Har du fått svamp?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Pomerol, 31 augusti 2008.

1. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Jag har fått Svamp! -Och inte så lite heller!

-Gräsmattan på vår nya kåk har visat sig vara ett veritabelt svampmecka och dessa sköna skivlingar väger i kopiösa mängder!
    -FInns det någon på forumet som vet var det är, osäker på om det är två olika arter eller samma som bara blir brun med åldern?
    @Daniel B vet kanske?
    Är de magiska? Är de magiskt goda? Är de sjukt giftiga?

20171012_164803.jpg
    20171012_164828.jpg

2. Pontus

Pontus Medlem

Tårfränskivling?

Emanuel gillar detta.
  3. Emanuel

Nej, den är ju betydligt mindre. Framgår kanske inte av bilden men de äldre exemplaren här är rätt stora, uppempt 15 cm över hatten.

4. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd Tekniskt ansvarig

Jag hade nog också gissat på fränskivling! Trädgårdssvampar är inte riktigt min grej! :)

5. Pontus

Pontus Medlem

Det är nog en annan fränskivling i så fall, eller två olika arter. Tårfränskivling-hatten ska kunna bli upp till 11 cm googlade jag mig till. Hursomhelst - du ska nog inte käka den :).

6. Emanuel

-Surt... De får möta sit öde i gräsklipparen...
    Får trösta mig med att jag hittade lite stensopp på framsidan :)

MagnusH70 och Pontus gillar detta.
  7. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Hos oss växer det bara toppig giftspindling i en mossbeklädd slänt, en dödligt giftig svamp. Tur man inte har småbarn som vill smaka på allt.

Emanuel gillar detta.
  8. Emanuel

Vi hade Toppslätskivling i gräsmattan på den andra kåken, ett helvete att natta ungarna när de smakat på den :)

9. Daniel B

Hahaha, trippade småbarn på kvällskvisten vore något!

Det finns fortfarande mängder svamp i skogarna! Leta bland mossa och sten så hittar man små hav av trattkantareller! En hel del svart trumpetsvamp och vanliga kantareller går att hitta också. Frostvaxskivlingen börjar titta upp den med, tidigt i år!

Wilhelm Fajers, MagnusH70, Emanuel och 4 andra gillar detta.
  10. danryd

danryd :)

IMG_20180908_125407.jpg

Dagens skörd, nån sorts sillkremla närmst, Karl-Johan och nån annan nära besläktad sort, mandelkremla till höger, eller nån svampålingonskog som säger emot?

Mattias Schyberg gillar detta.
  11. Pontus

Pontus Medlem

Finns konstigt nog massor med Karl-Johan i skogarna nu.

IsKr, Daniel B och lukastollig gillar detta.
  12. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Mycket svamp över huvud taget, åtminstone på västkusten. Utom kantareller då, dåligt med dem i år.

Pontus gillar detta.
  13. Daniel B

Japp, jag har varit ute flera gånger och har hittat mycket!

Vi var ute med hela familjen och plockade runt 10 olika matsvampar; kantarell, tegelsopp, blodriska, citronslemskivling, stolt fjällskivling, björksopp, Karl-Johan, taggsvamp och framförallt mängder av svart trumpetsvamp (rekordtidigt!)! Allt i Stockholmstrakten!

14. Pontus

Pontus Medlem

20190826_121902.jpg Det verkar vara ett Karl-Johan-år i år, på västkusten iallafall. Plockade nästan 9 kilo på 30 minuter...

Dela sidan