Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Diskussion i 'Vin' startad av StefanAkiko, 1 februari 2014.

1. Wintermute

Wintermute Medlem

För den som vill göra stickprov och anekdotisk bevisföring, verkar det som att Brocard VV-15 både finns med kork och skruv.

Omar Khayyam, Ekdahl, LarsW och 2 andra gillar detta.
  2. Silenos

Silenos Medlem

Att en flaska Mouton-Rothschild 1986 nyligen fick åka i vasken -- Ja, vad ska man säga? Änglarna gråter (och funderar ganska hårt på det här med ideal förslutning)...

Last edited: 27 januari 2018
    Skrutt, Omar Khayyam, Kostjan och 3 andra gillar detta.
  3. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Fy fan vad trist!

4. Wintermute

Wintermute Medlem

Mattias Schyberg gillar detta.
  5. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Och dessutom svarar han missvisande när han ger ett intryck av att viner inte utvecklas med skruvkork. Viner utvecklas visst under skruvkork, men i allmänhet långsammare än under kork. Det har jag kunnat konstatera själv på vertikaler med bättre australiska och nyzeeländska viner som länge kört med skruvkork. På min blogg kan man t.ex. läsa om en vertikal från 2011 med Grosset Polish Hill (sex årgångar med skruvkork) och en vertikal från 2013 med Leeuwin Estate Art Series Chardonnay (varav tre årgångar med skruvkork) och i båda fallen fanns där utveckling. Nu i veckan hade jag nöjet att prova ett antal Felton Road av olika ålder, både Chardonnay och Pinot Noir, och de visade också tydligt på utveckling.

Omar Khayyam, Skrutt, StefanAkiko och 4 andra gillar detta.
  6. buteljen

buteljen Medlem

Men är det inte precis det han skriver :eek: ???

vintomas och Mattias Schyberg gillar detta.
  7. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Lustigt nog har många hippa viner extra tätning med vaxade naturkorkar och borde således ha liknande förutsättningar som en heltät skruvkapsyl.

Skruvkapsylen har för övrigt valfri permeabilitet på många moderna alternativ och kan på så vis bidra med den oxidativa utveckling som önskas.

Uttalandet på svd.se blir därför ganska fånigt och fyrkantigt i mina ögon.

8. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Jag kanske övertolkade vad han skrev, och du har helt rätt om man bara ser slutmeningen, men jag hakade upp mig på hans uttalande...
    Det tycker jag inte stämmer alls, just baserat på mina erfarenheter av Oz- och NZ-viner som jag nämnde.
    Nu anger han inte hur länge dessa viner lagrats, men jag förutsätter att det rör sig om rimligt antal år för att det ska vara vettigt att jämföra. (Sedan kan det ju hända en del de första månaderna också, där överdrivet "gröna" toner dämpas. T.ex. en helt nylanserad halvårsgammal nybuteljerad Riesling jämfört med samma vin ett halvår senare. Men mitt intryck är att detta inträffar under både naturkork och skruvkork,)

StefanAkiko, buteljen, Pontus och 1 annan gillar detta.
  9. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Trist att denna viktiga tråd drunknar i politik istf fakta och verklighet.
    Här är en ickepolitisk, helt enkelt reell, kork:
    DDD252F8-3D67-4D22-8777-FA4086B047C7.jpeg
    Man ser tydligt den socker-oxiderade randen runt korkens övre rim.

Korkens rim är så som de smältsockerhoplimmade pepparkakshusskarvarna alla hennapappor snart kommer åstadkomma åt sina familjer. Hade ALDRIG drabbat mig om jag varit strikt i mitt skruvkorksköpande.
    Fan vad jag HATAR bajskorkar!
    Narurligt, visst!
    Helt naturligt!
    Ett helt naturligt sätt att förstöra viner på, precis som med UV-ljus och andra former av oxidation.

556136FC-DA62-465C-92CB-3C6C2C5EFF5C.jpeg
    Denna genomvåta korkjäwel.

En 2003:a, dvs ynka 15 år.
    Finns INGEN skruvkork som bäjlar redan efter 15 år.
    Denna korkjäwel är dessutom inte någon form av enstaka exemplar eller anomali. Det är en vanligt förekommande verklighet som skapar ce-la-vie-kroppsrörelser hos vilken sommelier som helst.

Fan vad jag HATAR naturmuppskork!

Brinn!!!

10. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Hur var vinerna?

sunqan gillar detta.
  11. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

Herregud (vad han nu har med det att göra?) vilken ilska...

Själv väljer jag nästintill alltid* naturkork framför skruvkapsyl. Och inte bara jag förresten. Sedan introduktionen av TCA-fria korkar så ökar åter världsproduktionen av kork.

Idag så är det snarare vinproducenten man ska klaga på än på materialet i sig självt om förslutningen inte håller måttet. Klaga på att producenten inte valt bättre korkar för sina viner. Detta om man inte har sig själv att skylla förstås...

Själv så stöter jag numera sällan på korkskadade viner. Och dessutom har jag råkat ut för skruvkapsyler som inte hållit tätt, med resulterande kladd och oxidation. Detta utan att hata varenda skruvkork.

*Köper specifika viner jag vill ha oavsett om de är förslutna med eminent naturkork eller tråkigare skruvkapsyl. Och bara det att det är Frankrike och rött som dominerar mina inköp så blir mer än nio av tio inköpta flaskor just korkförslutna.

https://www.forbes.com/sites/tmullen/2018/02/05/why-wine-corks-are-on-the-upswing/

Elvis och Helen gillar detta.
  12. KimHartman

KimHartman Medlem

Jag är ganska säker på att naturkorkar innehåller en icke försumbar mängd syre som frisätts "inåt", och om jag minns rätt sker detta framförallt under det första året efter buteljering. Har läst detta i en vetenskaplig tidskrift men hittar inte källan just nu.

13. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Kommer någon att våga ha kapsyl/skruvkapsyl på en Champagne? Finns det några nackdelar med sådana förslutningar?

14. gece

gece Man vänjer sig.

Kronkapsyl på bubbel är något som man (jag) förknippar med quirky naturvinsbubbel a la pet-nat snarare än Champagne, även om jag är ganska övertygad om att jag sett någon med kronkapsyl någon gång. Om inte annat så är det väl ganska vanligt att använda just sådan förslutning under flaskjäsningen.

Vad gäller skruvkork verkar det inte riktigt finnas något alternativ för viner jästa med traditionell metod, även om det finns för charmat. Se t.ex. https://www.decanter.com/wine-news/first-sparkling-screwcap-released-31141/

Piccoloflaskor har ibland skruvkork, även för Champagne, men de jäser på större flaskor och tappas sedan över på piccolo, så jag antar att de tappar lite bubblor i processen (och så är de inte gjorda för långlagring så förslutning behöver kanske inte vara av högsta kvalitet).

Sen är väl en stor grej med bubbel i allmänhet för många att det säger "popp" när man öppnar flaskan, detta kombinerat med är det går att öppna utan andra attiraljer än en fast hand (bra på picknicken) gör väl att det inte finns något större sug från konsumenter heller. För catering/restaurang skulle det kanske kunna vara intresserant (om man ska öppna flaskor så man kan servera 100+ personer till välkomstskålen på femtioårsfesten). För lagringsobjekt skulle det kanske kunna vara intressant för att slippa TCA och andra haverier som kan hända med kork... men då vill man ju vara säker på skruvkorken inte havererar på ett ännu sämre sätt under samma tid...

Mattias Schyberg gillar detta.
  15. Beo

Beo Medlem

1982, 1989 och 1994 lagrade vad jag förstår i tillverkarens källare. Korkarna såg bra ut...innan.
    En kork säger mer än 1000 ord. Fast då var det tvärtom. Provning innan maten på nyår.
    Vet inte hur de smakade dagen därpå men kändes överåriga men inte dåliga.

IMG_0082.jpeg

16. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

tack för länkarna! Läste precis. Mycket intressant.

17. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

ChristianB och vininfo.nu gillar detta.
  18. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

Men,
    ”Still, in the end, Baugher’s team chose cork over alternatives. He says, “…cork provided a better controlled oxygen exchange for slow and proper wine evolution. The cork also enhanced the flavors and texture…The wines under cork tasted correct and better expressed vineyard character…”

ChristianB gillar detta.
  19. LarsW

LarsW Medlem

Ännu ett offer för den kork-terror vi fortfarande lider under.

Pierre Peters Cuvée Speciale 1996

Detta skulle varit höjdpunkten av julens viner, inköpt för runt 15 år sedan och lagrad med omsorg under optimala förhållanden.
    Ofta utlyft och granskad för att läggas tillbaka till sin vila inför det perfekta tillfället. Förväntningarna steg för vart år…

Nu endast ihågkommen som ännu ett i raden av förstörda viner då vi envisas med att använda ett förslutningsmedel från medeltiden till våra käraste ägodelar…

Bitter?
    Javisst!
    :neej:

Så vacker men så odrickbar att det gör ont!
    thumbnail_20191226_204649.jpg

Inlägget får läsas med förbehåll att jag är besviken på riktigt över denna flaska och vill gnälla lite... :oops:
    Men att jag också är väldigt öppen till andra alternativ än kork för vin.

20. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Skulle kronkapsyl på skumpaflaska funka?

Dela sidan