Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

finewines.se står bakom disken - Charles Heidsieck på Eriks Vinbar

Den 22 november kommer den nya importören av Charles Heidsieck, Provinum finnas på Eriks Vinbar, naturligtvis tillsammans med koffert och viner från deras sortiment. Då Charles Heidsieck är en av mina favoriter blev jag glad då jag fick frågan om jag ville jobba i vinbaren den kvällen. Som en del av er vet fick jag blodad tand förra gången jag provade på sommelieryrket och det är kul att återigen stå på andra sidan disken.

IMG_0152.jpg


Mer exakt vinlista kommer längre fram men boka in tiden i er kalender. Kan lova att det kommer plockas fram några kul saker och med bra priser. Alltid kul att träffa andra vinintresserade och framförallt vinintresserade som hänger på finewines.se. Förra gången var en del av er lite blyga, var inte det utan kom fram och säg hej.

Vill också passa på att utveckla mitt resonemang kring varför jag gör det här. Till att börja med, jag har inget ekonomiskt incitament utan gör det för att få göra annorlunda saker i en miljö jag trivs i och kring mitt intresseområde. Kopplingen till en leverantör kan jag stå för då jag tycker att Charles Heidsieck är ett av Champagnes bättre hus och ett hus som inte får tillräcklig uppmärksamhet i Sverige. Så ett vin jag mer än gärna dricker själv och ett vin som jag lika gärna serverar.
 

Martin Berggren

Bad santa
Kopplingen till en leverantör kan jag stå för då jag tycker att Charles Heidsieck är ett av Champagnes bättre hus och ett hus som inte får tillräcklig uppmärksamhet i Sverige.

Jag tycker inte man förtjänar mer uppmärksamhet när man valt en distributör med galen prisfilosofi. Det får du gärna påpeka till dina nya vänner på Provinum. :)

Ps. Jag tycker vinerna är lysande.
 
Last edited:
Trådskapare
A
:):)

Jag tycker inte man förtjänar mer uppmärksamhet när man valt en distributör med galen prisfilosofi. Det får du gärna påpeka till dina nya vänner på Provinum. :)

Ps. Jag tycker vinerna är lysande.

Det är något jag. både skriftligen på forumet och muntligt har varit samt fortsatt kommer vara tydlig kring. Jag vill också ha Charles Heidsieck till bra priser lätt tillgänglig.

Transparens är som sagt viktigt, gör det här för att jag tycker det är kul att stå bakom disken och för att jag gillar Charles Heidsieck, inget annat.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tycker inte man förtjänar mer uppmärksamhet när man valt en distributör med galen prisfilosofi. Det får du gärna påpeka till dina nya vänner på Provinum. :)

Ps. Jag tycker vinerna är lysande.
Priset på Brut Réserve är väl samma som under förra importören? Å andra sidan finns det nu två Charles H.-skumpor att köpa, till skillnad från en under förra importören, så något gott har de ändå gjort. Men jag är förvånad över att de inte tagit in rosén.
 
Trådskapare
A
Lite uppdateringar.

Tid bakom disken: 16:00 - 19:30 (Charles Heidsieck serveras hela kvällen)

Vi kommer erbjuda NV Brut Réserve (från magnum!) för 165 kr glaset
2005 Brut Millésime 2005. för 195 kr glaset (eventuellt också 2000)
1995 Blanc des Millénaires för 345 kr glaset.

Finns det intresse så planeras det att öppnas en Mise en Cave 1987 på Jero. Klart en av topp 5 champagner jag druckit men en jero är en jero.

Hoppas att ni kommer över på ett glas. Det kommer finnas mycket annat att välja på också
 
Last edited:

Jos

Medlem
Lite uppdateringar.

Tid bakom disken: 16:00 - 19:30 (Charles Heidsieck serveras hela kvällen)

Vi kommer erbjuda NV Brut Réserve (från magnum!) för 165 kr glaset
2005 Brut Millésime 2005. för 195 kr glaset (eventuellt också 2000)
1995 Blanc des Millénaires för 345 kr glaset.

Finns det intresse så planeras det att öppnas en Mise en Cave 1987 på Jero. Klart en av topp 5 champagner jag druckit men en jero är en jero.

Hoppas att ni kommer över på ett glas. Det kommer finnas mycket annat att välja på också

NV köpte jag sist för under 300 spänn och om de är generösa på Eriks och puttar i 12cl i varje glas så landar de ändå på ett flaskpris på 1000 spänn... Mer än 3 ggr påslag för att dricka den hos Eriks känns ju inte så fräscht för en modern vinbar. Särskilt inte när det är någon sorts drive med importören på plats men det kanske ligger i linje med deras egen prisfilosofi?
 
Trådskapare
A
NV köpte jag sist för under 300 spänn och om de är generösa på Eriks och puttar i 12cl i varje glas så landar de ändå på ett flaskpris på 1000 spänn... Mer än 3 ggr påslag för att dricka den hos Eriks känns ju inte så fräscht för en modern vinbar. Särskilt inte när det är någon sorts drive med importören på plats men det kanske ligger i linje med deras egen prisfilosofi?

Det är 15cl per glas och det är svårt att räkna att du får ut 75 cl ur flaskor, en hel del hälls ut. Jag tycker inte priset sticker ut negativt.
 

Elvis

Medlem
Jag var på en stor champagneprovning här i Los Angeles igår och provade ett 50-tal champagner. Jag blev grymt imponerad av Charles Heidsieck och köpte med mig ett par flaskor Brut Réserve för 45 dollar styck (det enda jag köpte faktiskt). Provade även rosén och Blanc des Millénaires 1995. Blanc des Millénaires måste vara en av de bästa blanc de blancs-prestigerna.
 

Jos

Medlem
Det är 15cl per glas och det är svårt att räkna att du får ut 75 cl ur flaskor, en hel del hälls ut. Jag tycker inte priset sticker ut negativt.
Jag har fått Champagneglas när jag varit där med mindre fyllnad än i vanliga vinglasen, - varje gång. Så visst är det 10-12cl om de nu inte ändrat det nyligen. Så jo, det sticker ut. 165 spänn kan jämföras med i princip vilket ställe i stan som helst som tar 100-130 spänn för ett glas Champagne som då kan vara Pol Roger, Taittinger eller Bollinger vilka alla också kostar typ samma eller mer än ovanstående. Förutom i en enda affär i världen...
 
Toppen