Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets druvpreferenser

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Att välja pinot noir och Chardonnay känns som det mest taktiska valet för att kunna hålla bredd på framtida inköp, trots att man enbart har två druvor att välja på. Men jag vill nog ändå säga att i dagsläget håller cabernet sauvignon och riesling som favoriter. Men då kommer jag inte få dricka någon mer champagne!! :raseri: Det här är ett dött lopp! :död:
 

Ekdahl

Medlem
På vita sidan enkelt (men tråkigt) val - Chardonnay. Så mångfacetterad i stil runt om i världen och jag tar den gärna lite fatad.

På röda sidan lite klurigare - har länge varit Pinot Noir men kan tycka den blir lite enformig i nya världen och för dyr i Bgn. Dessutom så delikat känslig att det är en hårfin linje mellan elegans och bara allmänt anonym ibland. Då håller jag nog Cabernet Sauvignon lika högt som både kan vara kul som ung fruktbomb eller som gammal stallig, cigarrökande gubbe.

Bland de mer udda druvorna letar jag febrilt i mitt huvud men kan inte landa något favorit direkt. En ganska trist insikt faktiskt...
 

Magikern

Medlem
Pinot Noir och Riesling för mig om det bara gäller rendruviga viner och man enbart kan välja 2 druvsorter.

På röda sidan lite klurigare - har länge varit Pinot Noir men kan tycka den blir lite enformig i nya världen och för dyr i Bgn ...

Prova Ojai eller Felton Road Block 3 eller 5 om du tycker nya världen är enformigt. Går du högre än så i pris finns det självklart mycket roligare viner.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad jag har hemma:
Red Rhone Blend 10,7%
Champagne Blend 8,1%
Riesling 7,1%
Nebbiolo 7,1%
Sangiovese Blend 6,6%

Vad jag har druckit mest av 2017:
Red Rhone Blend 10,4%
Pinot Noir 8,8%
Riesling 5,6%
Champagne Blend 5,6%
Nebbiolo 4,8%

Jag ser att jag har på tok för lite PN hemma om det fortsätter såhär.
Skulle jag välja druvor så får det bli PN (Syrah) och Riesling (Chardonnay).
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Enkelt.
Topp röd: Syrah - spelar inte någon stor roll om det är från gamla eller nya världen :D
Topp vit: Riesling - måste vara knastertorr till max feinherb!:p

Runner up röd: Tempranillo - svårt att motstå!:cool:
Runner upp vit: Chardonnay, både med bubblor och utan :rolleyes:

Vad jag skulle vilja dricka mer av röd: Grenache - efter superupplevelserna med ett flertal spanska sådana måste jag bara ha mer!:)
CF - har ganska många i källaren efter sommarens resa, måste bara ge mig till tåls lite...:(
Vad jag skulle vilja dricka mer av vit: Godello - denna märkligt goda druva! Litet utbud bara :neej:

Druvor jag har svårt för röd: Nebbiolo - har bara träffat på tanninmonster med surkörsbär! Kan kanske ändra mig om jag får något riktigt moget någon gång? :usch:
Druvor jag har svårt för vit: Albarinho - tycker den spretar för mycket?o_O

Min CT-statistik:
1. Syrah 12,2%
2. Riesling 9,4%
3. Tempranillo 9,1%
4. Red Bordeaux Blend 8,5%
5. Red Rhone Blend 7,6%
6. Champagne Blend 5,2%
7. Chardonnay 4,9%
8. CF 4,6%
9. Grenache 4,0%
10. Mourvedre 4,0%
Övriga består av 28 olika variety:p
 

Ekdahl

Medlem
Prova Ojai eller Felton Road Block 3 eller 5 om du tycker nya världen är enformigt. Går du högre än så i pris finns det självklart mycket roligare viner.
Har provat dessa, bra viner verkligen. Men ändå väldigt mycket nya världen Pinot, speciellt Felton Road. USA bjuder generellt på bra och intressanta Pinoter (och i Oregon finns nog mycket för mig att upptäcka) men ligger också högt i pris numera.
 

gece

Man vänjer sig.
Vår senaste Stockholms-BYOB var ju faktiskt precis på detta tema, kriteriet var alltså den druva jag köpt, druckit, eller haft mest av år 2017.

För egen del hade jag (enligt CT) helt dött lopp mellan Tempranillo och Syrah på röda sidan och på vita sidan (samt innehav, alla kategorier) var Chardonnay överlägsen ledare. Resultatet av min poängsättning visar att jag inte kastat bort min tid i år (inte i detta avseende iaf); Syrah, Tempranillo och Chardonnay.

Tempranillo är en mångsidig och sympatisk druva, och i Ribera-tappning blir den för mig arketypen för "gott rödvin". Vore jag en sån som bara drack det som är gott skulle jag nog sällan röra mig därifrån. Lustigt nog fick det mig att känna lite motstånd till just Ribera i början, det smekte mig alldeles för mycket medhårs! (Som tur är har jag vant mig.)

Syrah (inte Shiraz-uttrycket, som iofs inte nödvändigtvis är fel) har varit en "acquired taste" som jag långsamt cirklat in mig på (och Mencía förtjänar ett hedersomnämnande som inkörsport!). Det finns någon slags kärv komplexitet i druvans hjärta som gör resan värd när man gillar att bli struken mothårs.

Och Chardonnay är helt enkelt bäst. ;)
Men i en annan värld, där historien förflutit annorlunda än den gjort i vår, tror jag att många druvor skulle kunna skina lika starkt. Albillo, Godello och Albariño är tre druvor jag lärt känna bara under det senaste året som jag gärna skulle vilja se vad de kan göra när de hittar sin Montrachet...
 
Last edited:
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Jag skulle rekommendera att du köper en Hermitage av tex Yann Chave. Ett underbart vin och i förhållande till kvalitet, ynka 650 SEK/ flaska.
Har dessa Syraherna i källaren.

2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage

2014 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice

2014 K Vintners Syrah Motor City Kitty

2015 Laurent Habrard Crozes-Hermitage

2015 Natacha Chave Crozes-Hermitage Aléofane

2015 Domain Org de Rac Shiraz Reserve

Tänker att både Org de Rac, Chaves CH och Guigalen ska provas i närtid. Får se vad för uppfattning jag har efter dom. :)
 

Magikern

Medlem
Har provat dessa, bra viner verkligen. Men ändå väldigt mycket nya världen Pinot, speciellt Felton Road. USA bjuder generellt på bra och intressanta Pinoter (och i Oregon finns nog mycket för mig att upptäcka) men ligger också högt i pris numera.

Felton Road block 3 och 5 är ju rätt lagringskrävande och utvecklas utmärkt med sin skruvkork. 7-8 års lagring för block 3 och 9-10 år för Block 5 gör stor skillnad. Som unga är de lite örtvresiga.
 

jeps

Medlem
I min källare (kyl) har Nebbiolo en närmast osund majoritet. Följs av diverse champagne-blends, främst Chardonnay-dominerat, och lite Sangiovese/Syrah/Nerello Mascalese/Riesling. Skulle jag tvingas välja 2 druvor blir det inte så svårt: Nebbiolo och Chardonnay.
 

grappa

Medlem
Har dessa Syraherna i källaren.

2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage

2014 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice

2014 K Vintners Syrah Motor City Kitty

2015 Laurent Habrard Crozes-Hermitage

2015 Natacha Chave Crozes-Hermitage Aléofane

2015 Domain Org de Rac Shiraz Reserve

Tänker att både Org de Rac, Chaves CH och Guigalen ska provas i närtid. Får se vad för uppfattning jag har efter dom. :)
Bra saker men jag har aldrig varit särskillt imponerad av Crozes-Hermitage åtminstone inte i jämförelse med Hermitage från samma producent. Yann Chave har en Crozes också som jag tycker är bättre än Graillot (men jag har bara enstaka tester).
För mig är Crozes lättvikataren i Norra Rhone och Hermitage, Cote-Roti, Cornas och St Joseph håller bättre klass och tyngd.
Har en kompis som brukar ha väldigt svårt för Syrah. Han hittar och ratar oftast Syrah/Shiraz i alla blidprovningar men bättre Hermitage uppskattar han.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2015 Trinity Hill Syrah Gimblett Gravels

Hur smakar en polerad och snuskigt ren syrah utan överdrivna fat, skitiga toner från vinmakningen eller överdrivet klimat?

Nysframkallande på ett sätt så det nästan blir löjligt! Hittar man inte peppar i det här vinet så tillhör man säkerligen de 20 % av mänskligheten som saknar förmåga att detektera ämnet rotundon. Bra test att göra således. Mängder av svartpeppar och sval björnbärsfrukt med lite rått kött, eneträ, kåda, stendamm och bergamott. Elegant med låga 13 % raketbränsle får mig att tänka på beaujolais och möjligen en kryddig Moulin a Vent. Mycket fin syra och lättdrucken struktur, men också aningen för tunt för att göra mig helt nöjd. Hyfsat vin för sitt pris, men möjligen för rent och kliniskt, även om det är en skolbokssyrah av bästa pedagogiska sort! (88p)
 

chambertin

Medlem
Bra saker men jag har aldrig varit särskillt imponerad av Crozes-Hermitage åtminstone inte i jämförelse med Hermitage från samma producent. Yann Chave har en Crozes också som jag tycker är bättre än Graillot (men jag har bara enstaka tester).
För mig är Crozes lättvikataren i Norra Rhone och Hermitage, Cote-Roti, Cornas och St Joseph håller bättre klass och tyngd.
Har en kompis som brukar ha väldigt svårt för Syrah. Han hittar och ratar oftast Syrah/Shiraz i alla blidprovningar men bättre Hermitage uppskattar han.
Håller med dig i stort förutom att jag ofta (inte alltid) brukar identifiera St.Joseph som norra Rhônes ”lättviktare”.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 11767
2015 Trinity Hill Syrah Gimblett Gravels

Hur smakar ren och snuskigt ren syrah utan överdrivna fat, skitiga toner från vinmakningen eller överdrivet klimat?

Nysframkallande på ett sätt så det nästan blir löjligt! Hittar man inte peppar i det här vinet så tillhör man säkerligen de 20 % av mänskligheten som saknar förmåga att detektera ämnet rotundon. Bra test att göra således. Mängder av svartpeppar och sval björnbärsfrukt med lite rått kött, eneträ, kåda, stendamm och bergamott. Elegant med låga 13 % raketbränsle får mig att tänka på beaujolais och möjligen en kryddig Moulin a Vent. Mycket fin syra och lättdrucken struktur, men också aningen för tunt för att göra mig helt nöjd. Hyfsat vin för sitt pris, men möjligen för rent och kliniskt, även om det är en skolbokssyrah av bästa pedagogiska sort! (88p)
Och vad tror du om vinet om +5-10 år ?
 
Toppen