Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

Helen

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Herre Gud, hur långt ner i träsket håller de så kallade männen i Stockholm på att sjunka? Fjollorna klarar inte ens av att montera vinställ själva utan kallar in en kvinna från vidderna för att det ska bli riktigt gjort. :eek:

;D

Du har helt rätt, Det SKA vara en kvinna för att klara biffen. Anledningen att jag även går med på att montera är att jag vet vilka underbara viner han har i vinkällaren
och om jag är snäll kanske jag kan få smaka lite, det är ju trots allt lördag :) och kanske tycker han synd om mig som måste knega på en lördagseftermiddag.
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

1CRU skrev:
Anledningen att jag även går med på att montera är att jag vet vilka underbara viner han har i vinkällaren och om jag är snäll kanske jag kan få smaka lite

Eller så skiter du i hans vinställ och kommer till Grappe där du vet helt säkert att det kommer att bjudas på goda viner.
 

Helen

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Eller så skiter du i hans vinställ och kommer till Grappe där du vet helt säkert att det kommer att bjudas på goda viner.

När en kund beställer dessa vinställ X antal så är det svårt att ignorera. ;)
http://www.1cru.se/vinkallarritning.htm

Om jag inte blir för kvar för länge, ( jag ska ner till Nyqvarn) så skulle jag vilja möta upp er. Hur får jag då tag på er?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Bege dig till Östermalm, lukta dig fram... ;D
Lycka till med mekandet!
Skämt åsido, Krug messar dig nog lite uppgifter skulle jag tro.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Sjödin skrev:
Bege dig till Östermalm, lukta dig fram... ;D
Lycka till med mekandet!
Skämt åsido, Krug messar dig nog lite uppgifter skulle jag tro.

Neeeeeeej! Jag glömde spara en kopia av meddelandet. Kan ingen göra en forward till 1CRU. ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Es ist gemacht, herr Obersturmbannführer.

Sturmbannführer für Vinferno I.
 

Helen

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Tack snälla Anders för att du skickade pm till mig. Nu har jag krugs nummer.
Kan jag få ditt Anders på ett pm, vem vet kanske kan jag skicka lite snuskiga sms till dig ibland. ;)
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

1CRU skrev:
Kan jag få ditt Anders på ett pm, vem vet kanske kan jag skicka lite snuskiga sms till dig ibland. ;)

Det låter som att förlovningsringen redan har hittat vägen till pantbanken... ;)
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Hur gör vi med käk? Är det fortfarande GQ som gäller eller har 1CRU spanat in någon ny sommelier någonstans?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Hur gör vi med käk? Är det fortfarande GQ som gäller eller har 1CRU spanat in någon ny sommelier någonstans?

Annars är ju Rolfs kök ett mekka för sådana som ni, mat och vinnördar det vill säga.

Jag kommer ju antagligen inte att vara med på detta dock, så jag lämnar det upp till er.

JAg vill bara meddela att vi har personal på källaren som kommer att låta oss stanna efter stängning, så det är inte någon superstress! ;D
 

Helen

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Nå pojkar hur hade ni det på Grappe?
Visst var jag lite putt när jag inte kunde följa med er, det hade varit kul att få träffa er men det glömde jag ganska snart när jag såg vinflaskorna som skulle
drickas till maten. Det var nämligen (2flaskor på 6 personer) Echezeau 1982 av Domaine Romanee Conti och en Yquem 1982.
vad kan jag säga om det? Ja det var helt super.
 

Elvis

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

En liten sammanfattning av en härlig eftermiddag på Grappes. Vi blev till slut sex personer: Krug, Sjödin, Keen, CH, Anders och jag. Hampus fick lämna återbud pga att någon stulit en burk öl på SS-butiken där han jobbar...

Vi hade väldigt trevligt och drack en massa goda viner. Vi började vid 14.30-tiden med tre bubbel och när jag gick vid 19-tiden hade vi provat oss igenom totalt 18 olika viner:

1. Goutorbe 1999
2. Roederer Estate l'Ermitage 2000
3. Sir Winston Churchill 1998
4. Dom Ruinart Rosé 1986
5. Comtes de Champagne Rosé 2003

6. ? Riesling 1990
7. Fritz Haag Riesling 1989
8. ? Riesling 1989
9. ? Riesling 1990

(Vinerna 6-9 var en gåva från sommelieren vid bordet bredvid. Tack till Anders som snappade upp vad nr 7, enligt mig det bästa av de fyra, var.)

10. Pichler F.X. Unendlich Riesling 2006

11. Château Palmer 1997
12. Château La Tour Haut-Brion 2004
13. Chateau Destieux 1998
14. Bond Melbury 2001
15. Almaviva 2000
16. Sena Aconcagua Valley 1998
17. Chateau de Fesles 1997

18. Bruno Paillard 1990

Jag var inte helt nykter när vi kom till Bruno Paillard 1990, vilket kändes lite synd för jag tror att den var väldigt bra.

Nu blir det soffan och F1-loppet från Singapore. Jag fyller på med provningsanteckningarna senare.

Jag och Sjödin var tvungna att avvika vid 19-tiden. Hur slutade kvällen för er andra?
 

v_skogh

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Snackade nyss med CH och han var på väg hem så han överlevde om än knappt.
De hade tydligen avslutat tillsammans med publik från Ladies Night? ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Helvete vad full jag blev.

Det var inte någon som helst stil inblandad på slutet. Jag lyckades med konsstycket att ta mig till idiotstället på söder där det sista klara minnet jag har är jag jag blev nekad att handla mer. Om vi hade varit smarta så hade vi nog rundat av efter Grappe, men man har ju aldrig varit smart...
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Vi knäcke en nr 19 med efter att Elvis och Sjödin gått.

19. Krug 1990



Inspirerad av gårdagens samtal är det nu vertikal läge i soffan med Full metal jacket på.

Kan bara hålla med om att det blev lite mycket efter Grappe och att vi nog skulle slutat där. Det var inte alls kul att köra bil i 4 timmar för att komma hem igen. Tacksamt så serverade hotellet frukost till 1400 så man fick ju lite mat i magen innan man åkte i alla fall.
 

Elvis

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Vi knäcke en nr 19 med efter att Elvis och Sjödin gått.

19. Krug 1990

Oh no, jag gick för tidigt!!! Nåväl, jag hade nog inte uppskattat den till fullo ändå... ;)

Här är mina anteckningar för vin 1-18. Jag skrev ner en del av er andras kommentarer och blandade med mina egna intryck.

1. Goutorbe 1999
Fin brödig doft och smak, grapefrukt, honung, ganska besk eftersmak. God! Efter 15 minuter helt annorlunda: doft av karamell och kaffe. Kändes som om den tappade snabbt.

2. Roederer Estate l'Ermitage 2000
Mycket syra, citron, en mycket fin skumpa.

3. Sir Winston Churchill 1998
Fin doft med svamp. Ung men riktigt bra redan nu. Lång eftersmak.

4. Dom Ruinart Rosé 1986
Fin färg. Metallisk, krämig, smörig, lite spritig oxiderad smak. Lång eftersmak. Lite för mycket sprit/sherry för min smak, men den verkade imponera på övriga.

5. Comtes de Champagne Rosé 2003
Fin färg. Fina bubblor. Mycket frukt. Enligt mig en perfekt rosé. Fick nästan tre timmars luftning, men hade nog behövt ännu mer. ”Hård och träig”, enligt Krug.

10. Pichler F.X. Unendlich Riesling 2006
En fantastisk riesling med hela 15 % alkohol, vilket inte kändes alls. Lång eftersmak.

11. Château Palmer 1997
Underbar Margaux-doft, ganska kort smak men mycket god. Blyerts, cederträ, perfekt att drickas nu. Krug beskrev den med barnförbjuden restaurangslang... :-X

12. Château La Tour Haut-Brion 2004
Relativt svag doft (åtminstone i det här sällskapet), “doftar som en köttbit” enligt Krug. Jordig smak med mer tanniner än Palmer. Bra men inte lika bra som Palmer.

13. Chateau Destieux 1998
Typisk Bordeaux-doft, ganska ung, sträv, god. Bra tanniner.

14. Bond Melbury 2001
Hade stått på karaff i fem timmar och det behövdes. Ett fantastiskt vin med mäktig doft, bred smak med massor av frukt, mörka och röda bär, oändlig eftersmak.

15. Almaviva 2000
Imponerande doft, fruktig och god smak men väldigt kort eftersmak. Den liksom försvann ur munnen.

16. Sena Aconcagua Valley 1998
Fruktigt, strävt, lite jordigt, bred och lång eftersmak.

17. Chateau de Fesles 1997
Ett fantastiskt sött vin med rund fin smak. Lång eftersmak.

18. Bruno Paillard 1990
Nu börjar anteckningar bli lite svårlästa men jag skrev att det var en riktigt bra champagne med balanserad fin smak. Hur stod den sig mot Krug 1990?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Elvis skrev:
Nu börjar anteckningar bli lite svårlästa men jag skrev att det var en riktigt bra champagne med balanserad fin smak. Hur stod den sig mot Krug 1990?

Sjukt oklart. Nä, skämt åsido, det var bra, men jag vet inte riktigt. Det skulle vara fel att säga att skumpan suger, tvärt om. Men jag får bara inte den där riktiga kicken av den...

Tack för sammanställningen!
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Nu så här i efterhand kröp det fram ett svagt minne av att vi tog en nr 20 med och efter lite kollande så fotade jag av vad det var bara för att jag inte skulle glömma det vilket jag nästan gjorde.

20. Egly-Ouriet Brut Grand Cru Millèsime -98


Får tacka för en väldigt trevlig kväll!, mycket bra initiativ anders.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Nej nej, här sitter jag inte och osar av avund :eek:

Får trösta mig att även om jag hade bott i närheten så hade jag nog ändå inte haft råd att leka med er, stora grabbar
 
Toppen