Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har du fått svamp?

SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Blev lite iinspirerad så åkte på en tur till skogen. Kom efter ca tre timmar hem med runt 15 liter trattkantarell, vanlig kantarell, rödgul trumpetsvamp, svart trumpetsvamp och karl johan. Svårt att inte trampa på svamparna i skogen. Otroligt mycket. Nu blir det att förvälla , koka svampsoppa och smörsteka svampen.

Låter som en bra fångst - grattis!

Kan i gengäld tipsa om mitt absoluta favoritrecept när det gäller att utnyttja blandad skogssvamp - och fort går det också! Rådjur blir godast, men oxfilé fungerar förstås också hyfsat... :)
 
SV: Har du fått svamp?

Keen skrev:
Usch, dumma mig! Vet inte vad jag tänkte! :-[


...var det nån som sparade inlägget? Vore ju synd om Jimmy inte ens såg det ;D
Portvakten tog nog bort det helt, han gillar inte fok som skräpar ner i hans revir. Man får förstå det, det är så lite han får bestämma så när tillfället ges så spritter det nog i hela kroppen på stackarn ;D
 
SV: Har du fått svamp?

Jimmy Forsman skrev:
Men, men, men, men! Vad har jag missat nu? Nu blir man ju nyfiken!
Kort summering, nåt engångspök som du träffat och överfört lite svampsporer till,ville lämna dig en glad hälsning. Raskt blev Bubblaren , familjemannen Krug88 och Per Stade lite upprörda ;D

Din dresserade panda tog sedan bort inlägget. Har det tyvärr inte sparat. Men venmottagningen brukar ringa om det är allvarligt så du kan nog vara lugn
 

Per Stade

Lege artis
SV: Har du fått svamp?

Bubblaren skrev:
Så idag plockade jag trattisar och svart trumpet på Bondens marknad.

Bondens marknad är en fröjd. Var där i lördags och köpte kilovis med tomater
(som verkligen smakar tomater och inte bara vatten) och andra grönsaker.
Gurkan slog de till och med in i silkespapper!
Dessutom färsk gös som vi åt med smörstekta kantareller till. Till detta en
Legras&Haas 2002, som emellertid hustrun spottade ut.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Drog till stugan i Roslagen i fredags, nu skulle det äntligen plockas (hämtas) svamp på mina ställen i skogen - bara det inte varit för all snö! 1 dm hade det kommit! Med hängande huvuden stretade vi från bussen upp mot stugan, lufsade genom snön, skottade fram trappen till huset. Vi hade gett upp det här med svampplockning.

Så kom jag på att polaren sagt han sett svamp växa under en glasburk som ställts upp och ned på tork tidigare i höst. Hallelulja! Hittade en stor glasburk i den decimeterdjupa snön, inne i den växte svart trumpetsvamp! En var 1,5 dm hög och de andra bara något mindre. En syn lika vacker som surrealistisk och oväntad. Vi blev så inspirerade att vi började vifta undan snön runt ikring där jag visste det brukar växa svart trumpet, och vi hittade ett 20-tal små svarta, blöta trumpeter :D

Senare på dagen, när solen sken, tog vi en tur ut i skogen och viftade bort mer snö och fann trattisar!
 
SV: Har du fått svamp?

Varit snustorrt i Stockholms skogar men nu börjar svampen komma. En kort tur i skogen gav två halvfulla korgar av kantareller och svart trumpetsvamp

2w2pg7l.jpg
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Varit snustorrt i Stockholms skogar men nu börjar svampen komma. En kort tur i skogen gav två halvfulla korgar av kantareller och svart trumpetsvamp

2w2pg7l.jpg

Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Varit snustorrt i Stockholms skogar men nu börjar svampen komma. En kort tur i skogen gav två halvfulla korgar av kantareller och svart trumpetsvamp

2w2pg7l.jpg

Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
 
SV: Har du fått svamp?

Bubblaren skrev:
Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
Per Stade skrev:
Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
Fikc övertyga min flickvän om att de går att äta, hon är kantarelltypplockaren. Fanns rätt mycket soppar på gång också, en del Karl Johan men de var dåliga genomgående.

Ska väl dit igen snart , tror det kommer smälla till ordentligt nu efter den senaste rotblötan
 

Per Stade

Lege artis
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
Per Stade skrev:
Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
Fikc övertyga min flickvän om att de går att äta, hon är kantarelltypplockaren. Fanns rätt mycket soppar på gång också, en del Karl Johan men de var dåliga genomgående.


Karl Johan är också fantastiskt läcker men svårt att hitta fina svampar. I år har vi bara
hittat maskätna exemplar.
 
SV: Har du fått svamp?

Per Stade skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
Per Stade skrev:
Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
Fikc övertyga min flickvän om att de går att äta, hon är kantarelltypplockaren. Fanns rätt mycket soppar på gång också, en del Karl Johan men de var dåliga genomgående.


Karl Johan är också fantastiskt läcker men svårt att hitta fina svampar. I år har vi bara
hittat maskätna exemplar.
Exakt, det var precis var de var. Tyvärr. Men jag får nöja mig med trumpetsvampen :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
Per Stade skrev:
Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
Fikc övertyga min flickvän om att de går att äta, hon är kantarelltypplockaren. Fanns rätt mycket soppar på gång också, en del Karl Johan men de var dåliga genomgående.

Ska väl dit igen snart , tror det kommer smälla till ordentligt nu efter den senaste rotblötan
Visst, vrid om kniven bara!! :eek:
Jag vet inte ens vart jag ska leta efter dem, denna fantastiska delikatess. Har jag tur så finns det på tomten i polarens stuga som jag skall till om ngn vecka. Förra året hittade jag en del där, vid dasset.

Men om du känner för att ge dig in i de välgörandes vänlighetssfär så får du såklart gärna i PM tala om vart du funnit ditt svarta guld. Kan jag muta dig med ngt bubbligt kanske? ;D
 
SV: Har du fått svamp?

Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
Per Stade skrev:
Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
Fikc övertyga min flickvän om att de går att äta, hon är kantarelltypplockaren. Fanns rätt mycket soppar på gång också, en del Karl Johan men de var dåliga genomgående.

Ska väl dit igen snart , tror det kommer smälla till ordentligt nu efter den senaste rotblötan
Visst, vrid om kniven bara!! :eek:
Jag vet inte ens vart jag ska leta efter dem, denna fantastiska delikatess. Har jag tur så finns det på tomten i polarens stuga som jag skall till om ngn vecka. Förra året hittade jag en del där, vid dasset.

Men om du känner för att ge dig in i de välgörandes vänlighetssfär så får du såklart gärna i PM tala om vart du funnit ditt svarta guld. Kan jag muta dig med ngt bubbligt kanske? ;D
Bara för jag är en så snäll person, här är ett riktigt bra ställe. Svamphemligheter delar man gärna med sig av ::)

lat=59.336128, lon=18.072684
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
Per Stade skrev:
Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
Fikc övertyga min flickvän om att de går att äta, hon är kantarelltypplockaren. Fanns rätt mycket soppar på gång också, en del Karl Johan men de var dåliga genomgående.

Ska väl dit igen snart , tror det kommer smälla till ordentligt nu efter den senaste rotblötan
Visst, vrid om kniven bara!! :eek:
Jag vet inte ens vart jag ska leta efter dem, denna fantastiska delikatess. Har jag tur så finns det på tomten i polarens stuga som jag skall till om ngn vecka. Förra året hittade jag en del där, vid dasset.

Men om du känner för att ge dig in i de välgörandes vänlighetssfär så får du såklart gärna i PM tala om vart du funnit ditt svarta guld. Kan jag muta dig med ngt bubbligt kanske? ;D
Bara för jag är en så snäll person, här är ett riktigt bra ställe. Svamphemligheter delar man gärna med sig av ::)

lat=59.336128, lon=18.072684

Det måtte ha varit blöt svamp isf! :-\
 
SV: Har du fått svamp?

Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
Wow, korgen med det svarta skulle jag gärna vilja ha!
Per Stade skrev:
Ååh! Svart trumpet är en av de läckraste svampar som finns, t.o.m. Bättre än kantarell.
Fikc övertyga min flickvän om att de går att äta, hon är kantarelltypplockaren. Fanns rätt mycket soppar på gång också, en del Karl Johan men de var dåliga genomgående.

Ska väl dit igen snart , tror det kommer smälla till ordentligt nu efter den senaste rotblötan
Visst, vrid om kniven bara!! :eek:
Jag vet inte ens vart jag ska leta efter dem, denna fantastiska delikatess. Har jag tur så finns det på tomten i polarens stuga som jag skall till om ngn vecka. Förra året hittade jag en del där, vid dasset.

Men om du känner för att ge dig in i de välgörandes vänlighetssfär så får du såklart gärna i PM tala om vart du funnit ditt svarta guld. Kan jag muta dig med ngt bubbligt kanske? ;D
Bara för jag är en så snäll person, här är ett riktigt bra ställe. Svamphemligheter delar man gärna med sig av ::)

lat=59.336128, lon=18.072684

Det måtte ha varit blöt svamp isf! :-\
Tvärtom, det är väldigt concrete svamp
 

sunqan

Vinös
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Tvärtom, det är väldigt concrete svamp
Men mer grå än svart :eek: . Fast själv skulle jag satsa på 59.3349/18.0621, och köpa Gulingar för halva priset (eller möjligen 59.3358/18.0782 eftersom det är närmare från den grå).

8)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Börjar förstå varför jag blev kustartillerist och inte flottist i lumpen. Jag hittar inte rätt på long/lat helt enkelt.
 
SV: Har du fått svamp?

sunqan skrev:
shorepower skrev:
Tvärtom, det är väldigt concrete svamp
Men mer grå än svart :eek: . Fast själv skulle jag satsa på 59.3349/18.0621, och köpa Gulingar för halva priset (eller möjligen 59.3358/18.0782 eftersom det är närmare från den grå).

8)
Den sista var faktiskt det jag angav i mitt första inlägg men sedan efter omröstning editerade jag det till ett ställe där man inte kan missa svampen.

PS. Bubblaren, prova exempelvis Googlemaps. Du behöver bara skriva in koordinatorerna så här: 59.3349 18.0621
PS2. Hittade svampen i Farstanäsets naturreservat Mer specifik än så blir jag inte. Svampställen är personliga 8)
 
Toppen