Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag vet att jag inte borde hälla bensin på just den här brasan, men är han inte lite för tvärsäker?
https://www.svd.se/sa-lagrar-du-viner-med-skruvkork
Och dessutom svarar han missvisande när han ger ett intryck av att viner inte utvecklas med skruvkork. Viner utvecklas visst under skruvkork, men i allmänhet långsammare än under kork. Det har jag kunnat konstatera själv på vertikaler med bättre australiska och nyzeeländska viner som länge kört med skruvkork. På min blogg kan man t.ex. läsa om en vertikal från 2011 med Grosset Polish Hill (sex årgångar med skruvkork) och en vertikal från 2013 med Leeuwin Estate Art Series Chardonnay (varav tre årgångar med skruvkork) och i båda fallen fanns där utveckling. Nu i veckan hade jag nöjet att prova ett antal Felton Road av olika ålder, både Chardonnay och Pinot Noir, och de visade också tydligt på utveckling.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lustigt nog har många hippa viner extra tätning med vaxade naturkorkar och borde således ha liknande förutsättningar som en heltät skruvkapsyl.

Skruvkapsylen har för övrigt valfri permeabilitet på många moderna alternativ och kan på så vis bidra med den oxidativa utveckling som önskas.

Uttalandet på svd.se blir därför ganska fånigt och fyrkantigt i mina ögon.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men är det inte precis det han skriver :eek: ???
Jag kanske övertolkade vad han skrev, och du har helt rätt om man bara ser slutmeningen, men jag hakade upp mig på hans uttalande...
Jag var själv nere i Australien för en tid sedan och provade vita viner som hade lagrats i flaskor med skruvkork, och där kändes det som om vinerna inte hade utvecklats nämnvärt.
Det tycker jag inte stämmer alls, just baserat på mina erfarenheter av Oz- och NZ-viner som jag nämnde.
Nu anger han inte hur länge dessa viner lagrats, men jag förutsätter att det rör sig om rimligt antal år för att det ska vara vettigt att jämföra. (Sedan kan det ju hända en del de första månaderna också, där överdrivet "gröna" toner dämpas. T.ex. en helt nylanserad halvårsgammal nybuteljerad Riesling jämfört med samma vin ett halvår senare. Men mitt intryck är att detta inträffar under både naturkork och skruvkork,)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trist att denna viktiga tråd drunknar i politik istf fakta och verklighet.
Här är en ickepolitisk, helt enkelt reell, kork:
DDD252F8-3D67-4D22-8777-FA4086B047C7.jpeg

Man ser tydligt den socker-oxiderade randen runt korkens övre rim.

Korkens rim är så som de smältsockerhoplimmade pepparkakshusskarvarna alla hennapappor snart kommer åstadkomma åt sina familjer. Hade ALDRIG drabbat mig om jag varit strikt i mitt skruvkorksköpande.
Fan vad jag HATAR bajskorkar!
Narurligt, visst!
Helt naturligt!
Ett helt naturligt sätt att förstöra viner på, precis som med UV-ljus och andra former av oxidation.

556136FC-DA62-465C-92CB-3C6C2C5EFF5C.jpeg

Denna genomvåta korkjäwel.

En 2003:a, dvs ynka 15 år.
Finns INGEN skruvkork som bäjlar redan efter 15 år.
Denna korkjäwel är dessutom inte någon form av enstaka exemplar eller anomali. Det är en vanligt förekommande verklighet som skapar ce-la-vie-kroppsrörelser hos vilken sommelier som helst.

Fan vad jag HATAR naturmuppskork!

Brinn!!!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Trist att denna viktiga tråd drunknar i politik istf fakta och verklighet.
Här är en ickepolitisk, helt enkelt reell, kork:
Visa bifogad bild 14761
Man ser tydligt den socker-oxiderade randen runt korkens övre rim.

Korkens rim är så som de smältsockerhoplimmade pepparkakshusskarvarna alla hennapappor snart kommer åstadkomma åt sina familjer. Hade ALDRIG drabbat mig om jag varit strikt i mitt skruvkorksköpande.
Fan vad jag HATAR bajskorkar!
Narurligt, visst!
Helt naturligt!
Ett helt naturligt sätt att förstöra viner på, precis som med UV-ljus och andra former av oxidation.

Visa bifogad bild 14762
Denna genomvåta korkjäwel.

En 2003:a, dvs ynka 15 år.
Finns INGEN skruvkork som bäjlar redan efter 15 år.
Denna korkjäwel är dessutom inte någon form av enstaka exemplar eller anomali. Det är en vanligt förekommande verklighet som skapar ce-la-vie-kroppsrörelser hos vilken sommelier som helst.

Fan vad jag HATAR naturmuppskork!

Brinn!!!
Hur var vinerna?
 

vininfo.nu

Medlem
Trist att denna viktiga tråd drunknar i politik istf fakta och verklighet.
Här är en ickepolitisk, helt enkelt reell, kork:
Visa bifogad bild 14761
Man ser tydligt den socker-oxiderade randen runt korkens övre rim.

Korkens rim är så som de smältsockerhoplimmade pepparkakshusskarvarna alla hennapappor snart kommer åstadkomma åt sina familjer. Hade ALDRIG drabbat mig om jag varit strikt i mitt skruvkorksköpande.
Fan vad jag HATAR bajskorkar!
Narurligt, visst!
Helt naturligt!
Ett helt naturligt sätt att förstöra viner på, precis som med UV-ljus och andra former av oxidation.

Visa bifogad bild 14762
Denna genomvåta korkjäwel.

En 2003:a, dvs ynka 15 år.
Finns INGEN skruvkork som bäjlar redan efter 15 år.
Denna korkjäwel är dessutom inte någon form av enstaka exemplar eller anomali. Det är en vanligt förekommande verklighet som skapar ce-la-vie-kroppsrörelser hos vilken sommelier som helst.

Fan vad jag HATAR naturmuppskork!

Brinn!!!

Herregud (vad han nu har med det att göra?) vilken ilska...

Själv väljer jag nästintill alltid* naturkork framför skruvkapsyl. Och inte bara jag förresten. Sedan introduktionen av TCA-fria korkar så ökar åter världsproduktionen av kork.

Idag så är det snarare vinproducenten man ska klaga på än på materialet i sig självt om förslutningen inte håller måttet. Klaga på att producenten inte valt bättre korkar för sina viner. Detta om man inte har sig själv att skylla förstås...

Själv så stöter jag numera sällan på korkskadade viner. Och dessutom har jag råkat ut för skruvkapsyler som inte hållit tätt, med resulterande kladd och oxidation. Detta utan att hata varenda skruvkork.

*Köper specifika viner jag vill ha oavsett om de är förslutna med eminent naturkork eller tråkigare skruvkapsyl. Och bara det att det är Frankrike och rött som dominerar mina inköp så blir mer än nio av tio inköpta flaskor just korkförslutna.

https://www.forbes.com/sites/tmullen/2018/02/05/why-wine-corks-are-on-the-upswing/
 

KimHartman

Medlem
Lustigt nog har många hippa viner extra tätning med vaxade naturkorkar och borde således ha liknande förutsättningar som en heltät skruvkapsyl.

Skruvkapsylen har för övrigt valfri permeabilitet på många moderna alternativ och kan på så vis bidra med den oxidativa utveckling som önskas.

Uttalandet på svd.se blir därför ganska fånigt och fyrkantigt i mina ögon.

Jag är ganska säker på att naturkorkar innehåller en icke försumbar mängd syre som frisätts "inåt", och om jag minns rätt sker detta framförallt under det första året efter buteljering. Har läst detta i en vetenskaplig tidskrift men hittar inte källan just nu.
 

gece

Man vänjer sig.
Kommer någon att våga ha kapsyl/skruvkapsyl på en Champagne? Finns det några nackdelar med sådana förslutningar?
Kronkapsyl på bubbel är något som man (jag) förknippar med quirky naturvinsbubbel a la pet-nat snarare än Champagne, även om jag är ganska övertygad om att jag sett någon med kronkapsyl någon gång. Om inte annat så är det väl ganska vanligt att använda just sådan förslutning under flaskjäsningen.

Vad gäller skruvkork verkar det inte riktigt finnas något alternativ för viner jästa med traditionell metod, även om det finns för charmat. Se t.ex. https://www.decanter.com/wine-news/first-sparkling-screwcap-released-31141/

Piccoloflaskor har ibland skruvkork, även för Champagne, men de jäser på större flaskor och tappas sedan över på piccolo, så jag antar att de tappar lite bubblor i processen (och så är de inte gjorda för långlagring så förslutning behöver kanske inte vara av högsta kvalitet).

Sen är väl en stor grej med bubbel i allmänhet för många att det säger "popp" när man öppnar flaskan, detta kombinerat med är det går att öppna utan andra attiraljer än en fast hand (bra på picknicken) gör väl att det inte finns något större sug från konsumenter heller. För catering/restaurang skulle det kanske kunna vara intresserant (om man ska öppna flaskor så man kan servera 100+ personer till välkomstskålen på femtioårsfesten). För lagringsobjekt skulle det kanske kunna vara intressant för att slippa TCA och andra haverier som kan hända med kork... men då vill man ju vara säker på skruvkorken inte havererar på ett ännu sämre sätt under samma tid...
 

Beo

Medlem
men då vill man ju vara säker på skruvkorken inte havererar på ett ännu sämre sätt under samma tid...

1982, 1989 och 1994 lagrade vad jag förstår i tillverkarens källare. Korkarna såg bra ut...innan.
En kork säger mer än 1000 ord. Fast då var det tvärtom. Provning innan maten på nyår.
Vet inte hur de smakade dagen därpå men kändes överåriga men inte dåliga.

IMG_0082.jpeg
 
Och dessutom svarar han missvisande när han ger ett intryck av att viner inte utvecklas med skruvkork. Viner utvecklas visst under skruvkork, men i allmänhet långsammare än under kork. Det har jag kunnat konstatera själv på vertikaler med bättre australiska och nyzeeländska viner som länge kört med skruvkork. På min blogg kan man t.ex. läsa om en vertikal från 2011 med Grosset Polish Hill (sex årgångar med skruvkork) och en vertikal från 2013 med Leeuwin Estate Art Series Chardonnay (varav tre årgångar med skruvkork) och i båda fallen fanns där utveckling. Nu i veckan hade jag nöjet att prova ett antal Felton Road av olika ålder, både Chardonnay och Pinot Noir, och de visade också tydligt på utveckling.
tack för länkarna! Läste precis. Mycket intressant.
 

vininfo.nu

Medlem
Men,
”Still, in the end, Baugher’s team chose cork over alternatives. He says, “…cork provided a better controlled oxygen exchange for slow and proper wine evolution. The cork also enhanced the flavors and texture…The wines under cork tasted correct and better expressed vineyard character…”
 

LarsW

Medlem
Ännu ett offer för den kork-terror vi fortfarande lider under.

Pierre Peters Cuvée Speciale 1996

Detta skulle varit höjdpunkten av julens viner, inköpt för runt 15 år sedan och lagrad med omsorg under optimala förhållanden.
Ofta utlyft och granskad för att läggas tillbaka till sin vila inför det perfekta tillfället. Förväntningarna steg för vart år…

Nu endast ihågkommen som ännu ett i raden av förstörda viner då vi envisas med att använda ett förslutningsmedel från medeltiden till våra käraste ägodelar…

Bitter?
Javisst!
:neej:

Så vacker men så odrickbar att det gör ont!
thumbnail_20191226_204649.jpg


Inlägget får läsas med förbehåll att jag är besviken på riktigt över denna flaska och vill gnälla lite... :oops:
Men att jag också är väldigt öppen till andra alternativ än kork för vin.
 
Toppen