Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

finewines.se remissvar på Alkoholleveransutredningen

Trådskapare
A

Larseman

Medlem
Mycket märklig artikel hos IOGT-NTO:s tidning Accent
http://www.accentmagasin.se/politik/efter-iogt-ntos-anmalan-farre-erbjuder-hemleverans-av-vin/
Var har dom fått det här ifrån? Snabb koll visar att åtminstone också Xwine och Franska Vinlistan ordnar transport åt kunden (Jag kollade inga fler). Kan det vara så att man vill få det att verka som att man har "rätt" och att branschen nu drar sig tillbaka eftersom man förstår att det man gör är (åtminstone snart) "olagligt". Undrar om man har något alls exempel på företag som faktiskt redan nu ar ändrat sina rutiner i linje med utredningens förslag, det skulle ju vara mycket märkligt isåfall...
 

sunqan

Vinös
Artikelförfattaren (eva) lämnar ju i alla fall en vettig och koherent bakgrund till artikeln. Sen kan man väl ha synpunkter på saker hon skriver där ( "hjälper till att betala skatt", "formulär för att beställa transport") men ändå :) var på väg att svara där, men känner att jag inte orkar leka "don quixote", även om väderkvarnar är farliga. ..
 

Sörplarn

Medlem
Något intressant skrev DI om, länk här.
Trots försäljnings förlust så ökade intäkterna.

Mest minskade försäljningen av brännvin där en nedgång på hela 4,5 procent noterades. Försäljningen av ”övrig sprit” föll med 3 procent. Totalt såldes drygt 5 miljoner liter starksprit under perioden.
Försäljningen av vin och starkvin minskade med 2,5 procent till 52 miljoner liter.
Ölförsäljningen minskade med 1,7 procent till 57 miljoner liter. Främst var det den importerade starkölen som fick stryka på foten.
Även kategorin ”cider och blanddrycker” minskade med 2,4 procent till knappt 4 miljoner liter. Cider minskade medan blanddrycker ökade.
Glädjande för alla ”Spola kröken”-anhängare är att försäljningen av alkoholfria drycker ökade med 10,2 procent till drygt 900.000 liter.
”Vi drar ner på sprit och föredrar vin, öl och alkoholfritt”, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.
Även för helåret 2014 minskade Systembolagets försäljning i ren alkohol räknat. Nedgången är mycket knapp, 0,2 procent, men med tanke på att ekonomin och befolkningen växer tyder det på minskad alkoholkonsumtion per capita. I alla fall sett till den alkohol som köps på Systembolaget.
”Hur den totala alkoholkonsumtionen ser ut är svårare att säga. Men en bred trend är att vi går ut mer på restauranger och barer. - Hur det ser ut med införsel vet vi inte ännu”, Lennart Agén.

Men gränshandeln då inget nämns förutom det ovan om den eller nätvinhandeln för den delen?

Intressanta press svar.
-"Vi har sett en platt tillväxt länge”, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget"
-”Det beror främst på att alkoholskatten höjdes den i jan 2014. Samtidigt är folk redo att betala lite mer, inte minst för lokalproducerad öl”, slår Lennart Agén fast.

Kanske är det så fler och fler inte vill betala och tar sig en dags tur söderut, jag får ju själv utan någon har frågat direkt reklam från Puttgarden, det måste ju finnas underlag varför de skickar ut dessa reklam blad, även samma reklam som dök ju upp både på TV och i folks brevlådor från Kalles!?

Sen gjorde ju Stena Line en flytande border shop under 2014 till Danmark-Polen som ja blev en Succé enligt Stena-Line, biljetter var riktigt billiga även för oss Svenskar, och det blev en liten utflykt.

Tycker man får fler och fler frågor i huvudet än svar, varför denna hysteri om alkohol fritt på Systembolaget, då man redan har ett slimmat utbud redan, det är väl bra att folk väljer annat, men upplever att man gräver sig en egen grav av monopolet!?

Edit: Något har påbörjats under 2014, jag ser inget annat att Systembolaget och hantlangarna känner sig som ett trängt rovdjur den börjar slåss för livet kosta vad det kostar vill.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Systembolaget vill väl officiellt sälja mindre så de borde ju vara överlyckliga om försäljningen minskar, så alla barn får en lycklig jul o.s.v. Minskad vinförsäljning på SB kan väl inte ha varit särskilt vanligt under de senaste c:a 60 åren, d.v.s. sedan de drog igång "operation vin" eller vad nu kampanjen kallades? Finöl har ju dessutom ökat i popularitet på senare år, så intressant att importerat öl också minskar.

Edit: Något har påbörjats under 2014, jag ser inget annat att Systembolaget och hantlangarna känner sig som ett trängt rovdjur den börjar slåss för livet kosta vad det kostar vill.
Det som hände 2014, som DI-artikeln missar, är att alkoholskatten 2014 höjdes för första gången på rätt många år, med en särskilt stor höjning (7%) på vin och öl i en situation med obefintlig inflation. I år har vi fått en ännu större höjning (9%), så man får väl anta att Systembolagets marknadsandel kommer att sjunka ytterligare. Det är ju helt upp till våra kära politiker att bestämma sig för vilken marknadsandel SB ska ha.
 

Peder

Medlem
Mycket märklig artikel hos IOGT-NTO:s tidning Accent
http://www.accentmagasin.se/politik/efter-iogt-ntos-anmalan-farre-erbjuder-hemleverans-av-vin/
Var har dom fått det här ifrån? Snabb koll visar att åtminstone också Xwine och Franska Vinlistan ordnar transport åt kunden (Jag kollade inga fler). Kan det vara så att man vill få det att verka som att man har "rätt" och att branschen nu drar sig tillbaka eftersom man förstår att det man gör är (åtminstone snart) "olagligt". Undrar om man har något alls exempel på företag som faktiskt redan nu ar ändrat sina rutiner i linje med utredningens förslag, det skulle ju vara mycket märkligt isåfall...

Kan bara konstatera att Accent inte har någon sanningsenlig journalistik. Man vräker ut sig massa lögner och egna önskningar som inte finns någon sanningsenlighet i. Det kan inte finnas någon journalistisk stolthet utan redaktionen är nog lite för mycket bundis med folk på Systembolaget. Eftersom jag har blivit uppringd tidigare av både av Accent och Drugnews så kan jag bara konstatera att det på tidningen Drugnews är det en seriös journalistisk anda i frågor under tiden IOGT-NTO's egna tidning Accent kör med hitte-på-journalistik. Eftersom jag har arbetat med journalister ända sedan 1993 så har jag bra koll på området och Accents skrivande kår skulle ha svårt att få jobb på något annat än tidningen klick, se & hör eller Svensk Damtidning.

Bra kommentarer för övrigt på Accent.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Har våra vänner på monopolet fått nya riktlinjer kring kundnöjdhet, jobba mot allmänhetens gillande och bla bla bla..?
Det lyckas inte, jag blir bara förbannad för att de tjafsar och tar upp min och övriga kunders dyrbara tid!

Vad tjafsar de om då? Som de klämkäckt avslutar med ett snett leende och "ta det som en komplimang"?
Men seriöst, jag fyllde alltså 40 (!!!!) för ett par månader sedan och har bara nu efter nyår visat legitimation FYRA gånger!
Okej, jag kanske är skitsnygg och ser förjäkla ung och fräsch ut (ironi), men hur kan FYRA kassörskor misstänka att jag helt seriöst skulle vara 20 år yngre än vad jag är?? Vore jag 25-30, fine...det hade känts okej. Men nu blir det bara löjligt.
Fler som märkt av ett ökat fjanteri kring åldeskontrollerna?
 

Per Stade

Lege artis
Nä det var länge sedan de frågade mig om leg.



gammal-man.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tjafsar de om då? Som de klämkäckt avslutar med ett snett leende och "ta det som en komplimang"?
Men seriöst, jag fyllde alltså 40 (!!!!) för ett par månader sedan och har bara nu efter nyår visat legitimation FYRA gånger!
Okej, jag kanske är skitsnygg och ser förjäkla ung och fräsch ut (ironi), men hur kan FYRA kassörskor misstänka att jag helt seriöst skulle vara 20 år yngre än vad jag är?? Vore jag 25-30, fine...det hade känts okej. Men nu blir det bara löjligt.
Det är inte så att du köper päroncider och står och frenetiskt messar och samtidigt fnissar när du står i kön? :)
 

kayaker

Cyklist
I mitt fall så känner alla jag handlar av igen mig då jag är stammis på mitt bolag. :(

Hade gillat att få visa leg...
När man aldrig handlar annat än när man har en beställning att hämta så ligger det nog inte så nära tillhands att fråga om leg för ett antal flaskor vin med ett snittpris på 300:- heller...
 

Mattias Schyberg

Administratör
När man aldrig handlar annat än när man har en beställning att hämta så ligger det nog inte så nära tillhands att fråga om leg för ett antal flaskor vin med ett snittpris på 300:- heller...
En flaska Explorer kostar dock ca 200 kr, så du ligger 50 % över alkisnivån. ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Vid ett av tillfällena hämtade jag beställning och vid det senaste tillfället, iklädd kostym och slips, köpte jag röda viner där billigaste flaskan kostade 150kr.
Nåt har hänt, absolut. Tidigare har jag visat leg någon gång, säg vartannat år om jag haft keps och munkjacka på mig, typ.
Jag har inte botoxat mig, så nåt lurt är det....
 
Toppen