Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines medlemmar i fokus

Jag får väl komma ut ur mörkret och presentera mig! :)

Relativt ung kille på 27 år som bor i Borås tillsammans med sin sambo + hund! :) Jobbar till vardags som KAM på ett stort sportföretag med säte i Borås och reser mycket inom Sverige.

Jag har länge intresserat mig för vin men största intresset har sedan lång tid tillbaka varit whisky. Men jag har gradvis styrt mig mer mot vin och lärt mig uppskatta bra vin på ett sätt som jag inte gjorde tidigare. Intresset växte ännu mer efter min och sambons resa ner till Italien förra sommaren där vi bland annat besökte och övernattade på vingårdar. Vi höll oss till en början uppe i norra Italien, runt Verona och bodde på en vingård som heter Brunelli. Fantastsikt mottagande med rundvandring på vingården och i vinkällaren av Alberto Brunelli. Givetvis fick vi även avnjuta deras fantastiska Amarone. Tack vare detta har jag varit oerhört förtjust i Italienska viner och mer eller mindre enbart druckit det. Men som tur är har min kära vän @Michael.S visat mig andra skatter som jag faktiskt börjat uppskatta oerhört mycket!

Som medlem vill jag gärna få tips om viner, dela egna samt ta del av andras erfarenheter kring vin i största allmänhet. :)

Nu bär det av ner till @Michael.S för att avnjuta en flaska rött!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag får väl komma ut ur mörkret och presentera mig! :)

Relativt ung kille på 27 år som bor i Borås tillsammans med sin sambo + hund! :) Jobbar till vardags som KAM på ett stort sportföretag med säte i Borås och reser mycket inom Sverige.

Jag har länge intresserat mig för vin men största intresset har sedan lång tid tillbaka varit whisky. Men jag har gradvis styrt mig mer mot vin och lärt mig uppskatta bra vin på ett sätt som jag inte gjorde tidigare. Intresset växte ännu mer efter min och sambons resa ner till Italien förra sommaren där vi bland annat besökte och övernattade på vingårdar. Vi höll oss till en början uppe i norra Italien, runt Verona och bodde på en vingård som heter Brunelli. Fantastsikt mottagande med rundvandring på vingården och i vinkällaren av Alberto Brunelli. Givetvis fick vi även avnjuta deras fantastiska Amarone. Tack vare detta har jag varit oerhört förtjust i Italienska viner och mer eller mindre enbart druckit det. Men som tur är har min kära vän @Michael.S visat mig andra skatter som jag faktiskt börjat uppskatta oerhört mycket!

Som medlem vill jag gärna få tips om viner, dela egna samt ta del av andras erfarenheter kring vin i största allmänhet. :)

Nu bär det av ner till @Michael.S för att avnjuta en flaska rött!
Du är oerhört välkommen (speciellt om du har en välfylld vinkällare och gillar Vininfernon med andra vinnördar i göteborgsområdet)! Här kommer du att trivas kan jag lova. :)
 

ckntur

Medlem
Då har ännu en Sjuhäring kastat sig handlöst ut i forumets värld. Nybliven medlem som läst en tid och har tagit modet att börja skriva.
Bor i Sandared med frun och är nyss hemkommen från Barolo, Dogliani, Franciacorta och Val Tellina efter 18 dagars vistelse i vinet och matens förlovade land.
Har mest Italien på lager i skåpen men utforskar gärna andra odlingar i världen, dock inte för att lagra utan för att söka och finna.
Joakim
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker det är bra om alla kommer från Göteborg. Enkelt då ju. Alla heter Glenn !!
(innan ni blir arga skall ni veta jag härstammar från baksidan ifråga)
Fan, nu blir jag förvirrad. :confused:

Alldeles nyligen så fick jag ju lära mig att alla göteborgare är sillstrypare, nu påstår du att samtliga dessutom heter "Glenn". o_O

Vad blir nästa gemensamma nämnare? Kanske bor de tillsammans i en skokartong på motorvägen? ;)
 

Michael.S

Medlem
Då har ännu en Sjuhäring kastat sig handlöst ut i forumets värld. Nybliven medlem som läst en tid och har tagit modet att börja skriva.
Bor i Sandared med frun och är nyss hemkommen från Barolo, Dogliani, Franciacorta och Val Tellina efter 18 dagars vistelse i vinet och matens förlovade land.
Har mest Italien på lager i skåpen men utforskar gärna andra odlingar i världen, dock inte för att lagra utan för att söka och finna.
Joakim
Välkommen :) Då är vi fyra stycken vad jag vet :)
Snart tillräckligt många för en BYOB-Sjuhärad!!
 

ckntur

Medlem
Tack för det, nu har jag funderat på vad BYOB står för i flera dagar så jag var tvungen att googla det till slut.
Jag tycker det låter som en bra ide och jag tror vi kan hitta fler från regionen i forumet som vill vara med.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för det, nu har jag funderat på vad BYOB står för i flera dagar så jag var tvungen att googla det till slut.
Jag tycker det låter som en bra ide och jag tror vi kan hitta fler från regionen i forumet som vill vara med.
Det är inte lätt att veta vad BYOB betyder innan man vet, men när du väl provat på det så är det som första gången man upptäckte magin med sex. ;)
 

Rexel

Medlem
Då har ännu en Sjuhäring kastat sig handlöst ut i forumets värld. Nybliven medlem som läst en tid och har tagit modet att börja skriva.
Bor i Sandared med frun och är nyss hemkommen från Barolo, Dogliani, Franciacorta och Val Tellina efter 18 dagars vistelse i vinet och matens förlovade land.
Har mest Italien på lager i skåpen men utforskar gärna andra odlingar i världen, dock inte för att lagra utan för att söka och finna.
Joakim
Då är vi ju nästan grannar (sjömarken)...och även jag har mest i Italien källaren :)
 

Michael.S

Medlem
Tack för det, nu har jag funderat på vad BYOB står för i flera dagar så jag var tvungen att googla det till slut.
Jag tycker det låter som en bra ide och jag tror vi kan hitta fler från regionen i forumet som vill vara med.
Inte meningen att göra dig sömnlös om nätterna. :) men nu vet du och jag hoppas att du är intresserad av en sån sammankomst i framtiden!
 

Byfånen

Leg. byfåne
Under cirka ett och ett halvt år har jag skummat igenom det som skrivits på forumet så det är kanske dags med ett premiärinlägg.

Sandhultsbo sedan sju år tillbaka. Efter att ha flyttat ända från Sandared... För att ni ska slippa googla är det alltså i Boråstrakten.

Personligen tycker jag att vin smakar bäst i goda vänners lag och kan i fulla drag (ursäkta ordvitseriet) njuta av ett blaskvin så länge sällskapet och stämningen är rätt. Annars blir mest Italienskt som förtärs och under senare år har en fullt rimlig mängd dolcettoviner korkats upp. Glasbankens varianter har stötta och blötts samt även flertalet egenimporterade buteljer har fuktat glas och strupe. Försöker kliva utanför mina snäva ramar och upptäcker ibland viner som tål att köpas/drickas igen.

Rödmosiga hälsningar
Leg. Byfåne
 
Last edited:
Toppen