Finewines medlemmar i fokus

Diskussion i 'Övrigt' startad av Mattias Schyberg, 9 februari 2014.

1. ChristianB

ChristianB Medlem

Spännande! Vem kan stå bakom ett sådant mail, kan man undra? ;)

2. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

@Patrik Sellin? :D:D:D

ChristianB och magnum gillar detta.
  3. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

Eftersom jag träffar @Hans Artberg en gång i månaden skulle jag ha kunnat fråga "in person" ;)

vintomas och magnum gillar detta.
  4. Hans Artberg

Hans Artberg Medlem

Flertalet mejl jag får idag kommer från för mig obekanta personer. Aldrig "kändisar"...
    (Vad som händer med Systemprovningarna framöver tycks ovisst. Blir intressant att se hur importörerna reagerar...)

5. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

Jag tror att importörerna funderar mycket mer på alla stängda restauranger.

MartinE, vintomas, Omar Khayyam och 3 andra gillar detta.
  6. Hans Artberg

Hans Artberg Medlem

Missade det här inlägget (som alltså ställde min farhåga om inställda skribentprovningar mot farhågan om stängda restauranger). Håller helt med.
    Från en importör hörde jag också att medias vinrecensioner idag betyder mindre för försäljningen än förr...

7. Victorious

Victorious Medlem

Hallå alla fantastiska vinvänner!

Jag stötte på denna tråden igår efter lite traditionsenlig slösurfande på finewines. Blev väldigt glad när jag såg denna tråd, för man är ju alltid nyfiken på ens jämlikar. Det är ju också kul att se att det är stort åldersspann och yrkesliv - något som bryter fördomarna om att vin ska vara för en viss målgrupp.

Vem är jag då?
    Jag är en livsglad kille på 30 år som ursprungligen är från Järfälla norr om Stockholm, men som efter lite snurrande i regionen stadgat mig i Uppsala. Jag är gift och har nu två grabbar - en på 2 år och en på 4 veckor. Jag har så länge jag kan minnas haft ett brinnande intresse för mat, dryck och värdskap. Står mer en gärna en heldag i köket och pular i väntan på middagsgästerna - och har då troligen legat sömnlös i en vecka där jag klurat och mat och dryckeskombinationer. Jag blev medlem på forumet så sent som i slutet av 2019, men har tidigare vart sporadisk smygläsarna under ett antal år.

Jag har alltid samlat på vin och sprit i rent konsumptionssyfte (Dock vin i mindre volym på grund av bristande lagringsmöjligheter) men har vid olika flyttar vart tvungen att dricka upp och nollställa vinförrådet. Många gånger med lyckat resultat och en del gången med olyckligt resultat (minns särskilt en Moët 1990 som jag köpte på plats 2008 under en tågluff, men som efter tyvärr medveten miserabel lagring blev en mindre trevlig upplevelse).

Då jag bott i lägenhet utan tillfredställande lagringsförhållanden (och en ekonomi som inte kunnat rättfärdiga ett inköp av lagringsskåp istället för att lägga pengarna på vin) har jag hållit ned lagringsvolymen till en vacker dag så jag köpt hus. Nu har det äntligen hänt - och en vinkällare blev äntligen ett faktum! I skrivande stund ligger cirka 200 flaskor på lut och väntar på en sprudlande upplevelse i goda vänners lag i en verklighet långt ifrån virus och restriktioner.

Jag har genom åren besökt ett antal vinområden - Napa Valley, Champagne (3ggr), Loire (Dock 1997), Bordeaux, Chateauneuf-du-pape, Corbiere, Toscana (2ggr). Möjligt att jag glömt något i skrivande stund. Jag har även pluggat dryckeskunskap I och II på grythyttan, samt är medlem i Munskänkarna sedan 2 år tillbaka. Jag håller i en del informella vinprovningar för vänner och familj, och hjälper min brors företag med dryckesmenyer till utmanande maträtter (mycket fokus på vildplockade växter, udda smaker och allt tillagat över öppen eld).

Vad har jag för sysselsättning till vardags?
    Jag jobbar som fastighetsförvaltare på ett stort internationellt bolag där jag ansvarar för ett bestånd om ca 500 000kvm. Därutöver är jag familjefar till två bestämda herrar - får väl nästan ses som en ytterligare sysselsättning.

Vad har jag för vinpreferenser?
    Jag är som person väldigt nyfiken och passionerad och utgår nog egentligen från att alla viner är bra med hjälp av rätt matchning. Ser jag det till källaren så är det väldigt traditionellt med en klar övervikt av Bordeaux, CNdP, Barolo, Brunello och en handfull supertoskanare. Sen har det såklart fallit in några jänkare, sydafrikaner och nya zeeländare i mixen. Har generellt väldigt stramt om vita viner och champagne trots att jag genuint älskar det. Har lovat mig själv att fokusera mot framförallt champagne framåt, men det kommer ju alltid för mycket roliga röda viner som man absolut inte får missa..

Har en enorm vördnad och respekt för detta forum och dess medlemmar, och känner kanske ibland att man inte vill skriva så mycket då man är i sällskap av er visa, erfarna och smaksäkra forumiter. Har dock lovat mig själv att åsidosätta detta nonsens och bara skriva av mig!

Tack för allt ni gör och att ni tar er tid att dela med er av era reflektioner och analyser!

Siv, Mats, Ludvig och 26 andra gillar detta.
  8. Adamanko

Adamanko Medlem

Välkommen. Och som ovis, oerfaren och osmaksäker forumit så hoppas jag alltid på att någon kan göra mig sällskap i kategorierna! :)

MagnusH70, filler_118 och Victorious gillar detta.
  9. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Adamanko gillar detta.
  10. Adamanko

Adamanko Medlem

petterkalle gillar detta.
  11. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Tror ändå att du mixade glasen :rolleyes:

Adamanko gillar detta.

Dela sidan