Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Jag tror att importörerna funderar mycket mer på alla stängda restauranger.
Missade det här inlägget (som alltså ställde min farhåga om inställda skribentprovningar mot farhågan om stängda restauranger). Håller helt med.
Från en importör hörde jag också att medias vinrecensioner idag betyder mindre för försäljningen än förr...
 

Victorious

Medlem
Hallå alla fantastiska vinvänner!


Jag stötte på denna tråden igår efter lite traditionsenlig slösurfande på finewines. Blev väldigt glad när jag såg denna tråd, för man är ju alltid nyfiken på ens jämlikar. Det är ju också kul att se att det är stort åldersspann och yrkesliv - något som bryter fördomarna om att vin ska vara för en viss målgrupp.


Vem är jag då?
Jag är en livsglad kille på 30 år som ursprungligen är från Järfälla norr om Stockholm, men som efter lite snurrande i regionen stadgat mig i Uppsala. Jag är gift och har nu två grabbar - en på 2 år och en på 4 veckor. Jag har så länge jag kan minnas haft ett brinnande intresse för mat, dryck och värdskap. Står mer en gärna en heldag i köket och pular i väntan på middagsgästerna - och har då troligen legat sömnlös i en vecka där jag klurat och mat och dryckeskombinationer. Jag blev medlem på forumet så sent som i slutet av 2019, men har tidigare vart sporadisk smygläsarna under ett antal år.

Jag har alltid samlat på vin och sprit i rent konsumptionssyfte (Dock vin i mindre volym på grund av bristande lagringsmöjligheter) men har vid olika flyttar vart tvungen att dricka upp och nollställa vinförrådet. Många gånger med lyckat resultat och en del gången med olyckligt resultat (minns särskilt en Moët 1990 som jag köpte på plats 2008 under en tågluff, men som efter tyvärr medveten miserabel lagring blev en mindre trevlig upplevelse).

Då jag bott i lägenhet utan tillfredställande lagringsförhållanden (och en ekonomi som inte kunnat rättfärdiga ett inköp av lagringsskåp istället för att lägga pengarna på vin) har jag hållit ned lagringsvolymen till en vacker dag så jag köpt hus. Nu har det äntligen hänt - och en vinkällare blev äntligen ett faktum! I skrivande stund ligger cirka 200 flaskor på lut och väntar på en sprudlande upplevelse i goda vänners lag i en verklighet långt ifrån virus och restriktioner.


Jag har genom åren besökt ett antal vinområden - Napa Valley, Champagne (3ggr), Loire (Dock 1997), Bordeaux, Chateauneuf-du-pape, Corbiere, Toscana (2ggr). Möjligt att jag glömt något i skrivande stund. Jag har även pluggat dryckeskunskap I och II på grythyttan, samt är medlem i Munskänkarna sedan 2 år tillbaka. Jag håller i en del informella vinprovningar för vänner och familj, och hjälper min brors företag med dryckesmenyer till utmanande maträtter (mycket fokus på vildplockade växter, udda smaker och allt tillagat över öppen eld).


Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag jobbar som fastighetsförvaltare på ett stort internationellt bolag där jag ansvarar för ett bestånd om ca 500 000kvm. Därutöver är jag familjefar till två bestämda herrar - får väl nästan ses som en ytterligare sysselsättning.


Vad har jag för vinpreferenser?
Jag är som person väldigt nyfiken och passionerad och utgår nog egentligen från att alla viner är bra med hjälp av rätt matchning. Ser jag det till källaren så är det väldigt traditionellt med en klar övervikt av Bordeaux, CNdP, Barolo, Brunello och en handfull supertoskanare. Sen har det såklart fallit in några jänkare, sydafrikaner och nya zeeländare i mixen. Har generellt väldigt stramt om vita viner och champagne trots att jag genuint älskar det. Har lovat mig själv att fokusera mot framförallt champagne framåt, men det kommer ju alltid för mycket roliga röda viner som man absolut inte får missa..


Har en enorm vördnad och respekt för detta forum och dess medlemmar, och känner kanske ibland att man inte vill skriva så mycket då man är i sällskap av er visa, erfarna och smaksäkra forumiter. Har dock lovat mig själv att åsidosätta detta nonsens och bara skriva av mig!


Tack för allt ni gör och att ni tar er tid att dela med er av era reflektioner och analyser!
 

Martin F

Medlem
Väcker den här tråden till liv då jag inser att jag inte har skrivit något.

Vem är jag då?
Pojke på 32 vårar. Uppvuxen i Järna (nej, jag är inte antroposof) men numera bosatt i Enskede med en liten pojke, fru och två katter.

Hittade finewines.se när jag googlade kring vinlagringsskåp någonstans 2018 och registrerade mig efter en tids hängande runt hörnet med kikare.

Växte upp med en ansträngd relation till alkohol där ämnet var mer eller mindre tabu hemma. Minns exempelvis hur min syster köpte en flaska cava till mig när jag fyllde 18 varpå mamma beslagtog flaskan och anklagade systern för att ägna sig åt langning... När jag väl flyttat hemifrån ägnade jag istället gott om tid till att lära känna öl. Blev alltmer intresserad och gillade särskilt att komponera en kväll allt från den blaskiga lagern som inledning, dubbelipan till något flottigt hemköpt, quadrupeln till godiset och så vidare. Hade länge tyckt det skulle vara kul att lära mig förstå vin utan att riktigt veta hur. Googlade tips på viner och testade diverse skräp för 79 kr utan att förstå grejen. Lärde mig däremot att en liter california white på tetra som tillbringat en ansenlig tid i frysen funkade till sötlakrits :cool: Till sist började det klicka i samband med att ett projekt där jag ville jämföra cava med champagne för att försöka förstå varför den senare var så dyr. Planen var att konstatera att det bara var marknadsföring men jag fick kasta in handduken efter den första jämförelsen och kärlek hade uppstått. Skrev ner kortare beskrivningar av fredagschampagnen i ett worddokument som sedan mellanlandade i vivino innan jag till sist hittade cellartracker.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
I grunden socionomexamen och jobbar som kurator inom psykiatrin (mer specifikt med bipolär sjukdom typ 1).

Vad har jag för vinpreferenser?
Champagne, syrah från norra Rhône, Etna rosso, tysk riesling (en skvätt från Alsace också) är det jag främst dricker daglig dags. Viss diskrepans från det jag har köpt på mig till källaren den senaste tiden där det även bl.a. finns mycket nebbiolo från Piemonte, Brunello och andra klassiker. Har dessvärre hamnat i fällan att jag lägger påtagligt mycket mer pengar på det som ska lagras än det jag faktiskt dricker vilket jag behöver råda bot på. Bourgogne är naturligtvis jäkligt gott men någonstans måste man prioritera med sina coronas. Dricker även gärna diverse sötviner när tillfälle ges där port naturligtvis är favoriten. Sherry är ett ständigt pågående projekt som jag tyvärr aldrig verkar lära mig gilla. I övrigt fortsatt stort ölintresse där Belgien totalt dominerar. Antingen i klassisk klosterstil där more is more ofta gäller. Även en kärlek till spontanjäst lambic, gärna i form av kriek, framboise eller på annat sätt smaksatt av bär eller liknande.

Har ett fullt vinlagringsskåp och diverse blandade vinlådor här hemma men har börjat överföra viner till min pappas källare som tagit över sina föräldrars gamla bondgård i Småland. Perfekt att ha vinerna 5 timmar bort med bil så man inte går och nallar i förtid.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Väcker den här tråden till liv då jag inser att jag inte har skrivit något.

Vem är jag då?
Pojke på 32 vårar. Uppvuxen i Järna (nej, jag är inte antroposof) men numera bosatt i Enskede med en liten pojke, fru och två katter.

Hittade finewines.se när jag googlade kring vinlagringsskåp någonstans 2018 och registrerade mig efter en tids hängande runt hörnet med kikare.

Växte upp med en ansträngd relation till alkohol där ämnet var mer eller mindre tabu hemma. Minns exempelvis hur min syster köpte en flaska cava till mig när jag fyllde 18 varpå mamma beslagtog flaskan och anklagade systern för att ägna sig åt langning... När jag väl flyttat hemifrån ägnade jag istället gott om tid till att lära känna öl. Blev alltmer intresserad och gillade särskilt att komponera en kväll allt från den blaskiga lagern som inledning, dubbelipan till något flottigt hemköpt, quadrupeln till godiset och så vidare. Hade länge tyckt det skulle vara kul att lära mig förstå vin utan att riktigt veta hur. Googlade tips på viner och testade diverse skräp för 79 kr utan att förstå grejen. Lärde mig däremot att en liter california white på tetra som tillbringat en ansenlig tid i frysen funkade till sötlakrits :cool: Till sist började det klicka i samband med att ett projekt där jag ville jämföra cava med champagne för att försöka förstå varför den senare var så dyr. Planen var att konstatera att det bara var marknadsföring men jag fick kasta in handduken efter den första jämförelsen och kärlek hade uppstått. Skrev ner kortare beskrivningar av fredagschampagnen i ett worddokument som sedan mellanlandade i vivino innan jag till sist hittade cellartracker.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
I grunden socionomexamen och jobbar som kurator inom psykiatrin (mer specifikt med bipolär sjukdom typ 1).

Vad har jag för vinpreferenser?
Champagne, syrah från norra Rhône, Etna rosso, tysk riesling (en skvätt från Alsace också) är det jag främst dricker daglig dags. Viss diskrepans från det jag har köpt på mig till källaren den senaste tiden där det även bl.a. finns mycket nebbiolo från Piemonte, Brunello och andra klassiker. Har dessvärre hamnat i fällan att jag lägger påtagligt mycket mer pengar på det som ska lagras än det jag faktiskt dricker vilket jag behöver råda bot på. Bourgogne är naturligtvis jäkligt gott men någonstans måste man prioritera med sina coronas. Dricker även gärna diverse sötviner när tillfälle ges där port naturligtvis är favoriten. Sherry är ett ständigt pågående projekt som jag tyvärr aldrig verkar lära mig gilla. I övrigt fortsatt stort ölintresse där Belgien totalt dominerar. Antingen i klassisk klosterstil där more is more ofta gäller. Även en kärlek till spontanjäst lambic, gärna i form av kriek, framboise eller på annat sätt smaksatt av bär eller liknande.

Har ett fullt vinlagringsskåp och diverse blandade vinlådor här hemma men har börjat överföra viner till min pappas källare som tagit över sina föräldrars gamla bondgård i Småland. Perfekt att ha vinerna 5 timmar bort med bil så man inte går och nallar i förtid.
Välkommen hit, är själv en gammal Nykvarnare på 33 somrar, bosatt i Norrköping.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Väcker den här tråden till liv då jag inser att jag inte har skrivit något.

Vem är jag då?
Pojke på 32 vårar. Uppvuxen i Järna (nej, jag är inte antroposof) men numera bosatt i Enskede med en liten pojke, fru och två katter.

Hittade finewines.se när jag googlade kring vinlagringsskåp någonstans 2018 och registrerade mig efter en tids hängande runt hörnet med kikare.

Växte upp med en ansträngd relation till alkohol där ämnet var mer eller mindre tabu hemma. Minns exempelvis hur min syster köpte en flaska cava till mig när jag fyllde 18 varpå mamma beslagtog flaskan och anklagade systern för att ägna sig åt langning... När jag väl flyttat hemifrån ägnade jag istället gott om tid till att lära känna öl. Blev alltmer intresserad och gillade särskilt att komponera en kväll allt från den blaskiga lagern som inledning, dubbelipan till något flottigt hemköpt, quadrupeln till godiset och så vidare. Hade länge tyckt det skulle vara kul att lära mig förstå vin utan att riktigt veta hur. Googlade tips på viner och testade diverse skräp för 79 kr utan att förstå grejen. Lärde mig däremot att en liter california white på tetra som tillbringat en ansenlig tid i frysen funkade till sötlakrits :cool: Till sist började det klicka i samband med att ett projekt där jag ville jämföra cava med champagne för att försöka förstå varför den senare var så dyr. Planen var att konstatera att det bara var marknadsföring men jag fick kasta in handduken efter den första jämförelsen och kärlek hade uppstått. Skrev ner kortare beskrivningar av fredagschampagnen i ett worddokument som sedan mellanlandade i vivino innan jag till sist hittade cellartracker.

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
I grunden socionomexamen och jobbar som kurator inom psykiatrin (mer specifikt med bipolär sjukdom typ 1).

Vad har jag för vinpreferenser?
Champagne, syrah från norra Rhône, Etna rosso, tysk riesling (en skvätt från Alsace också) är det jag främst dricker daglig dags. Viss diskrepans från det jag har köpt på mig till källaren den senaste tiden där det även bl.a. finns mycket nebbiolo från Piemonte, Brunello och andra klassiker. Har dessvärre hamnat i fällan att jag lägger påtagligt mycket mer pengar på det som ska lagras än det jag faktiskt dricker vilket jag behöver råda bot på. Bourgogne är naturligtvis jäkligt gott men någonstans måste man prioritera med sina coronas. Dricker även gärna diverse sötviner när tillfälle ges där port naturligtvis är favoriten. Sherry är ett ständigt pågående projekt som jag tyvärr aldrig verkar lära mig gilla. I övrigt fortsatt stort ölintresse där Belgien totalt dominerar. Antingen i klassisk klosterstil där more is more ofta gäller. Även en kärlek till spontanjäst lambic, gärna i form av kriek, framboise eller på annat sätt smaksatt av bär eller liknande.

Har ett fullt vinlagringsskåp och diverse blandade vinlådor här hemma men har börjat överföra viner till min pappas källare som tagit över sina föräldrars gamla bondgård i Småland. Perfekt att ha vinerna 5 timmar bort med bil så man inte går och nallar i förtid.
Mycket bra initiativ att väcka liv i denna eminenta tråd! Helt enkelt skitkul att få lite mer inblick kring våra medlemmar.

Hoppas fler, som känner lust, tar rygg och gör som du! :)
 
Hej!

Efter en tids lurkande så kände jag att det var dags att ta språnget och bli medlem i detta eminenta forum. Jag heter Jonas, uppväxt i Täby och även bosatt där numera tillsammans med fru och dotter. Har på senare tid fått upp intresset för vin. Jag har alltid egentligen varit intresserad men det är först nu jag fått lusten att gå in för det lite mer.

Relationen till vin och alkohol under min uppväxt var inte speciellt komplicerad som kanske andra upplevt. Det var helt enkelt något man drack på helgen för att det var gott och för att, som jag upptäckte när jag blev äldre, att man blir rätt rolig efter några glas. Jag fick dock tidigt ett intresse för whisky, det var nog "manligheten" i drycken som väckte mitt intresse i en ålder där man skulle vara just det. Vin kom in lite senare och då handlade det mest om att hitta vilken sort man gillade. Fruktiga vita viner och italienska röda blev min forte och är på sätt och vis fortfarande det. Nu försöker jag däremot utforska fler olika druvor och områden och försöker hitta varianter på samma druva så att säga. Att dyrare viner är godare är tyvärr någonting jag också upptäckt till min plånboks stora förtret.

Jag skulle säga att i dagsläget uppskattar jag mest riesling eller sauvignon blanc medan italienska röda fortfarande slinker ner lätt. Ett visst uppvaknande skedde när en kompis bjöd på en bättre nebbiolo och känslan "är det såhär vin ska smaka" infann sig. Kort sammanfattat är jag helt enkelt bara en glad amatör som fortsätter bilda mig och vill lära mig mer och mer. Detta forum ger en sannerligen blodad tand för ens intresse, fantastiska tips och diskussioner och därför tänkte jag att det kanske var dags att börja delta lite.

Till vardags arbetar jag som gymnasielärare som mitt namn antyder!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!

Efter en tids lurkande så kände jag att det var dags att ta språnget och bli medlem i detta eminenta forum. Jag heter Jonas, uppväxt i Täby och även bosatt där numera tillsammans med fru och dotter. Har på senare tid fått upp intresset för vin. Jag har alltid egentligen varit intresserad men det är först nu jag fått lusten att gå in för det lite mer.

Relationen till vin och alkohol under min uppväxt var inte speciellt komplicerad som kanske andra upplevt. Det var helt enkelt något man drack på helgen för att det var gott och för att, som jag upptäckte när jag blev äldre, att man blir rätt rolig efter några glas. Jag fick dock tidigt ett intresse för whisky, det var nog "manligheten" i drycken som väckte mitt intresse i en ålder där man skulle vara just det. Vin kom in lite senare och då handlade det mest om att hitta vilken sort man gillade. Fruktiga vita viner och italienska röda blev min forte och är på sätt och vis fortfarande det. Nu försöker jag däremot utforska fler olika druvor och områden och försöker hitta varianter på samma druva så att säga. Att dyrare viner är godare är tyvärr någonting jag också upptäckt till min plånboks stora förtret.

Jag skulle säga att i dagsläget uppskattar jag mest riesling eller sauvignon blanc medan italienska röda fortfarande slinker ner lätt. Ett visst uppvaknande skedde när en kompis bjöd på en bättre nebbiolo och känslan "är det såhär vin ska smaka" infann sig. Kort sammanfattat är jag helt enkelt bara en glad amatör som fortsätter bilda mig och vill lära mig mer och mer. Detta forum ger en sannerligen blodad tand för ens intresse, fantastiska tips och diskussioner och därför tänkte jag att det kanske var dags att börja delta lite.

Till vardags arbetar jag som gymnasielärare som mitt namn antyder!
Välkommen in i värmen! :)
 
Toppen