Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets druvpreferenser

MagnusH70

Medlem
Förutom de mest självklara (Zinfandel/Primitivo) så har jag lite svårt för Riesling. Finns ju riktigt bra såklart (typ Weinbach's Grand Cru) men totalt sett är det lite... tråkigt (?). Tur vi är olika :)
Jag håller med, tur att vi är olika!
Just Riesling, tillsammans med Pinot Noir, är bland de viner som förändrar sin smak mest med lagring. En ung Bourgogne har ofta en slank frukt, med ålder blir den bredare. Ung Riesling är ganska intetsägande, men med lagring får den en betydligt större komplexitet.
 

Vingubben

Medlem
Jean-Claude Lapalu, Jean Foiĺlard, Marcel Lapierre, Georges Descombes och Christian Ducroux är de producenter jag druckit o gillat.

Daniel Bouland i senaste släppet ska vara bra med, har ej hunnit korka upp den ännu

Visa bifogad bild 11935

Blev en Daniel Bouland efter tips från @MHilv Något helt annat än de Gamay jag provat tidigare. Skumbananer i doften. Bra syra och även en del taniner. Lakris- och hallonbåtar med ett uns av peppar. Definitivt inte min sista Gamay. Tack till alla i tråden som engagerade sig. Är ny här på forumet och har precis insett att detta är en guldkälla med information och kunskap att ösa ur.
 

Vingubben

Medlem
381BDDF1-26AD-4EC6-B7DC-8544650DC301.jpeg
Och här kommer bilden. Vet inte vad som gick snett.
 

Bastardo

Medlem
Hittade den här tråden när jag sökte lite vad som hade skrivits av just druvor etc. Jag har ingen källare att tala om och inte så många flaskor heller. Köper oftast bara till dagsbehov, men på senare år har jag försökt lägga även undan lite.
Jag skriver ner några av mina favoritdruvor. Inte nödvändigtvis i den ordning som jag uppskattar de och som jag inte ens köper så ofta. Inte heller sådana som jag dricker mest av. Däremot är förnimmelsen av smaken för vissa druvor ett så starkt minne, att de förtjänar att nämnas.

Vita
Riesling, (att prova GG återstår att uppleva).
Sauvignon blanc, främst från Frankrike, men också från Nya världen.
Chardonnay, finns i många skepnader. Både ekade och oekade går bra, men inga svindyra flaskor.
Pinot gris, favoriten från Alsace.
Sémillon, vad vore livet utan söta viner från Sauternes?
Scheurebe, ett minne som jag kan nästan fortfarande känna i munnen.
Viognier, lite för dyr för mig, men vilken smak!

Röda
Syrah, mest från Norra Rhône.
Sangiovese, framför allt Chianti Classico och Chianti Classico Riserva. I viss mån även Brunello.
Pinot noir, har oerhört mycket kvar att lära mig.
Aglianico, som bäst oerhört gott.
Petit verdot, finns även en svensk producent som gör goda viner av druvan.
Nebbiolo, en aning för vresigt vin i min smak, men det finns undantag.
Malbec, från Argentina, så klart.
… och Bastardo så klart. (Skojar bara.)

Om vi pratar om champagne, så föredrar jag också Blanc de blancs, gärna årgångsvin. Kanonbra födelsedagspresent för en vinvän. Eller en passande gåva för vänner som har köpt ett nytt hus. Köper aldrig champagne bara för mig själv, för det ska INTE drickas ensam.
Har börjat koncentrera mig mer och mer för kvalitet i stället för kvantitet. :)
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Tack, Omar!
För första gången fick jag veta att det finns även de här två druvor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Poulsard
https://en.wikipedia.org/wiki/Trousseau_(grape)
Min vän på FB som bor i Finland berättade att han hade druckit ett vin från Côtes du Jura AOP gjorda av druvorna Poulsard och Trousseau. Finns det någon medlem som har provat någon av dessa? Eller kanske just den här blandningen som innehåller båda. :)
 
Tack, Omar!
För första gången fick jag veta att det finns även de här två druvor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Poulsard
https://en.wikipedia.org/wiki/Trousseau_(grape)
Min vän på FB som bor i Finland berättade att han hade druckit ett vin från Côtes du Jura AOP gjorda av druvorna Poulsard och Trousseau. Finns det någon medlem som har provat någon av dessa? Eller kanske just den här blandningen som innehåller båda. :)
Det är fantastiska druvor som just nu dessutom råkar vara södermalmshipsterdarlings :)
 
De är två väldigt goda druvor, men du kan sällan köpa dem på världens bästa monopol. Det är lätta röda i ganska skitig funkig stil, inte helt säker på att det är din kopp te.
Domaine du Pelican 2016 Poulsard? Även om dryga 300 kr är i saftigaste laget är det en namnkunnig vinfirma från Bourgogne (Marquis d'Angerville från Volnay) som tagit över den kanske mest kända domänen i Jura (Puffeneys fyra vingårdar).

Om man gillar saftig Beaujolais men vill ha mer av strama tranbär, blodapelsinsyror och gjutjärnspanna, utan att offra lättheten och framför allt uppskattar mer neutrala ekfat så brukar dessa grejer (alltså ljusare röda Jura eller kaliforniska viner på Poulsard och Trousseau) vara intressanta. Ibland finns det billigare röda från Jura inne på bolaget eller BS också. Antingen dessa två druvor eller Pinor Noir som också brukar vara härligt jod-stinn och med hög fräsch syra. LuLu som finns nu är mycket trevlig.

Tänk en ljummen grillad kyckling på en bädd av sallad, några kokta färskpotatisar och en senapsvinägrett. Alltså i stället för Lallier 2002 eller en sötfruktig Corton Bressandes för tusen kronor. just sayin'....
 
Last edited:
Jo men visst, den finns en gång om året på SB. Jag skrev inte att det aldrig finns. Kan säkert finnas i nån blandlåda nån gång också.
håller helt med, det är inget som brukar finnas på bolaget. I Sverige kanske mest troligt privatimport från Vin&Natur, Pompette, eller Vinopia?
 
Toppen