Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets druvpreferenser

MHilv

Medlem
90% av min röda konsumtion är idag Rhone, både norr och söder, samt PN från Nya Världen, främs NZ. Vill gärna breddag mig så har du tips på bra Gamay

Jean-Claude Lapalu, Jean Foiĺlard, Marcel Lapierre, Georges Descombes och Christian Ducroux är de producenter jag druckit o gillat.

Daniel Bouland i senaste släppet ska vara bra med, har ej hunnit korka upp den ännu
 

Poussard

Medlem
Jean-Claude Lapalu, Jean Foiĺlard, Marcel Lapierre, Georges Descombes och Christian Ducroux är de producenter jag druckit o gillat.

Daniel Bouland i senaste släppet ska vara bra med, har ej hunnit korka upp den ännu

Fast att rekommendera en slank Gamay till honom kanske bara kommer bekräfta hans fördomar. Bättre inkörsport kanske vore en något mer kommersiell Moulin-a-Vent.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fast att rekommendera en slank Gamay till honom kanske bara kommer bekräfta hans fördomar. Bättre inkörsport kanske vore en något mer kommersiell Moulin-a-Vent.
Foillard var en bra inkörsport för mig (allt annat än okomplicerad och tunn saft), men håller med om att Moulin a Vent generellt fyller en liknande funktion, eller 2015 rent allmänt med tanke på kraften i årgången!
 

Poussard

Medlem
Foillard var en bra inkörsport för mig (allt annat än okomplicerad och tunn saft), men håller med om att Moulin a Vent fyller en liknande funktion, eller 2015 rent allmänt med tanke på kraften i årgången!

Ja, 2015 Beaujolais är väldigt otypiskt så du kan ha rätt i att det kanske funkar som inkörsport. Skulle dock rekommendera en mörk men balanserad MaV från 2012-2013 på 13%, som visar Gamays lätthet men ändå är mörkare och nåt form av insteg, än en helt obalanserad Morgon från 2015 med 14.5%+ som knappt speglar Gamay alls.
 

Poussard

Medlem
De jag räknade upp är inte typiska gamays? Vilka producenter har jag missat att prova?

Jodå, de är typiska, menade bara att det kanske inte är just typiska Gamays man ska börja med om man kommer från kralliga röda. På fråga 2 så tycker jag du ska prova Gamay från Loire, och om du springer på dem även från Ardeche, Auvergne, Rhone och Jura (prioritera andra årgångar framför ’15).
 

MHilv

Medlem
Jodå, de är typiska, menade bara att det kanske inte är just typiska Gamays man ska börja med om man kommer från kralliga röda. På fråga 2 så tycker jag du ska prova Gamay från Loire, och om du springer på dem även från Ardeche, Auvergne, Rhone och Jura (prioritera andra årgångar framför ’15).
Tack! Jag insåg det senare Har för mig att jag har provat en god gamay från Loire som var med i en vinlåda från vin o natur.
 
Enligt CT, sorterat under inköpta viner (dvs druckit/lagrar hel flaska, tänker att det sorterar bort provsmakningar, men i och för sig också sådant man blivit bjuden på eller köpt på restaurang):

22 % Pinot noir
11 % Chardonnay (ej champagne)
11 % Cab Sauvignon/Cab Franc/Merlot/Bordeaux blend
10 % Syrah
7 % Champagne
7 % Grenache/Röd Rhone Blend
sen kommer Nebbiolo, Riesling, Chenin Blanc, vit Bordeaux blend, vit Rhone på vardera ca 3-4 %.

Vad kan jag säga? Kärleken till vin började i Bourgogne (fast via Oregon) och Rhone - men den slutade inte där: när jag sorterar provade viner delar CT upp det på 170 olika druvsorter. Allt har dock inte varit lika bra...
 

Silex

Medlem
Mina topp 5 enligt CT nedan. Vet dock inte om det helt reflekterar mina preferenser. Det finns ju såklart saker jag gillar men sällan köper pga sådana struntsaker som pris. Jag skulle säkerligen ha Pinot Noir högre på listan om prisläget var mer tilltalande och det var mindre lotteri att köpa. Top 5:
18% Chardonnay (varav hälften från Champagne)
11% Nebbiolo
11% Champagne Blend
10% Gamay
8% Syrah (samtliga från Rhone)
Även intressant att se vilka vanliga druvor som saknas eller är riktigt lågt representerade - kanske säger minst lika mycket om preferenserna. Där märks t ex Zinfandel, Corvina, Syrah utanför Rhone, Pinotage, Grenache och alla gröna druvor med låg syra.
 

glenn_peter

Medlem
Kul läsning överallt!
Rött:
Pinot Noir, allt från den klassiska slanka svala parat med tex anka eller annan fågel till mer Californisk till tex burgare.
Vitt:
Chardonnay all the way, Bourgogne eller från Jura slinker ner fint.
Wild cards:
Viura, kött, fågel eller fisk, den klarar det.
Palomino, japp sherry, en av de saker jag verkligen kan få cravings efter.
 

Kalle A

Medlem
Ska göra ett försök att lista mina favoritdruvor, vilket inte var så lätt visade det sig... Men vi gör ett försök.
Röda:
Pinot Noir, just nu är jag inne på Spätburgunder men annars är det frankrike som står högt i kurs.
Nebbiolo, mogna viner
Cab F och Cab S, gärna ihop.
Zweigelt (jag var ju tvungen att vara lite udda när allt annat är så mainstream på min lista...)

Vita:
Riesling, torra
Chardonnay, helst oekade
Chenin Blanc
Grüner Veltliner
Jag så dricker generellt betydligt mer vita än röda viner.

Givetvis räknas inte champagne in i det här med röda och vita, för skulle jag behöva välja en druva att dricka restan av livet så ligger BdB skumpa nog bäst till...:ängel:
Köper inte ofta Zinfandel och Syrah...:nagelbitare:
 

lukastollig

Pudelfantast
Kul tråd. Här regerar Pinot Noir/Spätburgunder helt ohotat i källaren. Dryga 35%. Därefter följer Riesling på 16% och Chardonnay på 15%. Skulle ha mycket svårt att välja en av dem som favorit. Sen finns det naturligtvis fler druvor jag uppskattar men inte köpt så mycket av: Cabernet Franc (föredrar den framför Cab S), Chenin Blanc, Sangiovese, Nebbiolo, Furmint, Syrah i vissa lägen.
 

MagnusH70

Medlem
Klassiskt i topp! Skulle dock önska att Pinot Noir låg högre upp.

Red Bordeaux Blend 16.9%
Chardonnay 13.6%
Riesling 9.5%
Port Blend 9.0%
Pinot Noir 6.1%
Syrah 6.1%
Sémillon-Sauvignon Blanc Blend 6.0% (Sauternes)
Red Rhone Blend 5.7%
Champagne Blend 4.0%
Nebbiolo 3.8%
Grenache 2.6%
Chenin Blanc 2.0%
Sangiovese 1.9%
Gamay 1.4%
Marsanne 1.2%
Pinot Gris 1.2%
Sémillon 1.1%
Grüner Veltliner 0.7%
Furmint 0.7% (Tokaij)
 

Pontus

Medlem
Intressant diskussion! Detta med preferens för olika druvor är även på individuell nivå och i ett tidsperspektiv ibland en moving target. En del av det jag gillade för 20 år sen, t ex ej lagrade bombastiska Shiraz-viner, tycker jag är på sin höjd är ok idag. En del av det jag inte gillade särskilt mycket för 20 år sen har jag lärt mig att uppskatta och i vissa fall till och med älska, t ex Pinot Noir (Bourgogne etc) och Nebbiolo. I andra fall sitter preferenserna som fastgjutna i betong. Både vad gäller saker jag gillar, t ex Riesling, och inte gillar lika mycket, t ex Tempranillo. Än så länge, bör väl i sammanhanget tilläggas.

Just nu: Rött: Shiraz (lagrad); Vitt: Riesling
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Svårt att välja utan att känna sig som en kliché!

Rött: Pinot Noir (Nebbiolo på stark andraplats)
Vitt: Chardonnay (Riesling)

Finns många druvor jag har svårt för, när det kommer till vita viner handlar det framförallt om druvor med lite låg syra, Viogner, Marsanne, Gewürzt etc. Sen finns det ju väldigt många bara tråkiga druvor. Men två lite mer kända druvor jag aldrig riktigt har förstått storheten med är Grenache samt Gruner Veltliner.
 

Poussard

Medlem
I ”källaren” leder faktiskt Syrah men bland konsumerat kommer Syrah långt ned. Antar att jag köpt en del Syrah för framtiden.

Av konsumerat (allt) vinner Pinot Noir vilket är extremt missvisande eftersom det inkluderar alla provningar man gått på. Av konsumerat (min egna) vinner däremot White Blend, vilket kan va allt ifrån Grüner Veltliner/Welschriesling till Furmint/Juhfark till Pinot Blanc/Pinot Gris så även det är lite svårt att använda eftersom det innefattar så mkt. Platserna efter består av Chardonnay inkl. blends, Gamay, Pinot Gris.

Att Chardonnay kom så högt upp var en förvåning för mig eftersom jag ogillar mkt Chardonnay men uppenbarligen gillar jag Jura så pass mycket så det kompenserar.
 
Last edited:
Tror inte det är så konstigt att pinot noir och nebbiolo står högt i kurs, så även för mig, tillsammans med kadarka, även på vita sidan tydligt med riesling. Chardonnay är väl det som bryter min teori lite, men:
På röda sidan är det druvor som kräver egen majestät. Syrah, cs, cf, m.fl blandas ofta, och många av de bästa vinerna man druckit då är inte rena oblandade druvor. Lite samma på vita sidan, riesling blandas i princip aldrig. Chardonnay blandas väl en del, men generellt på vita sidan är det väl färre blends och mer rena druvor, men det blir ändå tydligt att chardonnay och riesling är de dominerande druvorna, icke oförtjänt.
 

Mmm

Medlem
Förutom de mest självklara (Zinfandel/Primitivo) så har jag lite svårt för Riesling. Finns ju riktigt bra såklart (typ Weinbach's Grand Cru) men totalt sett är det lite... tråkigt (?). Tur vi är olika :)
 
Toppen