Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Riktigt jävla bra kväll men satan vad stökigt det blev ;D

Splittrades vi efter Anglais eller, var vi ens där? Minnet är lite vagt på just den punkten. Hamnade visst på Solidaritet som avslutning, men visste inte att det var själv ;D
Kändes som att den där burgaren på Bullshit Inn borde kommit några timmar tidigare, men den satt bra ändå.

Ja, man borde nog rundat av efter Grappe, men när har man varit så klok när alkohol varit inblandat? ;D Tror till och med att jag hoppade att dricka nr 20...var lite för stökig då, men kan ha smakat iallafall. :D Förjävla trevliga viner, men skulle nog vilja smaka Krugen lite nyktrare nästa gång. Tur att vi inte fick hämta din Sine Qua Non Krug. Den hade nog inte kommit till sin rätt...

Kul att få en rundvandring bland vinerna också. Fanns ju lite trevligt typ lådvis med Petrus 82, otaliga DRC...och det i samma skåp :'(


Tack för sammanställningen Sjödin, ffs elvis var det såklart, och kul att träffa alla.


Gårdagen kommer inte hamna i min självbiografi, fick inte mycket vettigt gjort då ;D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Keen skrev:
Tack för sammanställningen Sjödin och kul att träffa alla.

Ja du, du verkar inte helt nykter än.... ;D Elvis stod för sammanställningen.

Sjuuukt trevlig eftermiddag med fantastiska viner!! Och, jäkligt trevlig sällskap! Stort tack till er alla!
Min plan var ju att fortsätta till Nacka för att leta upp några smaskiga Trapister på Öl-mässan. Så blev det inte... Jag högg en snabb burgare på Max och smälte intrycken lite. Kikade på klockan, kände efter hur jag mådde och insåg att en tur till Nacka var högst onödig. Jag anade att jag skulle blåsa pengar heeelt i onödan och att det redan nu skulle bli sjuuukt jobbigt att kliva upp på söndagen, så jag styrde hem.
Jag snackade med sambon i telefon och tyckte lite synd om henne som missat allt det goda, så jag bad henne lägga en flaska på kylning. Så när jag gled in hemma vid 21-snåret tog vi en Roger Pouillon & Fils, La Fleur de Mareuil. En NV som jag fått tag på via Spruce Up. Hur den smakade? Inte en j*vla aning...
Ett glas fick jag i mig och sen slocknade jag i soffan.
I går kväll, söndag alltså, drack vi upp det sista av den och då satt den riktigt bra. Komplex, fruktig och med en härlig mogen (!?) doft. Enligt beskrivningen ska den vara lite vaniljig också, men det kunde jag inte känna. Lite oljig däremot vill jag nog påstå. Enligt sambon, som varit i bättre form än mig, hade den öppnat upp betydligt sen vi öppnade den ett dygn innan.

Ja, det är ju inte varje dag man får förmånen att dra i sig 20 viner varav 7 råkar vara bubbel... :) Nästa helg ska jag till stugan i Norrbotten, då kommer jag nog dricka folköl i bastun och Bib till morsans mat... Hehe... Snacka om kontraster.
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Sjödin skrev:
Ja du, du verkar inte helt nykter än.... ;D Elvis stod för sammanställningen.

Sjuuukt trevlig eftermiddag med fantastiska viner!! Och, jäkligt trevlig sällskap! Stort tack till er alla!
Min plan var ju att fortsätta till Nacka för att leta upp några smaskiga Trapister på Öl-mässan. Så blev det inte... Jag högg en snabb burgare på Max och smälte intrycken lite. Kikade på klockan, kände efter hur jag mådde och insåg att en tur till Nacka var högst onödig. Jag anade att jag skulle blåsa pengar heeelt i onödan och att det redan nu skulle bli sjuuukt jobbigt att kliva upp på söndagen, så jag styrde hem.
Jag snackade med sambon i telefon och tyckte lite synd om henne som missat allt det goda, så jag bad henne lägga en flaska på kylning. Så när jag gled in hemma vid 21-snåret tog vi en Roger Pouillon & Fils, La Fleur de Mareuil. En NV som jag fått tag på via Spruce Up. Hur den smakade? Inte en j*vla aning...
Ett glas fick jag i mig och sen slocknade jag i soffan.
I går kväll, söndag alltså, drack vi upp det sista av den och då satt den riktigt bra. Komplex, fruktig och med en härlig mogen (!?) doft. Enligt beskrivningen ska den vara lite vaniljig också, men det kunde jag inte känna. Lite oljig däremot vill jag nog påstå. Enligt sambon, som varit i bättre form än mig, hade den öppnat upp betydligt sen vi öppnade den ett dygn innan.

Ja, det är ju inte varje dag man får förmånen att dra i sig 20 viner varav 7 råkar vara bubbel... :) Nästa helg ska jag till stugan i Norrbotten, då kommer jag nog dricka folköl i bastun och Bib till morsans mat... Hehe... Snacka om kontraster.


Vafan! såklart var det Elvis, hmm inte helt hundra än således ;D

Jag tror faktiskt det var ett klokt beslut. En öl- och whiskey-mässa efter att satt i sig 2-3 pavor vin är nog inte helt optimalt ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Det var en osedvanligt rolig eftermiddag och kväll. Och alla ni som inte var där: skyll er själva. Snacket gick som våra trådar, totalt ostrukturerat med massor av garv.

Jag blev förvånad över Elvis sammanställning att vi faktiskt hade dragit upp så pass många korkar, jag höftade och fick det till i storleksordningen tolv plus de fyra bonusvinerna.

CH skrev:
Får tacka för en väldigt trevlig kväll!, mycket bra initiativ anders.

Även om det var jag som drog igång det hela så vill jag rikta uppmärksamhetens strålkastare på Krug. Det är han som gjort hela jobbet. Och då menar jag inte bara för den kvällen utan även allt jobb med det här forumet som snabbt närmar sig nivån "ovärderligt". Min djupaste bugning för Krug!

v_skogh skrev:
De hade tydligen avslutat tillsammans med publik från Ladies Night? ;)

Jag såg aldrig när CH och Keen försvann, jag hade ryggen åt det hållet. Krug88 tyckte sig dock se att de sprang uppför trappan på Anglais hand i hand så det här med Ladies Night verkar vara en efterkonstruktion... ;D

Så några reflektioner kring vinerna.

Roederer Estate l'Ermitage 2000 (USA) och Chateau de Fesles 1997 (Loire) var vi väl rörande överens om var de viner som gav mest för pengarna.

Pichler F.X. Unendlich Riesling 2006 var verkligen en riktigt koncentrerad rackare med en ganska oljig karaktär, mina tankar gick till Alsace. Här vill jag säga att objektivt är detta ett bättre vin än Loibner Berg 07 som jag repade av för ca tio dagar sedan men subjektivt gillade jag den senare bättre. Den var helt enkelt friskare i smaken.

Vad gäller de tre avslutande champagnerna så var alla naturligtvis riktigt bra. Paillard vill jag minnas som den syrligaste, den hade inte riktigt frukten som de andra två. Egly hade en tyngd som de andra inte klarade av att matcha medan Krug ändå vinner på en något bättre elegans och balans. Det är dock målfoto mellan de här flaskorna så Sjödin och Elvis får gråta sig till sömns efter detta. :D
Jag kunde inte hitta champinjoner i vare sig Paillard eller Krug men jag vet inte om Krug (personen) kanske trots allt lyckade skramla fram detta. Jag tyckte det var oerhört mycket mer framträdande i någon av de fem första gasflaskorna, men jag kommer inte säkert ihåg vilken. Jag vill minnas att det var Winston, precis som Elvis plitat ner.

Avslutningsvis begriper jag inte var ni grabbar lyckades bli så jävla packade någonstans. Jag var lugn och städad hela vägen och enligt min bedömning var det jag som sög i mig det mesta vinet. Och medan ni drack öl drack jag starksprit. Jag tror att det måste vara Stockholmsgenerna som återigen gjorde sig påminda... ;D

Men jag tycker att vi lyckades över all förväntan med målsättningen, vi blev packade med verklig stil. :D
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

haha, ja för allt vad vinet verkade påverka Anders kunde han lika gärna druckit vatten ;D


Kul att Krug88 anslöt också, var också trevligt att få kika in på Noppes. Kvinnan i dörren blev visst lite stressad för att Krug inte ringt och föranmält besöket. Har jag för mig iallafall.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Keen skrev:
haha, ja för allt vad vinet verkade påverka Anders kunde han lika gärna druckit vatten ;D


Kul att Krug88 anslöt också, var också trevligt att få kika in på Noppes. Kvinnan i dörren blev visst lite stressad för att Krug inte ringt och föranmält besöket. Har jag för mig iallafall.

Kukars! Var vi där också?

Då hade jag mentalt checkat ut tror jag.

Då har jag väl ett brev med indraget kort i lådan snart!

Nåväl, det var ju för en god sak...
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Krug skrev:
Kukars! Var vi där också?

Då hade jag mentalt checkat ut tror jag.

Då har jag väl ett brev med indraget kort i lådan snart!

Nåväl, det var ju för en god sak...


Jag är lite osäker på tiden, men jag tror att det var innan hamburgaren. CH var iallafall och lämnade sin skumpa på hotellet, och anslöt dit lite senare i taxi.
Tror du inte behöver oroa dig, hon verkade glad iallafall ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Vi var på Noppes innan burgaren, medan vi väntade på CH. Fan Keen, du var ju ute och hämtade in CH.

Och ja, Krug var fortfarande städad vid det här tillfället. Man tycker ju att om det varit något problem med att vi inte föranmält oss så hade hon fått neka oss att komma in. Nu släppte hon in oss så då kan det inte gärna komma något i efterhand.

Tydligen hade Krug bestämt sig för att få igång något krig med grannbordet när vi dragit burgaren. Jag såg att Krug88 var över och försökte släta över Krugs bombardemang med pappersservetter. ;D

Vi begav oss sedan till Anglais. Krug et al var några meter före mig och Krug88 och vi såg att Krug hamnade i kön. Krug88 vänder sig mot mig och säger att "Han kommer aldrig att släppas in." för Krug var nu rejält bladig. Sekunderna senare tittar vi bort mot kön igen och då är Krug försvunnen. Jag stövlar fram till vakten och frågar "Släppte du just in en kille i den här höjden (måttar med min hand på min bröstkorg) med stickad tröja och mer än lovligt dragen?" Vakten svarar "Menar du killen som hade problem med kontaktlinsen? Du får väl gå in och titta." ;D Vi hittade Krug där inne men några minuter senare var han försvunnen igen. Jag och Krug88 hoppades att han insett att det inte riktigt höll längre och begett sig hemåt. Nu har vi svart på vitt att så inte var fallet. :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Vi var på Noppes innan burgaren, medan vi väntade på CH. Fan Keen, du var ju ute och hämtade in CH.

Och ja, Krug var fortfarande städad vid det här tillfället. Man tycker ju att om det varit något problem med att vi inte föranmält oss så hade hon fått neka oss att komma in. Nu släppte hon in oss så då kan det inte gärna komma något i efterhand.

Tydligen hade Krug bestämt sig för att få igång något krig med grannbordet när vi dragit burgaren. Jag såg att Krug88 var över och försökte släta över Krugs bombardemang med pappersservetter. ;D

Vi begav oss sedan till Anglais. Krug et al var några meter före mig och Krug88 och vi såg att Krug hamnade i kön. Krug88 vänder sig mot mig och säger att "Han kommer aldrig att släppas in." för Krug var nu rejält bladig. Sekunderna senare tittar vi bort mot kön igen och då är Krug försvunnen. Jag stövlar fram till vakten och frågar "Släppte du just in en kille i den här höjden (måttar med min hand på min bröstkorg) med stickad tröja och mer än lovligt dragen?" Vakten svarar "Menar du killen som hade problem med kontaktlinsen? Du får väl gå in och titta." ;D Vi hittade Krug där inne men några minuter senare var han försvunnen igen. Jag och Krug88 hoppades att han insett att det inte riktigt höll längre och begett sig hemåt. Nu har vi svart på vitt att så inte var fallet. :D

Jag är en stor man med oanade färdigheter.

Usch.

Intressant dock att den där kontaktlinsgrejen verkar funka oftare än inte. Man tycker ju dock att vakterna borde inse att kontaktlinsproblem inte påverkar talcenter eller finmotorik i någon större utsträckning.
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jag hade full koll på att det var jag som var ute och hämtade CH, hade till och med en telefonkonversation där jag på hyfsat sätt förklarade hur han skulle dit ;D Det var bara tidpunkten jag hade dålig koll på ;D


haha, väldigt bra snackat Krug ;D Kontaklins, haha. Än en gång bevisas det att dörrvaktsyrket inte drar till sig de skarpaste knivarna i lådan ;D
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Någonstans i bakhuvudet tycker jag mig minnas en beställning på gentelman jack men jag är inte helt säker. Kan detta bekräftas av någon?


Självklart vill jag även tacka Krug som tog tag i den något oorganiserade tråden så det blev bestämt med plats och tid.
Sedan var det trevligt att Elvis förde anteckningar för jag hade precis som du anders helt tappat räkningen efter en stund och trodde inte det blev så många som det tillslut blev.

Jag får väll skylla mitt tillstånd på min underbara planeringsförmåga eftersom jag blev lite sen och fick hoppa över lunch för att hinna i tid.
Nåväll det fanns ju folk som hoppade över hela aftonen pga en sådan trivial sak som 1st arboga 10.2 ;)
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Krug skrev:
Intressant dock att den där kontaktlinsgrejen verkar funka oftare än inte. Man tycker ju dock att vakterna borde inse att kontaktlinsproblem inte påverkar talcenter eller finmotorik i någon större utsträckning.

Nu är ju vakterna vanligtvis inte raketkirurger så... ;D

För att ytterligare fylla på minnesluckorna: vi gick från Grappes någon gång mellan 21.30 och 22.00 (bär inte klocka själv så det är ett estimat) när "Micke med slipsen" mer eller mindre slängde ut oss. Då hade vi tömt allt så vitt jag kunde se, För dem som inte var med kan jag meddela att vi hade sparat en stor slatt i flaskor och karaffer för den händelse 1CRU, hampus86 eller Contraste skulle dyka upp. Det gjorde de inte så det blev till att köra en regelrätt pumptömning. Jag noterar att 1CRU har varit ganska tyst om sina 82:eek:r sedan Elvis publicerade listan... ;D
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Verkar som alla jobbar lika hårt idag ;D
Kan helgens bravader vara en bidragande faktor till denna ovilja att jobba?
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
För dem som inte var med kan jag meddela att vi hade sparat en stor slatt i flaskor och karaffer för den händelse 1CRU, hampus86 eller Contraste skulle dyka upp. Det gjorde de inte så det blev till att köra en regelrätt pumptömning. Jag noterar att 1CRU har varit ganska tyst om sina 82:eek:r sedan Elvis publicerade listan... ;D

Väldigt tyst måste jag säga. Borde kanske dykt upp eftersom jag tror att tömningen av slatten var början på slutet så att säga.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Verkar som alla jobbar lika hårt idag ;D
Kan helgens bravader vara en bidragande faktor till denna ovilja att jobba?

Inte det minsta. Jag hyser en konsekvent motvilja till att jobba. ;D
 

hampus86

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Undrar om du får OB-tillägg för Arbogaincidenten... ;D

ja, man kan ju drömma. Sen har vi ett nytt datasystem också, vilket gjorde att det tog ytterligare en jävla tid, då chefen glömt logga ut uppe vid kassorna, problem med mixade kassor, och att skitdatorerna låser sig. Lagen om alltings jävlighet...
 
Toppen