Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Martin F

Medlem
Är det inte snarare en fråga om att flaskan inte _behöver_ ligga snarare än att den måste stå?

För övrigt minns jag nån Österikisk riesling jag köpte för ett par år sen från 90-talet. Smakade max kanske 3-5 år gammal. Kändes rätt meningslöst att man lagrat den då... Gissningsvis stor skillnad i luftgenomsläpp mellan olika skruvkapsyler. Kan vara svårt att veta som konsument dock.
 

Wintermute

Medlem
Screenshot_20211026-221707_Instagram.jpg
 

The Wall

Medlem
Det testas väl lite med skruvkork här och var i bland annat Bordeaux sedan några år tillbaka om jag inte minns helt fel. Tex här står lite om det: Closures: Part 1 – the world’s most high profile experiment? - Page 2 of 2 - The Drinks Business

Själv tycker jag det är underbart att höra ploppet när korken dras ur, men om jag får välja mellan att höra plopp och få ett vin med TCA i glaset kontra att höra ett kritsch och få ett perfekt vin i glaset är det inte så svårt val.
 
Toppen