Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets druvpreferenser

Adamanko

Medlem
Har börjat misstänka att jag inte gillar Syrah så mycket. Ligger konsekvent lite lägre i omdöme där än min omvärld. Det gäller alltså viner med bara Syrah.

Men det statistiska urvalet är fortfarande litet. Och bara budgetviner. Har 6 dyrare Syrah i förvaring men har nog köpstopp på Syrah innan jag provat några av dom. Vad tänker ni?

Och saknades en druvtråd så jag visste inte vara jag skulle lägga det här. Men det här kan ju bli en diskussion. :)

[Plockade ut inlägget från annan tråd och skapade en ny tråd. //admin]
 
Last edited by a moderator:

Daniel A

Administratör
Spännande tråd! Jag vände mig till mitt allvetande CT-konto, som ofta känner mig bättre än jag själv gör... I ordning består min källare huvudsakligen av:

1. Chardonnay (överlägset högst, 20 %.)
2. Grenache
3. Pinot Noir
4. Gamay
5. Savagnin
6. Cabernet Franc
7. Chenin Blanc

Skulle säga att det speglar preferenser ganska bra! Är nog sannolikt den enda på forumet som har grenache så högt upp... :cool: Jag är själv lite förvånad, men förklaringen stavas La Nueva España! Allt från superfylliga pjäser som Alto Moncayo till "lättare" uttryck i form av Comando G. Betraktar dessa som högst njutbara, och har inget emot att de ligger på andraplatsen!

Är lite förvånad över att cabernet franc och chenin blanc hamnde "så långt ner", men många av vinerna på dessa druvor köper jag och dricker tämligen omgående. Båda finns hyfsat lätt tillgängliga med ålder, så jag orkar inte köpa mycket för att sitta och trycka på det i år och dar. Jag gillar dem unga, eller med 20+ år...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Spännande tråd! Jag vände mig till mitt allvetande CT-konto, som ofta känner mig bättre än jag själv gör... I ordning består min källare huvudsakligen av:

1. Chardonnay (överlägset högst, 20 %.)
2. Grenache
3. Pinot Noir
4. Gamay
5. Savagnin
6. Cabernet Franc
7. Chenin Blanc

Skulle säga att det speglar preferenser ganska bra! Är nog sannolikt den enda på forumet som har grenache så högt upp... :cool: Jag är själv lite förvånad, men förklaringen stavas La Nueva España! Allt från superfylliga pjäser som Alto Moncayo till "lättare" uttryck i form av Comando G. Betraktar dessa som högst njutbara, och har inget emot att de ligger på andraplatsen!

Är lite förvånad över att cabernet franc och chenin blanc hamnde "så långt ner", men många av vinerna på dessa druvor köper jag och dricker tämligen omgående. Båda finns hyfsat lätt tillgängliga med ålder, så jag orkar inte köpa mycket för att sitta och trycka på det i år och dar. Jag gillar dem unga, eller med 20+ år...
Var är tinta negra, sercial, bual, malvasia och någon till jag inte minns? ;)
 

Daniel A

Administratör
Var är tinta negra, sercial, bual, malvasia och någon till jag inte minns? ;)
Och terrantez och verdelho! Haha, ja, bra fråga! Det var för många olika druvor utspritt för att lägga sig högt upp på listan. Men du behöver inte oroa dig; Madeira som helhet är välrepresenterat i källaren. ;) Saknar dock vissa 1800-talsårgångar, men tänkte åtgärda det med en resa till ön...
 

Fredrik L

Medlem
När det gäller Syrah har min smak förändrats. Från att ha ogillat den, så tycker jag nu rätt bra om slanka nordrhonare. Det mesta från nya världen får jag dock fortfarande kämpa med.

Enligt Cellartracker är min källare huvudsakligen komponerad enligt nedan.

1. Sangiovese (20 %)
2. Nebbiolo (17,5 %)
3. Aglianico (7 %)
4. Tannat (7 %)
5. Riesling (6,5 %)
6. Syrah (6 %)
7. Pinot Noir (5,4 %)
8. Chardonnay (4,4 %)
 

grappa

Medlem
Har börjat misstänka att jag inte gillar Syrah så mycket. Ligger konsekvent lite lägre i omdöme där än min omvärld. Det gäller alltså viner med bara Syrah.

Men det statistiska urvalet är fortfarande litet. Och bara budgetviner. Har 6 dyrare Syrah i förvaring men har nog köpstopp på Syrah innan jag provat några av dom. Vad tänker ni?

Och saknades en druvtråd så jag visste inte vara jag skulle lägga det här. Men det här kan ju bli en diskussion. :)

[Plockade ut inlägget från annan tråd och skapade en ny tråd. //admin]
Jag skulle rekommendera att du köper en Hermitage av tex Yann Chave. Ett underbart vin och i förhållande till kvalitet, ynka 650 SEK/ flaska.
 

grappa

Medlem
Efter att ha botaniserat ganska fritt i ett antal år har jag och frugan kommit fram till tre druvor (per färg) vi vill fokusera på;
Röda; Pinot Noir (Bourgogne, NZ, Syd Afrika och Kalifornien), Syrah (Norra Rhone) och Nebbiolo (läs Barolo).
Vita; Gewurztraminer (!), Riesling (Rheigau och tyskland i allmänhet), Chardonnay (Champagne, Bourgogne)
Det finns mycket gott men dessa är definitivt fokus för vinkällaren.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om jag bara får dricka en röd och en vit druva resten av livet är svaret enkelt: Nebbiolo och Riesling ;)
Under de förutsättningarna: Pinot Noir och Riesling!
En tredje druva: dött lopp mellan Cabernet Sauvignon eller Syrah (för att få något som passar till kraftigare och blodigare kött m.m.).
En fjärde druva: Chardonnay, mest för att få ett bredare urval champagner än enbart Blanc de Noirs, även om det inte är så dumt att vitt från Bourgogne då följer med på köpet.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Såhär ser min CT statistik ut:

1) Cabernet Sauvignon 10,6%
2) Champagne Blend 10,3%
3) Red Rhone Blend 9,8%
4) Red Bordeaux Blend 8,7%
5) Nebbiolo 5,1%
6) Chardonnay 4,9%
7) Pinot Noir 3,8%

Blir kanske lite lömskt att prata druva när top två till fyra är olika blandningar på druvor.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Såhär ser min CT statistik ut:

1) Champagne Blend 21.9%
2) Red Rhone Blend 17.6%
3) Syrah 9.0%
4) Chardonnay 8.3%
5) Red Bordeaux Blend 6.0%
6) Shiraz 4.0%
7) Resling 3.0%

Inte speciellt förvånad då jag har ganska bra koll på vad som finns i källaren... men Syrah och Resling kommer nog att gå upp på listan under 2018.. Att någon annan druva skulle ta sig in på top 7 ser jag som osannolikt, även om det finns 40 olika druvor och blandningar i källaren. Om jag bara får dricka en röd och en vit druva resten av livet är svaret enkelt: Syrah och Riesling.
 

Trydebull

Medlem
Det här är ju lite som att välja favoriten bland sina barn. Minerad mark.

Rött (blå druva) för mig måste få lov att bli Cabernet Sauvignon. En bit före Nebbiolo, Syrah och Pinot Noir.

Grön druva är nog svårare att säga definitivt men det står mellan Chardonnay och Riesling. Kan hända att den senare drar det kortaste strået efter de två-tre senaste årens kraftigt ökade Champagneintresse som gått från ganska svalt till superhett. Och då blir ju mångfaciteringen svårmatchad av Riesling.

Svårt för; Faktiskt Tempranillo. Om den inte är riktigt bra, har fått ålder, är från bra år och bra producent.
 
Last edited:
Toppen