Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har du fått svamp?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Brukar köra en combo av torkade och förvällda då jag använder dem till lite olika saker.

Sitter precis och läser "svampspecialen" i Äkta Mat och konstaterar att de rekommenderar att man inte skall koka bort all vätska ut svampen när man förväller utan frysa in svampen i vätskan för att bevara smakerna bättre...

Så har ju inte jag jobbat tidigare utan kokat bort all vätska, är det kanske dags att uppgradera min svamphantering?
Det låter ju rimligt?
 
-Brukar köra en combo av torkade och förvällda då jag använder dem till lite olika saker.

Sitter precis och läser "svampspecialen" i Äkta Mat och konstaterar att de rekommenderar att man inte skall koka bort all vätska ut svampen när man förväller utan frysa in svampen i vätskan för att bevara smakerna bättre...

Så har ju inte jag jobbat tidigare utan kokat bort all vätska, är det kanske dags att uppgradera min svamphantering?
Det låter ju rimligt?

Jag har lärt mig att inte koka bort att vätska utan frysa in svampen då den "vänder". Dvs när vätskan inte längre kommer ur svampen men fortfarande finns kvar i pannan.

Beroende på svamp men jag förväller nog mest.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Oh! Schysst med en svamptråd! Jag har plockat ganska stora mängder karl-johan i år, som alla andra, men det har även blivit en kolossal mängd svart trumpetsvamp (10+ kg på två turer), plus nu en hel del vanliga kantareller och trattkantareller! Vädret ser lovande ut för mer svamp nu, så till nästa helg ska jag se till att komma ut och fylla på så man har till alla härliga rödvinslångkok och grytor i höst! =)
 

chambertin

Medlem
Är det inte fjällig bläcksvamp som ger antabusliknande reaktioner i kombination med alkohol?
Har inte provat själv men i min svampbok står det att man skall unvika alkohol ihop med den svampen.
Gott om taggsavamp i skogen i helgen men har inte sett så mkt trattisar ännu.:(
 

Magikern

Medlem
Stämmer det? Har också hört det men aldrig provat. Inte en svamp som jag tycker är allt för god.

Har för mig att det främst är med snaps och dylikt som det blir påtagligt.

Svampen är smakrik, speciell och god man bör dock äta den ung. De äldre svamparna får en viss bismak även om köttet är ljust och fint.
 

Segol

Medlem
-Brukar köra en combo av torkade och förvällda då jag använder dem till lite olika saker.
Jag förväller gula kantareller men torkar karljohan, trattkantarell & trumpetsvamp. De svamparna är de enda jag plockar, jag vill lära mig mer och känna mig trygg med att plocka allt möjligt men dit är det långt.
Jag tycker det är smidigast att ha torkad svamp men just gula kantareller blir inget vidare efter torkning
 

chambertin

Medlem
Har inte provat själv men i min svampbok står det att man skall unvika alkohol ihop med den svampen.
Gott om taggsavamp i skogen i helgen men har inte sett så mkt trattisar ännu.:(

Har för mig att det främst är med snaps och dylikt som det blir påtagligt.

Svampen är smakrik, speciell och god man bör dock äta den ung. De äldre svamparna får en viss bismak även om köttet är ljust och fint.
Sorry, rätt skall vara rätt. Det är den grå bläcksvampen (Inte den fjälliga alltså !) som inte skall intas ihop med alkohol.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag förväller gula kantareller men torkar karljohan, trattkantarell & trumpetsvamp. De svamparna är de enda jag plockar, jag vill lära mig mer och känna mig trygg med att plocka allt möjligt men dit är det långt.
Jag tycker det är smidigast att ha torkad svamp men just gula kantareller blir inget vidare efter torkning

Ja, gula kantareller brukar man ju helt avrådas för att torka då de tappar smak och blir sega i konsistensen.

-Nästa steg i din personliga svamputveckling borde ju vara trumpetsvamp Svart/rödgul som växer precis som trattisar och ofta tillsammans med och är svåra att bland ihop med någonting annat.
En annan bra svamp som svårligen kan förväxlas är ju blodriskan som "blöder" skarp orange saft när man bryter i den vilket är ett unikt kännetecken. Många plockar den inte för att den ser lite oaptitlig ut. Förväxlingssvampen "skäggriska" är väldigt lik med "blöder" inte så den är lätt att sålla bort. Som nämnt tidigare i tråden är blodriskan en av de mest smakrika svamparna så den är inte för alla. De har ju i övrigt tidigare ansetts som den allra läckraste av våra matsvampar.

Sedan har du ju taggsvampen som istället för skivor på undersidan har små taggar vilket gör att den är mycket lätt att känna igen och svår att förväxla. Bra att blanda ut kantarellerna med.
 

Magikern

Medlem
En annan bra svamp som svårligen kan förväxlas är ju blodriskan som "blöder" skarp orange saft när man bryter i den vilket är ett unikt kännetecken. Många plockar den inte för att den ser lite oaptitlig ut. Förväxlingssvampen "skäggriska" är väldigt lik med "blöder" inte så den är lätt att sålla bort. Som nämnt tidigare i tråden är blodriskan en av de mest smakrika svamparna så den är inte för alla. De har ju i övrigt tidigare ansetts som den allra läckraste av våra matsvampar.

Har inte sett den i någon affär och det lär väl vara för sent på säsongen för den svampen i skogen nu eller? I granskog förekommer den rätt ofta.

Den borde väl finnas i någon affär här i gbg.
 

Segol

Medlem
Ja, gula kantareller brukar man ju helt avrådas för att torka då de tappar smak och blir sega i konsistensen.

-Nästa steg i din personliga svamputveckling borde ju vara trumpetsvamp Svart/rödgul som växer precis som trattisar och ofta tillsammans med och är svåra att bland ihop med någonting annat.
En annan bra svamp som svårligen kan förväxlas är ju blodriskan som "blöder" skarp orange saft när man bryter i den vilket är ett unikt kännetecken. Många plockar den inte för att den ser lite oaptitlig ut. Förväxlingssvampen "skäggriska" är väldigt lik med "blöder" inte så den är lätt att sålla bort. Som nämnt tidigare i tråden är blodriskan en av de mest smakrika svamparna så den är inte för alla. De har ju i övrigt tidigare ansetts som den allra läckraste av våra matsvampar.

Sedan har du ju taggsvampen som istället för skivor på undersidan har små taggar vilket gör att den är mycket lätt att känna igen och svår att förväxla. Bra att blanda ut kantarellerna med.
Trumpetsvampen skrev jag iofs att jag redan plockar men tack för de övriga tipen ;)
Jag ska se till att förkovra mig... nästa år...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har inte sett den i någon affär och det lär väl vara för sent på säsongen för den svampen i skogen nu eller? I granskog förekommer den rätt ofta.

Den borde väl finnas i någon affär här i gbg.
Lite beroende på var man bor så börjar nog säsongen på blodriska gå mot sitt slut men jag kan fortfarande hitta den i Roslagen såhär års.
Varför den inte syns i butik vet jag inte, kanske för att den inte har ett särskilt smakligt utseende så det är främst redan frälsta svampnördar som uppskattar den?
Kanske skall tillägga att om man vill undvika en tendens till "kärv" smak så skall man undvika de allra största och äldsta exemplaren. Men en viss kärvhet brukar ju uppskattas här på forumet :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag förväller gula kantareller men torkar karljohan, trattkantarell & trumpetsvamp. De svamparna är de enda jag plockar, jag vill lära mig mer och känna mig trygg med att plocka allt möjligt men dit är det långt.
Jag tycker det är smidigast att ha torkad svamp men just gula kantareller blir inget vidare efter torkning
Eftersom du ändå plockar karl-johan kan du ju ta steget till att börja plocka andra typer av trevliga soppar såsom tegelsopp, björksopp, aspsopp etc! Jag antar att du vet hur du känner igen gallsopp i och med förväxlingsrisken till karl-johan, så de ovan nämnda borde vara en schysst fortsättning!

Lite beroende på var man bor så börjar nog säsongen på blodriska gå mot sitt slut men jag kan fortfarande hitta den i Roslagen såhär års.
Varför den inte syns i butik vet jag inte, kanske för att den inte har ett särskilt smakligt utseende så det är främst redan frälsta svampnördar som uppskattar den?
Kanske skall tillägga att om man vill undvika en tendens till "kärv" smak så skall man undvika de allra största och äldsta exemplaren. Men en viss kärvhet brukar ju uppskattas här på forumet :)

Jag har hittat ganska få blodriskor i år, men väldigt mycket skäggriska! Det vimlar av dem i skogarna utåt Ekerö-hållet!

Vill man plocka fler spännande arter så är ju citronslemskivling en enkel svamp att lära sig och enligt många väldigt god. Jag har svårt för konsistensen, men det har funnits väldigt stora mängder av den i år!
Nu hoppas jag istället på mycket trattkantareller och att det börjar ploppa upp frostvaxskivling nu när nätterna börjar bli kyliga! En fantastiskt god svamp med en mild och ganska nötig svamp som passar bra till det mesta! Relativt enkel att känna igen också! =)
 

Segol

Medlem
Eftersom du ändå plockar karl-johan kan du ju ta steget till att börja plocka andra typer av trevliga soppar såsom tegelsopp, björksopp, aspsopp etc! Jag antar att du vet hur du känner igen gallsopp i och med förväxlingsrisken till karl-johan, så de ovan nämnda borde vara en schysst fortsättning!
Just det med andra soppar var faktiskt min plan för i år men det fanns så sjukt mycket karljohan att det liksom inte blev av. Möjligheterna att torka svampen var det som begränsade mängden jag brydde mig om att ta hem
 
Toppen