Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Krug skrev:
Lite imponerande att han lyckats klämma in forumets första stängda och slängda tråd samt det första raderade inlägget!

Ja, han borde få nåt slags pris :D

Jag vågar inte ens gissa på hur låg nivån är på hans eget forum ;D Får väl sparken direkt man öppnar startsidan ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Keen skrev:
SUPRA lyckades igen.

blush.gif
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jaha, då har man vaknat till liv igen.

Det känns något osolidariskt att få höra att det smögs med en Krug 98 sedan jag kastat mig i en taxi. Nåja, middagen hos Juhlin innehöll en del trevligheter den med. ;D Krug använde han i såsen. :D

1998 Mumm de Cramant (magnum)

2002 Mumm de Cramant
2002 Deutz Blanc de Blancs
2002 Louis Roederer Blanc de Blancs
1998 Pol Roger Blanc de Chardonnay

2003 Louis Roederer
2002 Mercier
2002 Taittinger
2002 Veuve Clicquot (korkad)

2000 De Castellane
2000 Moet & Chandon (korkad)
1999 Laurent-Perrier
1999 Pol Roger

Saint-Reol (magnum)

1998 Deutz
1998 Henriot
1996 Laurent-Perrier
1995 Boizel Joyau de France

1990 Deutz Vinotheque
1990 Veuve Clicquot Rare Vintage
1988 Veuve Clicquot Rare Vintage
1985 De Castellane Commodore (högst tveksam, tonerna i min näsa och mun fick mig att tänka på limstift)

1966 Perrier-Jouet

Eftersom jag dessutom varit på galamiddag kvällen (och natten) innan med en hel hoper Alsaceviner (glömde naturligtvis menyn) samt upp tidigt för tågresa kändes det inte helt nödvändigt att gå ut och dricka starksprit efter champagnen.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Måste ju naturligtvis lägga till upptakten hos 1CRU (mycket trevligt). Ramlar in där och medan jag står och väntar på skumpan som 1CRU ämnar bjuda dyker Revol Ajoir upp och senare även hans sambo(?). Snart har även Sjödin anlänt.
Jag piper iväg till hallen för att fixa lite lunch och när jag står bredvid entren och käkar kommer Keen, CH och Krug in. De har förfestat på Grappe och har med sig slattar av Torbreck Shiraz 02 och FX Pichler Loibner Berg Riesling Smaragd 02. Goa grejer.
Det var ganska trångt i butiken när ett par kunder dyker upp och jag står med min lunch och Keen och CH har hämtat någon korvmacka som de mumsar på och halvfulla vinglas överallt. Kunderna såg något konfunderade ut. :D
 

Krisman

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Hur många var ni Anders du och Juhlin?
Jaja här kommer anteckningarna tillslut, vart massa att göra på jobbet så jag har inte haft tid förens nu.

typ av provning: Vininferno
plats: källaren på Wasahof
medverkande: Krisman, Keen, Ch, Anders, Sjödin, Vintjej, Darth Angelus, El Burro Grande och Jos.

Trimbach Fredric Emile 2001
Ljus gyllene färg.
Viss mognad med toner av citrus, mineral (gummi, petroleum) aningen sluten.
Medelfylligt med skarp syra smaker som citrus, gula äpplen, vitpeppar och mineral.
Öppnade upp sig betydligt efter att ha luftats i glaset ett tag. Mer mognad kom fram, med toner av röda mogna äpplen.

Charlier Special Club 2000
Gyllene färg, fin mousse.
Stor doft, mogna röda äpplen, kakao, valnötter och kola.
Medelhög syra, pepprig, gräddig smak med toner med mogna äpplen. aningen oxiderad.
Lång krämig eftersmak.

Henriot 1989
Lätt gyllene. aningen liten mousse.
viss mognad i doften men låg intensitet. Doft av gula äpplen, grape.
I smaken kommer äpplena och grapefrukten tillbaka med en viss vitpeppar i eftersmaken.

Henriot Enchanteleurs 1989
Gyllene färg, mogen medelintensiv doft av champinjon, röda äpplen och lakrits.
I smaken återkommer röda äpplen, grädde. Lite tråkig


Henriot Enchanteleurs 1988
Gyllene färg, Stor krämig, smörig doft med röda äpplen och champinjoner. Fin mousse. Hög syra och mogen smak med toner av grädde övermogna äpplen, vitpeppar och aningen grapefrukt. Elegant lång eftersmak.

La Grand Dame 1979
Gyllene färg, Stor doft med tiner av grädde och exotiska frukter som färsk ananas och mango. Frisk stram syra och smak av lime, grädde, peppar och exotiska mogna frukter. Lång eftersmak med finess.

Haut Brion 1994
Granatfärg tydlig vit rim. Stor fruktig doft av hallon mogna röda bär och ceder. Mer åt det medelfylliga eleganta hållet i smaken med toner av mogna röda bär, bra syra, aningen dammiga tanniner. Lång smak. Riktigt snyggt vin.

Coppermine Road 2004
Djup blåröd färg. Stor doft av ceder, lakrits mörka mogna bär, svartvinbär och björnbär. Exktraktrik med medelhög syra. Bra struktur med smak av björnbär, ceder och tydliga fattoner. Tanninerna känns medelhög. Lång eftersmak.

Lilian Syrah 2005
Blå-lila djup färg.
Hög intensitet på doften. Köttig doft av charkuterier Mogna bär som björnbär. Smaken har en hög koncentration med hög tannin, Kryddig smak där de rökiga charkuterierna och de mogna bären kommer tillbaka. Fick en ton av marsipan. Lång eftersmak. Härligt kraftigt syrah vin.
Mermet Merlot/Nebbiolo 2005
Rubinröd färg. Medelstor doft med toner av mogna röda bär, målarfärg.
Smaken är fyllig, med en ganska stram syra och hög tannin smaker av mogna röda bär.
Lång smak.

Barolo Aldo Conterno Gran Bussia 2000

Börjar tappa färg och gå mot aningen mot tegel hållet.
Stor doft av röda bär, nypon, parfym, lummig skog och körsbär.
Kraftig smak med härliga syra. Mogen smak med toner av nypon, mogna bär, ceder, aningen ton av svamp och kryddor. En lång eftersmak där jag hittar en pepprighet. Ett väldigt snyggt vin där kraften och elegansen går hand i hand.

Här börjar jag bli ofokuserad!
Nästa vin Pure 2006 Domaine La Barroche Chateauneuf-du-Pape
Rubinröd färg. Stor alkoholig doft med fruktiga, örtiga toner.
Kraftigt, tanninrik med smak som av lakrits och mörka bär och örter. Får en aningens mint ton.

Quintessence dePetit manseng 1999 Domaine Cauhapé Juraçaon
Fy fan vad bra ! (ja som sagt ofokuserad och aningen dragen, man blir ju det när man inte spottar)
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Krisman skrev:
Hur många var ni Anders du och Juhlin?

Ja för fan, det var bara jag och Julle på de pannorna. Vi var ganska goda och glada grabbar efter det. :D
Men mer seriöst så räknade jag till 14 ink Julle. Då var många att betrakta som nybörjare, ja förutom Julle och jag då.
De trodde att de låg före men jag korrigerad dem snabbt. ;D

Ett tillägg ang La Grande Dame var att den växte oerhört i smaken under tiden som flaskan stod öppen. När vi precis dragit korken var doften redan oerhört läcker men jag tyckte att smaken var förhållandevis endimensionell.
När vi tagit var sitt glas ställdes pavan åt sidan tills vi expedierat övriga flaskor. Då provade vi igen och jag tyckte att smaken nu var ikapp doften. Fan att man inte kan hålla tassarna i styr och låta vinet luftas. Här är det frågan om vi inte hade fått större utdelning om vi hade dekanterat vinet.

Sedan gillade jag Haut-Brionen starkt. Vilket matvin!
 

Krisman

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Så lite så...

Fan det var sjukt mkt bra med favoriter var Aldo Conterno, Hautbrion och Enchanteleurs 88 och Quintessence, största positiva överaskning var Charlier.

Provade lite Trimbach F.E 2002 igår, 2001 är så mkt yngre och mer sluten, låta ligga ett par år till och dekka minst en timme om man öppnar nu. 2002 räcker med en halvtimmes dekantering.
 

Jos

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Krisman skrev:
Ska vi dra ihop ett mini inferno på grappe snart? Behöver ju inte vara så seriöst, bara prova lite skönt pang.

15.00 i morgon lördag? :p
 

Helen

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Måste ju naturligtvis lägga till upptakten hos 1CRU (mycket trevligt). Ramlar in där och medan jag står och väntar på skumpan som 1CRU ämnar bjuda dyker Revol Ajoir upp och senare även hans sambo(?). Snart har även Sjödin anlänt.
Jag piper iväg till hallen för att fixa lite lunch och när jag står bredvid entren och käkar kommer Keen, CH och Krug in. De har förfestat på Grappe och har med sig slattar av Torbreck Shiraz 02 och FX Pichler Loibner Berg Riesling Smaragd 02. Goa grejer.
Det var ganska trångt i butiken när ett par kunder dyker upp och jag står med min lunch och Keen och CH har hämtat någon korvmacka som de mumsar på och halvfulla vinglas överallt. Kunderna såg något konfunderade ut. :D

Det är så här det ska vara i alla affärer tycker jag, kunderna ska stå och mingla med ett glas bubbel, tänk om monopolet ändå kunde falla snart medans man fortfarande är ung!!!!!
Det var väldigt trevligt att träffa er alla, kul att ni kom in och hälsade på.
Butiken har varit en krigszon fram till igår så nu är jag talbar igen.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Elvis skrev:
Hade tänkt korka upp en Salon 1988 igår för att fira sexmånaders förlovningsdag, men så låg jag själv nerbäddad med influensa och hade en nysmittad fästmö.

Japp, du ser, det går bara utför. Vänta tills du ska fira bröllopsdag om tre år. Då kommer du att minnas detta här med ett leende. :D
 

Krisman

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Hmm är det lördagar som är bäst för folk? Isåfall blir det om 3veckor såg jag i min kalender. Fredagar är en annan femma, då kan jag när som!
 

J.S.

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Elvis skrev:
Ja, Grappe är trevligt! Hur dags ska vi börja? Och vilka blir vi? Jag är på!

Jag e fortfarande på och gärna ett champagne-inferno!
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jos skrev:
21a passar mig utmärkt, jag är på! :p

Men om ni kör endast Champagne har jag ju inte lika mycket roligt på lager.. Det jag kan komma på så här på tåget ner till Götet är årgångsskumpor från Pol Roger, Andre Clouet, Duval Leroy, Henriot, Bonville, Palmer och någon enstaka Fleur du Passion av nyare årgång. Dvs. lite lägre ner på skalan...

Ska vi inte köra något rött alls?

Edit: kom på att jag har en Krug 96a iofs men den är ju inte mogen.. :p

Hur länge är du nere i Götet?
 
Toppen