Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det är väl alltid kronkapsyl före degorgering så jag ser inget hinder att det skulle kunna vara det även efter.
Nej. Inte helt ovanligt med kork även under flaskjäsningen. Men ditt argument blir inte svagare för det.

Själv föredrar jag rengjorda TCA-fria korkar före kapsyler eller skruvkork.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nej. Inte helt ovanligt med kork även under flaskjäsningen. Men ditt argument blir inte svagare för det.

Själv föredrar jag rengjorda TCA-fria korkar före kapsyler eller skruvkork.

Har du provat bubbel från champagne med kronkapsyl? Trodde inte det fanns?
 

Ejdern

Medlem
Har du provat bubbel från champagne med kronkapsyl? Trodde inte det fanns?
Har aldrig sett champagne med kronkapsyl men väl både tyskt och italienskt bubbel. Inga problem där.
De flesta bubbelflaskor innan degorgering ligger alltid med kapsyl. Har ett litet klipp från när vi var nere i Champagne förra hösten för de som vill se hur de blir när man deggar förhand istället för maskin, då får ni även se smällen en liten kapsyl får. Gick inte att ladda upp här så skapade en Youtube film istället :)
Detta förklarar också varför de inte är så många flaskor som säljs med kapsyl. Hade nog blivit en del fler skador
 

chambertin

Medlem
Det är inte tillåtet att sälja "färdig" champagne med kronkapsyl (degorgerad eller odegorgerad).
Däremot är det tillåtet att göra flaskjäsningen med kronkapsyl (det vanligaste numera) eller med kork (mig veterligen även med annan förslutning men har aldrig sett ngn annan än dessa två).
Kronkapsyl förekommer med en uppsjö av olika membran för att få den diffusion av syre till vinet i flaskan som producenten vill ha.
 

aldenniklas

Medlem
Appropå kronkapsyl på mousserande finns det ju italiensk col fondo där flaskan inte degorgerats utan ligger kvar på jästfällningen. Rätt kul dryck, som jag förstått det var det så man sålde prosecco förr i tiden innan man kom på den billigare ståltanksmetoden:
zanotto_col_fondo_x500805719.jpg




...och är ni inte nöjda med kork så testa burk?
underwood_thebubbles_74770.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har du provat bubbel från champagne med kronkapsyl? Trodde inte det fanns?
Nej det finns inte (skruvkork finns på piccoloflaskor). Jag menade bara att jag alltid föredrar rengjord kork som förslutning oavsett vin.

Appropå kronkapsyl på mousserande finns det ju italiensk col fondo där flaskan inte degorgerats utan ligger kvar på jästfällningen. Rätt kul dryck, som jag förstått det var det så man sålde prosecco förr i tiden innan man kom på den billigare ståltanksmetoden:
zanotto_col_fondo_x500805719.jpg




...och är ni inte nöjda med kork så testa burk?
underwood_thebubbles_74770.jpg

Kul med extra jäst.:)

Har bjudit både @magnum och @feskhandlarn på Underwood blint. Hjälpte föga att det var dekanterat i en folierad Cristalflaska.:ängel: Fullkomligt vidrigt och odrickbart.:deprimerad: Billigt är det inte heller. Typ 90 kr burken...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inte helt ovanligt med kork även under flaskjäsningen.
Förmodligen klart under 1% av produktionen, men svagt ökande. Det är nog lätt att tro att det är vanligare än vad det är, eftersom fenomenet får uppmärksamhet bland champagnenördar och några fler flaskor avsedda som "sena releaser" har börjat gå över till kork.

Bollinger La Grande Année/R.D. och Philipponnat Clos des Goisses är väl de som produceras i "någorlunda volym". Därtill lagras Dom Pérignon-flaskor avsedda att släppas som P2/P3 under kork, vilket ändå är en rätt liten del av DP-produktionen (mindre än 10%?). Om man väger in att alla årgångar inte produceras, kommer nog dessa sammanlagt upp till högst en halv miljon flaskor en genomsnittsårgång, och det är mindre än 0,2% av produktionen.

Sådant som Paul Détune Cuvée l'Ancienne eller Pierre Peters Les Chétillons i "Œnothèque"-release måste man använda mikroskop för att hitta i den samlade champagneproduktionen på ca 300 miljoner flaskor per år, även om de säkert har större chans att dyka upp på en svensk champagnenörds-BYOB än vad en standard-Moët har... :D

Har jag glömt någon större producent vars prestige ligger under kork? Man brukar kunna se det genom att flasktoppen ser lite annorlunda ut än på de flesta flaskor, anpassad till en stor "klammer", agrafe (det sätt som man brukar fästa korken under första jäsningen) och inte är anpassad till kronkapsyl ("den runda läppen" längst upp). Märkligt nog har Bollinger LGA:s nya flaskor, från årgång 2008, inte riktigt det utseende som "korkflaskor" brukar ha. De påstår fortfarande att flaskorna ligger under kork, så endera har de skaffat sig någon smäckrare specialversion av klammer eller så har de hittat på något annat sätt att hålla korken på plats.
 

Magikern

Medlem
Finns det någon nackdel med skruvkapsyl?

För några år sedan kunde man köpa ett tvåpack med sangioveseviner från 04 på monopolet (tror vinet hette Evolutione eller något sådant). Det ena hade skruvkork och detta smakade också helt fullmoget och inte lika gott som det med vanlig kork. Korkvinet hade säkert kunnat utvecklas i två år till. Får erkänna att jag inte hinner kolla efter mina gamla smaknoter från forumet just nu men de bör finnas på finewines.se.

Jag är osäker på om skruvkorkarna i detta vinet har samma syregenomsläpplighet som tex. Felton Roads blockviner dock.
 
Toppen