testar lite olika producenter och varianter.

Bor i Värmland med en sambo (som tycker att jag skulle hitta billigare hobbys utan alkohol) samt en son som delar mitt andra intresse; tv-spel. Har vi några fler värmlänningar här eller kan jag räkna med att bli utstött av er storstads folk? :p
Som Dalmas, vi är ju nästan grannar. Hälsar jag välkommen. 08 här är stöddiga översittare, och anser sig dricka och äta finast av oss medlemmar;) låt dom leva i den tron
 

Wintermute

Medlem
Får köra en kortis:

Nybliven medlem som "länge" haft ett intresse för dryck och mat. Gått mest i konjak och whisk(e)y men nu snöat in på vin. "Riktig" matlagning blir det för lite tid till oftast och restaurang passar inte alltid plånboken.

Inga kunskaper att tala om så läser på samt försöker komma igenom lite blandade viner för stunden. Mestadels Rhône som fallit på läppen och blivit insnöad där och testar lite olika producenter och varianter.

Bor i Värmland med en sambo (som tycker att jag skulle hitta billigare hobbys utan alkohol) samt en son som delar mitt andra intresse; tv-spel. Har vi några fler värmlänningar här eller kan jag räkna med att bli utstött av er storstads folk? :p
Värmlänning i det sydöstra hörnet. Vi är nog några som bor i den marginaliserade delen av Sverige (den delen som inte är Stockholm, Göteborg eller sydvästra Skåne).
 

Old Sparky

Medlem
Dags för mig att stiga fram ur skuggan

Vem är jag?
35-år skåning. Bor i hus med sambo på landet. Naturintresserad. Började med vin vid 25 års ålder, den utlösande faktorn var en bilresa i Toscana och särskilt intryck gjorde besöket i Brunello di Montalcino. När jag kom hem började kika på systembolaget, vad som fanns där och började upptäcka de tillfälliga lanseringarna. Innan detta hade jag ingen särskild relation till vin överhuvudtaget. Under åren som gått har jag rest med fokus vin till bordeaux, bourgogne, södra och norra rhone, alsace, tyskland, sydafrika, kalifornien, sicilien, piemonte, bolgheri m.m. Har köat många tidiga morgnar utanför systembolaget vid viktiga lanseringar. Det är ju nu ett minne blott i och med att webblanseringarna kom.
Idag är jag hobbysamlare med fokus på att skapa en källare av prestigevin, utan någon särskild inriktning utan snarare strävar jag efter så stor bredd som möjligt. Är intresserad av statistik och är en hängiven användare av cellartracker. Är även anhängare av systembolaget och de möjligheter som vår marknad ger.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Chef inom offentlig förvaltning. Har förflutet inom sjukvården.

Vad har jag för vinpreferenser?

Svår fråga för mig. Är mer av en samlare och researcher än drickare. Har tidigare samlat på frimärken men övergick till vin för cirka 10 år sedan. Skulle inte säga att jag har någon särskild kunskap i att prova vin. Tänker att det får komma längre fram när det blir dags att börja öppna klenoderna. Av det jag druckit i prestigeväg, är min känsla att Galloni är den kritiker som ligger närmast mina preferenser. Min största wow-upplevelse än så länge är Gaja Sori San Lorenzo 2007.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för mig att stiga fram ur skuggan

Vem är jag?
35-år skåning. Bor i hus med sambo på landet. Naturintresserad. Började med vin vid 25 års ålder, den utlösande faktorn var en bilresa i Toscana och särskilt intryck gjorde besöket i Brunello di Montalcino. När jag kom hem började kika på systembolaget, vad som fanns där och började upptäcka de tillfälliga lanseringarna. Innan detta hade jag ingen särskild relation till vin överhuvudtaget. Under åren som gått har jag rest med fokus vin till bordeaux, bourgogne, södra och norra rhone, alsace, tyskland, sydafrika, kalifornien, sicilien, piemonte, bolgheri m.m. Har köat många tidiga morgnar utanför systembolaget vid viktiga lanseringar. Det är ju nu ett minne blott i och med att webblanseringarna kom.
Idag är jag hobbysamlare med fokus på att skapa en källare av prestigevin, utan någon särskild inriktning utan snarare strävar jag efter så stor bredd som möjligt. Är intresserad av statistik och är en hängiven användare av cellartracker. Är även anhängare av systembolaget och de möjligheter som vår marknad ger.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Chef inom offentlig förvaltning. Har förflutet inom sjukvården.

Vad har jag för vinpreferenser?

Svår fråga för mig. Är mer av en samlare och researcher än drickare. Har tidigare samlat på frimärken men övergick till vin för cirka 10 år sedan. Skulle inte säga att jag har någon särskild kunskap i att prova vin. Tänker att det får komma längre fram när det blir dags att börja öppna klenoderna. Av det jag druckit i prestigeväg, är min känsla att Galloni är den kritiker som ligger närmast mina preferenser. Min största wow-upplevelse än så länge är Gaja Sori San Lorenzo 2007.
Välkommen hit! Kul med en uttalad vinsamlare som står för att samlandet är högsta prioritet snarare än drickandet. :)
 

Champagne99

Medlem
Hej!

Har hängt här i över ett år och läst det mesta med stort intresse för att lära mig men har inte varit så aktiv vilket jag tänkte ändra på så det passar väl bra med en presentation.

Jag är 35 år, boendes i Vasastan i Stockholm med min fru och våra tre små barn, och arbetar som lärare. Det är jag som skriver men den här resan gör jag tillsammans med min fru.

Jag och min fru har alltid gillat champagne och druckit det vid andra tillfällen än bara då det ska firas men det har varit sporadiskt och utan någon speciell tanke egentligen mer än att det är gott. Vi köpte Richard Juhlins bok "En doft av champagne" för många år sedan och har bläddrat i den lite då och då vilket gjorde oss nyfikna på att lära oss mer såklart. Men det dröjde till för ungefär ett och ett halvt år sedan innan vi tog tag i att fördjupa oss i vårt gemensamma intresse för champagne. Vi började läsa på mer, gick på provning, hittade det här forumet, köpte olika typer av champagner, utmanade oss att sätta ord på våra upplevelser, skaffade Cellartracker, startade ett instagramkonto där vi fortfarande delar med oss av våra tankar om champagnerna vi provar o.s.v.

Vi vill helt enkelt prova så många champagner som vi kan och lära oss så mycket som möjligt. Vi är ödmjukt medvetna om att vi fortfarande är nybörjare vilket ni säkert märker i våra noter och beskrivningar ;)

Vi provar gärna nya champagner istället för att dricka samma om och om igen även om vi har några favoriter. Vi dricker gärna prestigechampagner men oftast blir det "billigare" flaskor av ekonomiska skäl för att kunna testa fler och som relativt nya i det här bygger vi upp vår kunskap med grunder, istället för att bara köpa ett fåtal dyrare flaskor, och jobbar oss uppåt. Källaren är blygsam men under uppbyggnad.

Jag/vi hoppas kunna vara med på fler provningar framöver, den Dom Pérignon-provning som jag har skrivit om på forumet arrangerad av Vintomas, var verkligen toppen och jag lärde mig mycket!

Andra typer av vin än champagne köper vi i princip aldrig och är inte speciellt intresserade av även om vi kan dricka det när möjlighet finns.

Tack för att ni delar med er av er kunskap, förhoppningsvis kan jag/vi också bidra framöver!
 

Ludvig

Medlem
Hej!
Surfade runt och hittade denna tråd, kul initiativ då jag själv varit mycket nyfiken på vilka som döljer sig bakom profilerna.

Själv är jag nyss fyllda 50 (förra året) och bor i västra Stockholm med fru och fyra barn. Mitt vinintresse har vuxit sig ur mitt intresse för matlagning och en god måltid. Jag brukar ofta tänka på att ett bra och genomtänkt vinval kan höja vilken (enkel) måltid som helst och ett illa valt vin kan sänka vilken toppmåltid som helst. Min första vinupplevelse var en krokig flaska chateuneuf i mitten av åtti-talet hemma vid söndagsmiddagen i mitt föräldrahem till mammas inbakade oxfilé med fransk potatisgratäng. Flaskan hade jag sedan som ljusstake i mitt rum i ett par år. Jag har varit ganska spretig när det gäller druvor och länder men börjat landa i några dryckesinsikter; nämligen att jag gillar vin och dryck som inte är ”blended” ( förutom Chateauneuf). Mina favoritdruvor är; Grenache, sauvignon blanc, alvarinho och chardonnay (chablis och blanc de blanc champange), Mitt favoritdistrikt är utan tvekan Rhone men jag är också mycket förtjust i Cabernet Sauvignon men då helst från Chile eller lite kärvare trakter. Jag är också löjligt förtjust i whiskey, rom, cognac, gin och espresso, massor med; god, het och stark espresso!

Till vardags så jobbar jag på bank.

Jag hittade detta forum i sökandet efter inspiration och kunskap när vi flyttade för några år sedan och jag fick möjligheten att förverkliga en dröm, att bygga en vinkällare och resultatet hade inte blivit så bra som det blev utan alla goda råd, tips och inspiration från medlemmarna i detta forum, skål!
 
Som många andra har jag lurat i skuggorna och tittat fram några få gånger.

Efter att ha läst många av dessa presentationer tror jag nog att jag är av det yngre gardet här med mina SNART fyllda 30 vintrar.

Bor i stockholm och har alltid haft ett intresse för kvalitetsdryck.
Dock Började det med te sedan kaffe och lite snabbt över till Whiskey innan jag landade på vinet.
Efter att ha gått steg ett på RA med wset lvl 2 i grund fortsatte jag bygga vidare på mina kunskaper och intresse på egenhand.
Hamnade på bolaget och kom nära vinet mer och det var lärorikt samtidigt som min ståndpunkt mot monopolet gick mer mot en lösare ställning då majoriteten av vinerna är fan likadana.

Började under 2019 en ny nisch med att prova mig igenom mera "svensson" viner, alltså viner som kostar under 150 kr vilket är himla spännande och går med på TS SP och BS kan man hitta massa roligare saker.

Jobbar idag som säljare för ett företag som säljer mönsterkort. För er som inte vet vad det är så tänk ett kretskort utan komponenter, det säljer jag den där gröna plattan.

Min bästa vinupplevelse var under min utbildning då Kloster eberbach var på plats och körde ett genomdrag, fick prova en steinbacher riesling från 1968, detta för ändrade min syn på tyska viner och färgade av sig mycket, jag köper väldigt mycket tyskt och det är därför jag försöker prova nya saker varje år för att vidga mina härliga vyer.
 
@Champagne99
@Ludvig
@TF Nilsson

Jag passar på att önska trion välkomna till Sveriges bästa vinforum! :) Roligt att höra hur det inspirerar till att utforska nya områden och dessutom till en mer utpräglad smak; man måste faktiskt inte gilla alla sorter här i världen, även om man bör behålla det öppna sinnet! Hoppas det "smakar" med lite mer av FW. ;)
väl talat! välkommen till senast presenterade trojkan.
 
Toppen