Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Igår var man ju lite lätt seg.... ;D
Det var en höjdarkväll med riktigt trevliga viner!! Så fort Krisman vaknat ser vi fram emtot sammanställningen.
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

I väntan på Krismans sammanfattning så listar jag vad som dracks denna gång.

1. Trimbach Cuvée Frederic Emile 2001

2. Charlier & Fils Special Club 2000
3. Henriot Millesime Brut 1989
4. Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1989

5. Henriot Cuvee Des Enchanteleurs RD 1988
6. La Grande Dame 1979

7. Chateau Haut Brion 1994

8. Aldo Conterno Barolo Riserva Gran Bussia 2000
9. Memert Lange Rosso årgång ???
10. d'Arenberg Wines McLaren Vale Cabernet Sauvignon Copper Mine Road 2004
11. Lillian Santa Barbara Syrah 2005 (sjukt god!!!)

12. Pure 2006 mag

13. Domaine Cauhaupe Jurancon Quintessence du Petit Manseng 1999 halv

14. Krug 1998
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Elvis skrev:
Kul att ni slängde in Krug 1998 som en bonus! ;D

Ja det var Darth Angelus som överraskade oss med att plocka fram ett ess ur rockärmen. Uppskattades verkligen!!
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Ja det var Darth Angelus som överraskade oss med att plocka fram ett ess i rockärmen. Uppskattades verkligen!!

Satt fint till skagenrörar ;D Stort tack :)
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Keen skrev:
Satt fint till skagenrörar ;D Stort tack :)

Verkligen. Sitter och suktar efter nästa helgs provning. Vi har mera champagne på Magnum än vi har på vanlig flaska då :)
Tyckte det var gränsfall med 8 pers på 1 vanlig flaska som det var på infernot och nu till helgen är vi 2 till så det var lika bra att slänga in lite magnum istället.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Verkligen. Sitter och suktar efter nästa helgs provning. Vi har mera champagne på Magnum än vi har på vanlig flaska då :)
Tyckte det var gränsfall med 8 pers på 1 vanlig flaska som det var på infernot och nu till helgen är vi 2 till så det var lika bra att slänga in lite magnum istället.

Är det fortfarande icke-GBG som gäller till helgens provning?
Håller med om att 8 är lite många på en 75:a, jag hinner knappt uppleva vinet i dess utveckling när det som champagne går från kyligt till lite högre temp och mer luft.

Kom på jag har en Sugot Feneuil 98 på magnum, undra just när den bör drickas....
 

vintjej

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Darth Angelus skrev:
Har nu inhandlat en (halv)flaska av El Burro Grandes söta vita.

Hur många fanns det kvar? Och visst var det en annan årgång? Försökte ringa till butiken idag, men kom inte fram.
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintjej skrev:
Hur många fanns det kvar? Och visst var det en annan årgång? Försökte ringa till butiken idag, men kom inte fram.
8 i vardera av de tre vinkällarbutikerna enligt lagersaldot på hemsidan. Nu 7 i Göteborg (där jag köpte den) och 8 i Stockholm och Malmö.

Se här...
 

vintjej

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Darth Angelus skrev:
8 i vardera av de tre vinkällarbutikerna enligt lagersaldot på hemsidan. Nu 7 i Göteborg (där jag köpte den) och 8 i Stockholm och Malmö.

Se här...

Ok, missförstod. Tog som vanligt för givet att du varit på regeringsgatan. Och där kan man tyvärr inte kolla lagersaldo på webben iom att de håller på att byta kassasystem.:(
Tack ändå!
 

Jos

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Verkligen. Sitter och suktar efter nästa helgs provning. Vi har mera champagne på Magnum än vi har på vanlig flaska då :)
Tyckte det var gränsfall med 8 pers på 1 vanlig flaska som det var på infernot och nu till helgen är vi 2 till så det var lika bra att slänga in lite magnum istället.

Vad kör du för provning i helgen?
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jos skrev:
Vad kör du för provning i helgen?

Från början var det tänkt att det skulle vara samma upplägg som det var på vinfernot men efter lite diskutioner så ändrade vi det till en samling med champagne tema. De som hade flaskor plockar med dem och de som inte har med sig får köpa in sig.

Startfältet är kanske lite ungt men det ska nog gå ändå ;D

Just nu kommer vi sätta i oss följande:
Winston -96
Comte -96
Bollinger Rd -96
Duval-Leroy Femme -95 mag
Bollinger GA -99 mag
Pierre Peter CS -00 mag
Gaston Chiquet bdb -99 mag

2 av deltagarna har inte anmält om de plockar med sig 1 flaska eller köper in sig så det kan tillkomma något i efterhand men jag tror inte det blir så.
Flasksnittet är klart lägre än var det var nu i helgen och det tyvärr på önskan från vissa av deltagarna ???
Jag har visserligen ytterligare 1 mag i reserv ifall att det skulle behövas men den sparar jag nog hellre till senare tillfälle

Jag & v_skogh kommer förflytta oss hem till mig efteråt antar jag och fortsätta efteråt så flasksnittet kommer nog att lösa sig oavsett ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintjej skrev:
Ok, missförstod. Tog som vanligt för givet att du varit på regeringsgatan. Och där kan man tyvärr inte kolla lagersaldo på webben iom att de håller på att byta kassasystem.:(
Jo, där dyker det ideligen upp underligheter. Senast idag så poppade det upp 4 flaskor Amon-Ra men jag brydde mig inte ens om att ringa...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Det är bara 2 fel CH ni hållr till allt för många mil fr GBG samt att jag flyger ned via Köbenhavn och vidare via Skånska arbetsmöten innan jag är på plats i GBG.

Nåja, hädanefter ska jag alltid åka tåg till Västra Götaland!!!
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Bubblaren skrev:
Det är bara 2 fel CH ni hållr till allt för många mil fr GBG samt att jag flyger ned via Köbenhavn och vidare via Skånska arbetsmöten innan jag är på plats i GBG.

Nåja, hädanefter ska jag alltid åka tåg till Västra Götaland!!!

Det går utmärkt att köpa in sig om du skulle önska det samt att med tanke på hur mycket du redan transporterat dig med allt annat än bil så borde det inte vara några problem att förflytta sig några mil inåt landet?
 

vintjej

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

kayaker skrev:
Jo, där dyker det ideligen upp underligheter. Senast idag så poppade det upp 4 flaskor Amon-Ra men jag brydde mig inte ens om att ringa...

Återstår väl egentligen bara att traska dit då. Åh vad jag längtar efter att man kan boka på webben, ja när helvetet fryser till is alltså.:D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Det går utmärkt att köpa in sig om du skulle önska det samt att med tanke på hur mycket du redan transporterat dig med allt annat än bil så borde det inte vara några problem att förflytta sig några mil inåt landet?

Hmm, du har rätt i milen, men kanske just därför jag vill ta det lugnt när jag äntligen kommer till GBG efter ha avverkat Norrbotten och Skåne på 3 dgr innan jag anländer Västra götaland. Men kul ska det bli!!
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Bubblaren skrev:
Hmm, du har rätt i milen, men kanske just därför jag vill ta det lugnt när jag äntligen kommer till GBG efter ha avverkat Norrbotten och Skåne på 3 dgr innan jag anländer Västra götaland. Men kul ska det bli!!

Ta det lugnt?

Till och med Krug kommer med bättre ursäkter och hans är verkligen värdelösa.
Jag kan ju förvarna dig om att jag kommer häckla dig för detta om du kommer förbi på fredagen.
 
Toppen